Chapter 1.1 (Literatūra 8)

Mieli aštuntokai!

Skaitydami įvairius lietuvių ir užsienio autorių grožinius ir negrožinius kūrinius pirmoje vadovėlio dalyje kalbėsime apie tai, kaip jaučiasi ir save suvokia jaunas žmogus, kaip būti lietuviu, kokie iššūkiai lietuviškumui kyla gyvenant savo šalyje ir užsienyje, ką reiškia Lietuvos žemė čia gyvenančioms tautoms. Antroje vadovėlio dalyje svarstysime moralinius klausimus – kaip žmogus elgiasi atsidūręs ribinėse situacijose. Gilinsimės į tai, kaip žmogaus savijautą, jo požiūrį į aplinką perteikia egodokumentika (dienoraščiai, atsiminimai, autobiografijos, laiškai), susipažinsime su avangardinio meno ir literatūros kūriniais.

Vadovėlis ir toliau ragins pamažu ir atidžiai skaityti, lyginti skaitomus dalykus, vertinti veikėjų poelgius. Atidus skaitymas reikalauja didesnių pastangų, bet, pamažu įgudę atidžiai skaityti, išmoksite geriau suvokti skaitomą tekstą, ir šis gebėjimas jums pravers visą gyvenimą, skaitant pačius įvairiausius tekstus. Didelį dėmesį vadovėlyje skirsime ne tik literatūriniams, bet ir kitų medijų tekstams, kuriuos taip pat reikia išmokti skaityt ir suprasti.

Tęsiant ankstesnę tradiciją, kiekvienas šio vadovėlio skyrius pradedamas trumpu tekstu. Jame aptariama, apie ką bus kalbama. Skyrelyje „Kaip suprasti?“ pristatomos naujos sąvokos, apibūdinami literatūros žanrai, pasakojimo ypatumai ir pan. Kiekvienas skyrius baigiamas lentele „Įsivertiname“.

Visi aptariami tekstai yra sunumeruoti – taip pažymėti epizodai, kad būtų lengviau dirbti. Po kiekvieno teksto pateikiami jį suvokti padedantys klausimai, suskirstyti į dvi dalis – „Aptariame tekstą“ ir „Apibendriname“.

Pirmoji klausimų ir užduočių dalis – „Aptariame tekstą“. Šie nesudėtingi klausimai kviečia atidžiau perskaityti kūrinį, stabtelėti prie svarbaus dialogo ar aprašymo, atpažinti reikšmingas detales, išsiaiškinti sunkiau suprantamus žodžius ar posakius. Prie klausimų laužtiniuose skliaustuose nurodomi teksto epizodų, susijusių su pateikiamomis užduotimis, numeriai. Aptariant eilėraščius, klausimų numerius sudaro du skaičiai: pirmasis skaičius nurodo posmą, apie kurį kalbama, antrasis – tam posmui skirto klausimo numerį.

Minėti klausimai padeda ruoštis plačiau ir išsamiau aptarti tekstą – t. y. antrajai klausimų ir užduočių daliai „Apibendriname“. Šioje dalyje jau kalbama apie teksto visumą, nagrinėjamas veiksmas, jo aplinkybės, veikėjai, jų santykiai, pasakojimo pobūdis, lyginami tos pačios ar artimos tematikos tekstai, svarstomos tekste keliamos problemos. Be to, nuolat esate raginami vertinti aptariamus dalykus, remtis savo patirtimi.

„Diskusijos“ rubrika, paprastai įsiterpianti tarp apibendrinamųjų klausimų, siūlo pašnekesį apie tekste svarstomas vertybes, skatina išsakyti savo nuomonę, ją argumentuoti, išklausyti kitaip manančiuosius. Kita rubrika „Tyrimas“ – kviečia savarankiškai išsiaiškinti sunkiau suprantamas teksto vietas, pasidomėti kūrinio kontekstu, kūrinyje esančiomis užuominomis, susieti skirtingus tekstus ir pan. „Tyrimo“ užduotys turėtų tapti intriguojančiu iššūkiu, skirtu įveikti savarankiškai, dirbant poromis arba grupėmis.

Teksto aptarimas baigiamas įvairiomis rašymo užduotimis „Kuriame tekstą“. Jos skatins įsivaizduoti, ką jautė konkretaus kūrinio veikėjas, geriau suprasti jo poelgių motyvus, pratęsti kūrinį ar baigti jį savaip, paaiškinti tekstą ar jo dalį, t. y. taip pasakoti, aprašyti ir samprotauti, kad rašymas teiktų malonumą ir jums, ir jūsų tekstų skaitytojams ar klausytojams.

Vadovėlio pabaigoje rasite sąvokų žodynėlį.

Tikimės, kad atidus literatūros skaitymas jums padės naujai pažvelgti į save ir pasaulį.

Autoriai
Please wait