Chapter 1.1 (Istorija 10)

Pratarmė

Istorijos vadovėlis 10 (II gimnazijos) klasei parengtas pagal atnaujintą Istorijos bendrojo ugdymo programą. Vadovėlyje didelis dėmesys skiriamas probleminiam mokymui. Dauguma vadovėlio potemių pradedama problema, ją mokiniams siūloma išspręsti susipažinus su pateikta informacija. Iškelti probleminiai klausimai provokuoja, yra susiję su dabartimi, skatina mokinius mąstyti, ieškoti teisingo atsakymo.

Vadovėlį, be pratarmės ir įvado, sudaro aštuoni skyriai. Pirmoji dalis sudaryta iš keturių skyrių: pirmame aptariama tarpukario Europa tarp demokratijos ir diktatūros, antrame ir trečiame skyriuose kalbama apie tarpukario visuomenę ir kultūrinį gyvenimą, ketvirtame skyriuje nagrinėjamas Antrasis pasaulinis karas. Antroji dalis apima keturis naujus skyrius: penktame skyriuje – Šaltasis karas, šeštame ir septintame skyriuose aptariama visuomenės ir kultūros padėtis Šaltojo karo metais, aštuntas skyrius skirtas pasaulio įvykiams pasibaigus Šaltajam karui. Įvadas smulkiau nesuskaidytas, o visuose skyriuose temos smulkiau suskirstytos į potemes (temos numeruojamos ištisai, tekste daug kur pateikiamos nuorodos į atitinkamas temas arba potemes).

Vienoje vadovėlio temoje iškeliami vidutiniškai trys probleminiai klausimai. Jų tikslas – paskatinti mokinį ne tik perskaityti vadovėlio tekstą, bet ir ieškoti atsakymų, kaip išspręsti praeities problemas, kelti klausimus, pateikti argumentų, diskutuoti, paneigti vyraujančius stereotipus. Toks mokymas sudaro sąlygas ugdyti atnaujintoje programoje išskirtas kompetencijas, leidžia mokiniui susidaryti išsamų praeities vaizdą, susieti istorijos įvykius su dabartimi. Dėl to mokiniams neturėtų kilti abejonių, kodėl reikia gilintis į istoriją, kodėl jie turi domėtis kelių šimtų metų senumo įvykiais. Dalyje temų potemės prasideda rubrika „Aktualu“, čia pateikiami klausimai, suaktualinantys temą, o kartu į ją įvedami mokiniai.

Apie temos struktūrą. Apie 70 proc. vadovėlio sudaro pagrindinis tekstas ir apie 30 proc. – papildoma medžiaga (šaltiniai, lentelės, schemos, diagramos, iliustracijos). Vadovėlio tekstas suskirstytas į potemes, jos daugiausia suformuluotos kaip problemos. Po kiekviena poteme pateikti keli klausimai ir užduotys. Užduočių, diskusinių klausimų pateikta ir po dauguma iliustracijų, žemėlapių. Sudėtingesnės užduotys pažymėtos žvaigždute.

Po kiekvienos pagrindinio teksto dalies pateikti penki klausimai, padėsiantys geriau suvokti išdėstytą medžiagą. Pagrindinis tekstas ir papildoma medžiaga nedubliuoja vienas kito, o šaltiniai ir vaizdinė medžiaga praplečia dėstymą. Kiekvienos temos skyrelyje „Darbas su šaltiniais“ dažniausiai pateikiami du šaltiniai ir jiems skirti klausimai. Beveik visų temų pabaigoje rasite sąvokų žodynėlį, jame surašytos svarbiausios tos temos sąvokos ir jų paaiškinimai. Turinyje prie programoje neprivalomų temų nurodyta „rekomenduojama tema“, o jų pavadinimai išskirti pasviruoju šriftu.

Kiekvieno skyriaus pradžioje nurodytos svarbiausios įvykių datos, išskirtos sąvokos ir aptariamos asmenybės. Pateikiamos dvi siūlomo tyrimo temos, rekomendacijos, kaip jį atlikti, ir nurodomos kompetencijos, kurias mokiniai ugdysis nagrinėdami istorinę skyriaus medžiagą. Skyriaus pabaigoje – apibendrinamosios užduotys. Teorinė ir metodinė vadovėlio medžiaga tinka ir nuotoliniam ugdymui.

​Linkiu sėkmės dirbant su šiuo istorijos vadovėliu!

Autorius

Please wait