Drama „Elektrai skirta gedėti“
Antikinio teatro žiūrovai išmanė mitus, kurių siužetais poetai kūrė tragedijas. Mitiniai pasakojimai teikė daug galimybių kalbėti apie gyvenimiškas situacijas, žmogaus jausmus, asmeninius pasirinkimus. Galima numanyti, kad J. O’Nilą labiausiai ir traukė mitų universalumas, apibendrinimo galia. Jo draminė trilogija „Elektrai skirta gedėti“ (Mourning Becomes Electra, 1931, liet. 1986) – antikinio monumentalumo kūrinys. Tai psichologinė aistrų drama, paprastai laikoma brandžiausia iš J. O’Nilo dramų. Joje savitai atsiremiama į senovės graikams pažįstamą siužetą ir apskritai į graikų teatrą.
Skaičiusieji dramą „Elektrai skirta gedėti“ žino, kad tarp veikėjų Elektros nėra. Taigi pirmiausia būtina išsiaiškinti, kas ji. Tam reikia prisiminti Antikos mitus.
Elektra – graikų karvedžio Agamemnono ir jo žmonos Klitaimnestros duktė. Mitiniuose pasakojimuose Agamemnonas priklauso prakeiktai nusidėjėlių giminei: jo protėvis Tantalas nužudė savo sūnų, tėvas užmušė brolio vaikus, o pats Agamemnonas paaukojo dukterį, kad pelnytų šlovę Trojos kare. Tėvui išvykus į karą, namuose liko dukra Elektra su jaunyle seserimi ir dar mažas brolis Orestas. Klitaimnestra ir Agamemnono brolio sūnus Aigistas gyvena rūmuose, valdo Mikėnus ir rezga planus nužudyti Agamemnoną, kai šis grįš iš karo. Išmintingoji Elektra išgelbėja Orestą nuo mirties – slapta jį išsiunčia į kitą karalystę. Pačios Elektros gyvenimas motinos rūmuose liūdnas – ją verčia gyventi kaip vergę. Kritus Trojai, šlovingai grįžtantį Agamemnoną su dievams derančia pagarba pasitinka klastingoji Klitaimnestra ir namuose jį nužudo. Aigistas su Klitaimnestra triumfuoja. Elektrą palaiko tik viltis sulaukti brolio ir atkeršyti tėvo žudikams. Po kiek laiko grįžta jau suaugęs Orestas ir abu su Elektra nubaudžia kaltuosius. Taip Elektra įvykdo savo pareigą tėvui ir atkeršija nekenčiamai motinai.1
1 Išsamus pasakojimas Gustavo Švabo knygos Gražiausios Antikos sakmės III tome (Vilnius: Vyturys, 1991, p. 5–21).
Antikinio teatro klestėjimo laikais Elektros paveikslą sukūrė Aischilas tragedijoje „Choeforos“, Sofoklis ir Euripidas tragedijose „Elektra“. Šiuose kūriniuose Elektra vaizduojama kaip moteris, trokštanti keršto savo tėvo žudikams. Nors J. O’Nilas dramos veiksmą nukelia į XIX a. vidurį, kuriamos situacijos, veikėjai, kūrinio struktūra primena Aischilo (V a. pr. Kr.) trilogiją „Orestėja“.
J. O’Nilo dramoje „Elektrai skirta gedėti“, kaip ir minėtoje „Meilė po guobomis“, labiausiai žavi gili psichologinė žmogaus poelgių analizė. Rašytojas buvo įsitikinęs, kad idėjas įtaigiausiai perteikia psichologiškai motyvuoti charakteriai, – su tokiais veikėjais žiūrovui lengva tapatintis. Todėl savo dramose jis stengėsi kurti psichologiškai sudėtingus veikėjus, kuo tiksliau fiksuoti jų reakcijas, atskleisti pasirinkimų motyvus. Išorinio veiksmo tragedijoje „Elektrai skirta gedėti“ nedaug, visas dėmesys – vidiniam veikėjų pasauliui, kuris atskleidžiamas dialogais ir monologais (kai kurie primena psichiatro pokalbį su pacientu).
J. O’Nilo „Elektroje“ susipina lemties, nusikaltimo ir bausmės, išdavystės, meilės ir neapykantos temos. Pavydo ir neapykantos aistra – turbūt stipriausiai išgyvenamas jausmas, pagrindinis veiksmo variklis. Herojai neįveikia vidinių tamsumų – ryžto keršyti, pykčio, net įniršio, todėl patys griauna savo gyvenimą. Vaizduojamą šeimos tragediją paryškina detalus veiksmo vietos aprašymas (eksterjero ir interjero spalvos, pasikartojančios detalės), personažų veidai, primenantys puikiai padarytas kaukes.
ELEKTRAI SKIRTA GEDĖTI (ištraukos) Pirma dalis SUGRĮŽIMAS
Trilogijos veiksmas, išskyrus dalį antrosios pjesės, vyksta Menonų rezidencijoje – nedidelio uostamiesčio pakraštyje Naujójoje Ánglijoje
Ant specialios uždangos – namo vaizdas iš gatvės. Uždangai pakilus, žiūrovas mato namą iš išorės – kiekvienos pjesės pirmame veiksme, arba namo vidų – antrame veiksme
<…> Namas stovi maždaug už trijų šimtų pėdų nuo gatvės ir šiek tiek aukštėliau. Tai didelis graikų šventyklos tipo pastatas, kokie buvo madingi pirmoje devyniolikto amžiaus pusėje. Baltas medinis šešių aukštų kolonų portikas kontrastuoja su paties namo siena, kuri sumūryta iš pilkų tašytų akmenų. Antrame aukšte – penki langai, pirmame – keturi; paradinės durys per vidurį, priebutis su viršulangiu, suskaidytu kvadratais, ir šoniniais langeliais tarp pagalbinių kolonų. Langinės nudažytos tamsiai žalia spalva. Priešais priebutį – keturių pakopų laipteliai į portiką
Visų trijų pjesių veiksmas vyksta 18654 –1866 metų pavasarį arba vasarą
Pirma dalis
SUGRĮŽIMAS
VEIKĖJAI
Ezra Menonas, brigados generolas
Kristina, jo žmona
Lavinija, jų dukra
Adamas Brantas, kliperio „Skrajojantis prekijas“ kapitonas
Piteris Nailzas, JAV artilerijos kapitonas
Heizalė Nailz, jo sesuo
Setas Bekvitas
Eimosas Eimzas
Luiza, jo žmona
Mini, jos pusseserė
VEIKSMO VIETA IR LAIKAS
PIRMAS VEIKSMAS. Menonų namo Naujojoje Anglijoje eksterjeras – 1865 metų balandis
ANTRAS VEIKSMAS. Ezros Menono kabinetas – po valandėlės
TREČIAS VEIKSMAS. Namo eksterjeras kaip ir pirmame veiksme – praėjus savaitei, vakare
KETVIRTAS VEIKSMAS. Miegamasis – vėliau tą pačią naktį
PIRMAS VEIKSMAS
Menonų namas balandžio pavakare 1865 metais. Priekyje keliukas, pro dvejus vartus einantis nuo gatvės link namo. Už keliuko alkūnės, skersai visos scenos – baltas tartum graikų šventyklos portikas su šešiom aukštom kolonom. Išlaki pušis auga pievelėje prie pat keliuko, priešais dešinįjį namo kampą. Jos kamienas lyg juoda kolona yra tikras kontrastas baltoms portiko kolonoms. Kairėje, palei keliuko linkį, lapoja alyvų bei jazminų krūmai. Priešais juos stovi suoliukas, kurio, žiūrint nuo priebučio, pro tankias šakas beveik nematyti
Saulė netoli laidos, švelnūs jos spinduliai krinta ant namo iš priekio, švytinčia migla virpčiodami ant balto portiko ir pilkos akmenų sienos, išryškindami kolonų baltumą, niūrų sienų pilkumą, atvertų langinių, vejos ir krūmų žalumą, pušies kamieno juodumą. Nuo baltų kolonų ant pilkos sienos nutįsusios juodos šešėlių juostos. Pirmojo aukšto languose akinamai spindi saulė. Šventykliškas portikas – lyg netinkanti balta kaukė, užkabinta ant namo, mėginant paslėpti jo niūrų pilką atgrasumą. Tolumoje, miestelio pusėje, girdėti orkestras, grojantis „Džoną Brauną“. Dvelktelėjus vėjui, muzika atsklinda gana garsi, paskui, kai vėjelis nurimsta, pasidaro vos girdima. Kairėje už scenos vyriškas balsas dainuoja jūreivių darbo dainą „Šenandoją“ – joje labiau negu kitose jaučiamas melancholiškas jūros ritmas. Balsas greitai artėja. Tai silpnas, senatviškas, kadaise gero baritono atbalsis:
O Šenandoja, aš ilgiuos
Srauniųjų tavo vandenų.
O Šenandoja, skiria mus
Platus Misūris.
Ei, ei, platus Misūris.
Dainininkas Setas Bekvitas sulig paskutine eilute pasirodo iš už namo kampo. Jam įkandin seka Eimosas Eimzas, jo žmona Luiza ir jos pusseserė Mini. Setas Bekvitas, Menonų sodininkas ir šiaip visų galų meistras, – senyvas septyniasdešimt penkerių metų vyriškis žilais plaukais ir barzda; aukštas, kaulėtas, kiek pakumpęs, nuo reumato surembėjusiais sąnariais, bet dar tvirtas ir sveikas. Pailgas jo veidas, kai ramus, atrodo tarsi gyva kaukė. Bruožai rūstūs, mažos žvitrios akys smalsiai ir godžiai stebi gyvenimą, o atvėpusios lūpos byloja jį turint grubaus humoro jausmą. Vilki žemėtais darbiniais rūbais. Eimosas Eimzas – įžengęs į šeštą dešimtį storulis, iš profesijos dailidė, bet šiuo metu atostogauja; kaip ir žmona bei jos pusseserė apsivilkęs geriausiais, šventadieniais drabužiais. Plepaus miestelio naujienų nešiotojo tipas, tačiau darantis tai ne iš piktos valios – tiesiog paskalomis jo klausytojai labiausiai domisi. Jo žmona Luiza panašaus amžiaus, aukštesnė ir stambesnė už vyrą. Taip pat liežuvautojos tipas, tik jos liežuvį galanda pagieža. Pusseserė Mini – apkūni keturiasdešimties metų moteriškė, iš romių, bet smalsių klausytojų padermės. Smulkaus apskrito veido, kvailų apvalių akių, pražiota apvalia burna, gaudyte gaudančia kiekvieną paskalą. Trys pastarieji veikėjai yra greičiau pilki miestelėnai, o ne išsiskiriantys individai, – paprasčiausiai atėję pasidairyti, pasiklausyti, pašnipinėti turtingų, nuo visų atsiskyrusių Menonų. <…>
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Pasvarstykite, kokiu tikslu rašytojas kuria neįprastai ilgas remarkas.
- Palyginkite visos trilogijos ir pirmos dalies veiksmo vietos apibūdinimą: kokie objektai, kokios formos ir spalvos pabrėžiamos scenovaizdyje? Kodėl tai svarbu?
- Kaip manote, ką toks Menonų namo vaizdas sako apie gyventojus? Pasvarstykite, ar galima šį vaizdą sieti su Naujosios Anglijos puritoniška morale.
- Pirmiausia scenoje pasirodo keturių asmenų grupė, kurią galima gretinti su antikinės dramos choru. Setas, ilgai tarnaudamas supanašėjęs su Menonais, – jų korifėjus. Kokie bendri bruožai juos, ypač atėjusiųjų trijulę, sieja?
- Seto ir trijulės pokalbis, remarkos charakterizuoja ir pagrindinius dramos veikėjus Menonus. Nurodykite svarbiausią šios šeimos bruožą (galite pasinaudoti čia pateikta santrauka).
Menonai čia šeimininkauja beveik du šimtus metų. Šeimininkas Ezra Menonas buvo kareivis, paskui perėmė iš tėvo laivininkystės verslą, dar studijavo teisę ir tapo teisėju, ėmėsi politikos ir buvo išrinktas miesto meru, o dabar vėl kare – jau brigados generolas. Jis kitiems atrodo šaltas ir pasipūtęs. Visi Menonai paslaptingi, lyg su kaukėmis. Scenoje pasirodžiusi Kristina Menon – aukšta, išdidi, įspūdinga kerinčio grožio moteris ryškiai varinio ir auksinio atspalvio plaukais, žibuoklių spalvos akimis. Jos veidas – lyg puikiai padaryta blyški kaukė. Dukra Lavinija irgi aukšta, bet kampuoto kūno, vaikšto kariškai, panašiai ir kalba. Nors Lavinija stengiasi pabrėžti savo skirtingumą nuo motinos, bet jos labai panašios – tokios pat spalvos plaukai, akys, veidas lyg kaukė.
- Perskaitykite pirmo veiksmo ištraukas ir jas aptarkite. Pirmoje ištraukoje pasirodo brolis ir sesuo Heizelė ir Piteris Nailzai – atviri, dori, draugiški, geraširdžiai jauni žmonės. Heizelei rūpi ką nors sužinoti apie Lavinijos brolį Oriną.
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Aptarkite Lavinijos ir Piterio sceną.
- Kokia šioje scenoje atrodo Lavinija? Kaip ją apibūdintumėte?
- Kodėl Lavinija neatsako į Piterio meilės prisipažinimus? Kas jai trukdo už jo tekėti?
- Ar Piteriui skauda širdį dėl to, kad Lavinija jo nemyli? Atsakymą argumentuokite.
- Kuo iš esmės skiriasi Piteris ir jo apibūdintas paslaptingas kapitonas?
- Ar galima numanyti, kad Lavinija įsimylėjusi romantiškąjį kapitoną? Argumentuokite.
- Aptarkite motinos ir dukters dialogą.
- Kokius Lavinijos ir motinos santykius atskleidžia šis epizodas?
- Kodėl motinai nemalonu kalbėti apie keliones į Niujorką?
- Kaip Kristina kalba apie savo namus? Ar galima teigti, kad jos niekinamos frazės apibūdina ne tiek namą, kiek jame gyvenusius ir gyvenančius žmones? Paaiškinkite išsamiau.
- Ką, jūsų nuomone, galėtų reikšti motinos žodžiai, kad Menonų namas atitinka Lavinijos temperamentą?
- Patyrinėkite remarkas. Kaip keičiasi motinos ir dukters bendravimas? Dėl kokių priežasčių šioje scenoje stiprėja įtampa?
- Aptarkite Lavinijos ir sodininko Seto pokalbį.
- Kodėl ir Lavinijai, ir Piteriui, net sodininkui įdomu, kas per vienas yra romantiškas nepažįstamasis? Kodėl jis žadina visų smalsumą?
- Remdamiesi Seto žodžiais, nuosekliai papasakokite, ką Lavinija iš jo sužino apie kapitono gyvenimą.
- Kuo Setas grindžia savo įtarimus, esą kapitonas turi Menonų kraujo?
- Kodėl Lavinija priešinasi net minčiai, kad kapitonas Adamas Brantas gali būti iš Menonų giminės? Kodėl „tai būtų pernelyg baisu“?
- Aptarkite Adamo Branto ir Lavinijos susitikimą.
- Kaip Adamą Brantą charakterizuoja remarkoje minimos išorės detalės, jo aprangos gretinimas su Bairono stiliumi?
- Patyrinėkite remarkas, nusakančias Branto reakciją į pašnekovę ir jo nuotaikas. Kodėl jį trikdo merginos replikos ir elgesys? Ar pats kapitonas atviras ir nuoširdus su Lavinija?
- Kaip manote, ar Lavinija bendraudama su Brantu vaidina? Paaiškinkite, kodėl taip manote.
- Kaip apie aplankytas salas Pietų jūrose kalba Brantas ir kaip Lavinija? Kuo skiriasi jų vertinimai? Kodėl?
- Kodėl Lavinija įžeidžia meilikaujantį kapitoną? Ko ji siekia?
- Apibūdinkite Lavinijos ir Branto požiūrį į Menonų giminę.
- Kokį Lavinijos tėvo paveikslą atskleidžia Branto prisiminimai? Kaip jie pagrindžia kapitono įsitikinimą, kad joks Menonas neturi teisės niekinti jo paties ir jo motinos?
- Už ką ir kam nori atkeršyti Brantas?
- Remdamiesi pirmo veiksmo pabaiga, aptarkite, kodėl Lavinija stengiasi primesti savo valią, savaip režisuoti tolesnius įvykius.
Apibendriname
- Pasvarstykite, ar visi šių ištraukų veikėjai priešiški vienas kitam. Ar kada nors jie kalbasi atvirai, be kaukių, be atšiauraus priešiškumo?
- Kurių veikėjų santykiai ypač atšiaurūs, persmelkti neapykantos, įtarumo? Kodėl?
- Kaip su motina ir Adamu Brantu elgiasi Lavinija? Kokius jos elgesio motyvus galime numanyti?
ANTRAS VEIKSMAS
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Aptarkite veiksmo pradžios remarkas.
- Remdamiesi kabineto ir ypač portreto aprašymu apibūdinkite Ezrą Menoną.
- Raskite laiko tėkmės nuorodų. Kaip, bėgant laikui, keičiasi veiksmo aplinka? Kokių simbolinių reikšmių gali turėti šios nuorodos?
- Aptarkite Kristinos ir Lavinijos pokalbį.
- Pokalbio pradžia atskleidžia, kad duktė nepasitiki motina ir ją šnipinėja. Kaip vertinate tokį jos elgesį?
- Kaip manote, kodėl Kristina meluoja net tada, kai Lavinija prisipažįsta ją sekusi Niujorke?
- Kuo Lavinija kaltina motiną? Ar ji taip šiurkščiai kalba gindamasi? Atsakymą pagrįskite.
- Raskite pokalbio vietą, kurioje Kristinos elgesys staiga pasikeičia. Kodėl ji prisipažįsta mylinti Brantą, nors ką tik naiviai išsisukinėjo?
- Kokie Kristinos motyvai – kodėl ji susitikdavo su Brantu?
- Detaliai aptarkite, kaip keičiasi Lavinijos jausmai. Ar jos nepasitikėjimas motina, neapykanta jai mąžta, ar, priešingai, stiprėja?
- Kokį sandėrį sudaro motina ir dukra?
- Ar pritariate Kristinos replikai, kad duktė elgiasi kaip bjauri ragana? O gal pačiai Kristinai tiktų toks apibūdinimas? Argumentuokite.
- Kaip baigiasi motinos ir dukters kova: ar Kristina jaučiasi pralaimėjusi, o Lavinija džiaugiasi pergale? Kokio abiejų elgesio galima tikėtis tolesnėse scenose?
- Aptarkite Kristinos ir Adamo Branto pokalbį.
- Ezra Menonas dar negrįžęs namo, bet kartais atrodo, kad ir jis dalyvauja pokalbiuose. Kurie veikėjai ir kodėl jaučia jo buvimą?
- Kokiu būdu keblią situaciją, grįžus Ezrai Menonui, linkęs išspręsti Adamas Brantas? Kaip vertintumėte tokį jo pasiryžimą?
- Ar Kristinos planas atsikratyti vyro radosi spontaniškai? Atsakymą paaiškinkite ir pagrįskite.
- Kokiais Lavinijos išsakytais argumentais Kristina gudriai pasinaudoja kalbėdamasi su Brantu?
- Kristinos ir Branto dialogas – puikus psichologinio spaudimo pavyzdys. Nuosekliai ištirkite, kaip Kristina palengva, bet apgalvotai, sumaniai palenkia Adamą Brantą į savo pusę, padaro jį bendrininku. Aiškiais, konkrečiais teiginiais užrašykite jos žingsnius siekiant norimo rezultato. Formuluodami teiginius galite pasinaudoti šiomis nuorodomis: 1) Dėl ko priverčia Brantą prisiekti? 2) Kokias išeitis atmeta kaip netinkamas? 3) Dėl ko priekaištauja? 4) Kokius Branto norus, svajones stengiasi kurstyti? 5) Kaip įtikina savo sumanymo sėkme? 6) Kokiais savo gebėjimais pasikliauja? 7) Į kokius Branto jausmus apeliuoja? 8) Kuo kaltina Brantą siekdama pakurstyti jo ambicijas?
- Kaip paaiškintumėte paskutinį Branto pažadą, kurio išreikalauja Kristina, – „daugiau jokių bailingų romantiškų skrupulų“?
Apibendriname
- Ar Lavinijos pastangos įtvirtinti savo galią pasiekia tikslą? Kodėl?
- Kuris veikėjas – Lavinija, Kristina ar Brantas – labiausiai moka manipuliuoti kitais? Atsakymą pagrįskite.
- Kaip apibūdintumėte Adamą Brantą? Kuo jis panašus į kitus Menonus, o kuo nuo jų skiriasi?
TREČIAS VEIKSMAS
KETVIRTAS VEIKSMAS
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Apibūdinkite Kristiną pokalbio su vyru pradžioje. Kokiais ginklais ji naudojasi, kad išsklaidytų vyro įtarimus? Ar jai pavyksta pasiekti savo tikslą?
- Grįžęs Ezra Menonas mato pasikeitusią žmoną. Kaip ir kodėl Kristina vyrui – ir ne tik jam – atrodo pasikeitusi?
- Ezra prisipažįsta, kad sunku kalbėti apie jausmus. Kodėl kaip tik dabar, vos grįžęs, jis ryžtasi išpažinti, kaip jaučiasi? Kas jį taip paveikė?
- Ko Ezra sako labiausiai troškęs gyvenime? Kodėl jam nesisekė įgyvendinti savo troškimų?
- Nors generolas Menonas šiose scenose kaip niekada atviras, Kristina sako jo nesuprantanti („Aš nežinau, apie ką tu kalbi“). Ar iš tiesų ji nesupranta? Kodėl neatsiliepia į vyro išpažintį?
- Kas rodo, kad Kristinos moteriška intuicija yra nepranokstama ir gelbsti pajutus pavojų?
- Ar išpažinęs slapčiausius jausmus Ezra Menonas sugriovė sieną, tiek metų skyrusią jį ir Kristiną? Kodėl (ne)pavyko?
- Kodėl vyro atvirumas („Tau parodyti aš išplėšiau savo širdį“) išprovokuoja Kristinos neapykantą, žiaurumą?
Apibendriname
- Remdamiesi kūrinio ištraukomis, pagrįskite pateiktus teiginius.
- Meilės ir supratimo, pasitikėjimo poreikis yra toks stiprus, kad jo nepatenkinęs žmogus jaučiasi nelaimingas.
- Ezra Menonas šiose scenose nepanašus į didvyrio paminklą, priešingai, jis ne tik jausmingas, bet ir autoironiškas.
- Ezra Menonas, išpažindamas ilgai slopintus jausmus, mąsto apskritai apie gyvenimą ir mirtį. Kurios jo mintys, jūsų požiūriu, yra vertos išgirsti?
Antra dalis PERSEKIOJAMIEJI
Savarankiškai perskaitykite pirmą–trečią veiksmus ir atsakykite į klausimus.
- Glaustai papasakokite, kada ir kur vyksta pirmas veiksmas.
- Kokie grįžusiam iš karo Orinui atrodo gimtieji namai? Kas juose pasikeitę, o kas ne?
- Ar Oriną sukrėtė tėvo mirtis? Kodėl?
- Kaip Oriną paveikė karas?
- Įrodykite, kad Lavinija stengiasi brolį patraukti į savo pusę.
- Glaustai pristatykite, kas vaizduojama antrame veiksme.
- Kokia Kristina pokalbio su sūnumi scenoje? Kodėl ji rezga vieną istoriją po kitos?
- Kokiais Orino vaikystės prisiminimais abu dalijasi? Ką liudija tik juodviem žinomas slaptažodis „Menonų nepriimam“?
- Įrodykite, kad Kristina puikiai manipuliuoja Orino jausmais.
- Kodėl Orinas pasakoja apie Hermano Melvilio romaną? Kaip į jo pasakojimą reaguoja motina?
- Ar pasikalbėjusi su grįžusiu Orinu Kristina jaučiasi įveikusi savo didžiausią priešininkę Laviniją? Ar ji įsitikinusi savo pergale? Atsakydami remkitės paskutiniu šiame veiksme Kristinos monologu.
- Aptarkite trečią veiksmą.
- Apie ką mąsto Orinas stovėdamas prie tėvo karsto?
- Tėvas didžiavosi sūnaus žygdarbiu, o kaip pats Orinas jį vertina? Kodėl būtent taip?
- Kaip Lavinijai pavyksta brolį perkalbėti, patraukti į savo pusę? Kas labiausiai šiame pokalbyje žeidžia Oriną? Kodėl jis apgailestaudamas sako, kad verčiau nebūtų grįžęs į gyvenimą?
- Kokio Lavinijos sumanyto išbandymo neišlaiko Kristina?
KETVIRTAS VEIKSMAS
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Kaip šioje scenoje jaučiasi Brantas? Ką likimas iš jo atima, o ką dovanoja? Kokių abejonių kyla Brantui?
- Kristina guodžia ir ramina Adamą, bet ar pati tiki, kad po dviejų dienų juodu bus laisvi ir laimingi? Atsakymą pagrįskite.
- Aptarkite, kodėl rodomi du veiksmo planai – tai, kas vyksta kajutėje ir už jos sienų. Ko siekiama šitokiu scenos komponavimu?
- Kodėl Orinas, klausydamasis motinos pokalbio su Brantu, ir sielvartauja, ir niršta?
- Kaip Orinas tampa Lavinijos keršto įrankiu? Kokį Lavinijos planą galime numanyti?
- Kodėl Orinas tarytum apžavėtas žiūri į Branto veidą? Kas jį taip sukrečia? Kaip paaiškintumėte jo žodžius apie savižudybę?
- Perskaitykite penktą veiksmą ir jį aptarkite.
- Kodėl Kristina neranda sau vietos? Kokios mintys ją kankina? Kokia baimė ją kausto, kad net užmigti baisu?
- Ką išgyvena Orinas, prisipažindamas, kad nužudė Adamą Brantą? Ar, sužinojęs tiesą, jis ima nekęsti motinos? Argumentuokite.
- Kaip, išgirdusi, kas įvyko, pasikeičia Kristina? Atsakykite remdamiesi remarkomis. Kodėl ji sustingsta, žvelgia tuščiu žvilgsniu?
- Kaip Lavinija reaguoja į Orino ir motinos pokalbį? Ar ji, kaip ir brolis, kenčia?
- Apibendrinkite Kristinos savižudybės priežastis.
- Kaip po šūvio elgiasi Orinas ir Lavinija? Ką juodu išgyvena?
- Kurių veikėjų veidai ir kodėl šioje scenoje darosi panašūs į kaukę?
Trečia dalis APSĖSTIEJI
Savarankiškai perskaitykite pirmą veiksmą ir atsakykite į klausimus.
- Kaip po metų atrodo Menonų šeimos namas?
- Kokia kiek komiška scena pradedamas veiksmas? Dėl ko prie namo susirinkęs būrelis miestelėnų?
- Kokie po metų grįžta Lavinija ir Orinas? Kokie išoriniai jų pokyčiai krinta į akis?
- Kodėl Lavinija dabar stengiasi būti panaši į motiną, Orino žodžiais, tarsi būtų pavogusi motinos sielą? Kaip ji nori toliau gyventi? Piteriui ji sako, kad seniau buvo mirusi, o kas dabar?
- Ar kelionė padėjo Orinui atsigauti ir pamiršti, kas baisaus nutiko prieš metus? Ar jis turi ateities planų? Paaiškinkite išsamiau.
- Ar galima teigti, kad Orinas per tuos metus pasidarė tikras Menonas, o Lavinija tarsi išsivadavo iš menoniškos dvasios? Atsakymą pagrįskite.
- Kodėl paskutinės Orino replikos pribloškia Laviniją (ji „spokso į Oriną siaubo kupinomis akimis“)?
ANTRAS VEIKSMAS
KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Orino ir Lavinijos pokalbio pradžioje kartojamas tamsos motyvas. Pasvarstykite, kodėl dirbtinė lempos šviesa gali būti simboliškas Orino (gal ir visų Menonų) ženklas.
- Ar tikite, kad Lavinijai rūpi vienintelis dalykas – brolio sveikata? Atsakymą pagrįskite.
- Patyrinėkite remarkas. Kaip keičiasi Lavinijos būsena? Kodėl jai tenka apsimesti, įtempti valią, kad suvaldytų savo jausmus?
- Kodėl Heizelė Nailz Orinui – „dar viena prarasta sala“?
- Panagrinėkite, kaip ir kodėl atslūgusi įtampa vėl ima kilti.
- Kokią išeitį iš kankinančios situacijos Orinas siūlo seseriai? Kokią Lavinijos reakciją išprovokuoja šis siūlymas?
- Kodėl, be kitų jausmų, veikėjus kankina pavydas? Kuriam iš jųdviejų pavydas temdo protą?
- Kodėl Orinas kalbėdamas vis pašaipiai, piktai kikena ar juokiasi?
- Orinas prisipažįsta rašąs giminės nusikaltimų istoriją. Ko jis šiuo darbu siekia?
- Pasak Orino, sesuo – įdomiausia nusikaltėlė Menonų giminėje. Kokias jos paslaptis brolis mano supratęs?
- Pasvarstykite, kodėl dramaturgas sesers ir brolio reakcijas kulminaciniu momentu lygina su motinos ir tėvo analogišku elgesiu.
- Kaip šioje ištraukoje keičiasi veikėjų santykiai? Kodėl ir vienas, ir kitas scenos pabaigoje atrodo kiek beprotiškai?
Savarankiškai perskaitykite trečią ir ketvirtą veiksmus, atsakykite į klausimus.
- Aptarkite trečio veiksmo įvykius.
- Kodėl Orinas patiki šeimos, kartu ir savo paslaptį Heizelei? Nurodykite 2–3 priežastis ir jas paaiškinkite.
- Kaip paaiškintumėte Orino žodžius, kad jam lemta pažinti vienintelę meilę – kaltojo meilę kaltajam?
- Kodėl Orinas nori ištrūkti iš namų, bet negali to padaryti?
- Kas taip įsiutina Laviniją, kad ji netenka savitvardos? Kodėl ji drebia broliui, kad šis turėtų nusižudyti? Ar ji iš tiesų trokšta Orino mirties?
- Kodėl mintis apie mirtį hipnotizuoja Oriną?
- Atidžiai perskaitykite scenos pabaigą. Ar Lavinija kalta dėl brolio mirties? Kodėl ji prašo atleidimo? Kaip manote, ar jai pavyks ištrūkti iš Menonų pikto likimo gniaužtų?
- Aptarkite ketvirtą veiksmą.
- Kaip per tris dienas po Orino mirties pasikeitė Lavinija? Ką šie pokyčiai galėtų reikšti?
- Kaip interpretuotumėte Lavinijos pastangas puošti gėlėmis namą – šią Neapykantos ir Mirties šventyklą? Kodėl ji ketina palikti namą „merdėti saulėje ir lietuje“?
- Ko siekia Heizelė, atėjusi pasikalbėti su Lavinija? Nuo ko ji nori apsaugoti brolį? Kaip manote, ar ji neperdeda grėsmės Piteriui? Paaiškinkite išsamiau.
- Kokia Lavinija scenoje su Piteriu: visokio blogio įsikūnijimas ar tiesiog nelaiminga, kenčianti siela? Kodėl ji atstumia Piterį?
- Aptarkite Lavinijos pasirinkimą – kodėl ji lieka Menonų giminės name, nors dar neseniai tikėjosi iš čia ištrūkti? Ką reiškia paskutiniai jos nurodymai užkalti duris, išmesti gėles?
Apibendriname
- Apibūdinkite dramoje vaizduojamus Menonų giminės žmones.
- Kokius bendrus giminės bruožus atskleidžia žmonių gyvenimo istorijos?
- Koks vaizduojamas šeimos galva Ezra Menonas? Kokie jo santykiai su žmona ir vaikais? Ką jis vertina ar ko siekia gyvenime? Kokia jo gyvenimo prasmė?
- Kristinos charakteris sudėtingesnis. Kodėl ji svetima Menonų giminei? Kodėl neapkenčia dukters ir vyro? Ko ji trokšta gyvenime?
- Lavinijos paveiksle ryškesni menoniški ar individualūs bruožai? Ko ji siekia? Kaip paveikia kitų likimus? Ar motinai keršija tik dėl tėvo nužudymo? Kodėl jai nelemta būti laimingai?
- Kuo Orinas skiriasi nuo tėvo ir nuo Lavinijos? Ar galima jį vadinti suskilusios sąmonės žmogumi? Kodėl?
- Kaip norėjo gyventi Adamas Brantas ir kaip jo gyvenimą paveikė susitikimas su Menonų šeimos moterimis? Ką jis paveldėjęs iš motinos?
- Pagrindiniai dramos veikėjai savaip nusikalsta, juos persekioja praeities paslaptys. Kaip manote, kodėl nė vienam iš jų nepavyksta išvengti pražūtingo likimo (o gal įveikti savo prigimties)? Už ką baudžiami Ezra Menonas, Kristina, Adamas, Orinas?
- Pasiaiškinkite tragedijos ir jos dalių („Sugrįžimas“, „Persekiojamieji“, „Atstumtieji“) pavadinimų prasmes. Kokią idėją jie išreiškia?
- Kai kurie dramos veikėjai kartais junta savyje blogio dvasią. Kokiais pavidalais abstraktus blogis pasireiškia dramoje?
- Ar teisinga teigti, kad neapykanta – šios dramos varomoji jėga? Kodėl taip manote? Kuriuos veikėjus ir kodėl valdo šis jausmas?
- J. O’Nilo dramos siužetas simetriškai kartoja Aischilo trilogijos „Orestėja“ įvykius, tik XX a. rašytojas siužetą modernizuoja – gilinasi į veikėjų psichologiją, emocinius ir moralinius konfliktus.
- Pasirinkite vieną dramos „Elektrai skirta gedėti“ veikėją ir aptarkite, kaip rašytojas atveria sudėtingą jo vidinį pasaulį, kokias jo psichologines problemas pabrėžia.
- Kokios moralinės dilemos kamuoja veikėjus?
- Moderniai literatūrai būdingi simboliniai elementai. Vienas iš dramos leitmotyvų – Paláimintos sãlos – tampa daugiaprasmiu simboliu. Aptarkite jo prasmes, remdamiesi čia pateiktais apibūdinimais.
Adamas Brantas Lavinijai apie Pietų jūrų salas: „Jos [čiabuvės] gyvena arčiau rojaus sodo negu kas kitas šioje žemėje! Nemačiusi jūs negalite įsivaizduoti to grožio, tos žalumos, apsuptos jūros mėlio! Debesys nusileidę kone ant kalnų viršūnių, saulė ramina kraują, o nesiliaujanti bangų mūša į barjerinius rifus tarsi niūniuoja lopšinę! Palaimintos salos, kitaip nepavadinsi! Ten žmogus užmiršta visus bjaurius turto ir valdžios troškimus!“
Adamas Brantas Kristinai: „Matau jas dabar… tokias artimas… ir tokias tolimas, už milijonų mylių! Įkaitusi žemė, mėnesiena, pasatai šlamina kokosų palmes, bangų mūša į barjerinius rifus tyliai niūniuoja lopšinę! Taip! Ten ramybė, ten užsimiršimas… jeigu tik dabar mes rasime tas salas!“
Ezra Menonas Kristinai: jeigu „dviese išplauktume į kelionę… į kitą pasaulio kraštą… susirastume kokią salą, kur galėtume nors truputį pabūti vieni. <…> Aš pavargau nuo mirties! Aš noriu gyvenimo!“
Orinas motinai apie H. Melvilio romaną: „Aš skaičiau ją daugybę kartų, kol galiausiai tos Salos man tapo simboliu visko, kas nesusiję su karu: ramybės, šilumos, saugumo. Aš įsivaizduodavau, kad esu ten. <…> Tik mudu su tavim <…>. Aš tik jutau tave visur. Bangų mūša buvo tavo balsas. Dangus buvo tokios pačios spalvos kaip tavo akys.“
Orinas: „Mirtis tai ramybės sala… mama lauks manęs tenai…“
Lavinija Piteriui: „Aš pamilau tas Salas. Jos galutinai mane išlaisvino. Jos kupinos kažkokios paslapties ir grožio… gėrio… meilės dvasios… sklindančios iš žemės ir jūros. Ten aš užmiršau mirtį. Ten nebuvo ateities. Buvo tik dabartis – šilta, mėnesienos nutvieksta žemė… pasatas, kedenantis kokosų palmes… bangų mūša į rifus… laužai naktį ir širdyje tvinksintis būgno ritmas… šokantys čiabuviai – nuogi ir tyri, nežinantys, kas yra nuodėmė! <…> Netrukus mes susituoksim ir išsikelsim gyventi kur toliau nuo žmonių ir jų piktų kalbų. Mes susikursim sau salą sausumoje, turėsim vaikų, mylėsime juos ir mokysime mylėti gyvenimą, kad jie niekada netaptų neapykantos ir mirties vergais!“
-
- Salose, apie kurias svajojama, lankėsi tik Adamas Brantas. Kodėl ši romantinė svajonė veikėjams nepasiekiama?
- Kitas leitmotyvas – jūreivių daina „Šenandoja“, kurios melodijoje girdėti jūros bangavimas. Kaip interpretuotumėte sraunius ar audringus vandenis? Apie kokį išsiskyrimą užsimenama?
O Šenandoja, aš ilgiuos
Srauniųjų tavo vandenų.
O Šenandoja, skiria mus
Platus Misūris.
Ei, ei, platus Misūris.
O Šenandoja, dukrą tavo pamilau,
Sraunioji upe, ei!
Mus išskyrė vandens audringi,
Ei toli aš likau, ei toli.
-
- Kokių dar simbolių pastebėjote dramoje? Kokios jų prasmės?
- Antikinės tragedijos žiūrovai išgyvendavo katarsį. Ar J. O’Nilo dramos „Elektrai skirta gedėti“ skaitytojai irgi patiria tokį dvasinį apsivalymą? Pasidalykite savo įžvalgomis.
Tiriame
- Neapykanta ne tik uždarame šeimos pasaulyje skatina konfliktus – ji plinta ir visuomenėje keldama sumaištį. Pilietinis karas, kuriame dalyvavo Menonų šeimos vyrai, – JAV istorijoje skaudus ir žiaurus kelerių metų laikotarpis. Kaip karo priežastys ir pasekmės vertinamos istorijos šaltiniuose?
- Kaip į karą žvelgiama J. O’Nilo dramoje? Palyginkite dramaturgo požiūrį su „prarastosios kartos“ rašytojo E. Hemingvėjaus romane „Atsisveikinimas su ginklais“ atskleistu vertinimu. Abu kūriniai parašyti beveik tuo pat metu, tai yra jau apmąsčius ir Pirmojo pasaulinio karo patirtį.
Diskutuojame
Perskaitykite Marijos Aušrinės Pavilionienės knygos „Lyčių drama“ skyrelio „Idealios šeimos mitas ir tikrovė“ ištraukas.
Lietuviai sako: „Nėra namų be dūmų“, o tai reiškia, kad nėra šeimos, kurioje nebūtų blogio, nesutarimų, vedybinio gyvenimo įtampos, lyčių dvikovos. Yra daug priežasčių, sukeliančių lyčių neapykantą, šeimyninius barnius: rasiniai, etniniai, nacionaliniai, kultūros, socialinių sluoksnių, religiniai, moralės, išsilavinimo, amžiaus, lyčių vaidmens skirtumai <…>. Šeimos subyra ir dėl sutuoktinių, kaip asmenybių, nebrandos. Tai yra viena svarbiausių priežasčių, dėl kurios irsta šeimos pamatas, nes šeimą sudaro du skirtingi žmonės, du skirtingi individai, nuo kurių sugebėjimo kurti save, reguliuoti bendravimo santykius priklauso šeimos ateitis.
Dažnai žmonės tuokiasi, pradeda gyventi neturėdami jokio supratimo apie asmenybę ir asmenybės pareigas šeimoje: kurti ir saugoti savo ir partnerio dvasios pasaulį, padėti jam atsiskleisti, padaryti tarpusavio bendravimą kuo mažiau skausmingą, kuo mažiau vienas kitą žeidžiantį. Santuoka yra nenutrūkstamas procesas – savęs tobulinimas ir savo bei partnerio dvasios pasaulio stebėjimas, bendro gyvenimo kūryba ir jo reguliavimas.
Santuokoje visada glūdi pasirinkimo galimybė: plaukti tradiciniu vedybų laivu, sukančiu į ramų užutėkį, kur vyras ir tėvas – visagalis kapitonas, ar pasukti į atvirą jūrą, kurioje gali užklupti netikėta partnerių reakcijos ir elgesio audra. Pasirinkus vieną ar kitą kursą, sutuoktiniams reikia kaltinti save, kad pasuko ne ta kryptimi ar neišlaikė santuokos laivo vairo. Šeimos tvirtybė priklausys nuo to, kaip partneriai bendraus tarpusavy ir su kitais žmonėmis, palaikančiais ar smerkiančiais jų pasirinkimą; nuo to, kaip – pozityviai ar negatyviai – jie nusiteikę vienas kito dvasinės nepriklausomybės atžvilgiu, ar yra kantrūs ir tolerantiški matydami partnerio vidinį pasikeitimą, ar patys sugeba pasiekti dvasinio gyvenimo brandą, t. y. kaip jie žvelgia į lyties, lyčių vaidmenų ir asmenybės santykį.
Remdamiesi M. A. Pavilionienės mintimis, skaityta drama ir kitais šaltiniais, padiskutuokite, atsakydami į pateiktus klausimus.
- Ar sunku kurti darnius santykius šeimoje?
- Ar, mylėdamas kitą, žmogus turėtų slopinti meilę sau, savąjį „aš“ aukoti dėl „mes“?
- Ar pritartumėte austrų rašytojo Rainerio Marijos Rilkės minčiai, kad sunkiausia žmogui – mylėti kitą žmogų?