Šioje temoje MES
- Susipažinsime su Brailio rašto ir Morzės abėcėlės sukūrimo istorijomis.
- Aptarsime, kam reikia Brailio rašto ir Morzės abėcėlės.
- Įvertinsime Brailio rašto ir Morzės abėcėlės naudą.
Netradiciniai raštai
Britų detektyvų autoriaus Artūro Konano Doilio (Arthur Conan Doyle) kūrinyje „Šokantys žmogeliukai“ žymusis detektyvas Šerlokas Holmsas tyrė bylą, susijusią su užkoduotais tekstais. Juose vietoj raidžių buvo nupiešti šokantys žmogeliukai (16.1 pav.). Detektyvas išsiaiškino, kad kiekvienas žmogeliukas simbolizuoja atskirą raidę, todėl perskaitė tekstus ir sėkmingai ištyrė nusikaltimą.
Panašius simbolių kodus ar šifruotus tekstus naudoja žvalgai, kariai, nusikaltėliai (16.2 pav.) ir net vaikai savo žaidimuose. Tokių kodų esmė – tam tikras raides ir skaičius pakeisti susikurtais simboliais, kurių reikšmę žino tik konkretūs asmenys. Vis dėlto įgudusi akis perpranta tokius kodus, todėl juos tenka pasunkinti, pavyzdžiui, rašant iš dešinės į kairę, įterpiant raidę, kuri nieko nereiškia. Būtinai pamėginkite sukurti savo simbolių raštą. Galėsite pasijusti kaip senovės civilizacijų raštininkai, kūrę pirmąsias rašto sistemas. Vis dėlto mums įprastas raštas, t. y. lotyniška abėcėlė, įvairiais kodais ar net garsais keičiamas ne tik dėl slaptumo ar žaidimo. Tai gali padėti negalią turintiems ar į nelaimę patekusiems žmonėms.
Pirmiausia pagalvokime apie regėjimo sutrikimų turinčius žmones, kurie prastai mato arba visai nemato. Šiandien jiems padeda įvairios naujosios technologijos, galinčios įgarsinti pavienius žodžius arba sakinius, ir garsinės knygos. Prieš kelis dešimtmečius ar šimtmečius tokių galimybių nebuvo, todėl mokslininkai suko galvas, kaip sukurti raštą, kurį galėtų perskaityti neregiai.
Klausimai ir užduotys
- Į ką Šerlokui Holmsui buvo panašūs raidžių pakaitalai (16.1 pav.)? Ar tai galime laikyti raštu? Kodėl?
- Kokia yra šifruotų tekstų esmė?
- Kaip manote, kodėl šiais laikais, be įprastų abėcėlių, rašto sistemų, yra ir netradicinių?
TYRINĖKITE!
Dirbdami poromis ar grupėmis, sukurkite savo raštą ir juo užrašykite tokį sakinį: „Istorija yra jėga!“
Kokį raštą išrado Lui Brailis? Kaip prie šio rašto tobulinimo Lietuvoje prisidėjo Pranas Daunys?
Neregių situacija iš esmės pasikeitė XIX a., kai Prancūzijoje buvo sukurtas Bráilio rãštas. Šis raštas pavadintas pedagogo ir muzikanto Lui Brailio (Louis Braille), kurio pastangomis jis atsirado ir paplito visame pasaulyje, vardu (16.3 pav.).
Iki tol sukurti panašūs raštai neįsitvirtino. L. Brailis apako būdamas vos trejų metų, tačiau vėliau vis tiek siekė išsilavinimo ir troško padėti panašaus likimo žmonėms. Galiausiai jam pavyko įgyvendinti savo svajonę ir sukurti specialų raštą. Brailio raštu vadiname šio mokslininko sugalvotą ženklų sistemą. Jos pagrindą sudaro lotyniška abėcėlė, kurioje mums įprastos raidės pakeistos į atskirus 1–6 popieriaus paviršiuje iškilusius taškus. Skaitantieji pirštais liečia popierių ar kitokį paviršių ir užčiuopia taškus – raides (16.4, 16.5 pav.). Vedžiodami pirštais po lapą, neregiai gali lygiai taip pat kaip ir matantieji perskaityti įvairiausius tekstus (16.6 pav.).
Veikiausiai jau žinote, kad neregiai gali ne tik skaityti, bet ir rašyti. Specialiu rašikliu popieriaus lape jie įspaudžia taškus ir taip parašo pavienius žodžius arba sakinius (16.7 pav.).
Lietuvių kalbos abėcėlei Brailio raštą 1927 m. pritaikė buvęs karys savanoris (įvertintas aukščiausiais valstybės apdovanojimais) Pranas Daunys (16.8 pav.). Gindamas savo šalį, jis buvo sunkiai sužeistas, neteko regėjimo, bet, kaip ir L. Brailis, nepalūžo ir visą likusį gyvenimą paskyrė akliesiems: būrė juos į bendruomenes, rūpinosi jų išsilavinimu, įsidarbinimo galimybėmis. Be to, P. Daunys pats išmoko muzikuoti, kūrė dainas, grojo orkestruose.
Klausimai ir užduotys
- Kodėl L. Brailis sukūrė vadinamąjį Brailio raštą?
- Paaiškinkite, kaip atsirado Brailio raštas ir kaip jį naudoti.
- Kas ir kodėl Brailio raštą pritaikė lietuviškai abėcėlei?
TYRINĖKITE!
Nustatykite, kokiems tikslams šiais laikais Lietuvoje ir pasaulyje naudojamas Brailio raštas.
Kodėl ištikus nelaimei reikia rašyti · · · – – – · · ·?
Raštą galima perteikti ne tik rašant įprastas raides ar įspaudžiant taškus popieriuje. Rašyti galima net ir garsu, šviesa ar elektros impulsais. Tokią išskirtinę abėcėlę 1838 m. išrado amerikiečių dailininkas Samuelis Morzė (Samuel Morse, 16.9 pav.). S. Morzės sukurta abėcėlė buvo pavadinta jo vardu ir paplito visame pasaulyje.
Morzės abėcėlės esmė: visiems mums žinomų raidžių, skaičių ir skyrybos ženklų sistema yra išreiškiama trumpais (taškais) ir tris kart ilgesniais (brūkšniais) ženklais (16.10, 16.11 pav.). Tik taškai ir brūkšniai ne užrašomi, o perduodami elektros srovės impulsais, šviesos žybsniais ar garsiniais signalais. Trumpas impulsas, žybsnis ar signalas reiškia tašką, o ilgas – brūkšnį. Ši taškų ir brūkšnių sistema sudaro atskiras raides ir galiausiai žodžius.
Taigi, Morzės abėcėle (ji sukurta taip pat lotyniškos abėcėlės pagrindu) galima perduoti trumpas žinias dažniausiai per telegrafą, naudojant radijo bangas ir šviesos žybsnius. Tam nereikia įmantrių prietaisų: Morzės abėcėle konkrečias žinutes net ir dabar galima perduoti prožektoriaus blyksniais, švilpuko signalu, pakeliant ir nuleidžiant vėliavėles ar net stuksenant į sieną.
Dėl šio išradimo ir telegrafo (specialiai skleidžiamų ir kabeliu perduodamų elektrinių signalų) XIX a. viduryje šimtų kilometrų atstumu trumpus pranešimus jau buvo galima perduoti per kelias minutes (16.12 pav.). O tai žymiai greičiau, nei galėjo padaryti paštininkai, laiškus pristatantys arklių traukiamomis karietomis, traukiniais ar laivais.
Galimybė informaciją perduoti keliasdešimt kartų greičiau paskatino prekybą, žiniasklaidos plėtrą, leido greičiau dalytis karine informacija. Telegrafas dažniausiai kalbėjo Morzės kalba. Dėl šių technologinių pokyčių XIX a. antroje pusėje telegrafo stotys tapo itin saugomais objektais. Per įvairius konfliktus buvo stengiamasi kuo skubiau užimti priešininko telegrafo stotis ir neleisti perduoti žinių.
Kuo dar svarbi Morzės abėcėlė? Ji dažnai buvo ir tebėra naudojama ekstremaliose situacijose. Užstrigę šachtininkai stuksendami į sieną gali susisiekti su gelbėtojais, pasiklydęs ar į nelaimę patekęs laivas radijo bangomis gali pasiųsti tarptautinį signalą SOS (· · · – – – · · ·). Šios trys raidės reiškia visuotinai sutartą pagalbos šauksmą. Todėl galima sakyti, kad savo išradimu S. Morzė yra išgelbėjęs ne vieną žmogų.
Klausimai ir užduotys
- Kokia yra Morzės abėcėlės esmė?
- Paaiškinkite, kuo svarbi Morzės abėcėlė.
- Kaip manote, ar Morzės abėcėlę galime laikyti raštu? Argumentuokite.
TYRINĖKITE!
Atlikdami paiešką internete, raskite ne mažiau kaip tris atvejus, kai Morzės abėcėlė padėjo išgelbėti žmonėms gyvybę (nebūtinai Lietuvojè).
APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS
- Pristatykite Brailio rašto ir Morzės abėcėlės sukūrimo istorijas (kada, kodėl, kas ir kaip sukūrė).
- Paaiškinkite, kokiems žmonėms ir kokiose situacijose padeda Brailio raštas ir Morzės abėcėlė.
- Įvertinkite Brailio rašto ir Morzės abėcėlės reikšmę nuo jų sukūrimo iki dabar.
TYRINĖKITE!
Naudodamiesi vadovėlyje pateiktu Morzės abėcėlės pavyzdžiu, išbelskite šias frazes: „SOS“, „Istorija“, „Aš esu mokykloje“, „Mano draugo vardas yra ...“.
IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ
Brailio raštas labai padeda akliesiems ir silpnaregiams. Vis dėlto dar trūksta galimybių pritaikyti informaciją Brailio raštu. Kaip manote, ką turėtume padaryti, kad informacija Brailio raštu būtų dar prieinamesnė? Argumentuokite.