Chapter 4.10 (Lietuvių kalba 8)

Skyriaus apibendrinimas ir įsivertinimas

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Pasikartosite, kaip skirstomi sakiniai pagal sakymo tikslą, būdą ir sandarą.
  • Prisiminsite vientisinių sakinių rūšis.
  • Kursite įvairių rūšių sakinius.
  • Apibendrinsite sakinio dalis ir jų raišką.
  • Įtvirtinsite privalomąją aiškinamųjų sakinio dalių, lyginamųjų posakių, įterpinių, kreipinių skyrybą.
  • Įsivertinsite gebėjimus.

APIBENDRINAME

  1. Perskaitykite tekstą ir atlikite užduotis.

Kam gieda paukščiai?

Kartą žmogus išsinuomojo namą, prie kurio paukščiai giedodavo nuo ryto iki vakaro. Žmogus buvo taip sužavėtas, kad kasdien dėkodavo paukščiams. Namo šeimininkas nustebo:

– Nejaugi tu manai, kad paukščiai gieda tau?

– Žinoma, – atsiliepė žmogus.

– Tu klysti – paukščiai gieda man!

Susiginčiję vyrai kreipėsi į teisėją. Tegul jis išsprendžia ginčą. Didelei vyrų nuostabai, teisėjas nubaudė abu.

– Kodėl? – paklausė jie.

– Ogi todėl, kad paukščiai visada gieda tik man, – iškilmingai pareiškė teisėjas.

  1. Nustatykite po vieną pranešamojo (konstatuojamojo), klausiamojo, skatinamojo ir šaukiamojo sakinio pavyzdį.
  2. Persirašykite vieną vientisinį ir vieną sudėtinį sakinį. Pabraukite sakinio dalis.
  1. Persibraižykite lentelę, įrašykite į ją pateiktus vientisinius sakinius ir atlikite užduotis.
  1. Katė miega.
  2. Į kvailus klausimus neatsakinėju.
  3. Durys užsidarė.
  4. Kalbėjome toliau.
  5. Mums reikia knygų.

Vientisi­nis saki­nys

Pagal ....................

Pagal ....................

Pagal ....................

؜

Neišplėsti­nis

Išplėsti­nis

Asmeni­nis

Beasme­nis

Pilna­sis

Nepilna­sis

1.

؜

؜

؜

؜

؜

؜

2.

؜

؜

؜

؜

؜

؜

3.

؜

؜

؜

؜

؜

؜

4.

؜

؜

؜

؜

؜

؜

5.

؜

؜

؜

؜

؜

؜

  1. Vietoj taškų įrašykite, pagal ką skirstomi vientisiniai sakiniai.
  2. Apibūdinkite aukščiau pateiktus sakinius (reikiamuose langeliuose parašykite pliusą).
  1. Perskaitykite sakinius ir atlikite užduotis.

1. Emilija mūsų klasės naujokė savanoriauja „Maisto banke“. 2. Tėtis pažiūrėjo į mane taip lyg būčiau iškrėtęs šunybę. 3. Rytoj anot sinoptikų daug kur palis vietomis griaudės perkūnija. 4. Pamačiusi netikėtą svečią kaimynė išbalo kaip popierius. 5. Dabar man mielas drauge nėra jokio noro juokauti. 6. Šįkart geografijos mokytojas Martynas papasakojo apie Telšius Žemaitijos sostinę. 7. Vasarą liepos mėnesį mano pusseserė atostogavo Prancūzijoje. 8. Sūnau elkis taip kaip liepia širdis. 9. Tiesą sakant tokios rungtynių pabaigos nesitikėjau. 10. Internete radau straipsnių aplinkosaugos tema. 11. Kai pradeda sirpti mėlynės daugelis vaikų bėga į mišką mėlyniauti. 12. Įvairūs dalykai nuoširdūs žmonės nuostabi gamta įdomios tradicijos skanus maistas vilioja mane į šį kraštą.

  1. Raskite sakinius, kuriuose trūksta skyrybos ženklų. Persirašydami šiuos sakinius, padėkite reikiamus skyrybos ženklus ir juos paaiškinkite.
  2. Pasakykite, kuriomis sakinio dalimis eina pažymėti žodžiai (vieni arba su kitais žodžiais).

ĮSIVERTINAME

  1. Persibraižykite į sąsiuvinį koordinačių ašis ir, remdamiesi atliktų užduočių rezultatais, įsivertinkite gebėjimus. Įsivertinimo rezultatus aptarkite su mokytoju. Pasirinkite vieną tobulintiną sritį ir numatykite, kaip gerinsite savo gebėjimus.
Please wait