Chapter 8.4 (Istorija 6)

Ką mums apie Lietuvą gali papasakoti šimtalapis, beigelis ir kugelis?

Šioje temoje MES

  • Aptarsime bulvinių blynų ir kugelio receptų raidą.
  • Apžvelgsime beigelių kepimo ir valgymo tradicijas Lietuvojè.
  • ​Nustatysime tradicinius totorių patiekalus.

Kiek Lietuvoje tautų – tiek bulvinių blynų kepimo būdų

Blynų tikriausiai rasime ne tik ant savo pusryčių stalo, bet ir kiekvienos tautos virtuvėje. Be abejo, kiekviename regione blynai kepami vis kitokie – skiriasi miltai, prieskoniai, priedai, dedami į tešlą. Amerikiečiai džiaugiasi savo puriais dideliais blynais, o štai prancūzai didžiuojasi itin plonais lietiniais crêpe. Miltiniai blynai populiarūs ir Lietuvoje, tačiau, kitaip nei bulviniai, jie niekada nebuvo laikomi išskirtiniu šio krašto patiekalu. Lietuvõs teritorijoje XIX a. pabaigoje vis labiau populiarėjant bulvėms, šalia kitų patiekalų iš bulvių pradėti gaminti ir bulviniai blynai, juos greitai pamėgo visi. Šiame krašte įsikūrusios tautos juos ruošė savaip. Lietuviams ir baltarusiams bulviniai blynai buvo kasdienis sotus valgis, jiems kepti naudotas ne prabanga anuomet laikytas aliejus, o kiaulių taukai. Šis patiekalas greitai tapo valstiečių ir mažų miestelių gyventojų svarbia mitybos dalimi, nes siekta greitai, sočiai ir pigiai pamaitinti dideles šeimas ir grįžti prie ūkio darbų.

Baltarusiai savo bulvinius blynus vadina dranikais ir ruošia juos kiek kitaip nei lietuviai: bulvės tarkuojamos stambiau, neretai blynai įdaromi svogūnų ir grybų mišiniu. Lietuvos žydų virtuvėje bulviniai blynai, vadinami latkėmis (3.1 pav.), yra ne kasdienis, o šventinis patiekalas, valgomas per Chanukos šventę gruodžio pabaigoje. Ši šventė trunka 8 dienas, šiuo laikotarpiu pagal tradiciją reikia valgyti riebius patiekalus. Dėl to įvairiuose kraštuose, kuriuose gyvena žydų tauta, per Chanuką itin populiarios spurgos arba miltiniai blynai, o Rytų Euròpos žydai šią tradiciją sėkmingai papildė ir bulviniais blynais. Kuo skiriasi latkės nuo kitų greta gyvenančių tautų kepamų bulvinių blynų? Jos kepamos naudojant aliejų arba žąsų taukus, kadangi pagal žydų išpažįstamo judaizmo taisykles negalima valgyti kiaulienos ir jos produktų, pavyzdžiui, kiaulių taukų, kuriuos kiti vietiniai gyventojai dažniausiai naudodavo bulviniams blynams kepti.

3.1 pav. Latkės valgomos tiek saldžiai, tiek sūriai paskanintos.

Kitas bulvinis patiekalas, itin populiarus daugelio istorinių Lietuvos tautų virtuvėje, – kugelis (3.2 pav.). Tarp vietos krikščionių (lietuvių, lenkų, baltarusių) kugelis tapo įprastu bulviniu patiekalu XIX a. pab. XX a. pr., o Rytų Europos žydų virtuvėje egzistavo jau kelis šimtmečius, tik kiek kitokios sudėties.

3.2 pav. „Kugelis“, dail. Alfonsas Levi (Alphonse Lévy), apie 1900 metus

Kugelis, ruošiamas kaip desertas iš makaronų, kiaušinių ir įvairių riešutų bei vaisių, buvo laikomas tradiciniu žydų valgiu (3.3 pav.). Į ATR atvykę katalikų vie nuoliai jėzuitai siekė uždrausti krikščionims valgyti kugelį, kaip žydų kultūrai būdingą patiekalą, ir taip net per virtuvę atskirti šias kultūras. Nežinia, ar dėl šio draudimo, ar dėl kitų priežasčių, bet desertinis kugelio variantas tarp vietos krikščionių taip ir neprigijo, tad iki šiol šiuose kraštuose kugelis žinomas kaip bulvinis patiekalas. XIX a. pabaigoje vietiniai žydai kugelį taip pat pradėjo gaminti kaip pagrindinį patiekalą iš bulvių, tad dabar jų virtuvėje egzistuoja du tradiciniais laikomi kugelio receptai.

3.3 pav. Lietuviams neįprastas saldusis lakštinių apkepas – kugelio pradininkas. Žydų virtuvėje jis mėgstamas ir šiandien.

Klausimai ir užduotys

  1. Kada ir kodėl išpopuliarėjo įvairios receptūros bulviniai blynai?
  2. Kuo dranikai ir latkės skiriasi nuo mums įprastų bulvinių blynų?
  3. Mums įprastas kugelis gaminamas iš bulvių, o iš ko buvo gaminamas šio patiekalo pirmtakas?
  4. Kodėl ATR laikais jėzuitai bandė uždrausti krikščionims valgyti kugelį?

TYRINĖKITE!

Pasirinkite kugelio receptą ir pamėginkite išsikepti šį patiekalą. Pavaišinkite juo artimuosius ir neužmirškite jiems pristatyti kugelio istorijos. Skanaus!

Beigelių kelionė aplink pasaulį

Šiandien daugelyje Lietuvos kepyklėlių galime rasti beigelių – apvalių apvirtos tešlos bandelių su skyle viduryje (3.4 pav.). Būtent dėl savito paruošimo būdo – prieš kepant tešla apverdama – beigelių skonis skiriasi nuo įprastų riestainių. Ir daugiau nei prieš šimtą metų beigeliai kabėjo Lietuvos turguose, buvo kepami namuose ir kepyklose. Tačiau po Holokausto (1941–1944 m.), kai nacių okupacijos metais Lietuvoje buvo nužudyta didžioji dalis vietinių žydų, su jų tradicine virtuve siejami beigeliai dingo nuo prekystalių. Jie grįžo tik atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, kai šalyje populiarėjant JAV kultūrai beigeliai buvo iš naujo pristatyti kaip niujorkietiškas skanėstas. Tačiau iš tiesų beigelių tradicija šiame regione siekia šimtmečius ir mūsų proseneliai juos valgė dar tada, kai Amèrika nebuvo jų regėjusi. Kaipgi taip nutiko?

3.4 pav. Šiandien Lietuvoje vėl daug kur rasime beigelių. Vı̇̀lniuje netgi atidaryta speciali krautuvėlė, kurioje galima įsigyti įvairių žydiškos virtuvės skanėstų.

Nors nėra visiškai aišku, kada buvo iškeptas pirmasis beigelis, istorikai mano, kad jų istorija prasidėjo XIII amžiuje Lénkijoje, Krokuvos mieste. Greitai šie kepiniai paplito ir gretimuose kraštuose, per Lénkiją netruko pasiekti ir LDK. Beigelio pavadinimas kildinamas iš vietos žydų kalbos – jidiš – žodžio beygl, reiškiančio žiedą. Juk išties beigelis yra žiedo formos. Kaip minėta, iš kitų populiarių tešlos kepinių jis išsiskyrė tuo, kad prieš kepant buvo apverdamas, ir dėl to buvo kiek kitokio skonio. XVIII a. beigeliai jau buvo įprasti tarp ATR gyvenančių žydų, kurie juos kepdavo įvairių tradicinių religinių švenčių proga. O dar po šimtmečio XIX a. XX a. pr. – beigeliai išpopuliarėjo ir tarp kitų vietinių gyventojų, juos imta pardavinėti turguose, per šventes miestuose ir miesteliuose. Vilnijos krašte beigeliai (3.5 pav.) netgi turėjo savitą pavadinimą, kildinimą nuo miestelio, kuris garsėjo itin skaniais beigeliais, Smurgainių baronkos (A šaltinis). Netrukus beigeliai kartu su emigruojančiais žydais iškeliavo už Europos ribų (3.6 pav.). 1907 m. Niujorke duris atvėrė pirmoji beigelių kepykla – taip beigeliai išpopuliarėjo ir tapo neatsiejama niujorkietiškos virtuvės dalimi.

3.5 pav. Beigelių kalnai Vı̇̀lniaus Kaziuko mugėje XX a. pradžioje
3.6 pav. Beigelių kepykla Kanãdoje XX a. antroje pusėje

A šaltinis. Liudvikas Čarkovskis apie šv. Kazimiero šventės skanėstus Vilniuje XIX amžiuje

<…> per šventą Kazimierą, kovo 4 d., šventė [Šv. Kazimiero] koplyčioje ir kermošius [Katedros] aikštėje. Minia žmonių, purvo iki gurnelių. Prekybos centre: mediniai ūkiui skirti dirbiniai, žinomi ir originalūs skanumynai (ne tokie, kaip šiandien kepami Stiklių gatvėje), Smurgainių baronkos. Jų ištisi vežimai, o vežimuose jų kalnai. Kiekvienas pilietis ir pilietė nešiojasi jų vainikus [pasikabinę] ant kaklo, ant rankų ir dar bet kur, kyšo jie ir iš kišenių. Dėl to kiti gaminiai juose skęsta, ką ten truputis meduolių, voveraičių ar švilpynių. Kermošius paprastai prasideda dieną prieš, po vidurdienio ir tęsiasi visą kovo 4 d., kol dar būna neparduotų prekių. <…>

Rimvydas Laužikas, Antanas Astrauskas, Aleksandras Belyj, Tomas Rimydis, Senojo Vilniaus skoniai, Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2024, p. 120.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokia proga vyko šaltinyje aprašoma mugė? Kurioje Vilniaus vietoje ji vyko?
  2. Kiek laiko trukdavo ši mugė?
  3. Kuo buvo prekiaujama minimoje mugėje?
  4. Nurodykite populiariausią šaltinyje aprašomą prekę.

Klausimai ir užduotys

  1. Iš kokios kalbos yra kilęs žodis beigelis? Kokia yra šio žodžio reikšmė?
  2. Iš kurios valstybės į Lietuvą atkeliavo beigeliai? Kuri tautinė grupė juos gamindavo ir daugiausia valgė?
  3. Kodėl Lietuvoje buvo išnykusi beigelių kepimo ir valgymo tradicija?

Vien šimtalapiu sotus nebūsi?

Taigi Lietuvoje gyvenusių tautų tradicinės virtuvės veikė viena kitą. Į šias žemes iš kitų kraštų atvykusių tautų valgymo įpročiams turėjo įtakos ne tik vietinių tautų virtuvė, bet ir šio regiono gamta, augalų ir gyvulių auginimo sąlygos, sezoniškumas. Taip susiformavo savitos Lietuvos totorių, žydų ir karaimų virtuvės. Šios trys nekrikščioniškos bendruomenės turėjo savų religijų suformuotas mitybos taisykles, kurios dažniausiai ir lemdavo pagrindinius maisto ruošybos skirtumus nuo krikščioniškų vietos bendruomenių. Kadangi krikščionių nevaržė taisyklės, neleidžiančios vartoti vienų ar kitų produktų arba jų derinių (kaip kad išpažįstantiems judaizmą ar islamą), jie perimdavo receptus iš naujųjų kaimynų ir juos pritaikydavo savo virtuvėje.

Į LDK dar XIV a. atsikraustę totoriai buvo vieni pirmųjų islamo išpažinėjų šiuose kraštuose. Dėl religinių įsitikinimų jie nevalgė kiaulienos, turėjo savo nustatytus pasninko (badavimo, susilaikymo) laikotarpius. Kadangi totoriai buvo klajokliai ir kariai, jų mityboje vyravo sotumo ilgam suteikianti mėsa ir patiekalai (koldūnai, čeburekai ir pan.), kurių galima paruošti daug vienu ypu (3.7 pav.). Pagrindinė mėsa, iš kurios totoriai gamino tokius patiekalus, buvo aviena, jautiena ir žąsiena. Prisitaikymą prie vietinių tradicijų liudija ir kituose kraštuose totorių pamėgtos mėsos – arklienos – atsisakymas LDK. Tarp vietinių gyventojų ji niekada nebuvo populiari, tad ir totoriai išbraukė ją iš savo valgiaraščio. Panašiai vietiniais produktais buvo keičiami ir kiti šiems kraštams nebūdingi produktai: vietoj mėsos suktinukams įprastų vynuogių lapų čia pradėti naudoti kopūstų lapai, o vietoj kumelių pieno – karvių pienas ir jo produktai (sviestas, grietinė ir pan.).

3.7 pav. Totoriški pyragėliai ir karaimų kibinai mažai kuo skiriasi, tačiau taip jau susiklostė, kad kibinai Lietuvoje labiau išpopuliarėjo. Kaip manote, kas pavaizduota nuotraukoje – kibinai ar totoriški pyragėliai?

Totorių virtuvei itin svarbūs tradiciniai šventiniai kepiniai. Iš jų Lietuvoje geriausiai žinomas šimtalapis. Nors šiandien šis kepinys gaminamas kaip desertinis – iš mielinės tešlos, įdaromas razinomis ir aguonomis, kadaise totoriai jį gamino visai ne kaip desertą. Tai buvo lygiai iš tokios pat, tik nesaldintos tešlos keptas pyragas su mėsa ir moliūgais (3.8 pav.). Tik laikui bėgant eksperimentuodami virtuvėje totoriai pradėjo kepti saldų šimtalapį, kuris jau yra tapęs ir tradicinės lietuviškos virtuvės dalimi.

3.8 pav. Totoriškas pyragas su mėsos ir moliūgų įdaru

Kitas totorių virtuvės kepinys – duonelė džaima, pagardinta saldžia ryžių koše, razinomis ir panašiai, valgoma tik per vidines bendruomenės šventes ar minėjimus, laidotuves. Todėl, kitaip nei šimtalapis, plačiau tarp Lietuvos gyventojų džaima nepaplito.

Klausimai ir užduotys

  1. Kodėl lietuviai perimdavo kitų tautų tradicinius patiekalus?
  2. Nurodykite tris tradicinius totorių patiekalus. Kurie iš jų įprasti ir mums?
  3. Iš ko anksčiau totoriai gamindavo savo tradicinį šimtalapį? Kaip vėliau pasikeitė šio gaminio receptas?

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Kodėl tik XIX a. pab. XX a. pr. Lietuvoje ėmė populiarėti patiekalai, gaminami iš bulvių? Apie kokius tris pagrindinius bulvinių blynų ir du kugelio gamybos receptus sužinojote? Paaiškinkite, kodėl esama skirtingų šių patiekalų receptų.
  2. Kieno dėka Lietuvoje buvo išplitusi beigelių kepimo ir valgymo tradicija? Kaip ir kodėl ji pakito XX amžiuje?
  3. Nurodykite, iš kokių produktų dažniausiai gaminami tradiciniai totorių patiekalai.

TYRINĖKITE!

Sudarykite 10-ies tradicinių žydų, totorių ir karaimų patiekalų sąrašą. Apklauskite ne mažiau kaip 20 žmonių, kuriai tautai jie priskiria kiekvieną iš jūsų nurodytų patiekalų. Gautus rezultatus susisteminkite (pavyzdžiui, kiek procentų apklausos dalyvių teigė, kad kibinai yra tradicinis karaimų patiekalas). Gautus rezultatus pristatykite.

IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ

Nors kibinai, beigeliai ar šimtalapis yra kitų tautų kulinarinis paveldas, juos galime laikyti ir šių laikų lietuviškos virtuvės dalimi. Ar pritariate šiam teiginiui? Atsakymą argumentuokite.

Please wait