Chapter 1.11 (Literatūra 6)

Deivės, sėjančios mirtį

Deivės, sėjančios mirtį

Mirtis – viena didžiausių žmogaus gyvenimo paslapčių. Kas lemia žmogaus gyvenimą arba mirtį, kodėl užklumpa maras, kitos ligos, ar galima nuo to apsisaugoti? Tai daugelyje sakmių aptariami klausimai. Įdomu, kiek jos susijusios su konkretaus laikotarpio realybe.

Stabtelėkime prie sakmių apie marą, kitas užkrečiamąsias ligas. Dar iš šiandien tokios sakmės gąsdina, kelia šiurpą, audrina vaizduotę. Nors jose minimi dalykai atrodo gryniausia anų laikų žmonių išmonė, istoriniai dokumentai rodo, kad sakmėse galima rasti žinių apie tai, ką iš tiesų galvojo ir kaip elgėsi tų laikų žmonės. Kitaip sakant, jose perteikiama epidemijas patyrusių žmonių patirtis.

Kaip ir mituose, sakmėse, padavimuose nuo seno buvo bandoma paaiškinti nesuprantamus gamtos reiškinius, ypač tai, kas kelia žmonėms pavojų. Vienas iš tokių reiškinių buvo gana dažnai pasikartojančios epidemijos, pavyzdžiui, maro, choleros ar kitų užkrečiamųjų ligų. Nuo maro epidemijų išmirė ištisi kaimai, ištuštėjo miestai. Per Didįjį marą, siautusį XVIII a. pradžioje, Žemaitijoje ir Mažojoje Lietuvoje išmirė apie pusė gyventojų. Anuomet niekas nežinojo šios ligos priežasties, bet buvo stengiamasi stabdyti jos plitimą. Žmonės suprato, kad reikia kontroliuoti ligos židinius, saugoti savo namus, kaimus, dvarus, neįsileisti svetimų žmonių, o bendraujant su ligoniais ar laidojant mirusiuosius vilkėti tam pritaikytus drabužius ir naudoti veido kaukes, smilkytis žolėmis ar net gintaru.

Viduramžių maro gydytojo kaukė

Kovos su maru būdai primena ir visai neseniai 2020–2022 metais – pasaulį sukrėtusią COVID-19 pandemiją, kuri pasiglemžė milijonus gyvybių. Per pandemiją buvo reikalaujama izoliuotis: vengti apsilankymų viešosiose vietose, kuo mažiau keliauti, mokyklos dirbo nuotoliniu būdu, reikėjo nešioti apsaugines kaukes.

Kilus pandemijai, tenka imtis ypatingų apsaugos priemonių.

Perskaitykite dvi sakmes apie maro ir choleros deives, kurių apsilankymas kaime buvo siejamas su ligų pradžia. Tokiomis deivėmis buvo tikima, o sakmėse minimi ir būdai apsisaugoti nuo šių ligų: deginti smilkalus, užverti kaimą nuo aplinkinio pasaulio.

Maro deivės

Maro laike vaikščiojusios po kaimą trys jaunos dailios mergos, gražiai baltai apsirengusios ilgais drabužiais ir, saulei nusileidus, vaikščiodamos iš namų į namus, nežinia, ar vandeniu, ar kuo, lašinusios viską. Užėjusios į namus, jos klausdavusios: „Ar yra kas namie?“, nes visi nuo jų slapstėsi. Jei kas atsišaukdavo, jos sakydavo: „Kas gyvas, tas teg ir bus gyvas.“ O jei kursai neatsiliepdavo, tai jos vėl sakydavo: „Kaip niekas neatsišaukia, tegul ir niekad neatsišauks.“ Ir jie išmirdavo.

Į Ožkabalius, sako, maro deivė atkeliavo karietoj su šešetu juodžių. Ji, sako, buvus puikiai juodai apsirėdžius ir važinėjus nuo namo iki namo. Žmonės išsigandę bėgo į galisodes, varyklas, kasė sau duobes ir įlindę rūkinosi visokiomis žolėmis. Kiti girioje slapstėsi. Bet kas davė! Visur ji užlenda, viską aplanko ir randa – ir čion ji užsuko. Vieniems liepia eiti namon ir užkasti numirėlius, kitus kankina.

Viename name, tik nežinau kuriam, prieš tai dar visi apsirūkino ir nesibaugino josios. Bet kur tau! Atvažiavo į kiemą ir siunčia savo vežėją, kad nuneštų pas šulinį pantį. Rytojaus dieną marti nuėjo vandens, ir nutrūko pasaitas. Ji dar, radus pantį, užsirišo ir parsinešė namon. Ne po ilgam visi tų namų gyventojai iškrito.

Visame kaime liko tik trys broliai Baliūnai. Pamatę jie deivę, važiuojančią per kaimą, išbėgo ant kelio su buožėmis ir pradėjo karietą kulti, norėdami ją užmušti. Bet ji, iškišus galvą, sako:

– Liko viens, liko! – ir mostelėjo ranka: štai viens jau ir guli brolis.

Bet nuo šio laiko, ar išsigandus, ar ką, ir dingo ji.

Maro metu, sako, išlikdavę tik tie, kurie nuolat sėdėję pas sukurtą iš visokių žolių, patrakų ugnį ir rūkinęsi dūmais.

Tyrimas

Išsiaiškinkite epidemijos ir pandemijos skirtumus.

Aptariame tekstą

  1. Kaip atrodė maro deivės? Kaip jos elgėsi?
  2. Kaip jos pasiekdavo žmones?
  3. Kaip maro deivė atkeliavo į Ožkabalius?
  4. Kaip žmonės gynėsi nuo maro?
  5. Vienas iš apsisaugojimo nuo užkrečiamųjų ligų būdų nenaudoti daiktų, kurie gali būti užkrėsti. Koks šio pasakojimo epizodas rodo, kad tai suprato ano meto žmonės ir kaip šis draudimas buvo pažeistas?
  6. Ką bandė daryti broliai Baliūnai? Kaip jiems sekėsi? Ką šis brolių poelgis sako apie kaimo žmonių elgesį per maro epidemiją?
  7. Kaip ši sakmė moko apsisaugoti kilus marui?

Cholera karietoj

Šioje sakmėje kalbama apie choleros epidemiją, bet labai panašiai buvo ginamasi ir nuo maro: kas nors troboje budėdavo per naktį, kad ponia juodais drabužiais nerastų visų miegančių; iš tiesų buvo audžiamas specialus audeklas, kuriuo buvo užtveriamas įvažiavimas į kaimą; dar kitas kaimo užsidarymo būdas – jaučiais keliomis vagomis aparti visą kaimą; paprastesnis apsisaugojimo būdas statyti prie užtvarų sargybinius, kurie turėjo nieko neįleisti į kaimą ir nieko iš jo neišleisti.

Senovės gadynėje buvo cholera. Būdavo, sako, važinėjo ponia, apsirėdžius juodais drabužiais, ketvertu juodų arklių per naktis ir pliauškina botagu. Atvažiavus į kaimą, sustoja ir eina per visus ūkininkus; priėjus prie lango, pabarškina ir klausia: „Ar miegate?“ Jeigu iš gulinčių atsiliepdavo nors vienas, kad „nemiegam“, tai tų namų visi žmonės likdavo gyvi, bet jei žmonės miegojo ir neatsiliepė, tai rytojaus dieną visus rasdavo negyvus. Cholera, atsitraukdama nuo lango, atsiliepdavus: „Kad miegate, tai ir miegokite.“ Žmonės, norėdami apsisaugoti nuo choleros, budėdavo naktį kiekvienuose namuose po vieną ir, užklausus cholerai, atsakydavo, kad „nemiegame“. Kiti kūreno per naktis gale kaimo ugnį, statė kryžius, kad sulaikytų cholerą važiuojant į kaimą, bet nieko negelbėjo.

Vieną kartą į Daukšių kaimą atėjo koks kareivis ir davė šitokį patarimą: per vieną dieną suverpti, apmesti, suverti ir išausti audeklą, paskui, nunešus į kaimo galą, užtiesti, o tada cholera jokiu būdu negalėsianti įvažiuoti į kaimą. Kadangi šitokio darbo vienas žmogus negali atlikti, tai Daukšių kaimo susirinko visi vyrai ir moterys, dirbo per dvi dieni ir išaudė du tokiu audeklu; paskui nunešę užtiesė ant abiejų kaimo galų, ir tik taip Daukšių kaimas išlikęs gyvas; cholera ten negalėjus įvažiuoti, ir žmonės visi galėjo miegoti be baimės.

Tyrimas

Išsiaiškinkite, kokia liga yra cholera.

Aptariame tekstą

  1. Kaip atrodė ir elgėsi ponia?
  2. Kaip žmonės bandė apsiginti nuo choleros? Ar tai jiems padėdavo?
  3. Ką patarė kareivis? Kaip manote, ar jo patarimas lengvai įvykdomas?
  4. Kaip elgėsi Daukšių kaimo žmonės?
  5. Kodėl Daukšių kaimo gyventojai išliko gyvi?

Apibendriname

  1. Remdamiesi skaitytomis sakmėmis, palyginkite maro deivių ir choleros išvaizdą, jų atvykimo būdą, elgesį su kaimo žmonėmis. Kaip manote, ar tai skirtingi veikėjai, ar tas pats, tik kitoje situacijoje šiek tiek pasikeitęs?
  2. Kodėl patarimą, kaip saugotis ligos, antroje sakmėje duoda kareivis? Kuo ypatingas šis sakmių, padavimų ir pasakų veikėjas?
  3. Sakmėse minimi saugojimosi nuo užkrečiamųjų ligų būdai. Kurie iš jų ir šiandien laikomi veiksmingais?
  4. Kuo ypatingas žmonių elgesys užėjus maro ar choleros epidemijai?
  5. Pasakose neslepiama, kad įvykiai išgalvoti, o sakmėse siekiama įtikinti, jog visa iš tiesų buvę. Pasirinkite kurią nors iš skaitytų sakmių ir raskite joje žodžius, rodančius, jog tai buvo tikras įvykis (atkreipkite dėmesį, kaip kalbama apie įvykio vietą, laiką, veikėjų vardus, rėmimąsi įvykio liudytojais).
  6. Kaip, susidūrę su mirtimi, jaučiasi sakmėse aprašyti žmonės? Pasidalykite, kokius jausmus jums kelia skaityti tekstai ir ši tema. Prisiminkite ir COVID-19 pandemijos patirtį – gal kas nors iš jūsų artimųjų buvo susirgęs?

Tyrimas

Pasidomėkite, kodėl Viduramžių maro gydytojo kaukė su snapu. Ko į jį būdavo pridedama?

Diskusija

Remdamiesi šiomis sakmėmis ir prasiautusios pandemijos patirtimi, padiskutuokite, ar tuomet, kai žmones užgriūva bėdos, nuo jų galima apsiginti tik sutelkus visų jėgas.

Please wait