Chapter 4.5 (Lietuvių kalba 10)

Skyriaus apibendrinimas ir įsivertinimas

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Apibendrinsite darinių sudarymo ir vartojimo normas.
  • Kartosite sudėtingesnius darinių rašybos atvejus.

APIBENDRINAME

  1. Perskaitykite Valstybinės lietuvių kalbos komisijos konsultacijų banko pastabą ir atsakykite į klausimus, atlikite užduotis.

„Įkainuoti“ ar „įkainoti prekę“?

„Dabartinės lietuvių kalbos žodyne“ teikiami du labai panašūs, bet skirtingos reikšmės veiksmažodžiai: kainuoti, kainuoja, kainavo „turėti kainą, atsieiti“ ir kainoti, kainoja, kainojo „nustatyti kainą, vertinti“.

Kainuoti su priešdėliu į- nevartojamas. Gavus naujų prekių reikia nustatyti jų kainą, taigi įkainoti. Jeigu prekių iki sezonui pasibaigiant nepavyksta parduoti, jas tenka perkainoti nustatyti kitą kainą, paprastai mažesnę, kitaip sakant, nukainoti arba atpiginti, nupiginti.

Atkreiptinas dėmesys, kaip taisyklingai kirčiuoti šiuos -oti veiksmažodžius: kainoti, kainoja, kainojo; įkainoti, įkainoja, įkainojo; nukainoti, nukainoja, nukainojo, nors perkainoti, perkainoja, perkainojo.

Išvestiniai daiktavardžiai įkainojimas, nukainojimas ir perkainojimas.

(Iš Valstybinės lietuvių kalbos komisijos posėdžio dukumento)

1.1. Kurį sąraše esančio veiksmažodžio variantą vartojate? Bendrinėje kalboje norminis yra pirmasis variantas.

​A įgalioti, -ioja, -iojo – įgaliuoti, -iuoja, -iavo;
​​B nuomotis, -ojasi, -ojosi – nuomuotis, -uojasi, -avosi;
​​C įkainoti, -oja, -ojo – įkainuoti, -uoja, -avo.

  • įgal__imas –  ;
  • núom__imas – ;
  • nukáin__tos prekės –  prekės.
  • Daug + veikia – ;
  • pusiau + vasara – ;
  • pusiau + sviro – ;
  • pusė + šimto – ;
  • pusiau + dykuma – ;
  • pusė + kailiniai – ;
  • pusė + laidininkas – ;
  • vidurys + vasara – ;
  • pusė + diena – ;
  • save + graužė – ;
  • save + kritikavo – ;
  • slaptas + vardas – ;
  • aplink + kelias – ;
  • vanduo + tiekti – .

ĮSIVERTINAME

  1. Pratęskite sakinius.

Formų daryba yra...
​Žodžių daryba yra...
​Pagrindiniai žodžių darybos būdai...
​Vediniai yra...
​Dūriniai yra...

  1. Persibraižykite schemą ir įsivertinkite, kaip vartojate darinius. Įsivertinimo rezultatus aptarkite su mokytoju. Numatykite, kokių žinių jums dar trūksta, kokius gebėjimus ir kaip tobulinsite.
Please wait