Chapter 3.4 (Literatūra 5 kl.)

Kai į klasę ateina naujokas ar naujokė

Vokiečių rašytojas Pėteris Hertlingas (Peter Härtling,1933–2017 m.) savo kūrybinį kelią pradėjo knygomis suaugusiesiems: rašė poeziją ir prozą. Tačiau rašytojas išgarsėjo ir šiuo metu yra geriausiai žinomas kaip vaikų literatūros kūrėjas. Būtent už kūrinius vaikams jis yra apdovanotas įvairiomis premijomis.

Pėteris Hertlingas

Kūrinyje „Benas myli Aną“ pasakojama apie ketvirtoko Beno (Holgeris yra jo brolis) ir naujos bendraklasės santykius. Pateikiamoje ištraukoje kalbama apie jų draugystės pradžią. Stebėkite, kaip į klasę atėjusią neįprastai atrodančią naujokę Aną sutinka vaikai. Ar keičiasi jų požiūris į mergaitę? Kaip į ją reaguoja Benas?

BENAS MYLI ANĄ

 

Benui kyla klausimas

<...>

1

Uždaviniai šįsyk atrodo dar sunkesni nei paprastai. Turbūt todėl, kad galvoje sukasi visai kitos mintys.

Benas negali skaičiuoti, nes vis prisimena Aną. Jį tai erzina. Bet Ana niekaip neišeina iš galvos.

Tiesą sakant, jis visai nenori apie ją mąstyti. Šįsyk jam netgi labiau patiktų pasinerti į matematiką. Ir nieko daugiau negalvoti.

Kai pareina Holgeris, Benas neįveikęs dar nė pirmojo uždavinio. Holgeris šaunuolis. Neatsisako padėti. Dabar ir Benui staiga paaiškėja, kaip reikia spręsti. Ne taip ir sunku. Blogiau, kai galvoje susimaišo Ana ir matematika.

2

Baigęs uždavinius, Benas tyliai klausia: ei, Holgeri, ar žinai, kaip būna, kai esi įsimylėjęs?

Holgeris jau beeinąs į savo kambarį, sustoja, grįžta atgal, tyčia neskuba atsakyti. Gal tau pasimaišė, nykštuk? – ištaria pagaliau.

Gavęs progą pasirodyti vyresnis, Holgeris visada vadina Beną nykštuku.

Benas suspaudžia lūpas.

3

Holgeris sumoja padaręs klaidą ir padeda ranką Benui ant peties.

Aš nenorėjau. Kaip, ar tikrai įsimylėjęs? – klausia.

Benas linkteli galvą. Ką gi daugiau sakyti? Holgeris tik pasišaipys.

Aš ją pažįstu? – vėl klausia Holgeris.

Ne! – beveik surinka Benas.

Na, sako Holgeris, kai esi įsimylėjęs, negali liautis galvojęs apie tą mergaitę. Ir atrodo, lyg skaudėtų pilvą. Iš tikrųjų.

4

Taip ir yra, kaip sako Holgeris. Benas jaučia tartum kokią įtampą pilve ar krūtinėje. Apskritai tarytum viską truputėlį skauda. O gal jis tik įsivaizduoja?

Benas atstumia kėdę, jos briauna stukteli Holgeriui į kelį. Ui! – surinka Holgeris. Ką tik vos nežliumbei, o dabar...

5

Atstok, sumurma Benas, skubiai susigriebia sąsiuvinį, knygą, rašiklius, čiumpa nuo stalo portfelį ir dingsta savo kambaryje. Kuo garsiau paleidžia grotuvą. Ir užgniaužia ašaras.

Mielai nueitų pas Holgerį. Bet nebegali, juk susipyko. Išsitraukia iš dėžės jūrų paršę Trudę, glosto. Kai Trudei ypač gera, ji pradeda švilpti. Taip kaip dabar.

Ana

6

Pirmą kartą Ana atėjo į klasę ketvirtųjų mokslo metų pradžioje. Vieną rytą klasės auklėtojas ponas Zeibmanas stumte įstūmė ją pro duris. Tai jūsų nauja klasės draugė, pasakė. Jos vardas Ana Miček. Būkite draugiški. Ji tik prieš pusmetį atvyko į Vokietiją. Iki tolei su tėvais gyveno Lénkijoje.

7

Ana visais atžvilgiais buvo keista.

Ji nemūvėjo džinsais, o vilkėjo per ilga senamadiška suknele. Plaukai supinti tik į vieną kasą, irgi per ilgą. Pati buvo išblyškusi, liesa ir šniurkščiojo nosimi.

Benui Ana pasirodė bjauri.

Keli vaikai pradėjo kikenti.

8

Apsiraminkit, sudraudė ponas Zeibmanas. Jis pasodino Aną į suolą greta Katios, ir Katia tučtuojau nuo jos truputį atsitraukė. Ana apsimetė viso to tartum nepastebinti.

9

Benas nutarė, kad Ana visai netinka į jų klasę. Dar sykį nužvelgė ją. Tą akimirką ji pakėlė galvą ir pažiūrėjo į Beną. Šis net susigūžė. Jos didžiulės, rudos akys buvo be galo liūdnos. Tokių akių jis dar nebuvo matęs. Negalėjo suprasti, kodėl jos pasirodė jam liūdnos. Kas gi žiūri tokiomis akimis? – pamanė sau. Kad net baugu darosi. Jis nusisuko.

10

Kitą dieną Ana niekam neberūpėjo. Nebūkite tokie bjaurūs, prašė ponas Zeibmanas klasę. Kad ji nors apsižliumbtų, galvojo Benas. Ji nežliumbė. Katiai Ana atrodė šlykšti. Smirdė, sakė ji, be to, net rašyti gerai nemoka. Dešimties metų nemoka net gerai rašyti.

Bernardas suabejojo: gal ji rašo lenkiškai?

Ji apskritai ne vokietė, o lenkė, pasakė Katia.

Tikriausiai ji negalėjo pasilikti Lenkijoje, svarstė Bernardas.

Kadangi visąlaik smirdėjo, pridūrė Katia.

Šito Benui buvo jau per daug. Jis nutvėrė Katią už rankos. Užtilk. Tu pati smirdi.

Katia pastūmė jį šalin ir garsiai, kad girdėtų visa klasė, suriko: jis gina Aną. Benas myli Aną!

11

Benas šoko prie Katios ir užspaudė jai ranka burną. Visa paraudonavusi ji stengėsi ištrūkti. Paleisk, šūktelėjo Regina. Žiūrėk, jai trūksta oro!

12

Jie nepastebėjo, kad tarpduryje jau kuris laikas stovi ponas Zeibmanas.

Paleisk Katią, Benai! Ponas Zeibmanas buvo mirtinai įtūžęs. Kurgi ne. Paliepė visiems sėstis į vietas.

Staiga klasėje įsiviešpatavo tyla. Ir toje spengiančioje tyloje jie išgirdo Anos kūkčiojimą. Ji stengėsi susitvardyti. Bet jai nesisekė. Ašaros riedėjo skruostais. Ji jas vis braukė ir šniurkščiojo nosimi.

13

Ponas Zeibmanas priėjo prie Anos suolo ir pasakė Katiai, kad pasikeistų vietomis su Regina. Gal tu padėsi Anai, paprašė Reginos. Paskui išrėžė kalbą. Košdamas žodžius pro dantis. Kad nepradėtų šaukti.

Kiekvienam iš jūsų gali atsitikti, kad atsidursite kitame mieste ir pateksite į kitą mokyklą. Ir kiekvienas iš jūsų iš pradžių būsite svetimi. O Anai juk daug blogiau. Ji užaugo kitoje šalyje, Lenkijoje, ten ėjo į mokyklą. Mokykloje kalbėjo tik lenkiškai. Namuose vokiškai ir lenkiškai. Jos tėvai gyveno Lenkijoje, bet jie vokiečiai. Jie padavė prašymą persikelti į Vokietiją. Ir dabar jie čia. Jie nori pagaliau pasijusti namie. Ana taip pat. O jūs jai neleidžiate.

14

Benas vogčiomis žvilgtelėjo į Aną. Ji sėdėjo nuleidusi galvą. Net nežinia, ar iš viso klausėsi, ką kalba ponas Zeibmanas.

Ką mes galime padaryti, pasakė Bernardas po pamokų. Nieko, pritarė Katia. Ir jie vėl paliko Aną vieną. Net Regina prarado norą jai padėti. Kažkokia kvaiša, nusprendė, nekalba su manimi. Kvaila per visą pilvą, turiu jums pasakyti.

15

O paskui viskas prasidėjo nuo seno teniso kamuoliuko. Kažkas jį rado mokyklos kieme. Bėgiodami jie svaidė jį vienas kitam. Benas, Bernardas ir Jensas. Ana stovėjo po kaštonu prie kiemo tvoros. Vėl pati sau viena. Stypsojo tartum šauktukas. Tartum koks priekaištas. Benui tai pasirodė kvaila.

<...>

Aptariame tekstą

  1. Kodėl šįsyk Benui sunku spręsti matematikos uždavinius? Kas jam trukdo? [1]
  2. Kaip pats Benas reaguoja į tokią savo būseną? Ko jis norėtų? [1]
  3. Kaip ir kodėl būtent šitaip Benas broliui užduoda klausimą apie įsimylėjimą? [2]
  4. Kaip elgiasi brolis, išgirdęs tokį klausimą? [2]
  5. Kodėl Holgeris Beną pavadina nykštuku? [2]
  6. Išgirdęs brolio žodžius Benas suspaudžia lūpas. Ką reiškia, kai pokalbio metu suspaudžiamos lūpos? [2]
  7. Kaip Holgeris bando taisyti susidariusią padėtį ir aiškina įsimylėjėlio savijautą? [3]
  8. Kaip jaučiasi ir ką daro įsimylėjęs Benas? Ar pasitvirtina brolio žodžiai? [4, 5]
  9. Kaip elgiasi Benas, pasikalbėjęs su broliu? Kaip ir kur jis ieško paguodos? [4, 5]
  10. Kada ir kaip Ana pasirodo klasėje? Ką apie ją pasako mokytojas? [6]
  11. Kaip Ana atrodo Benui ir kitiems bendraklasiams? Kokios išvaizdos detalės atskleidžia jos kitoniškumą? [7]
  12. Kaip pasielgia Katia ir kaip į tai sureaguoja Ana? [8]
  13. Pacituokite, kaip aprašytas Anos žvilgsnis. [9]
  14. Kas rodo, kad Beną sukrėtė Anos žvilgsnis? Kaip manote, kodėl Benas nusisuko? [9]
  15. Ką mokiniai kalbėjo apie Aną? Atidžiai paskaitykite mokinių replikas. Ar galima pastebėti, kad kai kurie mokiniai ieško pateisinimų Anai? [10]
  16. Kaip į mokinių kalbas reagavo Benas? Kaip manote, kodėl Benas norėjo, kad Ana apsižliumbtų? [10]
  17. Kodėl jis susipyksta su Katia ir ką ši apskelbia visai klasei? [10, 11]
  18. Kaip manote, koks ryšys tarp Katios pasakymų „jis gina Aną“ ir „Benas myli Aną!“? [10]
  19. Kodėl Benas užspaudžia Katiai burną? [11]
  20. Kaip į situaciją reaguoja mokytojas? [12]
  21. Kodėl Ana pravirksta? [12]
  22. Kaip Anos padėtį paaiškina mokytojas? Atpasakokite ar raiškiai perskaitykite mokytojo kalbą. Kurie mokytojo žodžiai jums atrodo svarbiausi? [13]
  23. Kaip, mokytojui kalbant, elgiasi Ana? [14]
  24. Kaip vaikus paveikia mokytojo kalba? Ar ji įtikina mokinius? Ką jie svarsto po pamokų ir kaip pasielgia? [14]
  25. Ką parodo klasės vaikų žaidimas teniso kamuoliuku? Kaip žaidimo metu elgiasi Ana? [15]
  26. Kodėl Anos laikyseną Benas suvokė kaip priekaištą? Kas jam čia pasirodė kvaila? [15]
  27. Kaip manote, ar epizodą mokyklos kieme galima laikyti galutiniu Beno apsisprendimu, kaip vertinti Aną? [15]

Diskusija

Kaip dažniausiai sutinkamas (-a) į klasę atėjęs naujokas (-ė) – nekantriai, džiugiai, smalsiai, įtariai, priešiškai? Kaip manote, nuo ko priklauso klasės reakcija? Ką galima padaryti, kad naujokas (-ė) greičiau taptų klasės draugu (-e), jos dalimi?

Apibendriname

  1. Apibūdinkite Aną. Kaip ji atrodė, kaip elgėsi ir kaip jautėsi, patekusi į naują klasę? Kokia jos atsiradimo šioje klasėje istorija?
  2. Kodėl klasės mokiniai šaipėsi iš Anos? Ar tai galima laikyti patyčiomis?
  3. Kaip manote, ar klasės mokinius, tarp jų ir Beną, pasakojimo pradžioje galima laikyti kolektyviniu veikėju?
  4. Kaip šiame pasakojime elgėsi mokytojas? Kodėl jis ilgai stebėjo įvykius, virtusius patyčiomis klasėje, ir nesikišo?
  5. Kokia mokytojo kalbos pagrindinė mintis? Kokiais argumentais jis ją pagrindžia? Kaip manote, kodėl jis kalbą išrėžė „košdamas žodžius pro dantis“?
  6. Atkreipkite dėmesį, kad ištraukoje iš pradžių pasakojama apie Beno įsimylėjimą, o po to pristatoma Ana. Kuris įvykis buvo ankstesnis? Kodėl taip manote?
  7. Kaip Benas pajuto, kad yra įsimylėjęs? Ar Benui patiko būti įsimylėjusiam? Atsakymą pagrįskite.
  8. Kaip manote, kas Benui padarė didžiausią įtaką pakeičiant savo nuomonę apie Aną: jos žvilgsnis, mokytojo kalba, Anos laikysena mokyklos kieme, o gal dar kas nors?
  9. Iš šios ištraukos žinome, kad Benas įsimylėjo Aną. Kaip manote, ar Ana irgi įsimylės Beną? Kodėl taip manote?
  10. Nubraižykite veikėjų santykių tinklą pasakojimo pradžioje: jo viduryje – Ana, kolektyvinė klasė – prieš Aną, mokytojas – už Aną, atskalūnas Benas – už Aną.
  11. Kaip manote, ar Ana susidraugaus su naujais bendraklasiais? Ar klasė kaip kolektyvinis veikėjas išliks vieninga? Koks Beno ir koks Anos vaidmuo klasės keitimosi istorijoje?
  12. Aptarkite šios ištraukos pasakojimo būdą: žvelgiama iš šalies ar pasakojama kurio nors veikėjo vardu? Savo atsakymą pagrįskite citatomis.
  13. Papasakokite 1-ą epizodą Beno vardu.
  14. Ar jūsų klasėje yra buvę naujokų? Kaip juos sutikote? Papasakokite, kaip keitėsi klasės požiūris į juos.
  15. Ar jums yra tekę kraustytis iš vienos šalies (ar miesto) į kitą, keisti mokyklą, sporto ar kitokį būrelį ir būti naujoko (-ės) vietoje? Papasakokite, kaip jautėtės, kaip keitėsi jūsų santykiai su kitais klasės mokiniais ar būrelio nariais. Kas jums padėjo susirasti draugų?

Tyrimas

  • Išsiaiškinkite, kas yra patyčios. Pasidomėkite, ką pataria psichologai, mokytojai ir tėvai dėl patyčių – kaip joms užkirsti kelią mokykloje.
  • Ką daryti, kai matai, jog tyčiojamasi iš kito?
  • Ar patyčių stebėtojus galima laikyti jų dalyviais?
  • Kaip reaguoti, jei tyčiojamasi iš tavęs paties?
  • Ką patartumėte bendraamžiui, iš kurio tyčiojamasi?

Kuriame tekstą

Įsivaizduokite, kad į jūsų klasę ateina naujokas ar naujokė. Parašykite apie tai rašinį. Jums padės toliau pateikiami klausimai ir užduotys. Prieš rašydami apsispręskite, kieno vardu pasakosite.

Rašinys apie naujoką (-ę)

  1. Papasakokite, kada ir kur tai vyksta.
    • Kuriuo mokslo metų laiku tai atsitinka? Iš kokių detalių tai suprantate?
    • Kokiu momentu tas žmogus įžengia į klasę? Iš ko tai suprantate? Parašykite bendrą įspūdį ir esmines detales.
    • Kaip tuo metu atrodo klasės erdvė? Ką joje matote, girdite, užuodžiate, jaučiate? Kodėl ji atrodo būtent taip?
  1. Apibūdinkite naują bendraklasį (-ę).
    • Kaip ji ar jis atrodo (kūno sudėjimas, plaukai, veidas ir pan.)? Parašykite bendrą įspūdį ir esmines detales.
    • Kaip ji ar jis apsirengęs? Parašykite bendrą įspūdį ir esmines detales.
    • Kaip ji ar jis jaučiasi? Iš ko tai suprantate?
Please wait