Tema 18.2 (Literatūra 11)

Šatrijos Ragana. „Sename dvare“ (ištraukos)  (18.1 tema)

Gyvenimas ir kūryba

Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana

Šatrijos Ragana (tikr. Marija Pečkauskaitė, 1877– 1930) gimė Medingėnuose (Plùngės r.). Jos vaikystė ir jaunystė prabėgo senuose Žemaitijos dvaruose, kurių aplinka – daugybė knygų, protėvių paveikslai ant sienų, muzikos vakarai, seni parkų medžiai – formavo būsimos rašytojos pasaulėjautą ir kūrybą. Mergaitei didelį poveikį padarė tada dar gimnazistas Povilas Višinskis: jo kalbų įkvėpta ji tapo karšta Lietuvõs patriote, demokrate. Visą gimnazijos kursą išėjusi tėvo dvare, Šatrijos Ragana Váršuvoje lankė bitininkystės kursus, kaip laisva klausytoja studijavo Šveicãrijoje. Grįžusi į Lietuvą, Vilniuje įsteigė lietuviškų leidinių knygyną, vėliau vadovavo Marijámpolės mergaičių progimnazijai. Šatrijos Ragana to meto Lietuvõs kultūriniame gyvenime buvo pirmoji europinio išsilavinimo moteris, skleidusi naujausias pedagogikos ir katalikybės idėjas. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, persikėlė į Židikùs, ten parašė reikšmingiausius savo kūrinius: apysaką „Sename dvare“, psichologinį apsakymą „Irkos tragedija“ ir kitus. Aktyviai bendradarbiavo spaudoje, daug vertė iš lenkų kalbos. Mirė Židikuose.

Bajoriška kilmė, religingos šeimos auklėjimas, pedagogikos studijos ugdė rašytojos nuostatas, troškimą tarnauti tėvynei ir jos žmonėms, teigti liaudies išminties, mokslo ir šviesos pradus. Todėl jos kūryba labai skyrėsi nuo XX a. pradžios rašytojų kūrinių. Lazdynų Pelėda, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, Antanas Vienuolis, Žemaitė labiau gilinosi į socialinį žmonių gyvenimą, pabrėždavo kaimo žmogaus ydas. Šatrijos Raganos kūrinių centre – senasis dvaras ir jo gyventojai, kurie ne engia ir baudžia kaimiečius, o priešingai – juos šviečia, moko, sutaiko ir tėviškai globoja. Dvaras yra kultūros saugotojas ir skleidėjas.

Rašyti pradėjusi dar XIX a. devintajame dešimtmetyje, brandžiausią ir moderniausią savo kūrinį – apysaką „Sename dvare“ – Šatrijos Ragana išspausdino 1922 metais. Apysakoje ryškus autobiografiškumas, siekis perteikti subtiliausius moters jausmų ir minčių niuansus, eksperimentavimas įvairiais pasakojimo būdais (kalbėjimas pirmuoju asmeniu, dienoraščio forma, vidinis monologas). Menas, kaip teigė rašytoja, – tai ne tikrovės sekimas, o „sielos išreiškimas“, skverbimasis į mistiškąjį „anapus“, žiūrėjimas į viską amžinybės požiūriu. Šatrijos Raganos posūkis į emocingumą, psichologiškumą bei bandymas kurti intelektualų pasakojimą rodė, kad lietuvių proza XX a. pradžioje ieško naujų kelių.

Apysaka „Sename dvare“

Sėdi (iš kairės) Šatrijos Ragana, mama, sesuo, stovi kunigas Kazimieras Bukontas ir broliai

Apysakos „Sename dvare“ veiksmas vyksta dvaro aplinkoje. Dvaras vaizduojamas jo gyventojų – aštuonerių metų mergaitės Irutės (Irusios) ir jos motinos (mamatės) – akimis. Dvaro buitis, namiškių pokalbiai, santykiai su kaimiečiais, giminaičių paveikslai – visa tai patenka į šių veikėjų akiratį, yra jų išgyvenama ir apmąstoma. Dvaras ir jo aplinkos vaizdai (tvenkinys, gėlynai, paslaptingas sodas) persmelkti romantinei pasaulėjautai būdingo paslaptingumo ir visko, kas gražu, ilgesio. Senojo dvaro aplinkos ir gamtos aprašymai išreiškia veikėjų būsenas. Pasakotojoms svarbu ne tikroviškai atpasakoti dvaro gyvenimą, o perteikti savo jausmus ir nuotaikas. 

Jungiamoji fragmentiško pasakojimo ašis – mamatės paveikslas. Tai jausminga, labai religinga, subtiliai jaučianti meną ir gamtos grožį moteris. Ji skaito poeziją, skambina Frederiko Šopeno (Frédéric Chopin) kūrinius, baltų rožių ir jazminų kvapas jai primena pažįstamą melodiją. Aplinkui matyti grožį, svajoti, muzikuoti ir skaityti poeziją kartu su vaikais, būti kiekvieno „gailestinga seserim“ – tokį ji jaučia savo pašaukimą. Todėl mamatei ypač skaudu matyti lėtą dvaro mirtį – sulenkėjusius giminaičius, įsigalintį praktiškumą, dykaduoniavimą ir tuščias linksmybes.

Apysakoje ryškus laiko tėkmės jutimas, nuolat iškyla praeities ir dabarties priešprieša. Skaudžiausiai šio pasaulio trapumą jaučia bevardė kūrinio pradžios ir pabaigos pasakotoja – gyvenimiškos patirties įgijusi moteris, liūdnai ir su ilgesiu žvelgianti į savo vaikystę. Tai jau suaugusi Irusia, kuriai teko išlydėti anapus savo artimuosius, ir dabar ji seka mums savo vaikystės „seną seną aukso sapną“. Toks pasakojimo būdas pabrėžia atminties temą ir padeda išlaikyti visos apysakos įtampą – juk visa, apie ką pasakojama, yra tik praeities šešėliai.

„Sename dvare“ yra artima Igno Šeiniaus apysakoms. Čia nėra XX a. pradžios lietuvių literatūrai įprasto socialinio ar buitinio požiūrio. Šatrijos Raganos apysakoje į žmogų pirmiausia žvelgiama doroviniu aspektu, daug dėmesio skiriama sielai, kuri vis veržiasi patirti dieviškos pilnatvės. Turtingu dvasiniu pasauliu apdovanota mamatė savo dienoraštyje bodisi ūkio darbais, skaudžiai reaguoja į jos nesuprantančio vyro žodžius ir poelgius. Į žmogaus gyvenimą šiame pasaulyje ji žiūri kaip į sunkią, varginančią tarnystę, kuri „duoda kartais trumpų laimės valandėlių“. Savistaba ir būties klausimų apmąstymas mamatės paveikslą daro išskirtinį ne tik šioje apysakoje, bet ir visoje to meto lietuvių prozoje.

Perskaitykite kelis trumpus mamatės užrašų fragmentus ir jais remdamiesi ją apibūdinkite.

SENAME DVARE (ištraukos)

Gražios dabar naktys, mėnesiena. Be galo mėgstu tokias naktis. Mėgstu, atsisėdus ant prieangio laipsnių, žiūrėti į tvenkinį. Ilgas ilgas aukso kelias tiesias tolybėn, begalėn. Ir eina tuo keliu mano siela. Meta šį trapių ir nepastovių formų pasaulį, tą nykstančių šešėlių pasaulį ir eina, amžinybės ištroškusi, ten, kur rožės nevysta ir nebaigia žydėti, kur vanagas nedrasko vieversėlio lizdo, kur perkūnas netrupina medžių nei širdžių… Eina ten, į grožio tėvynę, kurio didžiausieji pasaulio genijai menką šešėlį ir silpną aidą tėra sugavę.

Aš žinau, kad visa tai yra, ir žinau, kad kuomet nors tai paregėsiu, ir žinau, kad kuomet nors tai išgirsiu. Eina mano siela auksuotu taku, į savo vizijas įsižiūrėjusi, – ir ilgis ilgis tomis tyliomis, šiltomis, sidabrinėmis naktimis…

<…>

Pilku rūku apsiaustas šiandien visas pasaulis, ir mane visą apsiautė rudens nuotaika. Klevų alėja nutiesta mirusių lapų auksiniu kilimu, o ant jo šen ir ten raudonuoja purpuriniai taškai, lyg kraujo lašai, išvarvėję iš sužeistos širdies. Ilgesys skverbiasi į visus sielos užkampius. Ilgu viso ko: saulėtų vasaros dienų, jau nuskendusių amžinybėje, ir tų mirusių lapų, ir nužydėjusių gėlių, ir debesėlių, nuplaukusių į nežinomą tolį, ir išlėkusių į dausas paukščių…

Rudenio pilką dienelę
​per ūkanotus laukus
​ir per nuliūdusį mišką
​eina lėtai Ilgesys.
​Medžiai visi apsiverkę…
​Ašaros krint nuo šakų,
​sunkias į motiną žemę.

Ak! čia nerasi smiltelio,
​kurs kitą sykį nebūtų
​vaikščiojęs šitais laukais,
​kuris nebūtų čia verkęs,
​kaip mano štai Ilgesys.
​Žingsniais tyliais, sopulingais
​eina lėtai Ilgesys.
​Bet akys liūdnos, svajingos
​lekia strėle į tolybę,
​veržiasi per pilką rūką,
​veržias per verkiantį mišką
​tolimon mėlynon erdvėn.
​Bet, visą žemę aplėkę,
​nieko neranda, ak nieko,
​kas jas galėtų pasotint,
​kas jas galėtų nutildyt.

O sunkus kryžius taip spaudžia,
​o kojos plūsta kraujais.

Tuomet, išskėtęs sparnus,
​kyla nuo žemės aukštyn Ilgesys.
​Kryžius jau tartum plunksnelė,
​kruvinos kojos nebskauda.
​Lekia aukščiau vis, aukščiau.
​Pro auksaveides žvaigždes,
​pro saulės dievišką akį,
​dar vis aukščiau. Ant tų žvaigždžių
​ieško kitų, liepsnotesnių,
​ant saulės amžinos ieško
​jis Saulių Saulės…

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Ko ilgisi mamatė?
  2. Ką ji vadina grožio tėvyne? Kaip ją įsivaizduoja?
  3. Koks motyvas ryškiausias antroje ištraukoje? Kokiais įvaizdžiais jis įvardytas?
  4. Palyginkite abi dienoraščio ištraukas. Kas jas sieja ir kuo jos skiriasi?
  5. Panagrinėkite mamatės eilėraštį. Apie ką ir kaip jame kalbama?
  6. Parašykite 3–4 teiginius, įrodančius, kad mamatės mintys ir jausmai artimi romantinei pasaulėjautai.
  7. Išnagrinėję tekstą, parašykite rašinį apie mamatės sielos pasaulį. Sugalvokite rašiniui pavadinimą.
  8. Pasirinkite temą ir parašykite esė (vaizdelį, laišką, dienoraščio fragmentą…).
    • Prisijaukinsiu ilgesį…
    • Suaižėjusių formų pasaulis
    • Mano sielos kelionė
    • Amžinas noras – aukštyn!
​Tema nebūtinai turi būti jūsų kūrinio pavadinimas – jį galite sukurti patys.​

Alles Vergängliche
Ist nur ein Gleichnis.

​Gėtė

Raudoniems saulėlydžiams begęstant, baltų rožių sidabrinės akys žiūri į mane pro langą…

Ir nuskyniau vieną baltą rožę, ir glaudžiu prie žiedo karštą kaktą… Motin mano! ar ne tavo rankos – baltos, meilios, kvapios ir švelnutės – taip mane meilingai glamonėja?

Ar ne tavo tai rankelės brangios?

Ašaromis apsirasojo žiedas…

O pro langą sidabrinės akys žiūri vis. Ir jųjų kvapo bangos audžia seną seną aukso sapną.

* * *

Už miškų, už upių, tarp daubų ir kalvų stovi seno dvaro medinis rūmas. Ne aukštas, bet ilgas ir platus, su dideliu prieangiu, ant baltų stiebų rymančiu, pilnas meilių kampelių, jaukus ir šiltas, ištikimas visų mūsų džiaugsmų ir liūdesių savo prieglobstin priėmėjas. Prieš jį didelis miegūstas tvenkinys paslaptingomis gelmėmis, vakarais mėnesio ir žvaigždžių auksinamas, ir įsigiedojęs, įsikvepėjęs, įsisvajojęs sodnas.

Meilingai glaudžia sodnas prie plačios krūtinės tvenkinį ir rūmą – ištikimus savo draugus – ir šnibžda jiedviem kažkokias nepabaigiamas pasakas, kažkokias bylas slėpiningas, ilgias, amžinas godas. O tuodu klauso – tylūs ir susimąstę.

Yra sodne mažas pussalėlis, į tvenkinį įsikišęs, spirėjų žydinčių krūmų uždengtas, visas gėlėmis apibertas. Ant jo kranto auga gluosnis, kurio stuobrys, matyti, kitąsyk nukirstas, išleido tris naujus stuobrelius ir sudarė tarsi fotelį, kuriame labai patogiai galima sėdėti atsilošus. Kada kados radova tą kampelį su mamate. Mamatė išpjovė ant vieno stuobrelio mano raidę ir tarė:

– Dabar čia bus tavo fotelis, Irusia. O kai čia sėdėsi, atmink mamatę, ir vien geros ir gražios mintys teateinie į tavo galvelę.

Šatrijos Ragana (kairėje) su mama, broliu ir kunigu Kazimieru Bukontu (stovi), 1908 m.

Šį pavasarį dažnai sėdžiu gluosnio fotelyje, nes ruošiu dovanėlę mamatės vardinėms. Žiemą pramokau siuvinėti ir užsigeidžiau pirmąjį savo darbo vaisių jai paaukoti. Už savo pinigus nupirkau reikiamos medžiagos ir štai, pasislėpus fotelyje, kad mamatė nepamatytų, siuvu staltiesėlę spintelei pas jos lovą. Pasirinkau šią dovaną, ne kitokią, giliai viską apgalvojusi. Vakare, mąsčiau, kai mamatė paskaičius norės užgesinti žvakę, jos paskutinis žvilgesys puls ant mano staltiesėlės, ir ji užmigs apie mane mąstydama… O rytą pirmutinis daiktas, jos žiūrimas, yra laikrodis ant spintelės… Ir čia vėl turės mane atsiminti.

Viršum mano galvos gieda ir čiulba paukšteliai; toli, antrame tvenkinio krante, kalena gandras; ties mano kojomis mėlynuoja dangaus ašarėlių giria, stebėdamos savo atvaizdu tvenkinio veidrodyje. Kažkoks saldus, tarsi medaus kvapas kutena man nosį, bet nepaisau nieko ir vis tik siuvu kuo uoliausiai. Taip man saldu, linksma mąstant, kaip nudžiugs mamatė, šį mano darbelį pamačius. Ir didžiuodamosi žiūriu į savo veikalą – iš tikrųjų menką ir ydingą, bet mano akyse labai gražų. O paskui atsimenu mamatės norą, kad, man čia sėdint, tik geros mintys teateitų į galvą, ir mąstau, kad juk negali būti minčių, geresnių už tą, kaip patiekti džiaugsmo savo mamatei.

– Irusia!

Krūptelėjau, išgirdusi mamatės balsą. Greit sudėjus darbą, paslėpiau jį už krūmų ir nubėgau.

Įėjus į taką, einantį nuo alėjos, pamačiau antrame jo gale mamatę. Ėjo man priešais, vesdama už rankos mano mažesnįjį broliuką. Neturėjo užsidėjusi skrybėlės, tik su baltu skėteliu dengės galvą nuo saulės. Jai taip einant, visai saulės spindulių apibertai, šviesus, melsvai pilkas rūbas, apsiaučiąs jos gražų, laibą stuomenį, buvo panašus į saulės nušviestą debesėlį. Skėtelio paūksmėje juodavo ant galvos storų kasų vainikas, o iš blankaus veido liūdnai ir meiliai žiūrėjo juodos didžiulės akys iš po antakių lyg kregždės sparnai. Mažas Jonelis šalia jos savo balta eilute, neseniai pakeitusia jupelę, ir didele skrybėle atrodė kaip išlindęs iš krūmų pasakos nykštukas.

– Esu, mamate! – sušukau pribėgus ir liemenį jai apkabinus.

O ji, su rankele mano veidą glostydama, paklausė:

– Savo fotelyje sėdėjai, Irusia? O ką ten dirbai?

Per jos lūpas pralėkė lengvutė šypsena, o man dingtelėjo, ar tik ji kažko nenumanė. Nelaukdama mano atsakymo, tarė:

– Eisim pažiūrėti, ar nepražydo jau mūsų rožės.

Nuėjome pirma prie vadinamųjų mano rožių – dviejų senų, aukštų – sulig mamate – kerų, kažin kieno ir kažin kada pasodintų. Buvo juodu pilnu baltuojančių pumpurų, bet žiedo dar neradome nė vieno.

– Tavo seneliai vis daugiau aptingsta, – tarė mamatė. – Einame pas manuosius

Perėję per tiltelį, atsidūrėme kitoje sodno pusėje. Ten, ant aukšto tvenkinio kranto, buvo maža dirvelė, pilna jaunų rožių kerelių, pačios mamatės neseniai padiegtų. Ant visų baltavo gražūs, dideli žiedai švelniais lyg šilkai ir baltais lyg sniegas lapeliais, pačiame viduryje vos paraudusiais. Ir rodės, kad po tuo raudonumu slepiasi rožių siela.

Mamatė ėjo nuo vieno kerelio prie kito, lytėjo rožes savo plonais piršteliais ir pasilenkus traukė jų nuostabų kvapą.

– Žinai, Irute, tas meilus kvapas – tai rožių kalba. Ir ta savo kalba pasakoja jos apie tokias grožybes, kokių niekados nėra mačiusios žmonių akys, apie tokius balsus, kokių niekados nėra girdėjusios žmonių ausys, ir apie tokią laimę, kokios niekados nėra patyrusios žmonių širdys.

O aš pamąsčiau, kad vis dėlto žmonės daug laimės patiria. Štai puikios, kvapios rožės, štai brangioji mamatė ir mylimasis brolelis, ten, anapus tvenkinio, graži staltiesėlė, ir netrukus bus mamatės vardinės, ir bus daug svečių, ir kremas, ir taip gražu visur, ir saulė taip puikiai šviečia ir šildo.

– Mamate, – tariau, – o mano širdis yra labai laiminga. Taip visur gražu, taip puikiai žydi tos rožės!

Mamatė jau ne į rožes žiūrėjo, bet kažkur tolybėn, pro tamsias pušis, augančias sodno gale, tarsi ieškodama tų gražybių, kurių nėra regėjusios žmonių akys. Išgirdus mano žodžius, ji lyg prisiversdama atitraukė žvilgsnį nuo tolybių ir pažiūrėjo į mane, liūdnai šyptelėjo ir tarė:

– Trumpai težydi rožės, Irute!

Ir, papurtinus galvą, tarytum norėdama nusikratyti liūdnas mintis, ėmė skinti rožes ir dėti į puokštę.

– Nunešime bukietą tėveliui, – tarė.

Išrinkus puikiausią rožę, pasistiepusi įsegiau ją mamatei į kasų vainiką ant kaktos ir gėrėjaus, kad ant juodų plaukų ji atrodė lyg sidabrinė žvaigždė. Ir ūmai pamačiau, kad tarp mamatės ir baltų rožių yra kažkokio panašumo…

Ir tariau:

– Mamate, rožės į tave panėši.

– Kuo, Irute?

– Tokios jos meilios meilios ir taip liūdnai žiūri, kaip ir tu.

<…>

* * *

Jau antra diena, kaip nematome saulės nė spindulėlio. Pilkų, storų debesų skaros atskyrė mus nuo jos. Pasiilgusi žemė skęsta ašarose ir dreba nuo šalčio, jos neglamonėjama. Net paukšteliai nutilo, tik kikiliai gailiai čirškia palangėse. Kažko liūdna. Rodos, niekados nebeprašvis saulelė, niekados neprasiskleis tas pilkas, nuobodus uždangalas. Bet mamatė džiaugias, sakydama, kad lytaus labai reikėję ir kad po jo viskas imsią vešliau augti ir gražiai žydėti. Tėvelio nėra namie. Dėl lytaus mamatė neėmė mūsų nė į bažnyčią. Apie pusvakarius nuėjo į šeimyninę paskaityti, papasakoti ir sąsiuvinių pasiveizėti. Paskui leido šeimynai pašokti, o mums pažiūrėti. Tuojau atėjo Munkus su skripka ir Zykas su kontrabasu ir, susėdusiu pasienyje, ėmė žvitriai dilinti stygas su smičiais. Šokėjai eina prūsą, ir mudu su Nika, nesitenkindami žiūrėję, einame drauge su jais. Iškėlę aukštyn ilgas skalas lyg kalavijus, vaikščiojame, iš pradžios lėtai, iš vieno galo į kitą, o praeidami pro kits kitą, barškiname pagaliu į pagalį ir dainuojame:

Prūsa, prūsa,
​Tavo rudi ūsa.

Paskui muzikantai ima griežti greičiau, o mes, susikibę į poras, sukamės dainuodami:

Šoka prūsas su prūsiki,
​Pasikaišę sijonikį.

Pabaigę prūsą, šokame blezdingėlę, laikydami su viena ranka skepetėlės galą, kuri čia kyla, čia leidžias – lyg kregždė belakiodama. Paskui šokėjai eina dar kitokius šokius, bet mes su mamate grįžtame jau į savo galą.

Nors dar nėra vėlus vakaras, kambariai jau pasinėrę brėkyje. Vėsu ir drėgna. Mamatė liepia man ir Nikai atnešti malkų iš virtuvės ir kuria ugnį židinyje. Matau, kad ji linksma.

– Mamatė šiandien linksma, – tariau.

– Linksma, Irusia.

– O kodėl?

– Todėl, kad mano mokiniai noromis mokos, kad šeimyna dabar linksmai šoka, kad lytus lyja ir kad skaičiau gražią gražią knygą.

Vikrios liepsnelės skabariai šokinėja po sausus pagalius, pagaliai linksmai pyška. Brėkis pasitraukia į kambario kertes, rados šilta ir jauku. Kokia laimė sėdėti pas židinį su mamate, prisiglaudus prie jos brangių kelių! Tegu sau lytus teška už langų, tegu vėjas liūdnai dejuoja – mums čia šilta ir miela kaip kregždelėms lizdelyje, kur neužpučia vėjas ir neužlieja lytus.

– Dabar turi ateiti pasaka, vaikeliai, – sako mamatė.

– O taip, mamate. Aš norėčiau dar išgirsti apie Veñgrijos žvaigždelę ką nors daugiau, o gal ir tą patį. Aš taip myliu šventąją Elžbietą, – prašau.

Bet Nika oponuoja:

– Ne! Mamatė dar nepabaigė pasakoti, kaip ponas Parsifalis atrado šventąjį Gralį. Aš labai noriu žinoti, nes ir aš juk būsiu riteris ir josiu ieškoti šventojo Gralio.

– Vis tik apie riterius ir apie riterius, – sakau liūdnai. – O ką aš? Aš juk mergelė…

– Tu būsi riterio širdies dama, Irusia, – guodžia mane mamatė. – Tu įkvėpsi jam greičiau surasti šventąjį Gralį. 

– Kad aš pati noriu rasti, mamate, – sakau beveik verkdama.

– Galėsi rasti ir nebūdama riteriu. Ir šventoji Elžbieta rado šventąjį Gralį.

– Nepasakojai, mamate.

– Papasakosiu, kai užaugsi didesnė. O dabar klausykit toliau apie Parsifalį.

Ir savo melodingu balsu mamatė pradėjo:

– Ir prijojo riteris Parsifalis Monsalvatą. Aukštame aukštame kalne stovėjo Monsalvato rūmai. Visi balto marmuro, balti kaip ką tik nukritęs sniegas, jų penkių bokštų galvos auksinės. Viršum auksagalvių bokštų, mėlyname danguje – milžiniškas septyniaspalvis vaivorykštės lankas…

Kieme sudūzgė.

– Pažiūrėkit, ar ne tėvelis parvažiavo, – tarė mamatė.

Nubėgome pas langą. Bet nuo prieangio važiavo nepažįstamas kočas. Netrukus įėjo į saloną ponas Jonavičius su savo violončele, įdėta į didelę juodą makštį.

– Ar gali būti kas malonesnis už malonų svečią tokioje darganoje? – tarė sveikindamos mamatė. – Kokia geroji žynė įkvėpė tamstai aplankyti mus šiandieną?

– Ilgėjimos saulės…

Mamatė pažiūrėjo į poną Jonavičių lyg nustebusi, bet tuojau pat nuleidusi akis tarė:

– Kaip gaila, kad Liudviko nėra namie. Ir nesitikiu jo šiandien sugrįšiant dėl tokio oro.

– Važiuojant toliau ir neuždengtoje brikoje, galima permirkti kiaurai, – pasakė ponas Jonavičius.

Paskui, atsisėdę su Nika savo paprastoje kanapos kertelėje, klausėme muzikos. Pono Jonavičiaus balti, ilgi pirštai greitai bėgiojo po stygas, o violončelė verkė, dejavo ir skundės tartum gyva būtybė. Prieš poną Jonavičių, ant pulpito, buvo padėtos natos, bet jis visai į jas nežiūrėjo. Jo gražios mėlynos akys vis buvo nukreiptos į mamatę. Retkarčiais purtino jis savo tamsius, švelniai garbanotus plaukus ir merkė akis, tartum pailsusias nuo žiūrėjimo. Bet tuojau atsimerkęs vėl žiūrėjo į mamatę.

Su ponu Jonavičiumi nesame dar labai apsipratę, nes neseniai jis teparvažiavo iš kažin kokių užsienių į savo dvarą. Visi sako jį esant labai mokytą ir artistą. Viena mamatė tegali jam čia akompanuoti, todėl jis kartais atvažiuoja pas mus su violončele.

Jis ne tik griežia, bet ir dainuoja. Mamatės prašomas, atsisėdo prie pianino ir, pats sau akompanuodamas, padainavo:

Po niebu polunoči angel lietiel…

Mamatė klausės, įsispelėjusi tolybėn.

I dolgo na svietie tomilas ona
​Želanijem žgučim polna.
I ​zvukov niebies zamienit nie mogli
​Jei skučnyje piesni ziemli.

– I zvukov niebies zamienit nie mogli jei skučnyje piesni ziemli, – pakartojo pusbalsiu mamatė.

– Išdainavau tai, kas man visados veržias į lūpas, tamstą pamačius.

– Kodėl?

– Nes ir tamsta pilna karšto troškimo, ir tamstai skamba nesiliaudami dangaus garsai, ir negali jų užvaduoti nuobodžios žemės dainos.

– O taip! Nuobodžios, nuobodžios yra žemės dainos, – tarė mamatė. Bet tuojau paraudo, tartum kažko drovėdamos, ir nutilo.

Muzika vis skambėjo man ausyse, neleisdama tuojau užmigti atsigulus. Kaip gera, kad ponas Jonavičius parvažiavo į mūsų kraštą, mąsčiau. Mamatė gali bent prisiklausyti gražios muzikos ir pati turi su kuo paskambinti. Aš myliu poną Jonavičių, nes visados trokštu, kad mamatei būtų maloniausia, geriausia, linksmiausia.

Mamatei atėjus peržegnoti manęs labai nakčiai, tariau:

– O man iš visų ponų labiausiai patinka ponas Jonavičius. Taip puikiai griežia ir dainuoja, ir toks gražus, ir toks mandagus.

– Bet dabar reikia miegoti, bet ne apie poną Jonavičių mąstyti, Irusia, – pasakė mamatė, linksmai šypsodama, ir, stipriai pabučiavus mane bei peržegnojus, nuėjo.

Nubudau ir nebegaliu užmigti. Kambaryje šilta ir trošku. Pro langinių mėnulius liejasi sidabrinės šviesos bangos, krisdamos baltais taškais ant grindų. Laikrodis valgomajame muša dvylika. Žvilgterėjau į mamatės lovą, ir man rodos, kad mamatės joje nėra. Žiūriu atsidėjus – tikrai tuščia, nepaliesta. Kame mamatė? Tikriausiai vaikščioja patvenkinyje: juk tokia graži mėnesiena. Bet kodėl taip ilgai?

Gal ji labai liūdna… o gal net ir ašarų karolėliai rieda per jos mylimus skruostelius, kaip sekmadienį bažnyčioje per suplikacijas… Taip man sopa mamatės ašaros…

Ūmai galvoje švistelėjo man mintis eiti pas ją. Baisu… naktį, per tiek tamsių kambarių, visiems miegant. Bet noras vis auga – ilgus, baimingas: gal kas pikta nutiko mamatę? Gal įkrito į tvenkinį paslydus? Greičiau, greičiau pas ją!

Iššokau iš lovos, apsivilkau jupele ir basa einu. Bijau neapsakomai, bet stengiuos nurimti. Tat pirmiausia žegnojuos, o paskui mąstau, kad jau po vidurnakčio ir gaidys tikrai bus nugiedojęs, tai ir baidyklių viešpatavimas jau pasibaigęs. Svarbiausia – eiti pamažėliais, nes kai tik imsiu bėgti, – žinau iš prityrimo, – tuojau rodysis, kad kažkas mane veja ir jau jau grobia. Štai valgomasis jau laimingai išeitas. Jau ir salonas, visų kambarių baisiausias. Drebėdama žengiu per slenkstį. Šviesu čia, nors skaityk, bet tai dar blogiau, nes toje blandžioje šviesoje kiekvienas daiktas imas kažkokį keistą pavidalą. Rodos, kad tamsesni kampai pilni kažkokių būtybių. Nežvalgaus niekur į šalis, tik žiūriu tiesiai priešakin į grindis, ir vis ima mane toks begalinis noras bėgti. Bet susivaldau. Priemenėje jau ne taip baugu. Nulipus nuo prieangio laiptų, matau šviesų stuomenį, vaikščiojantį patvenkiny, ir tekina bėgu pas jį.

Krūptelėjo mamatė ir tyliai šūkterėjo, man prie jos pribėgus.

– Tai aš, mamate! Taip man ilgu buvo tavęs… maniau, kad kokia nelaimė… Nepyk, mamate! Aš daugiau niekados…

– Išgąsdinai mane, Irusia. Ir kaipgi čia pykti ant tavęs, vaikeli brangusis! Bet daugiau taip nedaryk. Vaikai turi naktį miegoti, ne bėgioti.

– Aš maniau, kad esi labai nuliūdus, mamate.

– Nesu nuliūdus. Jaučiu laimę neišreiškiamą, linksmybę nepabaigiamą. Žemė ir dangus – jau viena. Tokią naktį amžinybė savo sparnu paliečia žmogaus sielą. Kaipgi gali būti liūdna tokią naktį! Žiūrėk!

Pažvelgiau į tamsų dangų, žvaigždėmis ir mėnesiu žėrintį, paskui į žemę, pasinėrusią sidabrinėje prieblandoje. Kaip gražu! Tą stebuklingąją naktį viskas yra stebuklas. Kiekvienas daiktas gyvena, mąsto ir jaučia, atidengdamas savo sielą. Senas namas pavirto užburtu rūmu balto marmuro kolonomis, miegūstas tvenkinys – slaptinga, aukso kibirkštimis degančia gelme, tamsios eglaitės – vienuolėmis, kukliomis Viešpaties tarnaitėmis. Kaip tylu! Girdžiu, kaip gėlės siunčia žvaigždėms savo kvapius atdūsius ir kaip žvaigždės kažką kugžda gėlėms. Girdžiu šnabždant sparnus angelų, nusileidžiančių žemėn sidabriniais mėnesio spinduliais. O viršum tų stebuklų lakštingalos giesmė – didžiausias stebuklas – nedrumsdama tylos, galinga banga kyla aukštyn, aukštyn, lig pat mėnesio ir žvaigždžių.

– Kaip gražu, mamate!

– Kaip gaila palikti tuos stebuklus ir eiti į tamsų, troškų kambarį. Skubėkim, Irusia, reikia tau miegoti, ir gali sušalti basa.

– Bet kaip užaugsiu, tai ir aš neisiu anksti gulti tokiomis gražiomis naktimis.

– Gal būsi laimingesnė, Irusia, ir turėsi sielą, kuri svajos drauge su tavim…

Šatrijos Ragana apie 1925 m.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Įsivaizduokite, kad reikia pristatyti apysakos ištrauką kūrinio neskaičiusiam žmogui. Parašykite pastraipą, iš kurios būtų aišku, kas, ką ir kaip pasakoja tekste.
  2. Tekste raskite du skirtingus pasakotojų balsus – mergaitės Irusios ir suaugusios moters. Juos palyginkite: kuo skiriasi jų matomi pasauliai, nuotaika, kalbėjimo stilius?
  3. Papasakokite, kuo gyvena mamatė, ko ilgisi, apie ką svajoja.
  4. Kaip ištraukoje vaizduojamas dvaras ir jo aplinka?
  5. Atidžiai perskaitykite epizodą, kuriame vaizduojamas vakaras su ponu Jonavičiumi (nuo žodžių „Jau antra diena…“ iki „… drauge su tavim“).
    1. Apibūdinkite mamatės nuotaiką. Kaip ją veikia svečio apsilankymas?
    2. Interpretuokite mamatės ir pono Jonavičiaus pokalbį. Kas, jūsų manymu, slypi už užuominų ir nutylėjimų?
    3. Remdamiesi ištrauka, įrodykite, kad mamatė yra pasiaukojanti šeimai moteris.
  6. Šatrijos Ragana dažnai apibūdinama kaip romantinės pasaulėjautos rašytoja. Prisiminkite romantizmo bruožus ir, remdamiesi ištraukomis, šią charakteristiką pagrįskite.
  7. Apysaka pradedama J. V. Gėtės citata: „Visa, kas praeina, / Simbolis tėra.“ Mamatei atrodo, kad rožės pasakoja apie grožybes, „kurių niekad nėra mačiusios žmonių akys“. Tai užuomina, kad regimasis pasaulis turi ir kitą – protu neapimamą, nepažinią – pusę, kitą „tikrovę“. Kiek vėliau panašias mintis reiškė simbolistai, savo poezija nematomą pasaulį ir išgyvenamus jausmus bandę perteikti simbolių kalba. Patyrinėkite šiuo požiūriu apysakos ištraukas. Kokias stilistines teksto figūras galima vadinti simbolinėmis, kodėl?

Apibendriname

  1. Prisiminkite XX a. pradžios literatūros pokyčius. Remdamiesi visos apysakos tekstu, pagrįskite arba paneikite teiginį: Šatrijos Ragana – pirmoji lietuvių neoromantikė.
  2. Kodėl, jūsų manymu, nepriklausomos Lietuvos laikais ši apysaka laikyta pavyzdine literatūra jaunimui? Pagrįskite remdamiesi tekstu.
  3. Viena iš siūlomų temų – lietuvybės gynimas; sulenkėjusio dvaro kritika; auklėjimo idėjos – parenkite 5–7 minučių pranešimą, pristatantį apysaką „Sename dvare“. Savo teiginius pagrįskite citatomis.
  4. Literatūrologė Jūratė Sprindytė teigia, kad iš kitų tarpukario apysakų Šatrijos Raganos kūrinys išsiskiria ypatinga kalbine raiška. Galima išskirti net penkis kalbos sluoksnius:
    • vaikiškos patirties kalbinė išraiška;
    • inteligentiška pasakotojo kalba;
    • lenkiškasis klodas;
    • žemaičių tarmė;
    • žydo Šmulkaus „puskalbė“.
      1. Pasirenkite pristatyti vieną kurį apysakos kalbos sluoksnį.
      2. Per lietuvių kalbos pamoką surenkite konferenciją „Šatrijos Raganos apysakos kalba“.
  5. Parašykite rašinį pasirinkta tema.
    • Atminties tema Šatrijos Raganos apysakoje
    • Mamatės paveikslas: jausmo ir proto kova
    • Vaikystės pasaulio spalvos (pagal Šatrijos Raganos apysaką „Sename dvare“)
    • Emocinio išgyvenimo grynumas Šatrijos Raganos apysakoje
    • „Sename dvare“ – katalikiškos pasaulėjautos kūrinys
    • Muzikos ir poezijos motyvų prasmė apysakoje „Sename dvare“
Prašau palaukti