Chapter 3.4 (Lietuvių kalba 7)

Skyriaus apibendrinimas ir įsivertinimas

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Apibendrinsite žinias apie kalbas, indoeuropiečių kalbų šeimą.
  • Prisiminsite svarbiausius latvių posakius.

APIBENDRINAME

1. Per lietuvių kalbos pamokas svarstėte, ką iš protėvių perėmėte ir į ką atsirėmę galite eiti tolyn per gyvenimą. Pažymėkite, kuriuos klausimus aptarėte.

Klausimas

Taip

Ne

Nežinau

  1. Ar mano kultūrinės šaknys gilios?
  2. Kokia mano kalbos kilmė?
  3. Kurios kalbos man yra artimiausios?

2. Perskaitykite sakinius ir atsakykite į klausimus. Baikite pildyti schemą.

  • Mano tėvelis moka prancūziškai!
  • Aš norėčiau gimt Korsikoj.
  • Tai buvo šerifas be pavardės, bet sugalvojau:
    ​– Džefersonas jo pavardė…
  • Aš pasiimsiu tave į pietus, į Krymą ar Kaukazą…

(Pagal Saulių Šaltenį)

2.

  1. Mergaitės tėvelis moka prancūziškai. Ar prancūzų kalba priklauso tai pačiai kalbų šeimai kaip ir lietuvių kalba? Kaip vadinama ta kalbų šeima?
  2. Mergaitė svajoja, kad jos gimtinė būtų Korsika. Ši sala priklauso Prancūzijai, o valstybinė Prancūzijos kalba yra prancūzų. Kuri mirusi kalba yra seniausia prancūzų kalbos giminaitė?
  3. Mergaitei patinka žiūrėti amerikietiškus filmus apie šerifą. Šerifas kalba angliškai. Kokiai kalbų šeimai ir kokiai kalbų šakai priklauso anglų kalba? Kokių dar tos pačios šakos kalbų žinote?
  4. Mergaitė svajoja važiuoti su tėveliu atostogauti į Krymą ir Kaukazą. Sovietmečiu šios vietovės, kaip ir Lietuvà, priklausė Sovietų Sąjungai. Tada mokyklose visi mokėsi rusų kalbos ir galėjo susikalbėti rusiškai. Kokiai kalbų šakai priklauso rusų kalba?
Korsika

...................................... KALBŲ ŠEIMA

LOTYNŲ (ITALIKŲ IR ROMANŲ) ŠAKA

...................... ŠAKA

........................ŠAKA

BALTŲ ŠAKA

......................

anglų

rusų

lietuvių

prancūzų

..................

gudų

latvių

italų

..................

ukrainiečių

ispanų

..................

lenkų

portugalų

..................

..................

rumunų

olandų

..................

moldavų

..................

..................

..................

3. Prisiminkite arba savarankiškai perskaitykite A. Liobytės novelę „Sunki mama“. Perskaitę sakinį, atsakykite į klausimus.

O pietų važiuodavome kasdien į kitą vietą: į Krẽtingą, Plùngę, Klaipėdą, net Liepóją.

3.

  1. Jovita atostogaudama važinėjo į Krẽtingą ir Plùngę. Kuri mirusi baltų gentis – kuršių, prūsų ar jotvingių – gyveno toje teritorijoje? Atsakydami remkitės baltų genčių V a. žemėlapiu.
  2. Jeigu jums, kaip ir Jovitai, tektų važiuoti į Lãtviją, kokių mandagių posakių prireiktų? Kaip latviškai padėkoti, pasisveikinti, atsisveikinti, palinkėti gero apetito? Kaip pasakyti taip ir ne?
  3. Jeigu Jovita Lãtvijos miškuose pamatytų briedį, kurį latvišką žodį turėtų pasakyti: alnis ar briedis?
Elnias
Briedis

ĮSIVERTINAME

4. Pratęskite sakinius ir įsivertinkite, ką jūs labai gerai ar pakankamai gerai žinote, kas neaišku ir į ką norėtumėte daugiau pasigilinti.

Mano gimtoji kalba kilo iš …

Šiuo metu lietuvių kalbos būklė yra …

Man artimiausios yra šios kalbos: …

Aš mokausi anglų kalbos, kuri priklauso …

Kalbos, kuriomis dažniausiai bendraujama internetinėje erdvėje: ...

 
Please wait