Chapter 8.6 (Matematika 4 kl.)

Ieškome skaičiaus ar jo dalies

Prisimename, kaip rasti skaičiaus (dydžio) dalį ir kaip randamas skaičius (dydis), kai žinoma jo dalis.

1–2 užduotys

Kaip rasti \frac{5}{6} skaičiaus 18?
​Trupmenos vardiklis (6) rodo, į kiek lygių dalių reikės padalyti skaičių 18.
​Sukurkite skaičiaus 18 schemą: nupieškime 3 eiles skrituliukų ir kiekvienoje jų pavaizduokite po 6 skrituliukus.
\frac{1}{6} skaičiaus 18 yra 3, \frac{5}{6} skaičiaus 18 yra 15.

1. Juostelė yra 15 cm ilgio. Balta jos dalis lygi \frac{1}{5} juostelės.

  1. Kokio ilgio yra baltoji dalis?
    •  cm
  2. Kokia trupmena apibūdins pusę baltos juostelės dalies? Įrašykite.

2. Žalia juostelės dalis sudaro \frac{2}{3} juostelės.

  1. Kurią juostelės dalį sudaro baltoji dalis?
  2. Žalia juostelės dalis lygi 20 cm. Kokio ilgio visa juostelė?
    •  cm
  3. Kiekviena juostelės dalis buvo padalyta į tiek pat lygių dalių. Tada juostelės žalią dalį apibūdino trupmena \frac{6}{9}. Į kiek lygių dalių buvo padalyta kiekviena juostelės dalis? Įrašykite.

3–4 užduotys

3. Ieškodama \frac{3}{4} skaičiaus 16, Monika nupiešė schemą.

  1. Kokį skaičių ji paslėpė po klaustuku? Įrašykite.
  2. Kaip dviem būdais apskaičiuoti skaičiaus dalį, nepiešiant schemos? Pasirinkite tinkamus žodžius.

skaičiaus 16 yra 4

skaičiaus 16 yra ?

4. Apskaičiuokite skaičiaus dalį.

  1. \frac{1}{6} skaičiaus 24 = ;
  2. \frac{5}{6} skaičiaus 30 = ;
  3. \frac{7}{8} skaičiaus 240 = .

5–6 užduotys

5. Apskaičiuokite visą skaičių, jeigu:

  1. \frac{1}{8} to skaičiaus lygu 4;
    visas skaičius = 
  2. \frac{2}{9} to skaičiaus lygu 10;
    visas skaičius =
  3. \frac{4}{5} to skaičiaus lygu 20;
    visas skaičius =

6. Velykų išvakarėse vaikai numargino 15 kiaušinių. Du penktadaliai kiaušinių buvo marginami svogūnų lukštais, kiti – vašku.

  1. Kuri kiaušinių dalis marginta vašku?
  • 23
  • 35
  • 25
  • 15
  1. Kiek kiaušinių marginta vašku?

7–8 užduotys

7. Pavasarį miesto gėlynuose planuojama pasodinti 4 848 našlaites. \frac{3}{8} jų bus geltonos, \frac{1}{3}- baltos, likusios – margos. Kiek kokių našlaičių planuojama pasodinti?

  • geltonų 
    baltų 
    margų 

8. Kai lėktuvas nuskrido \frac{3}{4} viso atstumo, jam liko skristi dar 150 km.

  1. Kurią viso atstumo dalį jam liko skristi?
  2. Kiek kilometrų lėktuvas jau nuskrido?
    •  km
  3. Kiek kilometrų lėktuvas turi nuskristi iš viso?
    •  km

9–10 užduotys

9. Ūkininko sklypo ilgis yra 145 m, o plotis 75 m trumpesnis. Rudenį \frac{1}{7} viso sklypo ploto liko nesuarta.

  1. Kokia sklypo dalis buvo suarta?
  2. Koks žemės plotas liko nesuartas?
    • plotas viso  m2
      nesuartas plotas  m2

10. Sudarykite žodį:

  1. iš \frac{1}{2} pavaizduotų raidžių;
  2. iš \frac{2}{5} pavaizduotų raidžių.
Please wait