Tema 4.6 (Lietuvių kalba 8)

Aiškinamosios sakinio dalys, jų skyryba

MOKYMOSI TIKSLAI

  • Aptarsite, kas yra aiškinamosios sakinio dalys.
  • Išsiaiškinsite, kaip skiriamos kelios aiškinamosios sakinio dalys, einančios prieš apibendrinamąjį žodį ir po jo.
  • Sužinosite, kaip skiriamos aiškinamosios sakinio dalys su jungiamaisiais žodžiais.
  • Sužinosite apie galimybes išskirti aiškinamąją sakinio dalį pagal kalbėtojo pageidavimą.
  • Gebėsite skirti aiškinamąsias sakinio dalis.

STEBIME

Perskaitykite sakinius (juose spalva pažymėtos vietos aplinkybės), atlikite užduotis ir atsakykite į klausimus.

  1. Šiandien mieste labai vėjuota.
  2. Po medžiais, prie pat fontano, buvo suolai.
  3. Raudoni lapai skraidė ore, palei ausis, po suolais.
  4. Per aikštę nuo parko pusės į prospektą skubėjo praeiviai.
  1. Garsiai, raiškiai perskaitykite sakinius. Kurias aplinkybes reikia skaityti pabrėžiant intonacija? Kodėl?
  2. Kuriuo tikslu 2 sakinyje pavartota aplinkybė?
  3. Kurios vietos aplinkybės skiriamos 3 sakinyje – vienarūšės ar aiškinamosios?
  4. Pasvarstykite, kodėl 4 sakinyje spalva pažymėtos vietos aplinkybės neskiriamos.

AIŠKINAMĖS

Sakinio dalys gali būti vienavardės ir nevienavardės.

Nevienavardės sakinio dalys viena kitos neaiškina, todėl kableliais neišskiriamos. Pavyzdžiui, sakinyje Šiandien mokykloje labai įdomu žodis šiandien yra laiko, o mokykloje – vietos aplinkybė.

Vienavardės sakinio dalys atsako į tą patį klausimą ir sakinyje žymi tas pačias sakinio dalis. Eidamos viena po kitos, jos gali paaiškinti, papildyti viena kitą. Paprastai aiškinamosios reikšmės sakinio dalis eina po tos, kurią aiškina ar tikslina. Sakinyje Susitikome kieme (kur?), prie pat mokyklos vartų (kur?), ir šnektelėjome išskirta vietos aplinkybė prie pat mokyklos vartų rodo, kad ja aiškinama, tiksliau nusakoma prieš ją einanti kita vietos aplinkybė kieme. Abi sakinio dalys atsako į tą patį klausimą kur susitikome? Aiškinamosioms sakinio dalims būdingas nelygiavertis sintaksinis ir prasminis ryšys, pabrėžiamas intonacija. Sakinyje jos gali būti išskiriamos.

Aiškinamosios gali būti įvairios sakinio dalys: veiksnys (Dukra, atvirkščiai nei sūnus, neišeidavo iš kambario visko nesutvarkiusi), tarinys (Galutinis žmogaus pašaukimas yra tiktai vienas, būtent dieviškasis), pažyminys (Šiandien kalbame apie pietų aukštaičių, vadinamųjų dzūkų, šnektų pokyčius). Aiškinamosios (dar vadinamos tikslinamosiomis) gali būti vietos ir laiko, retkarčiais – būdo aplinkybės. Išnagrinėkite lentelę ir išsiaiškinkite vienavardžių aiškinamųjų aplinkybių pasirenkamąją skyrybą.

Jeigu norima parodyti, kad viena sakinio dalis aiškina arba tikslina prieš ją einančią kitą vienavardę sakinio dalį, galima ją išskirti kableliais:

Ekonomika, kartu ir bankų veikla(,) pažengė į priekį. Visą studijų sunkumą pajuto ketvirtaisiais, baigiamaisiais(,) metais.

Kelios aiškinamosios sakinio dalys gali būti nusakytos apibendrintai, vienu žodžiu. Toks apibendrinamasis žodis reiškiamas įvardžiais viskas, visi, visa (tai), prieveiksmiais visur, visada, visaip ar bendresnės reikšmės daiktavardžiais. Kai apibendrinamasis žodis yra prieš vienarūšes sakinio dalis, jos tą žodį aiškina, kai po jų – apibendrinamasis žodis susumuoja jų turinį: Pasakyk tą patį visiems: mokytojui, kaimynams, draugams. Mokytojui, kaimynams, draugams visiems pasakyk tą patį.

Aiškinamosios sakinio dalys gali būti be jungiamųjų žodžių arba su jungiamaisiais žodžiais.

Patyrinėkite aiškinamųjų sakinio dalių be jungiamųjų žodžių skyrybą.

AIŠKINAMŲJŲ SAKINIO DALIŲ SU APIBENDRINAMUOJU ŽODŽIU SKYRYBA

Taisyklė

Pavyzdys

Po apibendrinamojo žodžio sakinio viduryje

Išskiriama iš abiejų pusių dvitaškiu ir kableliu

Pasakyk tą patį visiems: mokytojui, kaimynams, mano draugams, ir sužinok, ką jie apie tave galvoja.

arba dvitaškiu ir brūkšniu,

Viena tokių bėglių šeima: vyras, žmona ir dvi mažametės dukros – jau dvi savaites gyvena toje sodyboje.

arba brūkšniais

Iš tolimųjų kraštų grįžta šalčio tremtiniai laukinės žąsys, antys, gulbės – ir suka lizdus.

Po apibendrinamojo žodžio sakinio gale

Išskiriama dvitaškiu arba brūkšniu

Kalbėk apie viską: / – drąsą, žygius, ištvermę.

Prieš apibendrinamąjį žodį

Išskiriama brūkšniu

Tuos pačius žodžius ji šiandien rašė ant sienų, tvoros, ant turėklų, sąsiuvinių aplankalų, palangių visur, kur tik įmanoma rašyti.

O dabar patyrinėkite aiškinamųjų sakinio dalių su jungiamaisiais žodžiais būtent, tai yra, kaip antai, kaip, arba, vadinamasis (-oji), iš jų, tarp jų, be, išskyrus, įskaitant (ir), kitaip negu (nei), neišskiriant (ir), ne(į)skaitant, atvirkščiai negu (nei), priešingai negu (nei), skirtingai negu (nei), skirtingai nuo ir pan. skyrybą.

AIŠKINAMŲJŲ SAKINIO DALIŲ SU JUNGIAMAISIAIS ŽODŽIAIS SKYRYBA

Taisyklė

Viena ar kelios aiškinamosios sakinio dalys kartu su jungiamaisiais žodžiais išskiriamos kableliais.

Pavyzdys

Pavyzdys

Pavyzdys

Trečiajame romane, priešingai nei pirmajame, pasakojama apie jaunų žmonių, būtent paauglių, gyvenimą.

Skaitydami kūrinį, pavyzdžiui(,) šią ištrauką, plyštame juokais.

Komiškumas turi daugybę atspalvių, būtent(:) / (–) linksmumo, kandumo, šiurkštumo, ir juos atriboti nelengva.

Jeigu aiškinamoji sakinio dalis yra viena, po jungiamojo žodžio kablelio nerašome.

Po įterpinio pavyzdžiui gali būti rašomas kablelis.

Tarp apibendrinamojo žodžio ir jį aiškinančių kelių sakinio dalių, jei norima paryškinti išvardijimą, gali būti rašomas dvitaškis (ar brūkšnys).

ĮTVIRTINAME

  1. Perskaitykite sakinius ir atlikite užduotis.

1. Jo mėlyna mašina stovėjo čia pat, gatvėje, matoma pro langą. 2. Visai čia pat tyliai virpėjo ir zvimbė vielų užtvara. 3. Bet vyras ten pat, prie šaldytuvo, iškart išgėrė pilną stiklinę vandens. 4. Rytoj, vos tik išauš, jis eis meškerioti. 5. Ar neturėtumėte laiko rytoj vakare ten ateiti? 6. Vakarais po spektaklių vėlai grįžtu. 7. Viename sapne Elena ir vėl grįžo vėlai, kone vidurnaktį. 8. Stengėsi gulėti tyliai, beveik nealsuodamas. 9. Priešais duris pirmyn ir atgal garsiai slankiojo dvi būtybės. 10. Ilgai jie tamsoje slinko tylomis iš vakarų į rytus – pirma arklys, paskui vežimas.

(Iš „Dabartinės lietuvių kalbos tekstyno“)

  1. Nurodykite, kuriuose sakiniuose pažymėtos sakinio dalys negali būti aiškinamosios paskirties.
  2. Persirašykite sakinius su pažymėtomis aplinkybėmis ir pakeiskite aiškinamosios paskirties žodžius savo sugalvotais.
  3. Persirašykite du sakinius, kuriuose nėra aiškinamųjų sakinio dalių, ir praplėskite pažymėtą aplinkybę aiškinamąja.
  1. Perskaitykite mintis apie paauglių kalbą ir atlikite užduotis.

Tyrime dalyvavusių paauglių kalba yra savita ir kupina įvairių išraiškos formų. Iš visos daugiažodės kalbos jie išrinko nedaug ką: keliasdešimt žodžių ir keliolika trumpų, bet talpių posakių.

Šiuolaikiniai paaugliai moka subtiliai žaisti kalba. Jie geba tais pačiais žodžiais apibūdinti skirtingus dalykus. Tie patys žodžiai tinka nusakyti gyvus ir negyvus dalykus viską, ką tik įmanoma apibūdinti. Tokiu universaliu žodynu bet ką – aplinką, nuotykius ar įvykius – galima įvardyti gana greitai ir savitai. Susižavėjimas ir laimė, ironija ir neapykanta – viskas reiškiama itin išraiškingais žodžiais. Tokia minimalios apimties kalba gali pasirodyti neinformatyvi. Bet iš tiesų tai netrukdo perteikti minčių ir įvairių jausmų nuostabos, džiaugsmo ar net paniekos.

Paaugliai bendraudami siekia laisvės ir lengvumo. Nei amžius, nei lytis, nei visuomeninė padėtis – niekas nesvarbu renkantis frazes. Kalbėdami paaugliai mėgsta pajuokauti, ypač daug pokštauti. Jiems visai nesunku įvairiomis situacijomis: ar sportuojant, ar žaidžiant, ar kalbantis – bendravimą palydėti juoku ar šypsena. Be to, jauni žmonės rodo draugams, pavyzdžiui, bendraklasiams, prielankumą ir šilumą. Vardai su priesagomis -utė, kaip antai: Saulutė, Sigutė, paauglių kalboje tebėra svarbūs.

2.1. Nustatykite, kuriomis spalvomis tekste yra pažymėti: apibendrinamasis žodis, aiškinamosios sakinio dalys, aiškinamoji sakinio dalis su jungiamuoju žodžiu.

2.2. Raskite aiškinamąsias sakinio dalis su apibendrinamuoju žodžiu. Pagal pavyzdį nustatykite, kuriems sakiniams tinka pateiktos sakinių sudarymo schemos.

Schemose naudojamų simbolių reikšmės:

| – sakinio ribos (pradžia ir pabaiga),

      – aiškinamosios sakinio dalys,

      – apibendrinamasis žodis.

Apibendrinamasis žodis yra prieš aiškinamąsias sakinio dalis

  1. | ........................................        :       |.
  1. | .....................        :       – ..................... |.
  1.     , kaip antai (:)      , .............................................. |.
  1. | .....................       –       – ..................... |.

Apibendrinamasis žodis yra po aiškinamųjų sakinio dalių

  1.      –       ................................. |.
  1. | ........................       –       ........................ |.

Pavyzdys:

| ........................................       –       |.

Bet iš tiesų tai netrukdo perteikti minčių ir įvairių jausmų nuostabos, džiaugsmo ar net paniekos.

2.3. Tekste raskite sakinius su viena aiškinamąja sakinio dalimi ir aptarkite jų skyrybą.

؜

  1. Naudodami sakinių su aiškinamosiomis sakinio dalimis sudarymo schemas, parašykite 7 sakinius apie paauglių kalbą, pomėgius, aprangą. Pasiskirstę poromis, atlikite užduotis.
  1. Su bendraklasiu apsikeiskite parašytais sakiniais ir vienas kito tekstuose nustatykite apibendrinamuosius žodžius ir aiškinamąsias sakinio dalis.
  2. Aptarkite bendraklasio parašytų sakinių skyrybą.

APIBENDRINAME

  1. Perskaitykite tekstą ir atlikite užduotis.

1. Pakalbėkime dabar, mokslo metų pabaigoje, apie jūsų, aštuntokų, gimtąją kalbą ir beribes galimybes ją tobulinti. 2. Graži kalba –* tai turtinga žodžių kalba. 3. Nuo perskaitytų knygų ir išsilavinimo nuo atminties ypatumų ir aplinkos nuo visų šių veiksnių priklauso jūsų kalbos žodingumas. 4. Žodžių galima mokytis įvairiai įdėmiai skaitant tekstus vartant žodynus rašant savo žodynėlį,* žaidžiant ar dar kitaip. 5. Įsidėmėkite,* kad žodynas kaupiamas pamažu, žingsnis po žingsnio. 6. Mokymasis yra ilgas procesas,* labiau primenantis maratoną nei sprintą. 7. Užsirašyti naują žodį išsiaiškinti jo reikšmę pasigrožėti ir pasiskonėti juo tekste visa yra naudinga plečiant savo žodyną. 8. Įtraukite žodyno tobulinimo pratybas į kasdienę veiklą ir veikiai nustebsite kad jums, progimnazistams, nebereikia ieškoti žodžių kišenėje.

(Pagal Raimondą Agnę Medeišienę)

4.1. Persirašydami tekstą, sudėkite trūkstamus skyrybos ženklus ir paaiškinkite, kas pažymėta spalvomis.

4.2. Paaiškinkite, kas skiriama žvaigždute pažymėtais skyrybos ženklais.

4.3. Perskaitykite pasirenkamąją taisyklę ir pasakykite, ar paryškinti teksto žodžiai išskirti tinkamai.

؜

Pasirenkamoji taisyklė

Neišplėstas po pažymimojo žodžio einantis priedėlis gali būti išskiriamas, jei norima parodyti jo aiškinamąją paskirtį ir intonacinį savarankiškumą, pvz.: Mes(,) vaikigaliai(,) bėgdavome paskui jį ir šaukdavom.

4.4. Raskite sakinius, kuriuose išskirtos aiškinamosios sakinio dalys.

4.5. Nustatykite, kuriems sakiniams tinka šios sakinių sudarymo schemos.

  1. | .................................       : / –        |.
  1.      –       ................................. |.
Prašau palaukti