Lietuvių rašytojas Liutauras Degėsys, gimęs 1953 m. Vilniuje, dėsto filosofiją universitete, kuria poeziją ir prozą.
Pateikiamas eilėraštis iš L. Degėsio rinkinio vaikams „Žolynas. Žvėrynas“ (2006 m.).
Raiškiai perskaitykite eilėraštį. Atkreipkite dėmesį į eilėraščio kalbantįjį: kieno vardu ir kaip jis kalba, į ką kreipiasi? Kokia eilėraščio nuotaika?
DAINELĖ APIE UŽTRAUKTUKĄ
- Pabudęs nuo lempos šviesos,
Linksmai išsižios užtrauktukas,
Ir meiliai nusišypsos
Mažais geležiniais dantukais.
- Kai sniegas už lango gilės,
Tau paukščiai mojuos pirštukais.
Kai niekas Tavęs nemylės,
Tave pabučiuos užtrauktukas.
- Spintelėj sagos barškės,
Drebės sušalę pieštukai,
Nuogi dėželėj gulės
Ir tyliai juoksis degtukai.
- Kai sniegas už lango gilės,
Tau paukščiai mojuos pirštukais.
Kai niekas Tavęs nemylės,
Tave pabučiuos užtrauktukas.
- Tyloj laikrodėlis tiksės,
Galvoj jam suksis ratukai,
O tavo stalčiuj krebždės
Nauji maži užtrauktukai.
- Kai sniegas už lango gilės,
Tau paukščiai mojuos pirštukais.
Kai niekas Tavęs nemylės,
Tave pabučiuos užtrauktukas.
Aptariame tekstą
1.1. Kieno vardu kalbama pirmame eilėraščio posme?
1.2. Kuriuo paros metu vyksta pasakojami dalykai? Iš ko tai suprantate?
1.3. Ką veikia užtrauktukas? Ar jo veiksmas tikroviškas? Kaip suprantate užtrauktuko nusišypsojimą? Kodėl taip manote? Kokį žmogaus atliekamą veiksmą tai primena?
1.4. Kurio laiko veiksmažodžiai vartojami? Kaip manote, kodėl?
2.1. Antras, ketvirtas ir šeštas posmai kartojasi. Kaip vadinama pasikartojanti dainų dalis?
2.2. Kuriuo metų laiku vyksta veiksmas?
2.3. Kas tas „tu“, kuriam mojuos paukščiai? Į ką kreipiasi eilėraščio kalbantysis: į save, į jus ar ką kitą? Kodėl taip manote?
2.4. Kaip manote, kodėl jam mojuos paukščiai? Ką reiškia tas jų mojavimas pirštukais?
2.5. Ko stinga kalbančiajam? Kodėl taip manote? Kas ir kaip jį gali paguosti?
3.1. Koks metų laikas ir kokia kalbančiojo būsena ryškinama trečiame posme? Kur ir ką veikia sagos ir pieštukai?
3.2. Kam skirti degtukai, ką jie veikia šiame eilėraštyje? Kam jie priešinami? Kodėl jie juokiasi?
3.3. Kas sieja užtrauktuką ir sagas? Kaip jie susiję su degtukais?
3.4. Kuriuo paros metu vyksta trečiame posme minimi dalykai? Kodėl taip manote?
5.1. Ką apie veiksmo vietą ir laiką pasako tyloje girdimas laikrodžio tiksėjimas?
5.2. Ką galėtų reikšti ratukų sukimasis laikrodžio galvoje?
5.3. Kaip manote, kodėl stalčiuje krebždės užtrauktukai? Ką gali reikšti jų apibūdinimas „nauji maži“?
Apibendriname
- Kas ir kaip kalba eilėraštyje? Perskaitykite eilėraštį, „tu“ pakeisdami į „aš“. Kaip pasikeičia eilėraščio prasmė? Ar esate kada į save kreipęsi „tu“? Kokie tai būdavo momentai?
- Kuriuo paros metu vyksta eilėraštyje pasakojami dalykai ir kaip tuo metu jaučiasi, ką veikia kalbantysis?
- Eilėraštyje minimi daiktai yra dėžutėse, spintelėje, ratukai sukasi laikrodžio viduje, užtrauktukas gali ką nors atverti arba užverti. Kaip tai susiję su kalbančiojo savijauta, su eilėraštyje minimu šalčiu ir šiluma?
- Ko, be skambesio, šiam eilėraščiui suteikia pasikartojantis posmas? Kurie jo žodžiai svarbiausi ir ką padeda suprasti apie kalbančiojo savijautą?
- Kas eilėraštyje suteikia ar galėtų suteikti šilumą?
- Kaip apibūdintumėte eilėraščio kalbančiojo būseną? Kokie tekstai apie tai jau kalbėjo?
- Kokia eilėraščio nuotaika? Kas ją kuria?
- Savais žodžiais pasakykite, apie ką kalbama šiame eilėraštyje.
- Ar esate išgyvenę tokią būseną, kurią atskleidžia eilėraščio žmogus? Pasidalykite, ką tada jautėte ir galvojote.
Tyrimas
- Pasiklausykite grupės „Aktorių trio“ atliekamos dainos „Užtrauktukas“. Ar dainininkai eilėraštį supranta panašiai, kaip ir jūs?
- Kaip keičiasi šis eilėraštis, tapdamas daina?
Kuriame tekstą
Eilėraštyje įvairūs smulkūs, iš pirmo žvilgsnio namuose nereikšmingi daiktai vaizduojami tarsi gyvi, kalbantys savo skleidžiamais garsais. Ar namuose turite kokį nors daiktą, kuris jums atrodo itin artimas, lyg gyvas, gal net turi vardą, su jumis bendrauja? Aprašykite jį.
Apibendriname
- Surašykite į lentelę, kas nutinka, kai visų perskaitytų šio skyriaus tekstų veikėjai pasijunta labiau suaugę arba pasielgia kaip suaugę; kokius jausmus jie tuomet išgyvena.
Veikėjas | Įvykis | Savijauta |
Mergaitė | mergaitė gelbsti kačiuką | |
Berniukas | šūvis laikomas viso gyvenimo pamoka | |
pavojingas berniuko žygis | ||
vaikas nugali baimę ir gina namus | ||
vaikas nori būti savarankiškesnis |
Kuriame tekstą
Įsivaizduokite, kad bandote prisijaukinti vilkiuką, ir parašykite pasakojimą remdamiesi pateiktais klausimais. Prieš pradėdami rašyti, pasirinkite pasakojimo būdą – žvelgsite iš šalies ar kalbėsite savo vardu – ir nuosekliai jo laikykitės.
- Kodėl siekiate prisijaukinti gyvūną?
- Ką naujasis augintinis mato ir kokius žmogui nejuntamus kvapus užuodžia; ką girdi, kokie garsai girdimi tik jam; ką jaučia ir kaip mąsto, kas žadina jo smalsumą, o kas baugina?
- Kur vilkiuką įkurdinate? Kodėl?
- Kaip parengiate jam gyvenamąją vietą? Kodėl?
- Kuo šeriate vilkiuką?
- Kaip ima keistis vilkiuko elgesys, kai jam duodate ėsti ir su juo bendraujate?
- Kaip baigiasi ši istorija? Įsivaizduokite, kad pabaigą rašote po pusės metų.
- Kaip keitėsi jūsų ir namiškių požiūris į gyvūną?