Chapter 9.2 (Lietuvių kalba 7)

Kaip bendrauti

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Mokysitės bendrauti grupėje.
  • Aiškinsitės, kaip bendradarbiauti, išsakyti savo nuomonę, susitarti ir priimti bendrą sprendimą.
  • Aptarsite bendravimo etiką.

STEBIME

Turbūt matėte animacinį filmą „Ledo šalis“ (2013 m.), sukurtą pagal Hanso Kristiano Anderseno pasaką „Sniego karalienė“.
Aptarkite šio kompiuterinės animacijos miuziklo kūrėjų darbą.
Atsakydami į klausimus, galite remtis bet kuriuo matytu animaciniu filmu.

1. Kokių profesijų žmonės kūrė šį filmą? Kas režisavo? Kas rašė scenarijų? Kas kūrė ir atliko muziką? Kas įgarsino veikėjus? Kas kūrė animaciją?

2. Pasvarstykite, kaip filmo kūrėjai bendradarbiavo tarpusavyje, kaip priėmė bendrus sprendimus.

3. Kaip kiti kino kompanijos darbuotojai padėjo filmo kūrėjams?

AIŠKINAMĖS

Gyvename visuomenėje – tarp žmonių ir su žmonėmis. Todėl labai svarbu tarpusavio santykiai ir bendravimas. Žmonės privalo susikalbėti ir suprasti vienas kitą. Negalime pasitenkinti vien savo tiesa ar nuomone – turime atsiverti proto ir jausmų bendrystei. Tai padaryti padeda bendradarbiavimas, kai drauge keliami tikslai ir jų siekiama, kai įgyvendinami bendri projektai. Bendrystė vaisinga tuomet, kai grindžiama kito priėmimu, dėkingumu ir taktiškumo nuostata. Mandagumo ir elementaraus padorumo taisyklės moko ugdyti savo protą ir jausmus, išgirsti, kalbėti, o kartais ir patylėti.

Darbas grupėmis

Darbas grupėmis padeda gerinti tarpusavio santykius, kurti pasitikėjimo ir paramos nuotaiką klasėje. Siekdami bendradarbiauti tinkamai, laikykitės grupės veiklos principų, grįstų pasitikėjimu, geranoriškumu, pagarba ir bendrąja tvarka.

DARBO GRUPĖMIS TAISYKLĖS

Taisyklė

Patarimai

1. Išsiaiškinkite užduotį. Numatykite darbo tikslą ir uždavinius.

Aiškindamiesi užduotį, susitelkite į bendrą darbą.

Aptarkite, ką kiekvienas grupės narys žino nurodyta tema. Nepamirškite, kad darbo tikslas – pasiekti norimą rezultatą. Iš tikslo kyla konkretūs darbo uždaviniai.

2. Pasiskirstykite vaidmenimis ir atsakomybe užduočiai atlikti.

Atsakingai atlikite gauto vaidmens pareigas. Pagarbiai bendraukite su kitus vaidmenis atliekančiais grupės nariais.

Pasiskirstykite vaidmenimis, atsižvelgdami į užduotį ir į tai, kaip kiekvienas galite geriausiai prisidėti prie grupės darbo.

Vadovas atsakingas už tai, kad darbas vyktų pagal planą ir sklandžiai, nenukryptų nuo temos.

Drąsintojas palaiko grupės narių aktyvumą, yra atsakingas už visų narių įsitraukimą į veiklą.

Žinių ieškotojas atsakingas už tinkamos informacijos paiešką.

Tvarkdarys atsakingas už drausmę ir pagarbų bendravimą.

Laikrodininkas atsakingas už tai, kad visi užduoties atlikimo etapai būtų pradėti ir baigti laiku.

Referentas užrašo bendros veiklos rezultatus.

Dailininkas tinkamai pateikia ir apipavidalina grupės darbo rezultatus.

Pristatytojas atsakingas už grupės darbo rezultatų pristatymą kitiems.

Galite sugalvoti ir savų vaidmenų. Jei reikia, keli mokiniai gali atlikti tą patį vaidmenį, pavyzdžiui, žinių ieškotojo.

3. Sudarykite darbo planą.

Kartu numatykite žingsnius, kaip atliksite užduotį.

Darbo planas padeda sustyguoti veiklą ir siekti tikslo. Atsižvelgdami į pasirinktus vaidmenis, pasidalykite darbais, pasiskirstykite teksto dalimis, klausimais, užduotimis ir pan.

4. Atidžiai klausykitės kitų.

Kai kas nors kalba, tylėkite ir įsigilinkite į tai, kas sakoma. Būkite atidūs, kantrūs. Kalbėkite sulaukę savo eilės.

Klausykitės susidomėję, parodykite, kad suprantate pašnekovą. Nepertraukite kitų grupės narių. Jeigu nesupratote kurio nors nario, klauskite tik jam baigus kalbėti.

5. Išsakykite savo nuomonę ir ją pagrįskite.

Savo teiginius ir argumentus išsakykite ramiai, nesikarščiuodami.

Pasidalykite patirtimi, sukaupta informacija, įžvalgomis. Jeigu prieštaraujate kuriam nors grupės nariui, išsakykite savo nuomonę ir nekomentuokite už akių. Bendraukite pagarbiai.

6. Padėkite vieni kitiems.

Atlikę savo užduotį, padėkite kitiems grupės nariams.

Nepamirškite, kad dirbate kaip komanda. Kartu spręskite kylančias problemas, įveikite kliūtis.

7. Priimkite bendrą sprendimą.

Derinkite išvadas ir susitarkite.

Siekite sutarimo. Už darbo rezultatą atsakingi visi grupės nariai.

8. Pristatykite bendro darbo rezultatą.

Tinkamai ir suprantamai atstovaukite grupei.

Kalbėkite kultūringai, girdimai, aiškiai, tinkamu tempu. Visa grupė turi palaikyti pristatytoją.

9. Įvertinkite grupės darbą ir kiekvieno nario indėlį į bendrą rezultatą.

Vertinkite darbą, vadovaudamiesi iš anksto aptartais kriterijais ir teisingumo nuostata.

Aptarkite, kaip sekėsi dirbti drauge ir siekti rezultato. Įvertinkite kiekvieno nario indėlį ir gebėjimą bendradarbiauti.

ĮTVIRTINAME

1. Aptarkite, kaip reikėtų elgtis, jei grupei tariantis…

… visi nori kalbėti vienu metu.
... kas nors nori kalbėti arba klausti nesulaukęs savo eilės.
… kas nors daug kalba ir neleidžia kalbėti kitiems.
… niekas nenori kalbėti.

2. Perskaitykite į penkias grupes suskirstytas frazes, tinkamas tam tikrose bendravimo situacijose. Atlikite užduotis.

1.

Sutinki?
​Kaip tu manai?
​Kokia tavo nuomonė (šiuo klausimu)?
​Ką tu apie tai manai?
​Koks tavo požiūris į tai?

2.

Atsiprašau, kad pertraukiau.
​Ar galėčiau kai ką pasakyti?
​Ar galėčiau pridurti?
​(Aš) norėčiau įsiterpti.
​Palauk (palaukite).

3.

Trumpai tariant, …
​Vadinasi, …
​(Vienu) žodžiu, …
​Apibendrinant galima pasakyti, (kad) …
​Taigi …

4.

(Aš) manau, (kad) …
​Man atrodo, (kad) …
​Mano nuomone, …
​Mano manymu, …
​Mano galva, …

5.

Ypač …
​Įsidėmėkite, kad …
​Svarbu, kad …
​Dabar tai yra svarbiausia.
​(Aš) noriu pabrėžti, kad …

  1. Persibraižykite lentelę ir susiekite frazes su bendravimo situacijomis.

Bendravimo situacijos:
​a – klausiama nuomonės;
​b – reiškiama nuomonė;
​c – kas nors pabrėžiama;
​d – norima įsiterpti į pokalbį;
​e – apibendrinama.

Frazės

1

2

3

4

5

Bendravimo situacija

  1. Parašykite po tris mandagumo frazes:

kaip paprašyti tylos;
​kaip parodyti, kad atidžiai klausomasi kito grupės nario kalbos;
​kaip paprieštarauti pašnekovui.

APIBENDRINAME IR ĮSIVERTINAME

3. Susiskirstę poromis, papasakokite vienas kitam, koks gyvūnas jums labiausiai patinka, kokį valgį labiausiai mėgstate ir kokia spalva jums gražiausia. Atidžiai klausykitės pašnekovo. Tuomet poromis susijunkite į didesnes grupes po 4 arba 6 mokinius. Pristatykite grupės nariams savo porininko mėgstamus dalykus.

4. Dirbdami grupėmis, atlikite pasirinktą užduotį (1 arba 2). Laikykitės aptartų grupės darbo taisyklių. Nepamirškite kiekvienoje bendravimo situacijoje tinkamų mandagumo frazių.

  1. Papasakokite, koks vaizdas atsiveria iš mėgstamo apžvalgos bokšto.
  2. Pasidalykite įspūdžiais apie gyvenimą kaime / mieste. Kas jums kaime / mieste patinka, o kas – ne? Užrašykite penkis teigiamus ir penkis neigiamus dalykus. Pristatykite juos visai klasei.

5. Nupieškite grupės veiklą atspindintį pyragą – apskritimą. Padalykite pyragą į dalis, vaizdžiai rodančias kiekvieno grupės nario indėlį į bendrą darbą. Atsakykite į klausimus.

  1. Ar pritariate tokiam pyrago pasidalijimui? Kodėl?
  2. Kaip jums sekėsi bendradarbiauti? Kaip įvertintumėte savo pastangas? Kodėl?

Mano pastangų vertinimas
​9–10 – labai stengiausi, dirbau labai gerai, padariau viską, ką galėjau.
​7–8 – dirbau gerai, tačiau galėjau ir geriau.
​5–6 – daugiau dirbo mano draugai, ne aš.
​3–4 – padėjau tik šiek tiek, beveik nieko nedariau.
​1–2 – trukdžiau atlikti užduotis.

  1. Ką kitą kartą dirbdamas su grupe darytumėte kitaip? Kodėl?
Please wait