Chapter 3.18 (Istorija 9)

Mažoji Lietuva XIX a. – XX a. pradžioje (29 tema)

Šioje temoje MES:

  • sužinosime, kuo lietuvių tautai ypatinga Mažóji Lietuvà;
  • nustatysime pagrindinius Mažõsios Lietuvõs ir Didžiõsios Lietuvõs gyventojų panašumus bei skirtumus;
  • apibūdinsime Vokietijos valdžios požiūrį į Mažosios Lietuvos gyventojus.

Mažosios ir Didžiosios Lietuvos gyventojų skirtumai

AKTUALU! Kuo Mažosios Lietuvos gyventojai skyrėsi nuo Didžiosios Lietuvos gyventojų?

29.1 pav. Mažoji Lietuva XIX a.–XX a. pradžioje

Mažąja Lietuva paprastai vadinama etnografinė teritorija, esanti Šiáurės Rytų̃ Prūsijos dalyje (29.1 pav.), kurioje XVI a. susidarė etnografinė mãžlietuvių, arba lietùvininkų, grupė. Mažlietuviai gerokai skyrėsi nuo Didžiõjoje Lietuvojè gyvenančių lietuvių. Vienas svarbiausių skirtumų – religija. Mažlietuviai, kaip ir Prūsijos gyventojai, buvo protestantai, išpažino evangelikų liuteronų tikėjimą, o dauguma Didžiosios Lietuvos gyventojų buvo katalikai. Mažlietuviams religijos išpažinimas buvo ne tik Dievo, bet ir jo vietininko, t. y. žemiškojo vadovo, garbinimas gimtąja kalba, nes valstybės vadovas kartu buvo ir Prūsijos protestantų bažnyčios vadovas. Mažlietuviai, priimdami evangelikų liuteronų tikėjimą, parodė lojalumą valstybės valdžiai, sėkmingai įsitraukė į vietos gyvenimą ir į katalikybę ėmė žiūrėti priešiškai.

Pamažu mažlietuvių ir didlietuvių skirtumai ryškėjo ir švietimo srityje. XVIII a. pradžioje Prūsijos valdžia įgyvendino visuotinio privalomojo pradinio mokslo reformą (pagal ją mažamečiai buvo mokomi tik vokiškai). Taip valstybės mastu buvo pradėtas formuoti disciplinuotas paklusnumas valdžiai. Mažlietuviai pamažu tapo uoliais ir paklusniais valstybės piliečiais.

29.2 pav. Dabartinė Lietuva

Kurios dabartinės Lietuvos dalys XIX a. priklausė Mãžajai Lietuvai?

Nors kalba ir kilmė buvo ta pati, mažlietuvių ir didlietuvių skirtumą didino ir nevienodas kraštų ekonomikos lygis. Prūsijos ekonomika buvo gerokai stipresnė negu carinės Rusijos, kurios valdžioje buvo Didžióji Lietuvà. Neatsitiktinai didlietuviai, norėdami užsidirbti, dažniausiai sezoniniams darbams vykdavo į kaimyninę Prūsiją. 1807 m. rudenį išleistu įsaku Klaipėdoje buvo panaikinta baudžiava, tai sudarė sąlygas plėtoti kapitalistinius santykius.

Mažlietuviai, priešingai negu Didžiosios Lietuvos gyventojai ar lenkai, netapo šiuolaikine tauta, t. y. neišgyveno tautinio atgimimo, liko tik tautinė grupė. Tam bene lemiamą įtaką turėjo tai, kad mažlietuviai šimtmečius priklausė vokiečių valstybei, dėl to susiformavo „savõs“ vokiškos, o ne Lietuvos valstybės samprata. Mažlietuviai, net sustiprėjus vokietinimui, nors ir stengėsi įsitraukti į lietuvių kalbos išsaugojimo judėjimą „prieš sąmoningą diskreditavimą“, išskyrus keletą aktyvių vietos veikėjų, gana abejingai sutiko Didžiõjoje Lietuvojè vykstantį didlietuvių tautinį atgimimą. Dėl šių priežasčių mažlietuvių ir didlietuvių politinio suartėjimo idėja iki pat Pirmojo pasaulinio karo net nebuvo svarstoma.

Kitaip negu Didžiosios Lietuvos (29.2 pav.) lietuviai, mažlietuviai beveik neturėjo inteligentų. Mažlietuviams, kurie Rytų Prūsijoje sudarė vieną neturtingiausių gyventojų sluoksnių, buvo sunkiai prieinamas aukštasis mokslas. Tam įtakos turėjo materialiniai sunkumai ir pačių tėvų nenoras leisti vaikų į mokslą (tradiciškai vaikų ateitis buvo siejama su darbu žemės ūkyje). Prūsijos valdžia Karaliáučiaus universitete keliems studentams mažlietuviams mokėjo valstybės stipendijas, tačiau neretai, kai trūkdavo lietuvių studentų, jos buvo mokamos vokiečiams. Mažlietuviai jiems suteikta teise ne visada pasinaudodavo.

Klausimai ir užduotys

  1. Pabandykite savais žodžiais paaiškinti sąvoką „Mažoji Lietuva“.
  2. Keliais žodžiais apibūdinkite Mažosios Lietuvos visuomenę. Kodėl atsirado nemažai skirtumų tarp Mažosios ir Didžiosios Lietuvos gyventojų?

Mažosios Lietuvos svarba lietuvių tautiniam atgimimui

Perskaitykite šią potemę ir pamėginkite išspręsti nurodytą istorinę problemą.

PROBLEMA: kodėl skyrėsi Mažosios ir Didžiosios Lietuvos gyventojų požiūris į Didžiojoje Lietuvoje vykusį lietuvių tautinį atgimimą?

Vis dėlto Mažosios Lietuvos negalima atsieti nuo Didžiosios Lietuvos ir joje vykusio lietuvių tautinio atgimimo. Didlietuviams Mažoji Lietuva buvo svarbi ne tiek dėl ten gyvenančių mažlietuvių, kurie nesuprato tautinio atgimimo reikšmės, kiek dėl to, kad Didžiosios Lietuvos lietuviai jautėsi ten radę palankią dirvą savo kultūriniams ir politiniams planams įgyvendinti. Mažoji Lietuva, kaip lietuviškų leidinių spausdinimo centras, buvo labai svarbi didlietuviams spaudos draudimo metais. Rusijos valdžios persekiojama lietuviška spauda daugiausia ėjo Mažojoje Lietuvoje, taigi gali atrodyti, kad Prūsijos valdžia rėmė lietuviškus leidinius ir davė visišką laisvę jų leidėjams bei knygnešiams. Deja, tikroji padėtis buvo kitokia. Prūsijos valdžia pirmiausia siekė suvokietinti valdomus lietuvius, todėl nepalankiai, tiesiog priešiškai vertino lietuvių tautinį atgimimą ir lietuvių norą suvienyti visas savo žemes. Atvirai persekioti lietuvišką spaudą Prūsijos vyriausybei trukdė komercinių ir opozicinių šalies jėgų veiksmai. Ne paslaptis, kad spaudos draudimo laikotarpiu Mažosios Lietuvos veikėjai, taip pat ir vokiečiai, pirmiausia spaustuvininkai, pelnydavosi iš lietuviškų spaudinių leidybos.

1864–1904 m. Prūsijos karalystei, o nuo 1871 m. Vokietijos imperijai priklausiusioje Mažojoje Lietuvoje iš viso įvairiais tiražais buvo išspausdinta apie 1 480 knygų, skirtų Didžiajai Lietuvai. Spaudos draudimo laikotarpiu susidarė savotiška neįveikiama sistema, kuri be Mažosios Lietuvos nebūtų galėjusi veikti. Istorikės Silvos Pocytės teigimu, XIX a. antroje pusėje susiformavęs didysis knygų kelias iš Mažosios į Didžiąją Lietuvą atskleidė svarbiausią bendrą lietuvišką šio kultūrinio bendradarbiavimo fenomeną. Mažlietuvių ir didlietuvių kultūrinis bendradarbiavimas spaudos draudimo metais, Didžiosios Lietuvos istorijos ir kultūros simbolių kėlimas į mažlietuvių kultūrinę liberalaus pasaulietinio judėjimo terpę nebuvo masinis, nes daugumai mažlietuvių Didžiosios ir Mažosios Lietuvos vienijimosi apraiškos buvo nesuprantamos ir nepriimtinos (1 ir 2 šaltiniai). Antra vertus, mažlietuvius ir didlietuvius siejo svarbiausias bruožas – gimtoji kalba, dėl kurios nuo XIX a. antros pusės mažlietuviai stojo į kovą su Prūsijos valdžia.

Klausimai ir užduotys

  1. Kuo XIX a. antroje pusėje ir XX a. pradžioje Didžiajai Lietuvai buvo svarbi Mažoji Lietuva?
  2. Apibūdinkite Mažosios Lietuvos ryšius su Didžiąja Lietuva lietuvių tautinio atgimimo metais.

Mažlietuvių kova dėl gimtosios kalbos

AKTUALU! Kaip Mažosios Lietuvos gyventojai vertino Vokietijos valdžią?

Kai 1871 m. Otas fon Bismarkas (Otto von Bismarck, 1815–1898) suvienijo vokiečių žemes ir įkūrė Vokietijos imperiją, sustiprėjo nacionalistinė valdžios politika – germanizãcija. Jos sudėtinė dalis – privalomas tik vokiečių kalbos vartojimas mokyklose ir per religines apeigas. Tai sukėlė visuotinį tautinių mažumų, taip pat ir mažlietuvių, nepasitenkinimą. Kilo vadinamasis Peticijų sąjūdis, į jį aktyviai įsitraukė ir mažlietuviai. 1878–1910 m. mažlietuviai įteikė 12 peticijų aukštiems vokiečių valdžios pareigūnams (kitais duomenimis, peticijos buvo rašomos „beveik pamečiui“). Be išimties visos peticijos buvo nepolitinės, jose pagrindinis dėmesys buvo skiriamas lietuvių kalbai. Tūkstančiai mažlietuvių, pasirašiusių peticijas, reikalavo panaikinti suvaržymus vartoti lietuvių kalbą. Panašūs reikalavimai buvo keliami lankantis pas Vokietijos imperatorių. Nors valdžia į reikalavimus neatsižvelgdavo, Peticijų sąjūdis už gimtąją kalbą telkė žmones.

Tokiomis aplinkybėmis 1885 m. Til̃žėje Martyno Jankaus (29.3, 29.4 pav.), Jurgio Mikšo, Kristupo Voskos, Ernesto Vejerio iniciatyva buvo įkurta mažlietuvių draugija „Birutė“ (29.5 pav.). Įdomu tai, kad draugijos steigėjai pasinaudojo J. Basanavičiaus parašytais neįkurtos Lietuviškos mokslo draugijos įstatais, kuriuose teigiama, jog numatoma išleisti naudingų mokslo knygų „prigimtoje kalboje“, atidaryti „lietuvišką knyginyčią ir senovystės daiktų rinkliavą“, surengti „skaitymus ant draugystės sueigų“ ir atlikti kitus panašius darbus. Draugija daug dėmesio skyrė mažlietuvių nutautėjimui, steigė savas mokyklas, rašė peticijas, taip pat kovojo, kad būtų panaikinti gimtosios kalbos vartojimo apribojimai. „Birutė“ leido savo spaudą ir darė didelę įtaką mažlietuviams. Deja, mažlietuvių padėtis išliko sunki (pavyzdžiui, 1908 m. gegužės 15 d. buvo priimtas Draugijų įstatymas, „kuriuomi visuose susirinkimuose buvo uždrausta vartoti lietuvių kalbą“).

29.3 pav. Martynas Jankus
29.4 pav. Martyno Jankaus muziejus
29.5 pav. Atsišaukimas, skelbiantis draugijos įkūrimą, raginantis būti jos nariais, nes tik susivienijus galima atsispirti germanizacijai, 1885 m.: „Lietuviszkoji draugystē „Byrutē“. „Kas szendien nemato, kaip lietuvininku jauniejie, pametę paproczius ir kalbą savo tēvu, tampa vokieczeis...“

Klausimai ir užduotys

  1. Koks buvo pagrindinis Peticijų sąjūdžio tikslas?
  2. Apibūdinkite Mažosios Lietuvos gyventojų požiūrį į lietuvių kalbą.

TYRINĖKITE!

Remdamiesi M. Jankaus muziejaus informacija, apibūdinkite svarbiausius M. Jankaus veiklos bruožus lietuviškos spaudos draudimo laikotarpiu.

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Nurodykite svarbiausius Mažojoje Lietuvoje veikusius lietuviškų knygų spausdinimo centrus.
  2. Kuo Mažoji Lietuva teritoriniu požiūriu skyrėsi nuo Didžiosios Lietuvos?
  3. Nurodykite svarbiausius Mažosios Lietuvos kultūros centrus, kurie atliko svarbų vaidmenį Didžiojoje Lietuvoje vykstant lietuvių tautiniam atgimimui.
  4. Kuo mažlietuviams buvo reikšminga draugija „Birutė“?

TYRINĖKITE!

Remdamiesi internetu, pasidomėkite, kaip Lietuvoje ir dabartinėje Rusijoje (Kaliningrado srityje) yra įamžintos Mažosios Lietuvos XIX a. XX a. pradžios istorinės asmenybės ir jų veiklos vietos.

Darbas su šaltiniais

1 ŠALTINIS

Iš Mykolo Romerio knygos „Lietuva. Studija apie lietuvių tautos atgimimą“

Kai Didžiojoje Lietuvoje prasidėjo galingas atgimimo judėjimas, prūsų Lietuva prie jo nepritapo; tiesą sakant, atskiros asmenybės iš Prūsijos lietuvių tarpo telkėsi po atgimimo tautos vėliava ir bandė patraukti savo tautiečius, tačiau tie bandymai nedavė gerų vaisių ir neišsiliejo į masinį judėjimą. Nors atrodė, kad tos sąlygos, kokiomis vyko atgimimas Didžiojoje Lietuvoje, turi pagreitinti Didžiosios ir Prūsų Lietuvos bendrumą ir palengvinti jį pasiekti, nes dėl Rusijos valstybėje vykdomos priespaudos ir persekiojimų pagrindiniai atgimimo proceso židiniai telkėsi Prūsų Lietuvos teritorijoje, tačiau palankių išorinių sąlygų nepakanka ten, kur trūksta realių jungčių konkrečiuose gyvenimiškuose santykiuose. Prūsų Lietuvos skirtingumas pasireiškia ne vien jos kultūrine ir politine germanizacija, bet ir tuo, kad ji yra protestantiška, kai tuo tarpu visa Didžioji Lietuva yra beveik vien katalikiška; istorinis jos buities sąlygų atskirumas radikaliai atplėšė ją nuo pagrindinio tautos kamieno.

Pagal Mykolo Romerio knygą „Lietuva. Studija apie lietuvių tautos atgimimą“, Vilnius, 2006, p. 8.

2 ŠALTINIS

Istorikas Algirdas Matulevičius apie lietuvių padėtį Mažojoje Lietuvoje

Mažojoje (Prūsų) Lietuvoje – Ragainėje, Tilžėje, Bitėnuose – leidžiami žurnalai (tada vadinti laikraščiais) Aušra (1883–1886), Varpas (1889–1905) tapo Didžiosios Lietuvos lietuvių (didlietuvių) tautinio atgimimo centrais, o jų organizatoriai, ideologai, redaktoriai, autoriai – mažlietuviai ir didlietuviai – dr. Jonas Basanavičius, Martynas Jankus, Jurgis Mikšas, Jonas Šliūpas, Juozas Bagdonas, Vincas Kudirka ir kiti – laisvės šaukliais ir vėliavnešiais. Iš aušrininkų ir varpininkų ilgainiui iškilo Mažosios ir Didžiosios Lietuvos politiniai, visuomenės veikėjai, valstybininkai, kultūrininkai, literatai, rašytojai, lietuvių raštijos, kalbos ugdytojai. Aušrininkai, vėliau varpininkai Mažojoje Lietuvoje susitikinėjo tarpusavyje, aptarinėdavo ne tik leidybos, spaudos platinimo, bet ir tautinius, politinius reikalus. Jonui Basanavičiui jau tada buvo kilusi idėja siekti lietuvių tautai laisvės. Martynas Jankus jau XIX a. antrojoje pusėje pareiškė, kad Mažoji Lietuva norėtų būti suvienyta su Didžiąja Lietuva. Mažlietuvių ir didlietuvių tautinio atgimimo veikėjai ne tik kartu leido lietuvišką spaudą, susirašinėjo laiškais, bet retsykiais Mažojoje Lietuvoje susitikinėjo. <...> 1898 m. Tilžėje Jonas Basanavičius susitiko su lietuvybės gynėju Georgu Sauerweinu (Jurgiu Zauerveinu).

Pagal https://www.voruta.lt

Remdamiesi šaltiniais ir savo žiniomis, atsakykite į klausimus:

  1. Kuo skiriasi šaltiniuose aprašyta informacija apie Mažąją Lietuvą? Nurodytą skirtumą pakomentuokite remdamiesi šaltinių teiginiais.
  2. Kurie mažlietuvių ir didlietuvių skirtumai nurodyti 1 šaltinyje? Kokie veiksniai nulėmė tuos skirtumus?
  3. Kuo antrame šaltinyje minimi asmenys (J. Basanavičius, M. Jankus, J. Mikšas, J. Šliūpas, J. Bagdonas, V. Kudirka) nusipelnė Lietuvai?
  4. Kuo didlietuviams buvo reikšmingos šaltinyje minimos vietovės – Ragainė, Tilžė, Bitėnai?
  5. Padarykite išvadą apie mažlietuvių ir didlietuvių santykius aptariamuoju laikotarpiu.

Sąvokos

Didlietuviai – Didžiosios Lietuvos lietuviai (taip Klaipėdos krašte seniau juos vadino).

Germanizãcija – okupuotų kraštų gyventojų suvokietinimas.

Mãžlietuviai (arba lietùvininkai) – etninė vakarinių lietuvių grupė – senieji Mažosios (Prūsų) Lietuvos ir Klaipėdos krašto gyventojai.

Peticija – raštiškas pareiškėjo kreipimasis į valdžios instituciją su reikalavimu spręsti jam ar visuomenei svarbius klausimus.

Peticijų sąjūdis – Mažojoje Lietuvoje (Prūsijos karalystės dalyje) XIX a. antroje pusėje vietos lietuvių (mažlietuvių) kilęs sąjūdis, kurio dalyviai valdžiai rašė raštus, vadinamąsias peticijas, ir jomis reikalavo spręsti jam ar visuomenei svarbius klausimus, pirmiausia laisvai vartoti lietuvių kalbą.

Please wait