- Stebėdami
- Ragaudami
- Klausydamiesi
- Liesdami
- Uosdami
- Sapnuodami
- Mąstydami
- Kalbėdami
2. Pabaikite sakinį, remdamiesi vadovėliu ir savo skaitymo patirtimi.
(1 taškas už teisingą atsakymą.)
Kalba – tai…
- Žmogaus vardą
- Parašą
- Pavardę
- Herbą
- Pravardę
- Slapyvardį
4. Persibraižykite lentelę ir ją užpildydami pasitikrinkite, kaip supratote vardų skirstymą pagal kilmę ir senumą.
(15 taškų, už klaidą atimamas 1 taškas.)
SAVI VARDAI | SKOLINTI VARDAI | |||
Senieji dvikamieniai baltiški vardai | Iš bendrinių žodžių kilę vardai | Vardais virtę vandenvardžiai ir vietovardžiai | Senieji skoliniai | Naujieji skoliniai |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
5. Persibraižykite lentelę ir parašykite iš vardų, vietovardžių ir pravardžių kildinamų pavardžių.
(9 taškai, už klaidą atimamas 1 taškas.)
PAVARDĖS IŠ VARDŲ | PAVARDĖS IŠ VIETOVARDŽIŲ | PAVARDĖS IŠ PRAVARDŽIŲ |
| | |
| | |
| | |
6. Persibraižykite lentelę ir remdamiesi Lietuvos žemėlapiu, kitais informacijos šaltiniais bei savo žiniomis parašykite vietovardžių pavadinimų.
(10 taškų, už klaidą atimamas 1 taškas.)
VIETOVARDIS | VIETOVARDŽIO PAVADINIMAS |
Gyvenvietė | |
Vandens telkinys | |
Miškas | |
Kalnas | |
Gatvė | |
Aikštė | |
Parkas | |
Pieva | |
Upė | |
Raistas | |
7. Pasakykite arba parašykite nurodytus vietovardžius.
(12 taškų, už klaidą atimamas 1 taškas.)
- 3 lietuviški vietovardžiai Lenkijoje
- 3 lietuviški vietovardžiai Karaliaučiaus krašte
- 3 lietuviški vietovardžiai Latvijoje
- 3 lietuviški vietovardžiai Baltarusijoje
8. Perrašykite vardus ir pavardes ir pažymėkite jų priesagas.
(17 taškų, už klaidą atimamas 1 taškas.)
Adomaitis, Juozėnas, Petronis, Morkūnas, Januitis, Jurgelis, Antanėlis, Kalytis, Matulis, Matutis, Anužis, Antanauskaitė, Laukaitytė, Vaitiekutė, Motiejūtė, Margikė, Karaliūčia.
VYRO PAVARDĖ | ŽMONOS PAVARDĖ |
Urbonas | |
Sutkus | |
Vaitiekus | |
Stundžia | |
Rimkus |
Galėjau surinkti 79 taškus.
Surinkau...
Mano patirtys
Pabaikite sakinius.
- Žinau, kad mano vardas reiškia…
- Žinau, kad mano vardas yra (parinktas pagal tėvų, senelių vardą; pačių tėvų sugalvotas; paimtas iš knygos, filmo ar kt.)…
- Jeigu vardą rinkčiausi pats, būčiau…
- Mano gyvenamoji vietovė pavadinta…
- Manau, kad mano gyvenamosios vietovės pavadinimas kilęs iš…
- Mano mėgstamiausi herojai vardu…
KOMPETENCIJOS
Pažinimo kompetencija – motyvacija ir gebėjimas pažinti save ir pasaulį, įgyjami suvokiant (perimant) žmonijos kultūrinę patirtį. Ši kompetencija apima dalyko žinias ir gebėjimus, kritinio mąstymo, problemų sprendimo, mokėjimo mokytis gebėjimus.
Komunikavimo kompetencija – gebėjimas kurti, perduoti ir suprasti žinias (faktus, požiūrius ar asmenines nuostatas), etiškai naudotis verbalinėmis ir neverbalinėmis komunikavimo priemonėmis bei technologijomis.
Kultūrinė kompetencija – kultūrinė savimonė, grįsta žiniomis, aktyvia kultūrine raiška ir kultūriniu sąmoningumu.
Pilietiškumo kompetencija – pilietinis tapatumas ir pilietinė galia, grįsta vertybėmis, nuostatomis, žiniomis ir praktinio veikimo gebėjimais, įgalinančiais kartu su kitais atsakingai kurti demokratišką visuomenę, stiprinti Lietuvos valstybingumą.
Kūrybiškumo kompetencija – sau ir kitiems reikšmingų kūrybinių idėjų, produktų, problemų sprendimų tyrinėjimas, generavimas, kūrimas, vertinimas, išlaikant darnų santykį su savimi ir aplinka.
Socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos kompetencija – asmens savimonė ir savitvarda, socialinis sąmoningumas, tarpusavio santykių kūrimo gebėjimai, atsakingas sprendimų priėmimas ir asmens rūpinimasis fizine bei psichikos sveikata.
Skaitmeninė kompetencija – motyvacija ir gebėjimas naudotis skaitmeninėmis technologijomis užduotims atlikti, mokytis, problemoms spręsti, dirbti, bendrauti ir bendradarbiauti, valdyti informaciją, efektyviai, tinkamai, saugiai, kritiškai, savarankiškai ir etiškai kurti ir dalytis skaitmeniniu turiniu.
Aptarkite su mokytoju savo nueitą kelią tyrinėjant kalbą kaip socialinį, kultūrinį ir istorinį reiškinį. Pažvelkite į kompetencijų ratą ir pasakykite, kurias iš jų ugdėtės. Kaip jas ugdėtės? Kokias atlikote užduotis? Kokiose veiklose dalyvavote? Kokiais šaltiniais naudojotės?