Chapter 3.5 (Istorija 10)

Kultūros raida tarpukariu: modernizmo suklestėjimas ir totalitarinė kultūra

Šioje temoje MES:

  • sužinosime svarbiausius Euròpos kultūros pasiekimus tarpukariu;
  • aptarsime kultūros padėtį diktatūrinėse valstybėse;
  • išskirsime pagrindinius tarpukario Europos kultūros bruožus.

Europos kultūra tarpukariu

AKTUALU! Kuo ypatinga tarpukario Europos kultūra?

XX a. pradžioje išsirutuliojo intelektinis, arba idėjų, romanas, jis rėmėsi ankstesnių epochų filosofinio, auklėjamojo romano patirtimi. Intelektinio romano autoriai Tomas Manas (Thomas Mann, 1875–1955), Oldas Hakslis (Aldous Huxley, 1894–1963), Hermanas Hesė (Hermann Hesse, 1877–1962) įprasmina konkrečiais vaizdais atspindėtą tikrovę, jų kūriniuose jungiamos teorinės diskusijos, filosofinės įžvalgos ir buities scenos.

Naują pobūdį įgavo fantastinis romanas. Ankstyvųjų epochų rašytojai fantastai savo kūriniuose vaizdavo nuostabią ir optimistinę žmonijos ateitį. Herbertas Džordžas Velsas (Herbert George Wells, 1866–1946), O. Hakslis ir jų sekėjas Džordžas Orvelas (George Orwell, 1903–1950) į pirmą vietą iškėlė katastrofos, žmonijos išsigimimo momentus, neprotingo išradimų taikymo ir neteisingos socialinės struktūros galimus padarinius.

Pirmojo pasaulinio karo įvykių nulemtas nusivylimas socialiniais idealais ir apskritai socialine veikla davė pradžią „prarastosios“, arba „žuvusiosios“, kartos literatūrai; jos atstovai perėmė ir realistinio, ir šiuolaikinio romano tematiką, vaizdavimo formas bei struktūras. „Prarastosios“ kartos rašytojai buvo tie, kurie į literatūrą atėjo po Pirmojo pasaulinio karo. Dauguma jų kovėsi fronte ir tiesiogiai susidūrė su karo sunkumais. Todėl šios kartos rašytojams būdingas nusivylimas politinėmis teorijomis ir sentimentaliomis moralinėmis idėjomis, kurių dvasia jie buvo išauklėti. Tai pirmiausia sakytina apie vokiečio Ėricho Marijos Remarko (Erich Maria Remarque, 1898–1970, 16.1 pav.) ir amerikiečio Ernesto Hemingvėjaus (Ernest Hemingway, 1899–1961, 16.2 pav.) kūrybą.

16.1 pav. Ėrichas Marija Remarkas
16.2 pav. Ernestas Hemingvėjus

Be minėtų veikėjų, žymiausiais tarpukario rašytojais taip pat laikomi Džeimsas Džoisas (James Joyce, 1882–1941), Viljamas Folkneris (William Faulkner, 1897–1962), Romenas Rolanas (Romain Rolland, 1866–1944), Antuanas de Sent Egziuperi (Antoine de Saint Exupéry, 1900–1944).

Prancūzijoje susiformavo ir daugelyje Europos šalių paplito kultūrinis intelektinis judėjimas siurrealizmas. Judėjimo pradžia 1924 m. paskelbtas Siurrealizmo manifestas. Šios srovės atstovai aukštino „absoliučią revoliuciją“, siekė ir ieškojo visko, kas galėtų „griauti šeimos, tėvynės, religijos sąvokas“. Šis judėjimas atskleidė tarpukario Europos visuomenės radikalizmą, staigių permainų laukimą, todėl natūralu, kad dalis menininkų suartėjo su komunistų partijomis. Siurrealizmas darė įtaką garsiems rašytojams Lui Aragonui (Louis Aragon, 1897–1982), Poliui Eliuarui (Paul Eluard, 1895–1952), Benjaminui Peretui (Benjamin Péret, 1899–1959), tapytojams Maksui Ernstui (Max Ernst, 1891–1976), Salvadorui Dali (Salvador Dalí, 1904–1989, 16.3 pav.).

16.3 pav. Salvadoras Dali

Išskirtinis tarpukario Europos dailės bruožas – meno srõvės, kurios atskyrė menus, ypač tapybą, nuo tradicinio jų tikslo – vaizduoti tikrovę. Taigi tarpukario tapybą veikė kubizmas, darė ją abstrakčią, vyravo formų ir spalvų žaismas. Garsiausio kubizmo atstovo Pablo Pikãso (Pablo Picasso, 1881–1973) tapyboje vyravo geometrinės ir labai paprastos formos.

Europos architektai pradėjo projektuoti ne tik religinius pastatus, bet ir gamyklas, daugiabučius gyvenamuosius namus, taip pat domėtis baldų dizainu, interjeru. Pagrindinis architektūros principas buvo atitikti poreikius. Viena reikšmingiausių asmenybių – Valteris Gropijus (Walter Gropius). Veimare jis įsteigė architektūros ir taikomosios dailės Bauhauso mokyklą. 1919–1933 m. Vokietijoje veikusios Bauhauso mokyklos tikslas buvo sujungti meną su technika, pramone. Paveikta totalitarizmo ji siekė socialinių tikslų: ugdyti individą visos visuomenės labui, nes architektūra yra ne vieno žmogaus, o kolektyvinio darbo vaisius.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite Euròpoje tarpukariu atsiradusias meno kryptis.
  2. Pasirinkite vieną meno kryptį ir apibūdinkite plačiau.

Politikos poveikis kultūrai

AKTUALU! Kodėl kai kuriose Europos valstybėse tarpukariu ypatingas dėmesys skirtas kultūros kontrolei?

Nors 1936 m. pabaigoje priimta Soviẽtų Sąjungos Konstitucija (J. Stalino konstitucija) teoriškai užtikrino visas demokratines piliečių laisves ir teises, Sovietų Sąjungos valdžia, nepaisydama gyventojų lūkesčių, kontroliavo visas gyvenimo sritis. Bolševikų vadovybė, vadovaudamasi nuostata „partija per kraują atėjo į valdžią, ji turi ir diktuoti valdymo principus“, taip pat siekė tvarkyti kultūrinį gyvenimą. Kitaip mąstantieji ar kuriantieji dar sovietų valstybės kūrimo pradžioje buvo ištremti arba turėjo išvykti iš tėvynės.

3‑iajame dešimtmetyje Sovietų Rùsija, ko gero, neteko daugiausia inteligentijos. Iš šalies išvyko tūkstančiai žymių šviesuomenės atstovų. Pavyzdžiui, šalį ne savo noru turėjo palikti tokie žymūs kultūrininkai kaip Ivanas Buninas (1870–1953), Nikolajus Berdiajevas (1874–1948), Konstantinas Balmontas (1867–1942), Ilja Repinas (1844–1930), Levas Karsavinas (1882–1952, 16.4 pav.). Pastarasis 3-iojo dešimtmečio pabaigoje iš Prancūzijos buvo pakviestas į Kaũno universitetą, jame ir toliau sėkmingai užsiėmė moksline kultūros istoriko veikla. Šis europinio lygio mokslininkas ne tik per trumpą laiką išmoko lietuviškai, bet ir 4-ajame dešimtmetyje išleido daugiatomę „Europos kultūros istoriją“ (16.5 pav.), ji ir šiais laikais turi išliekamąją vertę.

16.4 pav. Levas Karsavinas
16.5 pav. Levo Karsavino knygos „Europos kultūros istorija“ I tomo viršelis

Didelius laimėjimus pasiekė ir kiti ne savo noru tėvynę palikę rusų mokslininkai. Minėtinas rašytojas I. Buninas, kuriam 1933 m. buvo skirta Nobelio literatūros premija. Likusieji tėvynėje buvo priversti paklusti komunistinei santvarkai ir kurti vadovaudamiesi socialistinio realizmo principu (1 šaltinis). Ypatingas dėmesys skirtas šalies istorijai. Kadangi buvo siekiama „kuo teisingiau“ įvertinti Sovietų Sąjungos istoriją, svarbiausiu veikalu tapo 4-ojo dešimtmečio pabaigoje visiems privalomas vadovėlis „Trumpas Sovietų Sąjungos istorijos kursas“, parašytas vadovaujant pačiam J. Stalinui.

4-ajame dešimtmetyje stiprų poveikį visai Europos kultūrai padarė A. Hitlerio atėjimas į valdžią. Nacionalsocialistai propagavo šovinizmą, šalyje naikino demokratines laisves, persekiojo inteligentus. Nacistų rasizmas žydų kilmės ir kairiųjų pažiūrų mokslininkus paskatino visuotinai kraustytis iš Vokietijos. Dėl nacistų priešiškumo intelektinei laisvei Vokietijos universitetai prarado beveik trečdalį dėstytojų.

Pradėta deginti žydų tautybės ir kitų nepageidaujamų mokslininkų bei rašytojų knygas. Kitų ideologijų ir politinių partijų atstovus nacistai laikė savo priešais, todėl ribojo jų veiklą Vokietijoje ir juos persekiojo. Be to, A. Hitleris komunistinę Soviẽtų Sąjungą atvirai vadino didžiausiu savo priešu. Todėl pasaulio valstybės, didžiausiu priešu laikydamos nacizmą, į komunizmą ėmė žvelgti gerokai atlaidžiau. Prisidėjo ir Sovietų Sąjungos propaganda, pačiõs komunistinės idėjos, utopinės ideologijos patrauklumas. Komunistai viešai propagavo visų žmonių lygybę, brolybę, toleranciją, socialinį teisingumą, taiką ir taip sukūrė taikios valstybės įvaizdį. Todėl komunistai, ligi tol savo ugnį nukreipdavę ne į akivaizdų priešą, bet į artimiausius potencialius varžovus, visų pirma į socialdemokratus, A. Hitleriui atėjus į valdžią, per pusantrų metų pakeitė kryptį ir tapo bene pagrindiniais antinacistinės vienybės šalininkais.

3-iojo dešimtmečio pabaigoje ir ypač 4-ajame dešimtmetyje viešai buvo aptarinėjamos žymių užsienio valstybių inteligentų kelionės į Sovietų Sąjungą. Pasaulinio garso rašytojas Stefanas Cveigas (Stefan Zweig, 1881–1942) buvo išimtis – parvykęs iš Sovietų Sąjungos jis neatidavė duoklės komunistinei valstybei. Tiesa, pasitaikydavo atvejų, kai didieji Vakarų rašytojai pakeisdavo savo požiūrį į Sovietų Sąjungą. Geriausias pavyzdys – prancūzų rašytojas Andrė Židas (André Gide, 1869–1951). Jis, dar 1932 m. viešai liaupsinęs Sovietų Sąjungą (net pareiškė norįs už ją paaukoti savo gyvybę), 1936 m. sugrįžo iš šios šalies į tėvynę praradęs visas iliuzijas. Savo knygoje „Sugrįžimas iš SSRS“ neslėpė pasipiktinimo ir pasibjaurėjimo gyventojų laisvės suvaržymu Sovie Sąjungoje, taip pat nenutylėjo socializmo statybos trūkumų, primindamas bolševikų valdymo pradžioje puoselėtas viltis.

Iškilo Antrojo pasaulinio karo grėsmė, Vokietijà grobė vieną teritoriją po kitos, Prancūzijos ir Didžiõsios Britãnijos vyriausybės vykdė nuolaidžiavimo politiką, todėl Europos (ne išimtis ir JAV) rašytojų bei inteligentų simpatijos Sovie Sąjungai dar labiau išaugo.

Klausimai ir užduotys

  1. Apibūdinkite kultūros padėtį Europos diktatūrinėse valstybėse.
  2. Kodėl aptariamuoju laikotarpiu Europos menininkai didelį dėmesį skyrė SSRS?

Kino kultas

AKTUALU! Kodėl Europoje tarpukariu išpopuliarėjo kinas?

Tarp dviejų pasaulinių karų įvyko didelių kultūrinio gyvenimo permainų. Europoje ir JAV ypač iš populiarėjo dokumentinis (istorinis) ir fantastinis kinas. Totalitariniai Europos režimai naudojo jį kaip propagandos priemonę (2 ir 3 šaltiniai). Soviẽtų Rùsijoje po Spalio perversmo į valdžią atėję bolševikai rėmėsi V. Lenino mintimis, kad kinas yra „svarbiausias iš visų menų“. Bolševikų valdžia nacionalizavo kino pramonę, padarė ją pavaldžią Švietimo liaudies komisariatui, kuriam vadovavo V. Lenino žmona Nadežda Krupskaja (1869–1939). Panašios nuostatos laikėsi ir J. Stalinas; 1927 m. jis pareiškė, kad kinas – „svarbiausia agitacijos priemonė“.

Bolševikų valdžios kontroliuojami ir finansuojami dokumentiniai filmai buvo rodomi visoje šalyje agitaciniuose traukiniuose ir garlaiviuose. Vienas žymiausių sovietų režisierių Sergejus Eizenšteinas (1898–1948) 1925 m. sukūrė kino filmą „Šarvuotis „Potiomkinas“ (16.6 pav.). Filmas sulaukė viso pasaulio kritikų pripažinimo. S. Eizenšteinui pavesta režisuoti ir 10-osioms Spalio perversmo metinėms skirtus filmus „Spalis“ ir „Sena ir nauja“ (arba „Generalinė linija“). 1938 m. už istorinio patriotinio kino filmo „Aleksandras Neviškis“ scenarijų S. Eizenšteinas buvo apdovanotas V. Lenino ordinu ir J. Stalino premija. Už filmą „Ivanas Rūstusis“, kuriame Rùsijos caras Ivanas Rūstusis pavaizduotas kaip nacionalinis didvyris, 1945 m. S. Eizenšteinas buvo apdovanotas J. Stalino premija.

16.6 pav. Sergejaus Eizenšteino filmo „Šarvuotis „Potiomkinas“ kadras (1925 m.)

Propagandiniam istorinės tematikos kinui ypač daug dėmesio skyrė ir fašistinė Itãlija bei nacistinė Vokietija. Vokietijoje išskirtinį dėmesį kinui rodė propagandos ministras Jozefas Gebelsas (Joseph Goebbels, 1897–1945, 16.7 pav.).

16.7 pav. Jozefas Gebelsas

Labiausiai kino pramonė klestėjo JAV, Holivude – kinematografijos centre, kuriame jau 1920 m. veikė garsios kompanijos „Paramount“, „Fox“, 1923 m. įkurta „Warner Bros“. Nuo 3‑iojo dešimtmečio pabaigos filmai pradėti įgarsinti ir tapo dar populiaresni. 4‑ajame dešimtmetyje populiarūs tapo vesternai, melodramos ir istorinės biografijos. Beje, garsaus JAV aktoriaus, pagrindinio komedijų herojaus Čarlio Čaplino (Charlie Chaplin, 1889–1977) filmai, sulaukę pasaulinės šlovės, dėl jo paties valios iki 1940 m. dar buvo begarsiai.

Voltas Disnėjus (Walt Disney, 1901–1966, 16.8 pav.) iš pradžių buvo animacinių reklamų kūrėjas, kūrė trumpus animacinius filmus – juokogramas. Vėliau jis sukūrė gausybę animacinių filmų, pavyzdžiui, su savo bendrovės darbuotojais sukūrė garsųjį animacinį herojų peliuką Mikį. V. Disnėjaus ilgametražiuose animaciniuose filmuose atitolta nuo fotografinės tikrovės panaudojant visas spalvos ir garso galimybes.

Europoje 3‑iajame dešimtmetyje iškilo pirmosios pasaulinio garso kino žvaigždės: Greta Garbo (Greta Garbo, 1905–1990), Marlena Dytrich (Marlene Dietrich, 1901–1992) ir režisieriai Ėrikas fon Štroheimas (Erich von Stroheim, 1885–1957), Frydrichas Vilhelmas Murnau (Friedrich Wilhelm Murnau, 1888–1931), Ernstas Liubičas (Ernst Lubitsch, 1892–1947), Žanas Renuaras (Jean Renoir, 1894–1979).

Kino teatruose pradėti visuotinai rodyti filmai tapo menu masėms. Tai buvo nauja pramoga. Gyventojus šviesti, plačiajai visuomenei skleisti kultūrą padėjo radijo imtuvai, kurių paklausa išaugo, ir laikraščiai – jų tiražai taip pat smarkiai padidėjo.

16.8 pav. Voltas Disnėjus, 1938 m.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite kino privalumus aptariamo laikotarpio Europos visuomenei.
  2. Kodėl Europoje, ypač diktatūrinėse valstybėse, kinui skirtas ypatingas dėmesys?

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Nurodykite svarbiausius tarpukario Europos kultūros pasiekimus.
  2. Su kokiais sunkumais susidūrė kultūros veikėjai Europoje tarpukariu?
  3. Kuo skyrėsi kultūros padėtis demokratinėse ir diktatūrinėse Europos valstybėse?
  4. Nurodykite tarpukario Europoje išpopuliarėjusio kino privalumus ir trūkumus.

TYRINĖKITE!

  • Remdamiesi internetu, palyginkite pasirinktų dviejų šioje vadovėlio temoje paminėtų kultūros veikėjų kultūrinę veiklą, išrinkite panašumus bei skirtumus ir apie tai padiskutuokite su klasės draugais.
  • Remdamiesi internetu, apibūdinkite M. Dytrich, T. Mano, Vasilijaus Kandinskio, Le Korbiuzjė pasiekimus kultūros srityje, rastą informaciją aptarkite su klasės draugais.

Darbas su šaltiniais

1 šaltinis

Iš Orlando Figeso knygos „Natašos šokis. Rusijos kultūros istorija“

XX a. ketvirtojo dešimtmečio pradžioje politiškai įtartinu buvo laikomas bet kuris individualią poziciją turintis rašytojas. Pirmuosius užsipuolė satyrikus, suklestėjusius palyginti liberalioje trečiojo dešimtmečio atmosferoje. Tarp jų buvo Michailas Zoščenka, kurio satyriniai apsakymai apie sovietų biurokratijos tuščiažodžiavimą ir ankštus komunalinius butus naujoje politinėje atmosferoje staiga pradėti laikyti antisovietiniais: priėmus penkmečio planą iš rašytojų buvo tikimasi pozityvumo, o vienintelė leistina satyros tema beliko Sovietų Sąjungos priešai užsienyje. <…> Penkmečio planas buvo ne tik industrializacijos programa. Tai buvo pati tikriausia kultūrinė revoliucija, kuria valstybė kvietė visus meno kūrėjus dalyvauti naujos visuomenės kūrimo kampanijoje. Pagal šį planą pagrindinis sovietinio rašytojo tikslas buvo sužadinti darbininkų sąmonę, įtraukiant juos į kovą „už socializmo statybą“ rašant socialistinio turinio knygas, kurias jie galėtų suprasti ir laikyti baigiamaisiais idealais. <…>

Stalino sukurtoje doktrinoje, kaip ją apibrėžė 1934 m. vykęs pirmasis Rašytojų sąjungos suvažiavimas, buvo skelbiama, kad menininkas turi vaizduoti ne tokį sovietinį gyvenimą, koks yra, o tokį, koks jis turėtų tapti. <…> Menininkas privalėjo kurti <…> griežtai atitinkantį partijos nustatytą socializmo vystymosi naratyvą. <…> Naujasis sovietinis rašytojas jau nebuvo originalių kūrinių autorius; jis tapo partijos folklore jau egzistuojančių pasakojimų užrašinėtoju.

Orlando Figes, „Natašos šokis. Rusijos kultūros istorija“, Vilnius, 2024, p. 556–560.

Remdamiesi šaltiniu ir savo žiniomis, atsakykite į klausimus.

  1. Kuo SSRS valdžiai nusikalto M. Zoščenka?
  2. Nurodykite šaltinyje SSRS valdžios keliamus reikalavimus rašytojams.
  3. Remdamiesi šaltiniu, apibūdinkite, kokį idealų rašytoją norėjo sukurti SSRS valdžia.
  4. Kaip pasikeitė SSRS valdžios politika rašytojų atžvilgiu XX a. 3 ir 4 dešimtmečiais?
  5. Kokius reikalavimus SSRS valdžia kėlė rašytojams?

2 šaltinis

Apie kiną fašistinėje Italijoje ir nacistinėje Vokietijoje

1934 m. sukurta Nacionalinė kino pramonės bendrovė; ši bendrovė turėjo kontroliuoti filmų platinimą ir rodymą visoje šalyje. Kitais metais B. Musolinis nustatė Holivudo filmų kvotas, o gamybai Italijoje sustiprinti išleido potvarkį – netoli Ròmos pastatyti erdvius kino miestelio „Cinecitta“ paviljonus. 1935 m. B. Musolinis įkūrė antrąją pasaulyje kino mokyklą – Eksperimentinį centrą. <…>

Kadangi griežta cenzūra draudė eksperimentus ir rimtas temas, buvo kuriama tik gausybė pramoginių filmų – žavingosios melodramos ir papročių komedijos.

Nacistinės Vokietijos kinas mažai darė meniškai vertingų dalykų, bet nereikėtų manyti, kad visuose vokiečių filmuose buvo aistringai garbinamas nacionalsocializmas ar kurstoma neapykanta. Vokiečių filmuose, maždaug iš 1 250‑ies tuo laikotarpiu pastatytų, daug mažiau nei ketvirtyje buvo atviros propagandos.

Jozefas Gebelsas, Adolfo Hitlerio propagandos ir visuomenės švietimo ministras, iki 1942 m. nesiėmė nacionalizuoti vokiečių kino, tačiau įvedė šioje srityje griežtą tvarką.

David Parkinson, „Kino istorija“, Vilnius, 1999, p. 134–136.

3 šaltinis

Apie kino vaidmenį Sovietų Sąjungoje

Kalbama, kad Leninas yra pasakęs: „Svarbiausias iš visų menų mums yra kinas.“ Labiausiai jis vertino propagandinį filmų vaidmenį. Tokioje šalyje kaip Rùsija, kurioje 1920 m. skaityti mokėjo tik du penktadaliai suaugusių žmonių, judantys paveikslai galėjo tapti gyvybiškai svarbiu ginklu kovojant dėl partijos įtakos tolimuose kaimo rajonuose, kur nacionalizuotose bažnyčiose ir kaimo salėse buvo įrengti laikini kino teatrai. Trockis sakė, kad kino teatras nukonkuruos smuklę ir bažnyčią, kad jis pritrauks jaunimą, kurio charakteris kaip vaiko formuojasi žaidžiant. Tai, kad XX a. trečiojo dešimtmečio pradžioje beveik pusė žmonių sovietiniuose kino teatruose buvo nuo dešimties iki penkiolikos metų (to amžiaus, kai žmogaus galvoje ima formuotis politinės idėjos), Kremliaus globėjams atrodė didžiausias kino privalumas. Tai buvo naujai socialistinei visuomenei tinkama meno forma – ji buvo technologiškai pažangesnė, demokratiškesnė ir „tikroviškesnė“ už visas kitas senojo pasaulio meno rūšis.

Orlando Figes, „Natašos šokis. Rusijos kultūros istorija“, Vilnius, 2024, p. 534.

Remdamiesi 2, 3 šaltiniais ir savo žiniomis, atsakykite į klausimus.

  1. Kaip kino paskirtį suvokė fašistinės Itãlijos valdžia?
  2. Kodėl Leninas ypač vertino kiną?
  3. Nurodykite 2 šaltinyje minimus kino privalumus.
  4. Kodėl SSRS ypatingą dėmesį skyrė jaunimui?
  5. Padarykite išvadą apie kino poveikį šaltiniuose aptariamų valstybių visuomenėms.

Sąvokos

Kubizmas – šiuolaikinės dailės kryptis, susiformavusi Prancūzijoje XX a. pradžioje, išplitusi ir kitose Europos šalyse; šios krypties atstovai siekė sukurti naują erdvės sampratą, atmetė perspektyvos dėsnius ir suskaidė objektą į geometrinius elementus.

Siurrealizmas – apie 1920 m. Prancūzijoje susikūrusi šiuolaikinio meno srovė; jai būdinga nepaisyti mąstymo dėsnių, pasinerti į pasąmonę, nepaisyti estetikos, moralės normų, absurdiškai gretinti vaizduojamus objektus, parodijuoti.

Socialistinis realizmas – oficiali SSRS meninės kūrybos doktrina, grįsta komunizmo ideologija. Būdingas politizuotas kovingumas, dogmatiški teiginiai, antimodernistinė, antiindividualistinė orientacija, liaudiškumo, partiškumo principai.

Please wait