Tema 7.2 (Lietuvių kalba 7)

Sintaksės ir skyrybos samprata

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Išsiaiškinsite, kas yra sintaksė ir skyryba.
  • Aptarsite, kaip sintaksė susijusi su skyryba.

STEBIME

Perskaitykite laišką ir atsakykite į klausimus, atlikite užduotis.

1. Kaip manote, ar laiško autorė Julija trokšta ištekėti už Jono, ar norėtų su Jonu išsiskirti?

2. Ar lengva suprasti tekstą, kuriame nėra skyrybos ženklų? Nuomonę pagrįskite.

3. Pažaiskite poromis. Persirašydami šį laišką, suskaidykite tekstą sakiniais: vienas – taip, tarsi laiško autorė Julija trokštų už Jono ištekėti, kitas – taip, tarsi ji norėtų su Jonu išsiskirti. Antrajam variantui tinka skliaustuose pateiktos formos. Atlikę užduotį, palyginkite variantus.

AIŠKINAMĖS

Bendraudami ir reikšdami mintis raštu, žodžių formas siejame vieną su kita ir taip sudarome sakinius. Sakinius kuriame tam tikru jų sudarymo būdu. Norint, kad mus gerai suprastų, svarbu parodyti žodžių grupių ar sakinių ribas – tinkamoje vietoje padaryti pauzę, nuleisti arba pakelti balsą. Rašomojoje kalboje tas ribas rodo skyrýbos ženklai (kablelis, brūkšnys, dvitaškis, taškas, klaustukas, šauktukas ir kiti), vartojami pagal tam tikras taisykles.

Visa tai, ką trumpai aptarėme – žodžių tarpusavio ryšius, sakinių sandarą, jų sudarymo būdus ir taisykles, – nagrinėja gramatikos dalis, vadinama siñtakse. Sintaksei taip pat rūpi visas tekstas, sakinių sąsajos jame.

Žodis „sintaksė“ yra kilęs iš graikų kalbos žodžio syntaxis, reiškiančio sudarymą, sutvarkymą, rikiuotę. Išmanydami sintaksę, galime kurti ne tik gramatiškai taisyklingus, bet ir prasmingus sakinius. Pavyzdžiui, sakinys Bespalvės ir žalios idėjos įnirtingai miega yra taisyklingos struktūros, bet jo prasmė sunkiai suvokiama. Taigi akivaizdu, kad sakinys yra ne vien žodžių tarpusavio ryšių, bet ir prasminių santykių visuma.

Sintakse pagrįstos beveik visos skyrybos taisyklės. Skyrýba – tai sakinių, sakinio dalių ir dėmenų skyrimas tam tikrais ženklais, tų ženklų vartojimo taisyklės. Skyrybos tikslas – išryškinti sakinio mintį, apytikriai parodyti jo intonaciją. Prisiminkite klasikinį sakinį Bausti negalima pasigailėti, kurį galima suprasti dvejopai: Bausti, negalima pasigailėti arba Bausti negalima, pasigailėti. Skyrybos ženklo vieta šiame sakinyje tokia svarbi, kad nuo jos priklauso pasekmės: bus baudžiama ar bus pasigailėta.

Skyrybos ženklų vartojimas paremtas trimis kriterijais: sintaksiniu (gramatiniu), prasminiu ir intonaciniu. Pavyzdžiui, reikia atsižvelgti, kiek sakinys turi gramatinių centrų, kokie jungtukai jungia sakinio dalis. Skyrybą gali lemti ir pasakymo prasmė, pavyzdžiui, norime paryškinti dėmesį: Žiūriu – katė tupi. Tiksliau išreikšti minties ir emocinius atspalvius padeda intonacija, ypač pauzės: Palauk! Aš čia, viršuje.

Lietuvių kalboje vienos skyrybos taisyklės yra privalomosios, kitos – pasirenkamosios. Mokydamiesi sintaksės, vis daugiau jų sužinosite ir išmoksite.

ĮTVIRTINAME

1. Vadovaudamiesi nurodytais žingsniais atlikite užduotį.

Pirmiausia ant lapelių surašykite skyrybos ženklus: taškas (.), klaustukas (?), šauktukas (!), daugtaškis (…), kablelis (,), brūkšnys (–), dvitaškis (:).

Išsitraukite vieną lapelį su skyrybos ženklu.

Poromis išrinkite teiginius, susijusius su jūsų skyrybos ženklu.

  1. Jis rašomas sakinio gale.
  2. Jis rašomas sakinio viduje.
  3. Jis skiria sakinius vieną nuo kito.
  4. Jis yra neutralios reikšmės.
  5. Jis rašomas, norint pabrėžti ir išryškinti.
  6. Jis yra klausimo ženklas.
  7. Jis yra nebaigtos minties, jos pertrūkių ar nutylėjimo ženklas.
  8. Po žodžio rašomas be tarpo.
  9. Po žodžio rašomas su tarpu.

Teiginius pagrįskite pavyzdžiais.

2. Pažaiskite žaidimą „Kas? Su kuo? Kur? Kada? Kaip? Ką veikė? Kodėl?“. Vadovaukitės nurodytomis taisyklėmis.

Žaidimo taisyklės

Susėskite ratu ir išsirinkite žaidimo vedėją. Visi pasiimkite po popieriaus lapą.

Žaidimo vedėjas paeiliui užduoda klausimus: Kas? Su kuo? Kur? Kada? Kaip? Ką veikė? Kodėl?

Popieriaus lapo apačioje užrašykite savo vardą, o viršuje – atsakymą į pirmą klausimą. Lapą užlenkite ir perduokite į dešinę. Paėmę iš kairės perduotą lapą, parašykite atsakymą į antrą klausimą, užlenkite ir vėl perduokite. Taip žaidimą tęskite ratu. Atsakę į visus septynis klausimus, lapą išskleiskite ir perskaitykite istoriją.

  1. Įvertinkite popieriaus lape parašytą sakinį (ar sakinius), atkreipdami dėmesį į žodžių tarpusavio ryšių, sakinio struktūros taisyklingumą ir prasmę. Nekeisdami sakinio turinio, ištaisykite rišlumo, žodžių tvarkos ir kitas klaidas.
  2. Perskaitykite suolo draugui savo sakinį (ar sakinius) ir aptarkite jo sudarymo ypatumus.

3. Persirašydami tekstą, suskaidykite jį sakiniais ir sudėkite trūkstamus skyrybos ženklus: tašką (.), klaustuką (?), šauktuką (!), daugtaškį (…) ir kablelį (,). Pagrįskite savo pasirinkimą.

Vienąkart išgirdau radijo laidą apie milžiniškoje batų dėžėje įrengtą muziejų kuris keliauja per pasaulį ir moko įsijausti į kitą žmogų pirmiausia muziejaus lankytojas išsirenka batus apsiauna juos o po to eina pasivaikščioti klausydamasis įrašytos batų savininko istorijos kaip ir batai gyvenimo istorijos yra pačios įvairiausios tai gali būti žvejo gaisrininko slaugo kalinio ar pabėgėlio pasakojimas kartais istorija netikėta ar net sukrečianti bet visada teikianti galimybę atpažinti tai, kas tarp mūsų visų bendra tik atvira širdis ir išankstinių nuostatų nesaistomas protas leidžia įsijausti į kitą ir pabandyti jį suprasti ar jūs norėtumėte pasivaikščioti kito žmogaus batais juk taip nuostabu įsijausti į kitą

(Pagal Ireną Latakaitę)

APIBENDRINAME

4. Atlikdami užduotis pasvarstykite, kaip kuriame sakinius, kokia nusistovėjusi sakinių sudarymo tvarka.

  1. Perskaitykite 1–5 teiginius apie sakinių sandarą ir parinkite tinkamus pavyzdžius (a–e).

Teiginiai

1

2

3

4

5

Pavyzdžiai

a

Teiginiai apie sakinių sandarą

  1. Kiekvienas žodis sakinyje atlieka savo vaidmenį. Žodžių formos siejamos vienos su kitomis.
  2. Paprastai kiekvienas sakinys yra sudarytas iš pagrindinių dalių – veiksnio ir tarinio. Štai sakinys tik su šiomis dalimis.
  3. Tarinį įprastai papildo prijungtas papildinys.
  4. Aplinką sakinyje nusako aplinkybės.
  5. Veiksnį ir papildinį gali nuspalvinti pažyminys.

Pavyzdžiai

  1. Perskaitykite 6–8 teiginius apie sakinių sandarą ir parinkite tinkamus pavyzdžius (f–h).

Teiginiai

6

7

8

Pavyzdžiai

Teiginiai apie sakinių sandarą

  1. Sakinį gali sudaryti viena baigta mintis ir toks sakinys bus vientisinis.
  2. Sakinį, kurio mintis nėra baigta, jungiame prie kito sakinio.
  3. Iš kelių sakinių sudarome sudėtinį sakinį.

Pavyzdžiai

  1. … kuriuos nešiojo povandeninio laivo kapitonas.
  2. Pavakare muziejaus lankytojas paskubomis apsiavė smailianosius suvarstomus batus, kuriuos nešiojo povandeninio laivo kapitonas.
  3. Lankytojas apsiavė. Lankytojas apsiavė batus. Muziejaus lankytojas apsiavė smailianosius suvarstomus batus. Pavakare muziejaus lankytojas paskubomis apsiavė smailianosius suvarstomus batus.

5. Visi žmonės turi ką papasakoti, nes visi myli, klysta, džiaugiasi ir liūdi. Įsivaizduokite, kad muziejus jūsų paprašė dalyvauti projekte „Išgirsk ir suprask kitą, apsiavęs jo batus“. Atlikite pasirinktą užduotį (1 arba 2), raštu atsakydami į klausimus.

  1. Kurio žmogaus batus norėtumėte pasimatuoti? Kas jis? Iš kokios šalies, kokios tautybės, kokios profesijos, kokio amžiaus, kuo užsiima? Apie ką norėtumėte iš jo išgirsti?
  2. Kokius savo batus atiduotumėte muziejui? Kokį savo gyvenimo įvykį papasakotumėte muziejininkams?
Prašau palaukti