Tema 9.11 (Gimtoji kalba 4 kl.)

Nykštukas galvoje

  • Toliau skaitome apie nykštuko įtaką Hermanui.

Kristinė Niostlinger

Nykštukas galvoje

Trečioji dalis

Ana lanko sergantį Hermaną

Galbūt tai išimtis, suabejojo Ana. Nudrožusi pieštukus, ji grįžo pas Hermaną, padėjo drožtuką ant suolo ir pati prisėdo šalia ant laisvosios kėdės. Užsikvempė ant suolo, iškišdama kairę alkūnę toli į Hermano „pusę“.

Hermanas žvelgė nelabai draugiškai, bet sakyti nieko nesakė. Tik nykštukas pakartojo:

– Prašom, dabar matai!

Ana pakėlė kairę koją ir bakstelėjo bato galu Hermanui į dešinę blauzdą.

– Na, tai jau pasveikai? – paklausė. Ir darkart bakstelėjo bato galu.

– Tamsta mokytoja, atsiprašau, tamsta mokytoja! – pašokęs sušuko Hermanas.

Mokytoja sėdėjo prie staliuko ir sklaidė knygą. Ji pakėlė galvą.

– Kas atsitiko, Hermanai? – paklausė.

Hermanas stovėjo prasižiojęs. Buvo visai aišku: norėjo apskųsti Aną. Bet negalėjo.

– Na, Hermanai? – vėl paklausė mokytoja.

– Atsiprašau, tamsta mokytoja, Ana... – ištarė Hermanas.

– Kas nutiko Anai? – paklausė mokytoja.

– Atsiprašau, jinai...

– Na, ką jinai?

– Atsiprašau, nieko, tamsta mokytoja, – pasakė Hermanas ir atsisėdo.

– Hermanai, Hermanai, – purtydama galvą sumurmėjo mokytoja ir vėl įniko į knygą.

Hermanas sėdėjo vis dar prasižiojęs, abiem rankom trindamas užgautą blauzdą ir, atrodo, pats nesuprasdamas, kas jam atsitiko.

Na? – išdidžiai paklausė nykštukas. – Kaip tau patinka šitas Hermanas? Ar aš nesu visai pakenčiamas kontaktų junginėtojas, laidų tiesintojas ir linijų tiesėjas?!

– Esi, esi, – sutiko Ana. – Garbės žodis!

– Džiaugiuosi, kad pripažįsti, – liko patenkintas nykštukas. – Ir tokie kaip mes retkarčiais mėgsta būti pagirti.

Tada pasigirdo skambutis, pertrauka baigėsi ir Ana grįžo į savo vietą šalia Pėterio.

Pėteris parodė į Hermaną.

– Kas čia buvo? paklausė. – Ar gali man paaiškinti?

– Ne, aš pati nežinau, – sušnibždėjo Ana.

Ir apsidžiaugė, kad mokytoja suplojo rankomis ir sušuko:

– Dabar jau nebesiplepame, dabar jau dirbame, mielieji!

Galų gale geriausiam draugui nesinori meluoti. Geriausiam draugui visada norisi sakyti tiesą. Bet kai tiesa tokia neįtikėtina, tai irgi nelabai įmanoma.

Iš knygos „Nykštukas galvoje“
​Dailininkė Juta Bauer

pripažįsti

sušnibždėjo

  1. Kokį naują išbandymą Hermanui sugalvojo Ana?
  2. Kaip į Anos elgesį reagavo Hermanas?
  3. Dėl ko Hermanas kreipėsi į mokytoją? Kaip susiklostė jų pokalbis?
  4. Kaip nykštukas paaiškino Hermano elgesį Anai? Kaip jis apibūdino savo gebėjimus?
  5. Kaip manote, kodėl Ana apsidžiaugė, kad mokytoja nutraukė jos ir Pėterio pokalbį?
  6. Paaiškinkite, kaip supratote Anos pasvarstymą, ar galima meluoti geriausiam draugui.
  7. Kaip vertinate šioje ištraukoje aprašytą Anos elgesį su Hermanu?

Užduotys

  • Prisiminkite veiksmažodžių laikus. Teksto pirmos pastraipos veiksmažodžius kaitykite taip, kaip parodyta pavyzdyje.

.....................

suabejojo

suabejoja

.....................

  • Nurodykite, iš kokių veiksmažodžių sudaryti šie daiktavardžiai. Kokias dar, be šių, vartojame daiktavardžių priesagas sudarydami profesijų pavadinimus? Pateikite profesijų pavyzdžių su skirtingomis priesagomis.

Junginėtojas – ...

Tiesintojas – ...

Tiesėjas – ...

Kramčiau, kalbėjo, nešdavai, rausė, kvepėjome. 

Matys, skuosiu, rašysite, kalbuosi, degs. 

Nešu, sėja, tirpo, vežame, stato. 

Pasakodavote, spėliodavau, rodžiau, mesdavai, grodavo. 

Prašau palaukti