Tema 1.1 (Literatūra 5 kl.)

Mieli penktokai!

Jūs jau puikiai skaitote ir mokate aptarti literatūros kūrinį. Dabar eisime toliau. Skaitysime truputį atidžiau, stengsimės geriau suprasti tai, ką skaitome, vis daugiau laiko skirsime pokalbiams apie literatūrą, kūrybiškam rašymui. Taip pat kviesime lyginti skaitomus grožinius ir negrožinius tekstus, jais remiantis, diskutuoti apie jums rūpimas gyvenimo problemas.

Aptardami skaitomą tekstą, eisime mažais žingsneliais, bet vien jais nesitenkinsime. Nesunkiai įveikiamas užduotis lydės ir aukštesniųjų gebėjimų reikalaujantys klausimai, kūrybinės užduotys.

Į vadovėlį stengėmės atrinkti įdomius tekstus, kurie padėtų jums geriau pažinti save ir supantį pasaulį, jų ištraukomis paskatinti perskaityti visą kūrinį. Įvairių šalių, skirtingų laikotarpių autorių kūriniai suskirstyti temomis. Juose pristatomos įvairios nuomonės – tai leidžia į keliamus klausimus pažvelgti skirtingai, skatina diskutuoti, kritiškai vertinti aptariamus dalykus.

Nagrinėdami literatūros kūrinį, stebėsime, kas yra prozinio teksto pasakotojas ar eilėraščio kalbantysis, išmoksime atpažinti skirtingus pasakojimo būdus, taip pat toliau gilinsimės, kaip charakterizuojami veikėjai, kokie jų tarpusavio santykiai. Klausimais ir užduotimis kviesime kelti hipotezes, kaip suprasti kūrinį ar jo dalį, siūlysime pasiginčyti, kuris teksto supratimas yra tinkamesnis. Mūsų manymu, diskutuoti verta ir apie kūrinyje atskleidžiamas vertybes, temą, pagrindinę mintį, kitus dalykus, padedančius suvokti kūrinį. Nesiekiame vienintelės kūrinio interpretacijos, bet mokome atidžiai skaityti ir interpretuoti, ugdytis gebėjimą savarankiškai atlikti nežinomo teksto suvokimo užduotis.

Kiekvieno skyriaus pradžioje pateiktas QR kodas – tai nuoroda į mūsų skaitmeninius vadovėlio turinio plėtinius. Jais galima naudotis ir klasėje, ir individualiai.

Visi skyriai pradedami trumpai įvardytais teiginiais, ko mokysimės, – „Ką turėtumėte išmokti?“. Toliau rasite trumpą įžanginį tekstą „Skyriaus įvadas“, pristatantį to skyriaus tematiką. Dar toliau – mūsų tradicinis skyrelis „Kaip suprasti?“. Čia pristatomos naujos sąvokos, pavyzdžiui, „pasakotojas“, „eilėraščio kalbantysis“ ir pan. Kiekvienas skyrius baigiamas įsivertinimo lentele, kurią galima atsispausdinti. Ji pagrįsta skyriaus pradžioje suformuluotais teiginiais ir kviečia mokinius įsivertinti pažangą – ko jie išmoko, kokius gebėjimus išsiugdė – keturiais lygiais.

Visi aptariami tekstai kairėje yra sunumeruoti – taip pažymėti epizodai, kad būtų lengviau dirbti su tekstu. Po kiekvieno teksto pateikiami jį suvokti padedantys klausimai. Jie suskirstyti į dvi dalis – „Aptariame tekstą“ ir „Apibendriname“.

Pirmoji klausimų ir užduočių dalis – „Aptariame tekstą“. Čia klausimai nėra sudėtingi, bet jie kviečia atidžiau perskaityti kūrinį, atpažinti svarbias detales, išsiaiškinti sunkiau suprantamus žodžius ar posakius. Prie šios dalies klausimų laužtiniuose skliaustuose nurodomi teksto epizodai, susiję su pateikiamomis užduotimis. Aptariant eilėraščius, klausimų numerius sudaro du skaičiai: pirmasis skaičius nurodo posmą, apie kurį kalbama, antrasis – tam posmui skirto klausimo numerį.

Minėti klausimai padeda ruoštis platesniam ir gilesniam teksto aptarimui – antrajai klausimų ir užduočių daliai „Apibendriname“. Čia jau kalbama apie teksto visumą, nagrinėjamas veiksmas, jo aplinkybės, veikėjai, jų santykiai, pasakojimo pobūdis, lyginami tos pačios tematikos tekstai, svarstomos tekste keliamos problemos. Esate kviečiami vertinti, remtis savo patirtimi. Taip pat klausiama, kokia teksto tema, pagrindinė mintis. Suprasdami, kaip kartais nelengva apčiuopti kūrinio temą ir pagrindinę mintį, kai kur siūlome pasirinkti kurį nors iš pateiktų temos ar pagrindinės minties variantų. Pasirinkimą turėsite paaiškinti, pagrįsti arba galėsite siūlyti ir savo variantą.

Tarp klausimų ir užduočių įsiterpia dvi rubrikos – „Tyrimas“ ir „Diskusija“. Pirmoji kviečia išsiaiškinti sunkiai suprantamas teksto vietas, pasidomėti kūrinio kontekstu, kūrinyje esančiomis užuominomis ir pan. Visos užduotys gali būti atliekamos savarankiškai, dirbant poromis arba grupėmis. „Diskusijos“ rubrika dažniausiai siūlo pašnekesį apie tekste svarstomas vertybes, kviečia išsakyti savo nuomonę.

Teksto aptarimas baigiamas užduotimi „Kuriame tekstą“. Ši užduotis skatina kūrybiškumą, argumentuotą savo požiūrio išsakymą tiek raštu, tiek žodžiu. Rasite ir rašymo pavyzdžių (dalis teksto jau pateikta), tad jums beliks parašyti trūkstamas dalis.

Vadovėlio pabaigoje rasite sąvokų žodynėlį.

Tikimės, kad literatūros skaitymas, kalbėjimas ir rašymas apie ją jums taps įdomia ir įtraukiančia veikla.

Autoriai
Prašau palaukti