Chapter 5.9 (Lietuvių kalba 7)

Skyriaus apibendrinimas ir įsivertinimas

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Apibendrinsite dalyvių, pusdalyvių ir padalyvių gramatinius požymius.
  • Pakartosite dalyvių, pusdalyvių ir padalyvių rašybą, vartojimo ypatumus.

APIBENDRINAME

1. Skaitysite tekstą, parengtą pagal Pauliaus Kovo knygos „Gyvenimas audroje“ ištrauką. Šioje knygoje pasakojama apie „Tūkstantmečio odisėją“ – devynis mėnesius trukusį jachtos „Ambersail“ žygį aplink pasaulį. Skaitydami tekstą, iš skliaustuose pateiktų žodžių pasirinkite tinkamus.

1. (Sužinoję, sužinodami) apie jachtos gedimą, kranto komandos nariai nusprendė, kad mūsų (nesulaukę, nesulauksią), ir visiems pranešė, kad vakarienė (vykusi, vyksianti) be mūsų. 2. Iš tiesų, (įvertinus, įvertinusi) nuotolį, orų prognozę, vėjo stiprumą, buvo aišku, kad (sutariamu, sutartu) laiku pasiekti Lénkijos uostą Gdynėje neturime jokių vilčių. 3. (Plaukdami, plaukiant) pamatėme, kad vėjas ne visai toks, koks buvo (prognozavęs, prognozuotas). 4. (Padidinę, padidinus) burių plotą, galėjome plaukti greičiau. 5. Pastebėjau (gerėjančią, gerinamą) įgulos nuotaiką. 6. Burės darniai (keičiančios, keičiamos), viskas (daroma, darant), kad plauktume kuo greičiau.

Per „Tūkstantmečio odisėją“ Lietuvõs buriuotojai aplankė penkiuose žemynuose devyniolikoje pasaulio šalių įsikūrusias lietuvių bendruomenes. Joms buriuotojai nuplukdė Lietuvõs Respùblikos prezidento laišką, kviečiantį visus pasaulio lietuvius kartu švęsti Lietuvõs vardo paminėjimo tūkstantmetį.

2. Įrašykite praleistas dalyvių raides ir paaiškinkite rašybą. Nustatykite pažymėtą neasmenuojamąją veiksmažodžio formą.

1. Visi įgulos nariai džiaug_si, kai lygiai aštuntą valandą vakaro priplaukėme Gdynės uostą. 2. Restoranas, kuriame numatyt_ vakarienė, įsikūr_s uosto prieigose. 3. Matome, kaip palei krantą pravažiuoj_s Lietuvõs ambasadoriaus automobilis su vėliavėlėmis. 4. Kokia nuostaba visų susirinkusi_j_ veiduose! 5. Jie nesitikėjo išvysti į uostą įplauki_nčios jachtos su plazdanči_ didžiule trispalve. 6. Atrodė neįtikėtina, kad išplauk_ gerokai vėliau sugebėjome įveikti nuotolį ir atplaukti į uostą sutart_ laiku.

1. Visi įgulos nariai džiaugsi, kai lygiai aštuntą valandą vakaro priplaukėme Gdynės uostą. 2. Restoranas, kuriame numatyt vakarienė, įsikūrs uosto prieigose. 3. Matome, kaip palei krantą pravažiuojs Lietuvõs ambasadoriaus automobilis su vėliavėlėmis. 4. Kokia nuostaba visų susirinkusij veiduose! 5. Jie nesitikėjo išvysti į uostą įplaukinčios jachtos su plazdanči didžiule trispalve. 6. Atrodė neįtikėtina, kad išplauk gerokai vėliau sugebėjome įveikti nuotolį ir atplaukti į uostą sutart laiku.

(Pagal Paulių Kovą)

3. Perskaitykite sakinius. Išnagrinėkite pažymėtas neasmenuojamąsias veiksmažodžio formas.

1. Sugedo jachtos variklis. 2. Nusižiūrėjęs laisvą plotelį, pusei įgulos liepiau šokti į krantą ir gaudyti išmetamas virves, o pagavus kuo skubiau apsukti už bet ko ir, laikant virvę, bėgti priešinga kryptimi. 3. Tik šitaip galėjome sustabdyti jachtą. 4. Kelių milijonų eurų vertės katerio, plūduriavusio prie pakeliamojo tiltelio, savininkas, matydamas prie katerio artėjantį smailų jachtos priekį, nustėro. 5. Jis, negalėdamas pajudėti iš vietos stovėjo ir žiūrėjo į mus. 6. Nepavykus sustabdyti, prabangiame kateryje jachta būtų prakirtusi įspūdingą skylę. 7. Pastebėję dideliu greičiu atplaukiančią jachtą, nuo kranto garsiai rėkdami mūsų link pasileido du uosto prižiūrėtojai. 8. Pribėgę ėmė plūstis ir bartis. 9. Man atsiprašius ir paaiškinus situaciją jie pasakė: „Nice landing1...“

(Pagal Paulių Kovą)

Žodis

Neasmenuojamoji veiksmažodžio forma

Rūšis

Sangrąžinis, įvardžiuotinis *

Laikas

Giminė

Skaičius

Linksnis

4. Užverskite vadovėlį ir parašykite diktantą (žodžių junginius jums padiktuos mokytojas). Parašę atsiverskite vadovėlį ir pasitikrinkite. Paaiškinkite neasmenuojamųjų veiksmažodžio formų, kurias rašydami suklydote, rašybą.

Prakąstas obuolys, nepažįstamos moterys, kviečiamas šuo, geriamąjį vandenį, su likusiąja dalimi, suaugusiųjų mokykla, gęstanti šviesa, pykstąs kaimynas, išgijęs vyras, sušalusi ir pabalusi žemė, ilgai mąstydavęs, grįžus namo, stipriai šąlant ir bąlant, vesdama vaiką, draskydamas lapus, nuvešiąs dovanų, išsiųsiąs laišką.

ĮSIVERTINAME

5. Persibraižykite į sąsiuvinį schemą ir, remdamiesi 1–4 užduotimis, įsivertinkite gebėjimus. Įsivertinimo rezultatus aptarkite su mokytoju. Pasirinkite vieną tobulintiną sritį ir numatykite, kaip ir kiek laiko gerinsite savo gebėjimus.

 
Please wait