Tema 3.6 (Literatūra 9)

Džeromas Deividas Selindžeris. „Rugiuose prie bedugnės“ (klausimai) (3.5 tema)

Džeromas Deividas Selindžeris

Džeromas Deividas Selindžeris, 1951 m.

Džeromas Deividas Selindžeris (Jerome David Salinger, 1919–2010) – amerikiečių rašytojas. Jo seneliai iš tėvo pusės buvo Tauragės žydai. Dž. D. Selindžeris labiausiai išgarsėjo romanu „Rugiuose prie bedugnės“ (išleistas 1951 m.). Romanas susilaukė itin didelės sėkmės, buvo labai populiarus tarp jaunų žmonių. Pagrindinis romano veikėjas Holdenas Kolfildas pasakoja kelių dienų įvykius. Pašalintas iš mokyklos, jis grįžta į Niujòrką, bet nenori rodytis namuose, nes jo nesėkmė įskaudintų tėvus. Holdenas siekia savarankiškumo, nori ištrūkti iš jį slegiančios globėjų priežiūros, jis siekia būti pripažintas, įvertintas. Tačiau, susidūrus su gyvenimu, su kaukes dėvinčių suaugusiųjų pasauliu, jį apima neviltis ir apmaudas. Tad kaip neprarasti vilties ir pasitikėjimo savimi?

RUGIUOSE PRIE BEDUGNĖS

Siūlome savarankiškai perskaityti Dž. D. Selindžerio kūrinį ir, skaitant skyrių po skyriaus, atsakyti į klausimus ir atlikti kitas užduotis.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

I–II SKYRIAI

  1. Koks pasakojimo būdas pasirinktas šiame romane? Kaip prisistato pasakotojas? Nuo kokio savo gyvenimo momento jis pradeda pasakojimą?
  2. Kaip pasakotojas vertina aplinką?
  3. Aptarkite Holdeno apsilankymą pas istorijos mokytoją. Ką iš šio epizodo sužinome apie jaunuolį?
  4. Kuria prasme kalbama apie gyvenimą kaip apie lošimą? Ką apie tai galvoja mokytojai ir ką Holdenas?
  5. Kas aiškėja apie Holdeno mokslus? Kaip jis pats vertina savo mokymąsi?

III–IV SKYRIAI

  1. Ką sužinome apie bendrabučio aplinką ir apie Holdeno kvailiojimus bendraujant su draugais? Kaip jis apibūdina bendrabučio draugus? Ką tai sako apie jį patį?
  2. Kaip pagrindinis veikėjas reaguoja išgirdęs, su kuo eina susitikti jo kambario draugas Stredleiteris?

V–VIII SKYRIAI

  1. Ką pagrindinis veikėjas prisimena apie savo brolį, kaip jį apibūdina?
  2. Dėl ko Holdenas susimuša su Stredleiteriu? Kaip manote, kodėl po muštynių Holdenas pasijunta „šlykščiai vienišas“?
  3. Kodėl Holdenas nusprendžia nieko nelaukęs palikti bendrabutį, bet nesirengia tuoj pat grįžti į namus?
  4. Kaip manote, kodėl pagrindinis veikėjas ima „skiesti“ traukinyje sutiktai moteriai apie jos sūnų ir apie save?

IX SKYRIUS

  1. Holdenas išskaičiuoja jam artimus žmones, kuriems norėtų paskambinti atvykęs į Niujorką. Kas jį stabdo tai padaryti?
  2. Kaip pagrindinis veikėjas apibūdina viešbutį ir jame esančius žmones?
  3. Kaip manote, kodėl jaunuolis merginas, su kuriomis bendrauja, vadina „mergiūkštėmis“, „mergšėmis“? Kaip jis pasakoja apie savo santykius su jomis?

X–XII SKYRIAI

  1. Kokias sesers savybes pabrėžia Holdenas?
  2. Kaip pagrindinis veikėjas prisimena Džeinę Gelager? Atkreipkite dėmesį, kad Holdenas nevadina jos „mergiščia“.
  3. Kada Holdenas jautėsi laimingas?
  4. Kaip ir dėl kokių priežasčių jaunuolis vertina sutiktus ar greta esančius žmones: taksistą, pianistą Ernį, greta sėdinčiuosius, buvusią brolio draugę Lilijaną Simons? Kaip tų žmonių apibūdinimai charakterizuoja patį Holdeną?

XIII–XV SKYRIAI

  1. Kaip suprasti Holdeno mintis, kad jis esąs bailys? Ar tuo tikite (prisiminkite epizodą, kai jis puolė Stredleiterį)? Gal tai nuolatinių jo fantazavimų – ir apie save patį – tąsa? O gal taip bandoma pasiteisinti dėl prostitutės apsilankymo?
  2. Į Holdeno prisiminimų, svajonių, fantazijų pasaulį įsiveržia realybė – į viešbučio kambarį ateina mergina. Panagrinėkite šį epizodą: iš pradžių mąsto, kad yra bailys, prisipažįsta, kad yra skaistus, o išėjus merginai bando kalbėti poterius... Kokius veikėjo bruožus atskleidžia šis epizodas?
  3. Kaip manote, kodėl, gavęs sutenerio smūgį į paširdžius, jaunuolis įsivaizduoja, kad pilve kulka ir kad jis eis atkeršyti? Kokią įtaką Holdeno fantazijoms daro kino filmai?
  4. Kaip pagrindinio veikėjo charakteristiką papildo epizodas apie lagaminus ir jo susitikimas su vienuolėmis?

XVI SKYRIUS

  1. Aptarkite, ką Holdenas galvoja apie aktorius. Kodėl jų neapkenčia? Ar tai galima sieti su jo pateikiamais – tiek neigiamais, tiek teigiamais – aplinkinių žmonių apibūdinimais?
  2. Apsvarstykite muziejaus, kuriame Holdenas norėjo surasti savo sesę, epizodą.
    1. Kodėl jam taip svarbu žinoti, kad kas nors nesikeičia?
    2. Kaip jaunuolis prisimena save su klase besilankantį muziejuje?
    3. Kodėl Holdenas nusprendžia neiti į muziejų?

XVII SKYRIUS

  1. Detaliai aptarkite Holdeno ir jo draugės Selės santykius.
    1. Kada ir kodėl Holdenas pajunta, kad yra įsimylėjęs Selę ir nori ją vesti?
    2. Kada ir kaip pagrindinis veikėjas prisipažįsta mylįs Selę? O kodėl teisinasi?
    3. Kaip manote, gal Holdenas prisipažino Selei anuomet, kai visa tai vyko, o dabar, pasakodamas šią istoriją, iš savęs šaiposi?
  2. Kaip suprantate spektaklio, kuriame žymieji aktoriai, anot Holdeno, vaidino „per gerai“, apibūdinimą? Ar jis susijęs su impulsyviu Holdeno prisipažinimu Selei? Kas galėtų apsaugoti nuo „per gero“ vaidinimo, „per gero“ Ernio grojimo, o gal ir per didelio impulsyvumo ir atvirumo bendraujant su Sele?
  3. Kuo Holdeno ir Selės susitikimą nuspalvina per spektaklio pertrauką sutiktas Džordžas iš Endoverio?
  4. Dėl kokios priežasties būtent po čiuožyklos ir primygtinų Selės klausimų apie kalėdinės eglutės puošimą Holdenas prabyla apie gyvenimo nuobodulį, klaikią savo būseną ir kviečia Selę kartu pabėgti, vėliau susituokti?
  5. Kaip į pasiūlymą atsako Selė? Kokie jos argumentai ir ką ji siūlo?
  6. Holdeno pasiūlymas Selei išvažiuoti yra savotiškas jos išbandymas. Kodėl mergina jo neišlaiko? Ar galėjome tikėtis kitokio atsakymo? Kodėl?
  7. Kodėl pagrindinis veikėjas negali atidėti savo išvažiavimo? Dėl ko jis bijo kito, vėlesnio laiko, kai „viskas bus kitaip“? Prisiminkite, kaip jis, baimindamasis pokyčių, nėjo į mėgstamą muziejų.
  8. Skyriaus pabaigoje Holdenas stebisi savimi, kad kvietė Selę kartu išvažiuoti. Kaip manote, ar jaunuolis nuoširdžiai kvietė Selę, nors žinojo, kad su ja nevažiuos, ar kritiškas požiūris atsirado vėliau, pasakojant šią istoriją?
  9. Kaip manote, kodėl Holdenas nusivylė Sele?

XVIII–XX SKYRIAI

  1. Kodėl Holdenas norėjo susitikti su Luisu? Apie ką norėjo su juo pasišnekėti?
  2. Dėl kokios priežasties jaunuolis taip susidomėjo Rytų filosofija ir fiziniais bei dvasiniais vyro ir moters santykiais?
  3. Kaip Luisas vertina Holdeną ir jo klausimus?
  4. Kokios mintys pagrindinį veikėją persekioja naktį atsidūrus parke?

XXI SKYRIUS

  1. Kaip Holdenas jaučiasi atsidūręs savo namuose?
  2. Ką jaunuolis pasakoja apie Fibę? Kodėl ja gėrisi? Dėl ko susipyksta?

XXII SKYRIUS

  1. Pokalbyje su Fibe Holdenas teisinasi, kodėl jį išmetė iš mokyklos. Dėl ko labiausiai ši mokykla jam nepatiko?
  2. Kaip Holdenas bando atsakyti į Fibės priekaištą, kad jam niekas nepatinka?
  3. Kaip jis aiškina Fibei, kodėl nenori būti advokatu?
  4. Holdenas pasako Fibei, kuo jis norėtų būti. Kaip jūs supratote pagrindinio veikėjo įsivaizdavimą, kad dideliame rugių lauke žaidžia tūkstančiai mažų vaikų, o Holdenas saugo, kad jie nenukristų į bedugnę? Prisiminkite, kada pirmą kartą romane paminėta Roberto Bernso (Robert Burns, 1759–1796) poezijos eilutė. Kas ir kokiomis sąlygomis ją pasakė?

XXIII SKYRIUS

  1. Kodėl Holdenas susitaiko su Fibe ir prieš išeidamas apsiverkia?
  2. Kuo ypatingas pagrindinio veikėjo bendravimas su seserimi?

XXIV SKYRIUS

  1. Aptarkite Holdeno pokalbį su mokytoju Entoliniu apie „Sklandžios kalbos“ pamokas. Kaip vertinate jaunuolio požiūrį į jas? Kaip šis pasakojimas jį charakterizuoja?
  2. Pakomentuokite Entolinio žodžius, kad Holdenas lekia prie baisios bedugnės. Kokią jis numato jaunuolio ateitį? Kaip mokytojas nusako mokslo prasmę?
  3. Kodėl Holdenas išeina iš Entolinio namų? Ar šis viešnagės epizodas kaip nors nuspalvina mokytojo pamokymus Holdenui, apskritai jų santykius? Prisiminkite Holdeno žodžius, kad jis išsaugojo Entolinio duotą raštelį.

XXV SKYRIUS

  1. Kodėl pagrindinis veikėjas sugalvoja išvažiuoti į Vakarus ir gyventi apsimetęs kurčnebyliu?
  2. Pakomentuokite Holdeno mintis ir elgesį, kai jis Fibės mokykloje ant sienos pamato bjaurų užrašą. Nuo ko jis nori apsaugoti vaikus?
  3. Ką apie jaunuolio savijautą sako tai, kad jis nualpo muziejaus tualete?
  4. Kaip Holdenas įsivaizduoja savo gyvenimą trobelėje? Ko jis nepriimtų į trobelę?
  5. Kaip manote, ar Fibė padeda broliui apsispręsti niekur neišvykti?
  6. Paaiškinkite, kodėl Holdenas pasijunta laimingas, žiūrėdamas į karusele besisukančią Fibę.

XXVI SKYRIUS

  1. Pasvarstykite, kaip suprasti Holdeno brolio D. B. klausimą, kaip Holdenas jaučiasi visa tai papasakojęs. Ar tai buvo pasakojimas broliui, ar dar kas nors? Juk pagrindinis veikėjas prisipažįsta, kad išsipasakojo daugybei žmonių.
  2. Kaip supratote paskutinius romano žodžius, kad, papasakojęs apie sutiktus žmones, jų netenki?

Apibendriname

  1. Holdeno gyvenimas po to, kai jį išmetė iš Penso mokyklos, yra lyg kelionė susitinkant vis naujų žmonių. Surašykite svarbiausius, juos trumpai apibūdinkite, įvertinkite, ar jie palankūs Holdenui, ar ne.
  2. Aptarkite pagrindinį romano veikėją Holdeną.
    1. Kaip jis atrodo?
    2. Kaip jis elgiasi su sutiktais žmonėmis (pasirinkite kelis svarbesnius, pailiustruokite teksto citatomis)?
    3. Pagal ką Holdenas vertina žmones? Koks kriterijus jam svarbiausias (prisiminkite, kokių žmonių jis nekviestų į savo trobelę)?
    4. Paaiškinkite, kas jaunuoliui gyvenime atrodo tikra. Kodėl jis pyksta ant „per gerai“ vaidinančių aktorių?
    5. Kodėl pačiam Holdenui nuoširdus atvirumas atrodo kvailystė?
    6. Apie ką jis svajoja? Kaip įsivaizduoja savo ateitį?
    7. Kokie Holdeno santykiai su merginomis?
    8. Ar Holdeno pasiūlymas Selei išvažiuoti į Vakarus pagrįstas? Ar galima buvo tikėtis kitokio merginos atsakymo?
    9. Ką Holdenas galvoja apie savo šeimos narius? Kurie jam artimiausi? Kodėl?
    10. Kuo jaunuolio gyvenime svarbūs brolis D. B. ir sesuo Fibė?
    11. Kaip Holdenas vertina savo sėkmę literatūros pamokose ir kodėl priešinasi „Sklandžios kalbos“ pratyboms?
    12. Kodėl pagrindinis veikėjas nori pasirodyti vyresnis, negu iš tiesų yra? Kaip tokį jo norą vertina aplinkiniai?
    13. Pasvarstykite, ar Holdenas pats niekada neapsimetinėja; prisiminkite jo pokalbį su traukinyje sutikta moterimi.
  3. Aptarkite romano pavadinimą ir cituotą R. Bernso poezijos eilutę. Kokiomis aplinkybėmis ji paminėta pirmą kartą? Kaip ji susijusi su Holdeno svajonėmis? Persakykite didžiąją Holdeno svajonę savais žodžiais.
  4. Kaip manote, ar esama ryšio tarp pavojaus, kad vaikai gali nukristi nuo skardžio, ir mokytojo Entolinio minimos bedugnės, į kurią krinta Holdenas?
  5. Aptarkite šio romano kompoziciją: kuriuos epizodus laikytumėte ekspozicija, kuri vieta laikytina kulminacija, kuri – atomazga.
  6. Aptarkite šio romano pasakojimą. Kieno vardu pasakojama? Kada vyksta romano veiksmas ir kada pasakojama apie tai? Ar jums patrauklus toks pasakojimo būdas?
  7. Kaip suprantate paskutiniame romano skyriuje brolio rašytojo klausimą Holdenui?
  8. Kaip manote, kodėl pagrindiniam veikėjui patinka dalykai, kurie nesikeičia: muziejus, Fibės mokykla, karuselė, kuria sukasi Fibė?
  9. Aptarkite Holdeno kalbėjimo manierą, jo pomėgį hiperbolizuoti ir vartojamus aštresnius pasakymus. Kaip tai charakterizuoja veikėją (pasirinkite Holdeno pokalbio ištraukų, kai jis piktai su kuo nors kalbasi ir kai bendrauja su Fibe)?
  10. Mokytojas Entolinis sako, kad daug žmonių kentė panašias moralines ir dvasines kančias kaip dabar Holdenas. Tie žmonės apie savo išgyvenimus paliko užrašus, iš kurių galima mokytis. Lygiai kaip ir kiti galės iš Holdeno mokytis. Ar Holdeno pasakojimas yra pamokantis moralinių ir dvasinių kančių patiriantiems jauniems žmonėms?
  11. Aptarkite romano veikėjų komunikacines galimybes anuomet (Holdenas skambina iš telefonų automatų, jam niekas negali paskambinti) ir dabar. Kas būtų kitaip, jei jaunuolis turėtų mobilųjį telefoną?
  12. Kas jums labiausiai patiko ar nepatiko šiame romane?

Diskutuojame

Kaip vertinate Holdeno maištą prieš aplinką, jo ginamas vertybes? Ar toks maištavimas šiandien aktualus jaunam žmogui?

Rašome

  1. Pasiremkite romane vaizduojamais įvykiais ir aprašykite kokį nors jūsų patirtą atvejį, kuris arba paremia Holdeno vertinimus, arba juos neigia.
  2. Sukurkite vienos pastraipos atsakymą į klausimą, kas yra romano veikėjas. Pirmą pastraipos sakinį suformuluokite kaip teiginį, pasirinkę vieną iš siūlomų variantų.
    • Holdenas – ieškantis jaunas žmogus.
    • Holdenas – nevykėlis, cinikas, pasipūtėlis.
Prašau palaukti