Chapter 4.1 (Literatūra IV)

Žodynėlis

Absurdas beprasmybės išgyvenimas, būties vertės neigimas.

Alegorija semantinė figūra, kurios perkeltinė reikšmė aiški ir pastovi. Alegorinę reikšmę gali turėti posakis, kūrinio fragmentas ar visas kūrinys. Alegorijos pavyzdys – pasakėčia, kurioje vaizduojami gyvūnai, o iš tiesų kalbama apie žmonių savybes.

Aliteracija fonetinė figūra, tikslingas tų pačių ar panašiai skambančių priebalsių kartojimasis eilutėse, frazėse, strofose. Taip atskirų žodžių skambesys įgauna ypatingo raiškumo.

Aliuzija užuomina, nuoroda į kitą literatūros kūrinį, kultūrinį kontekstą, konkretų asmenį ar įvykį.

Analogija sugretinimas.

Antifra stilistinė figūra, posakis, kurio reikšmę ironija padaro priešingą.

Antite priešingų minčių ar vaizdų sugretinimas įspūdžiui sustiprinti; priešprieša.

Antologija įvairių autorių (pvz., to paties regiono ar laikotarpio) rinktinių kūrinių rinkinys.

Antonimas priešingos reikšmės žodis.

Apysaka pasakojamasis grožinės literatūros žanras, tarpinis tarp apsakymo ir romano. Kitaip nei apsakyme, apysakoje vaizduojama daugiau įvykių, platesnė veiksmo erdvė, gali būti ne vienas pagrindinis veikėjas. Nuo romano apysaka skiriasi tuo, kad joje paprastai tik viena siužetinė linija.

Apsakymas nedidelės apimties prozos kūrinys, kuriame dažniausiai vaizduojamas vienas įvykis, itin svarbus pagrindiniam veikėjui. Apsakymo veiksmas vyksta nedidelėje erdvėje, trunka neilgai, jame dalyvauja nedaug veikėjų.

Archetipas pirmykščių tikėjimų, tautosakos, apeigų, papročių vaizdinys, susidaręs tautos kolektyvinėje pasąmonėje.

Asonansas fonetinė figūra, pasikartojančių vienodų balsių ar dvibalsių sąskambis poezijos eilutėje, frazėje, strofoje.

Atomazga paskutinis pasakojimo tarpsnis, einantis po kulminacijos. Atomazga parodo, kaip išsisprendžia problema ar konfliktas, kokio atpildo sulaukia veikėjai, kur link pakrypsta jų likimai.

Autorius savarankiškai ką nors sukūręs asmuo.

Avangardizmas savita modernizmo atmaina, kuriai būdingas tradicinių estetinių (ypač realizmo) vertybių neigimas, maišto dvasia, siekis kurti ateities meną; avangardizmo sąvoka taikoma įvairioms modernaus meno srovėms: ekspresionizmui, futurizmui, kubizmui, dadaizmui, siurrealizmui ir kt.

Bala poezijos žanras; nedidelis istorinio ar legendinio turinio kūrinys, pagrįstas dramatišku, dažnai niūrių, šiurpių nuotaikų pasakojimu apie nepaprastus įvykius, kuriais atskleidžiamas žmogaus gyvenimo tragizmas, pasaulio iracionalumas ir paslaptingumas.

Dedikacija įrašas veikalo pradžioje, rodantis, kam ar kieno atminimui autorius jį skiria.

Deminutyvas su priesaga sudarytas išvestinis žodis, turintis mažybinę maloninę reikšmę.

Depersonalizacija nuasmeninimas.

Dialogas veikėjų pokalbis literatūros kūrinyje. Dramoje tai pagrindinė raiškos priemonė, nes visas tekstas parašytas dialogu.

Drama 1. viena iš trijų pagrindinių literatūros rūšių (dar žr. Lyrika, Epas). Dramos veikalas skirtas vaidinti scenoje, jo veiksmas plėtojasi veikėjams kalbant (žr. Dialogas, Monologas) ir veikiant. Dramos tekstą sudaro didesnės dalys – veiksmai, o šiuos – scenos. Nauja scena prasideda, kai pasikeičia veiksmo vieta arba veikėjai. Autoriaus pastabos išsakomos remarkomis. Pagrindiniai dramos žanrai tragedija, komedija, drama; 2. vienas iš trijų pagrindinių dramos žanrų, vaidinamasis rimto turinio kūrinys, kuriam būdingas sudėtingas konfliktas ir prieštaringi veikėjų išgyvenimai.

Draminė kolizija dramos veiksmo išeities taškas, konfliktinė situacija, kai atsiranda išorinio arba vidinio konflikto priežastys, šaltinis arba pretekstas veiksmui ir charakteriui išjudėti.

Egzistencializmas filosofijos kryptis, kurios objektas yra individo egzistencija.

Egzodas žmonės, kurie dėl nepalankių aplinkybių išvyko gyventi į kitas šalis. Kaip egzodo sinonimai vartojami žodžiai „egzilis“, „išeivija“, „emigracija“.

Eilėdara eiliuotos kalbos garsinė sandara, jos kūrimo taisyklės. Eiliuotos kalbos pagrindą sudaro metras.

Eilėraštis nedidelis eiliuotas kūrinys. Dažniausiai eilėraštyje kalbama apie žmogaus mintis ir jausmus, kaip įprasta lyrikai, bet jis gali turėti ir epo bruožų – platesnių vaizdų, įvykių aprašymų, net siužetą. Eilėraščiui būdingas ritmas ir garsų sąskambiai, daug kitų meninės raiškos priemonių.

Ekspresionizmas avangardistinė literatūros, meno srovė, kuriai būdingas pabrėžiamas autoriaus pasaulėjautos, emocijų reiškimas, išraiškingas vaizdavimas (hiperbolizuoti, groteskiški vaizdai).

Eksta aukščiausio laipsnio susijaudinimo, jausmo pakilumo, džiaugsmo išgyvenimas.

Elegija lyrinis liūdnos nuotaikos eilėraštis.

Epas viena iš trijų pagrindinių literatūros rūšių (dar žr. Lyrika, Drama). Epo pagrindas yra pasakojimas. Epiniai kūriniai rašomi proza arba eilėmis. Seniausias epo žanras yra herojinis epas, kitaip epinė poema. Pagrindiniai epinės prozos žanrai romanas, apysaka, apsakymas, novelė. Epui taip pat priklauso pasakojamieji tautosakos žanrai: pasaka, sakmė, legenda, padavimas.

Epigrafas posakis, trumpa kito kūrinio ištrauka, pateikta prieš literatūrinį kūrinį arba jo dalį kaip įžanga.

Epinė proza tradicinė, siužetiniu pasakojimu paremta proza.

Epitetas vaizdingas asmens, daikto, reiškinio, veiksmo ypatybės nusakymas.

Esė bet kurios tematikos straipsnis, kuriam būdingas mokslinio, publicistinio ir meninio stiliaus elementų jungimas, stilistinis laisvumas, subjektyvus nagrinėjamo objekto traktavimas.

Eseistika kurio nors autoriaus, šalies, laikotarpio esė kūrinių visuma.

Ezopinė kalba perkeltinių prasmių stilistika, priešingas esamam režimui idėjas užšifruojanti metaforų, aliuzijų, parafrazių priemonėmis ir nutylėjimo pauzėmis, konstruojanti dvilypį kūrinio planą, aiškų visuomenei ir neįkandamą cenzūrai.

Fabula epinio ar dramos kūrinio įvykių, išdėstytų chronologine ir priežastine eile, visuma; sudaro siužeto pagrindą.

„Fluxus“ (lot. flux – tekėjimas) 7-ajame XX a. dešimtmetyje susikūręs tarptautinis menininkų, kompozitorių, architektų ir dizainerių judėjimas. Jo atstovai eksperimentavo, ieškojo galimybių sujungti įvairias menines technikas ir sritis, siekė atsitiktinumo, nuotykio.

Folkloras žodinė liaudies kūryba, tautosaka.

Groteskas savotiškas literatūros ir meno stilius; žmogus arba jo gyvenimas piešiamas sutirštintomis spalvomis, jame pinasi gyvenimo tikrovė su fantastika, tragiški elementai su komiškais, sarkazmas su nekaltu humoru.

Hiperbolė stiliaus figūra; nepaprastas vaizduojamojo daikto savybių padidinimas, perdėjimas.

Įasmeninimas, arba personifikacija, – semantinė figūra, žmogaus savybių ir gebėjimų suteikimas gyvūnams, negyviems daiktams, gamtos reiškiniams ar abstraktiems dalykams.

Idi literatūros žanras; giedros nuotaikos nedidelis eiliuotas arba prozos kūrinys, vaizduojantis jaukų ir laimingą kaimo žmonių (piemenų, žemdirbių, medžiotojų, žvejų ir kt.) gyvenimą gamtoje.

Impresija įspūdis, subjektyvus išgyvenimas.

Intertekstualumas teksto santykis su kitais tekstais.

Intriga sudėtinga, paini įvykių grandinė literatūros kūrinyje, dažniausiai įžiebianti atkaklią veikėjų tarpusavio kovą.

Ironija stilistikos priemonė; posakis, žodis, kontekste įgyjantis reikšmę, visiškai priešingą tiesioginei.

Įvaizdinti pavaizduoti, nusakyti, sukurti įvaizdį.

Įvaizdis 1. įsivaizduojamas, vaizdu įkūnytas dalykas. 2. literatūroje – meninės išraiškos priemonė, dažniausiai konkretaus, bet gali būti ir abstraktaus turinio vaizdas, apibendrintai įvaizdžiu vadinamas ir perkeltine reikšme pavartotas posakis ar žodžių junginys.

Kartojimas atskirų žodžių, junginių ar sakinių kartojimas, siekiant pabrėžti kokį nors išgyvenimą, paryškinti būseną, įtvirtinti mintį.

Katastrofizmas viena iš XX a. kultūros, istoriosofijos tendencijų – pesimistinis požiūris į kultūros, civilizacijos ateitį, jų greito žlugimo, katastrofos (dėl vidinės raidos arba išorinių priežasčių) pranašavimas ir šio požiūrio reiškimas literatūroje (ypač poezijoje).

Komedija vienas iš trijų pagrindinių dramos žanrų. Komedijoje juokingai vaizduojamos žmonių ir visuomenės ydos, smerktini papročiai.

Konfliktas nesuderinamų vertybių susidūrimas, dėl kurio kyla veikėjų tarpusavio nesutarimai ir kova arba vieno veikėjo vidiniai prieštaravimai (vidinis konfliktas).

Kontekstas kokio nors fakto, įvykio, reiškinio aplinkybės. Literatūros kūrinio kontekstas – tai istorinės, kultūrinės, socialinės ir kitos jo radimosi ir interpretavimo aplinkybės.

Kulminacija pagrindinis pasakojimo įvykis, kai pasiekiama didžiausia įtampa ir įvyksta lūžis – esminis pokytis, lemiantis visos istorijos pabaigą.

Lito perkeltine reikšme vartojamas žodis ar žodžių junginys, kuriuo sumažinamos vaizduojamo daikto, reiškinio ar veiksmo ypatybės.

Lyrika viena iš trijų pagrindinių literatūros rūšių (dar žr. Epas, Drama). Lyrikoje eiliuota kalba perteikiami žmogaus išgyvenimai ir mintys. Nuo epo lyriką skiria tai, kad joje nėra pasakotojo ir savarankiškų veikėjų, tik lyrinis subjektas – „aš“, kurio vardu kalbama.

Lyrinė proza stilistinė prozos atmaina, kuriai būdingas epiškumo ir lyriškumo susiliejimas. Lyrinės prozos pagrindas ne siužetas, o pasakotojo paveikslo, jo minčių, svarstymų atskleidimas, jausmų aprašymas. Lyrinė proza dažnai ritmiška, čia gausiau vartojama metaforinė kalba.

Lyrinis subjektas, arba eilėraščio žmogus, eilėraščio kalbantysis, lyrinis aš“, – lyriniame kūrinyje išsisakantis abstraktus asmuo, netapatintinas su autoriumi. Epiniame kūrinyje lyrinį subjektą atitinka pasakotojas.

Meninė deta raiškus vaizduojamojo objekto bruožas, neretai įgaunantis simbolinę reikšmę.

Memuarai lit. kūrinys, kuriame autorius pasakoja praeities įvykius, kurių dalyviu ar stebėtoju yra buvęs; atsiminimai.

Metafora semantinė figūra, vaizdingas paslėptas palyginimas siejant skirtingus, bet turinčius panašių savybių dalykus.

Metonimija semantinė figūra, vieno dalyko pavadinimo pakeitimas kito dalyko pavadinimu, pagrįstas tų dalykų sąsaja: tai gali būti dalis ir visuma, priežastis ir padarinys, vidus ir išorė, veikėjas ir veiklos rezultatas, vieta ir joje nutikęs įvykis ir panašiai.

Mitas kolektyvinės kūrybos pasakojimas apie praeitį, simboliškai paaiškinantis įvairių reiškinių kilmę ir prasmę, per kurį atsiskleidžia bendruomenės požiūris į pasaulį ir save pačią. Ilgainiui mitai virto sakmėmis, jų pėdsakų yra pasakose, kituose tautosakos žanruose. Mitų visuma ir juos tiriantis mokslas vadinamas mitologija.

Modernizmas XIX a. pabaigos XX a. pirmos pusės naujųjų netradicinių meno krypčių visuma.

Monologas vieno dramos veikėjo ištisinė kalba, neįeinanti į dialogą. Monologą sakantis aktorius kalba žiūrovams.

Motyvas kūrinyje pasikartojanti temos dalis.

Tiesioginė menamoji kalba veikėjo mintys, jausmai, pastabos, kurie pasakomi kaip tiesioginė kalba, bet neišskiriami iš autoriaus pasakojimo.

Metafora vaizdingas perkeltinės reikšmės pasakymas, paslėptas palyginimas, pagrįstas faktiškai nesusijusių, bet panašių savybių turinčių daiktų, reiškinių gretinimu.

Metonimija perkeltinės reikšmės pasakymas – vienos sąvokos pakeitimas kita, pagrįstas tuo, kad nusakomi objektai vienas su kitu yra susiję loginiais ryšiais (dalis ir visuma, priežastis ir padarinys, vidus ir išorė, veikėjas ir veiklos rezultatas, vieta ir joje vykęs įvykis ir pan.)

Minimalizmas XX a. II pusės modernistinės dailės kryptis, kuriai būdingas racionalumas, maksimaliai supaprastintos (dažnai geometrizuotos) formos, objekto struktūros išryškinimas.

Motyvas kūrinyje ar kūriniuose pasikartojanti temos dalis.

Neoromantizmas XIX a. pabaigos XX a. pradžios literatūros, muzikos romantinės tendencijos, apimančios tradicinių romantizmo formų gaivinimą, romantizmo bruožų jungimą su impresionizmo, simbolizmo, realizmo ypatybėmis; būdinga natūralios žmogaus prigimties, gaivališkumo priešpriešinimas racionalumui, emocingumas, dramatizmas.

Nove epo žanras, trumpas vientiso konflikto, intriguojančio siužeto prozos kūrinys, dažnai su netikėta atomazga.

O lyrikos žanras, pakilaus tono eilėraštis, skiriamas iškiliam asmeniui, svarbiam įvykiui ar idėjai.

Palyginimas 1. vaizdingas dviejų daiktų ar reiškinių sugretinimas remiantis panašumu, tam tikrais bendrais bruožais; 2. artimas alegoriniam pamokomas pasakojimas, dar vadinamas parabole, kuriuo netiesiogiai išsakoma kokia nors universali tiesa ar idėja.

Paradoksas neįprastas, netikėtas teiginys, kuris tarsi prieštarauja sveikam galvojimui.

Paralelizmas dviejų dalykų sugretinimas lygiagrečiai juos pavaizduojant.

Parodija stilizacijos atmaina, pajuokiamojo pobūdžio kūrinys, kuriame karikatūriškai mėgdžiojamas svetimas stilius.

Pasakojimas tikrų ar pramanytų tarpusavy susijusių įvykių perteikimas raštu arba žodžiu tam tikra seka, nebūtinai laiko nuoseklumu. Pasakojimai skirstomi įvairiai: pagal išraiškos būdą – proziniai, eiliuoti, draminio dialogo; pagal tematiką – labiau išmone grįsti literatūriniai ir labiau faktais grįsti publicistiniai, eseistiniai.

Pasakotojas pasakojantis istoriją abstraktus asmuo, netapatintinas su autoriumi. Į įvykius ir veikėjus iš šalies žvelgiantis pasakotojas vartoja trečiąjį asmenį, bet pasakoti pirmuoju asmeniu gali ir veiksme dalyvaujantis kūrinio veikėjas.

Pastoralinis vaizduojantis piemenų ir piemenaičių gyvenimą.

Patetika didelis jausmingumas, jausmų pakilimas.

Posmas, arba strofa, – pasikartojantis dviejų ar daugiau poezijos eilučių derinys, kuriam būdinga metro, intonacijos ir minties vienovė.

Postmodernizmas šių laikų dailės, literatūros, filosofijos kryptis, kritikuojanti naujųjų laikų civilizaciją, kuri paremta nuostata, kad pasaulyje egzistuoja protu grindžiama, vientisa tvarka, nes ši nuostata pasirodė esanti iliuzija; kaip priešpriešos reikalauja atsižadėti tradicinių mąstymo būdų, pasaulėvaizdžio, meno kūrimo principų. Postmodernizmas pabrėžia vertybių realiatyvumą: kiekvienas požiūris turi teisę egzistuoti, nebėra vertybių hierarchijos. Šio tipo kūryboje mėgstama stilistinė žaismė nusistovėjusiomis klišėmis, tekstų citatomis, daugelio požiūrio taškų jungimas. Stilistinė, pasakojimo būdų žaismė ardo tradicinius žanrus, įteisina hibridinio pobūdžio trumpalaikes žanrines formas.

Problema literatūros kūrinyje tiesiogiai ar netiesiogiai keliamas sprendimo reikalaujantis klausimas.

Prototipas realus asmuo, pagal kurį menininkas (dažn. rašytojas) sukuria veikėjo paveikslą, figūrą.

Proza neeiliuota, į ritminius vienetus neskaidoma kalba. Proza vadinami pasakojamieji epo žanrai, nors yra ir lyrinės prozos.

Psalmė tam tikra religinė giesmė.

Retorinis klausimas klausiamasis sakinys, nereikalaujantis atsakymo; klausimo forma pasakomas savaime suprantamas teiginys.

Retorinis sušukimas šaukiamasis sakinys, kuriuo itin emocingai išreiškiama mintis.

Rimas eiliuotos kalbos garsų sąskambis, dažniausiai poetinio teksto eilučių pabaigoje.

Ritmas sistemingas, tolygus panašių kalbos vienetų pasikartojimas. Poezijos eilutės ritmas yra metriškas.

Romanas epo žanras, didelės apimties prozos kūrinys, turintis išplėtotą siužetą ir daug veikėjų.

Romansas Renesanso epochoje susiformavęs dainos žanras, XVIII–XIX a. išplitęs Europos literatūroje kaip trumpas jausmingas lyrinis eilėraštis.

Sąmonės srautas – išplėtotas vidinis monologas, papildytas pasakotojo komentarais.

Sarkazmas pikta pašaipa, aštri ironija; kandi, pajuokiama pastaba.

Semiotika tai mokslas apie reikšmes, jų atsiradimą, suvokimą ir kaitą laikui bėgant.

Simbolis sąlyginis žodis ar ženklas, kuriuo pakeičiamas reiškinio, sąvokos, daikto pavadinimas remiantis tam tikru panašumu.

Sinonimai skirtingi žodžiai, turintys tą pačią arba artimą reikšmę.

Siurrealizmas XX a. 3–5 dešimtmečio modernistinio (avangardistinio) meno kryptis; siekiama suvokti tai, kas yra virš tikrovės, atskleisti neištirtus pasąmonės klodus; būdinga vaizdo deformavimas, absurdiškas vaizduojamų objektų sugretinimas.

Siužetas priežasties ir padarinio ryšiais susijusių įvykių eiga epiniame ar draminiame kūrinyje. Kai įvykiai plėtojasi laiko nuoseklumu, siužetas sutampa su fabula.

Sonetas 14 eilučių eilėraštis, sudarytas iš 2 ketureilių su 2 (dažn. bendrais) rimais ir 2 trieilių (italų ir prancūzų sonetas) arba iš 3 ketureilių ir 1 dvieilio (anglų sonetas).

Stilius kalbos vartojimo būdas.

Stilizacija sąmoningas kurio nors kito autoriaus, meno srovės, ist. laikotarpio ar regiono kūrinių stiliaus imitavimas, pvz.: tautosakos stilizacija

Strofa, žr. Posmas

Struktūra sandara, kūrinio dalių ir kitų elementų išsidėstymas bei tarpusavio ryšiai.

Šaržas satyrinis arba humoristinis žmogaus portretas.

Tekstas bet koks rišlus kalbos darinys, kurio turinys nusakomas žodžiais ir žodžių junginiais, vaizdais, lentelėmis ir kt. Rašytinis tekstas perteikiamas skaitytojui suprantamais ženklais.

Tema apie ką kalbama kūrinyje. Tikrovės aprašymuose tema dažnai sutampa su pagrindine mintimi. Literatūros kūriniuose tema ir pagrindinė mintis nesutampa. Nagrinėjamų temų visuma vadinama tematika.

Tragedija vienas iš trijų pagrindinių dramos žanrų. Tragedijos branduolys – tragiškojo herojaus konfliktas su priešiškomis jėgomis ar aplinkybėmis. Kai situacija sudėtinga ir nevienareikšmiška, prieštaringų minčių apimtas herojus išgyvena vidinį konfliktą. Kova, pareikalavusi visų fizinių ir dvasinių jėgų įtampos, baigiasi herojaus žūtimi, bet žiūrovai po didžiulio jausmų sukrėtimo išgyvena katarsį – vidinį nuskaidrėjimą. Tragedijos žanras ir jo teoriniai pagrindai susiformavo senovės Graikijoje V–IV a. pr. Kr.

Tragikomedija dramos žanras, turintis tragedijos ir komedijos bruožų.

uomazga pirminis veiksmo postūmis pasakojimo pradžioje, vaizduojamas iškart po ekspozicijos.

Veikėjas, arba charakteris, personažas, – literatūros kūrinyje veikiantis žmogus, gyvūnas ar fantastinė būtybė. Skiriami pagrindiniai ir antraeiliai veikėjai. Kai kurie pagrindiniai veikėjai vadinami herojais.

Veiksmas 1. vienas pagrindinių pasakojimo elementų, ypač svarbus epiniame ir draminiame kūrinyje. Veiksmo pasakojimą sudaro užuomazga, veiksmo eiga, kulminacija ir atomazga. Šios dalys skirtinguose kūriniuose gali būti nevienodos apimties, bet eilės tvarka dažniausiai tokia pat; 2. stambioji dramos veikalo dalis, skirstoma į scenas.

Verlibras eiliavimo būdas, paremtas nevienodu intonaciniu principu, neaiškiu metru arba iš viso nemetriškas, artimas prozai.

Vidinis monologas prozos kūrinio fragmentas, perteikiantis veikėjo mintis.

Vyksmas poetinio išgyvenimo raida, minčių ir jausmų pokyčiai lyriniame kūrinyje.

Žanras meno kūrinių rūšis, turinti tam tikrų siužetinių, stilistinių, struktūrinių požymių.

Please wait