Tema 4.2 (Istorija 8)

Krikščionybės plėtra Europoje

Šioje temoje JŪS

  • Apibūdinsite krikščionybės plėtrą Europoje VI–XI amžiuje.
  • Išsiaiškinsite valstybių ir Katalikų bažnyčios vadovų naudotas priemones krikščionybei stiprinti.
  • Įvertinsite krikščionių vienuolių įtaką krikščionybės sklaidai Europoje.

2004 m. Europos Sąjungos valstybės narės svarstė Europos Sąjungos Konstitucijos projektą, bet jis taip ir nebuvo patvirtintas. Keletas šalių narių (tarp jų ir Lietuva) pasiūlė, kad Konstitucijos įvadinėje dalyje būtų pabrėžtas Europos, kaip kultūrinės erdvės, krikščioniškasis pamatas. Kai kurios valstybės su šiuo pasiūlymu nesutiko. Mums svarbus ne ginčas, bet pats pasiūlymas. Vis dėlto būtų sunku paneigti, kad krikščionybė buvo tas pamatas, ant kurio ėmė kurtis Europa.

Europos christianizacijos užuomazgos

Europos, kokia buvo Viduramžiais ir kokią matome šiandien, formavimąsi daugeliu atžvilgių lėmė krikščionybė. Kalbėdami apie Viduramžių Europos valstybes galėjome įsitikinti, kokį svarbų vaidmenį joms kuriantis atliko Bažnyčia. Stiprėjančiai Bažnyčiai buvo būtinas stiprus valdovas kaip saugumo ir stabilumo garantas. Viduramžiais Bažnyčia ir jos skleidžiamas krikščionių tikėjimas pamažu persmelkė visą žmogaus gyvenimą. Todėl apie tai, kaip plito krikščionių tikėjimas Europoje ir Lietuvoje, su kokiais sunkumais susidūrė Bažnyčia, reikia pakalbėti daugiau. Tik tada galėsime geriau suprasti Europą, kurioje gyvename. Tad apie viską nuo pradžių.

313 m. priėmus Milano ediktą Romos imperijoje krikščionims buvo suteikta tikėjimo laisvė. Šis dokumentas reiškė, kad krikščionių bendruomenės Romos imperijoje gali laisvai išpažinti savo tikėjimą ir atlikti religines apeigas. Krikščionims tapo lengviau skleisti savo tikėjimą tarp kito tikėjimo žmonių. Romos imperatoriai ėmė palankiau žiūrėti į krikščionybę. Joje jie matė vienijančią galią, nes krikščionybėje yra vienas visagalis Dievas. Be to, Bažnyčia teigė, kad visa valdžia kyla iš Dievo. Vadinasi, Dievas tiesiogiai suteikė valdžią Romos imperatoriui. Galiausiai 380 m. krikščionybė buvo pripažinta valstybine Romos imperijos religija. Augančios religinės institucijos – Bažnyčios – galva tapo Romos popiežius. Jis rūpinosi Bažnyčios vienybe ir krikščionių tikėjimo sklaida tarp kito tikėjimo žmonių, ypač tarp pagonių genčių. Į šiaurę nuo Alpių tokių genčių buvo labai daug. Kas ir kaip ėmėsi skleisti krikščionybę į šiaurę nuo Alpių?

498 m. Frankų valdovui Chlodvigui priėmus krikštą, krikščionybė Vakarų Europoje pradėjo plisti greičiau (8.1 pav.), nes valdančioji dinastija Merovingai tapo krikščionimis. O viena pagrindinių valdovo krikščionio priedermių buvo Bažnyčios globa, bažnyčių kūrimas ir aprūpinimas. Taigi Merovingai, kaip Frankų valstybės valdovai, įsipareigojo rūpintis Bažnyčia savo valstybėje ir ją globoti. Bažnyčių ir vienuolynų kūrimas bei aprūpinimas reikalavo daug laiko ir pastangų. Todėl valdovai Merovingai VI–VII a. stengėsi padėti Bažnyčiai pirmiausia savo valdomos valstybės teritorijoje. Tuo metu dauguma Europos teritorijos gyventojų buvo pagonys. Tarp jų krikščionybei skleisti reikėjo daug didesnių pastangų ir užmojo. Pietų Europoje, Apeninų pusiasalyje, buvo institucija ir jai atstovaujantis asmuo, į krikščionybės plėtrą žvelgiantis plačiau. Tai buvo Romos popiežius. Būtent jis, kaip aukščiausias Bažnyčios dvasininkas ir jos vadovas, ėmėsi pirmojo didelio Europos christianizacijos (krikščionybės skleidimo nekrikščioniškuose kraštuose) plano.

8.1 pav. Šv. Jono baptisterija (sen. gr. baptízō – panardinti) Riva San Vitalėje. Tokios krikštyklos – vieni pirmųjų krikščioniškų mūrinių statinių Europoje. Nors nedidelės, tačiau itin svarbios, nes buvo skirtos krikšto apeigoms, Šveicãrija.

VI–VII a. sandūroje popiežius Grigalius I Didysis išplėtė savo veiklą ir įtaką toli už Romos miesto ribų (8.2 pav.). Rūpindamasis Bažnyčios reikalais ir siekdamas įtvirtinti krikščionių tikėjimą rašė laiškus vyskupams ir valdovams pasauliečiams. Jo parašyti laiškai ir veikalai vėliau tapo itin svarbūs. Būtent Grigaliaus I Didžiojo pastangos davė pradžią spartesnei Europos christianizacijai. 597 m. jis pasiuntė vienuolius benediktinus į christianizacijos misiją Britų salose. Šios misijos tikslas buvo vietinių pagonių genčių krikštas. Tais laikais tai buvo itin sunkiai pasiekiamas tikslas. Juk reikėjo nukeliauti ilgą ir pavojingą kelią iš Romos į Britų salas. Manoma, kad popiežiaus į misiją iš Romos išsiųsti vienuoliai, vienas iš jų buvo šv. Augustinas Kenterberietis, laivu pasiekė Marselį. Tada keliavo Ronos upe į šiaurę. Pasiekė Lamanšo sąsiaurį, persikėlė ir išsilaipino vienoje iš Britų salų. Jų laukė sunki bei pavojinga kelionė ir susitikimas su krašto valdovu pagoniu Etelbertu I (A šaltinis).

8.2 pav. Popiežius Grigalius I Didysis vaizduojamas kaip šventasis ir itin mokytas vyras, stilizuota rankraščio miniatiūra, IX a.

A šaltinis

Apie šv. Augustino Kenterberiečio ir su juo keliavusių vienuolių susitikimą su karaliumi Etelbertu I rašoma:

„Po kelių dienų į salą atkeliavo karalius ir, įsikūręs po atviru dangumi, įsakė Augustinui su savo palydovais atvykti pokalbio. <...> Šie atvyko ne su demoniška, bet su dieviška drąsa, nešini sidabriniu kryžiumi ir Dievo Gelbėtojo atvaizdu, giedodami giesmes, skelbdami amžiną šlovę Dievui ir melsdamiesi.“

Iš lotynų k. vertė V. Volungevičius, pagal Venerabilis Bedae Historia ecclesiastica gentis anglorum, Londini: Sumptibus societatis, 1838, p. 54.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokį įsakymą vienuoliams davė į salą atkeliavęs karalius? Kaip manote, kodėl?
  2. Kaip pas karalių atvykusį šv. Augustiną ir jo palydovus apibūdino istorijos šaltinio autorius? Savo atsakymą pagrįskite šaltinio citata.

Šv. Augustinui ir jo pagalbininkams benediktinų vienuoliams pavyko pakrikštyti Etelbertą I, jis tapo pirmuoju karaliumi krikščioniu Britų salose. Karaliaus ir karaliaus žmonos Bertos padedamas, šv. Augustinas 597 m. įkūrė Kenterberio arkivyskupiją. Ateityje Kenterberio katedra bus svarbiausia Anglijos šventovė. Užsitikrinęs Etelberto I paramą, šv. Augustinas Kenterberietis skleidė krikščionybę tarp vietos genčių ir salyne kūrė bažnytines institucijas. Jo darbas buvo itin vaisingas, todėl VII–VIII a. vietiniai Britų salų vienuoliai vykdė christianizacijos misijas ne tik pačiame salyne, bet ir žemyninėje Europoje.

Klausimai ir užduotys

  1. Kelintame amžiuje nustota persekioti krikščionis?
  2. Kodėl Chlodvigui priėmus krikštą krikščionybė Europoje pradėjo plisti greičiau?
  3. Nurodykite dvi priemones, kuriomis popiežius Grigalius I Didysis skleidė krikščionių tikėjimą. Paaiškinkite, kuo kiekviena iš jų prisidėjo prie krikščionybės plėtros.

Vienuoliai misionieriai ir vienuolynai Europoje

Iki VII a. pradžios Frankų valstybėje krikščioniškos buvo daugiausia miesto tipo gyvenvietės. Jose įsikūrę vyskupai rūpinosi katedromis ir mieste gyvenančiais tikinčiaisiais. Tai VII–VIII a. pakeitė pradėtos rengti vienuolių benediktinų krikščionybės sklaidos misijos Vakarų Europoje, tai yra dabartinių Áustrijos, Bel̃gijos, Prancūzi̇̀jos, Šveicãrijos, Vokieti̇̀jos teritorijose (8.3 pav.).

8.3 pav. Krikščionybės sklaida Europoje IV–VIII a.

Į misijas vienuoliai misionieriai neretai išsiruošdavo vieni, lydimi tik keliolikos ar keleto bendraminčių, ir kelionėse sunkiomis, atšiauriomis sąlygomis įveikdavo didelius atstumus. Kelių arba nebuvo, arba jie buvo labai prastos būklės, todėl keliauti buvo ypač sunku. Paprastai vienuoliai misionieriai įsikurdavo sunkiai įžengiamose, negyvenamose arba retai apgyventose žemėse. Jie steigė vienuolynus salose, pusiasaliuose, slėniuose, kalnų papėdėse ir tarp kalvų. Tokias sunkiai pasiekiamas vietoves rinkosi norėdami melstis ir gyventi tyloje, atsiskyrę nuo pasaulio, atsidėję fiziniam darbui. „Melskis ir dirbk“ (lot. ora et labora) – toks buvo pirmosios Europoje benediktinų vienuolijos šūkis. Vienas pirmųjų tokių vienuolių buvo šv. Kolumbanas. Į žemyninę Europą, Frankų karalystę, jis atkeliavo iš Airijos ir 590 m. Vogėzų girios vakaruose, kalvų papėdėje, įkūrė Liuksejo (Luxeuil) vienuolyną. Vėliau Vakarų Europoje misijas rengė ne vienas įžymus benediktinų vienuolis (8.4 pav.). Vienas garsiausių buvo šv. Bonifacas (8.5 pav.). VIII a. pirmoje pusėje dabartinėse Prancūzi̇̀jos ir Vokieti̇̀jos teritorijose jis kūrė vienuolynus ir krikštijo bavarų ir saksų gentis. Dėl svaraus indėlio į krikščionybės plėtrą vokiečiakalbėse žemėse vėliau jam buvo suteiktas vokiečių tautos apaštalo vardas.

8.4 pav. Murbacho vienuolynas, įkurtas VIII a., Prancūzijà.
8.5 pav. Šv. Bonifaco gyvenimo akimirkos. Miniatiūros kairėje – šv. Bonifacas krikštija, dešinėje – miršta kankinio mirtimi, Fuldos sakramentarijus, X a. pab.

Christianizacijos misijose daugelis pirmųjų Europos vienuolių misionierių susidūrė su vietinių genčių pasipriešinimu. Gentys į juos žiūrėjo kaip į atėjūnus, vietinės tvarkos griovėjus, todėl ne vieną jų nužudė. Vietiniai nenorėjo priimti krikšto ir krikščionybės, nes būtų turėję atsisakyti savo tikėjimo, garbinamų dievų, įprasto gyvenimo būdo ir pripažinti vieną Dievą. Nauja religija jiems reiškė naujus papročius ir nuolatinį bažnyčios lankymą, sakramentų (Krikšto, Komunijos) priėmimą ir Dešimties Dievo įsakymų laikymąsi. Nors krikščionybės skleidėjai vienuoliai misionieriai misijose ir patirdavo sunkumų, krikščionybė vis plačiau sklido, o valstybių valdovai vis labiau stengėsi, kad ji plistųjų valdomose žemėse ir net už jų ribų.

Klausimai ir užduotys

  1. Kaip vadinama žmonių bendrija, platinusi Europoje krikščionybę?
  2. Kaip prie krikščionybės plėtros prisidėjo vienuolis šv. Kolumbanas?
  3. Kodėl vienuoliai misijose susidurdavo su vietinių pasipriešinimu ar net buvo žudomi?

TYRINĖKITE!

Raskite internete VI–VII a. Vakarų Europoje susikūrusių vienuolių ordinų pavadinimus. Išsiaiškinkite, kuo ordinai skyrėsi.

Valdovai ir vyskupai

Svarbiausi krikščionybės globėjai ir gynėjai buvo besikuriančių Europos valstybių valdovai. Jie steigė bažnyčias ir vienuolynus, dovanojo jiems žemių ir kitokių gėrybių. VI a. Frankų valstybėje bažnyčias steigti ir jomis rūpintis pradėjo Merovingai. Vėliau, VIII a., ši pareiga atiteko naujai valdančiajai dinastijai Karolingams. Valdovai įsipareigojo globoti ir vienuolius bei vyskupus, kurie vykdė misijas ir skleidė krikščionių mokymą jų valdomose žemėse (B šaltinis). Pavyzdžiui, Frankų valstybės valdovas Karolis Didysis titulavosi Bažnyčios gynėju (8.6 pav.). Tokį valdovo krikščionybės plėtros palaikymą ir Bažnyčios globą galima aiškinti tuo, kad pats valdovas buvo krikščionis ir karaliaus karūną jam uždėjo svarbiausias šalies dvasininkas svarbiausioje krašto katedroje. O dvasininkai turėjo didelę galią ir įtaką. Valdovas bendradarbiavo su Bažnyčia ir aukštaisiais dvasininkais. Jie buvo valdovo atrama visame krašte, palaikė valdovą ir skelbė apie jo svarbą krašto gyvenimui ir taikai. Savo ruožtu valdovas padėjo vyskupams steigti naujas vyskupijas ir rūpintis, kad jose būtų kuriamos parapijos – mažiausi Bažnyčios administraciniai teritoriniai dariniai. Parapijos bažnyčiai vadovavo kunigas. Jis ėjo savo pareigas: laikė šv. Mišias, krikštijo, tuokė, laidojo ir kitaip rūpinosi parapijos tikinčiaisiais (parapijiečiais).

8.6 pav. Mainco katedra šiandien, Vokietijà. VIII a. antroje pusėje, valdant Karoliui Didžiajam, Maincas buvo arkivyskupija ir vienas svarbiausių christianizacijos centrų.

B šaltinis

VIII a. pr. Karolio Didžiojo senelio Karolio Martelio išduotame apsaugos rašte vienuoliui Bonifacui rašoma:

„[T]ėvams vyskupams, kunigaikščiams, grafams, vietininkams, tiek vietiniams, tiek visiems mūsų pašauktiems ir pasklidusiems pasiuntiniams bei mūsų draugams [praneša] jūsų žymusis majordomas Karolis. <...>

Tebūna žinoma, kad apaštališkasis vyras Kristuje tėvas Bonifacas, vyskupas, atvyko ir mums pranešė, kad turime jį priimti į mūsų aukščiausią globą ir apsaugą. Žinokite, kad mes tai nuoširdžiai darome. Todėl mes tuo tikslu surašome ir mūsų patvirtintą jam duodame raštą, kad ir kur jis bekeliautų, kelyje būtų su mūsų meile bei lydimas mūsų aukščiausios globos.“

Iš lotynų k. vertė V. Volungevičius, pagal Monumenta Germaniae Historica. Diplomata maiorum domus regiae e stirpe Arnulforum, ed. I. Heidrich, Hannoverae: Impensis Bibliopolii Hahniani, 2011, p. 27.

Klausimai ir užduotys

  1. Į ką šiame rašte kreipiasi jį išdavęs asmuo?
  2. Kokią veiklą, anot istorijos šaltinio, vykdė tėvas Bonifacas?
  3. Pasvarstykite, kodėl vienuoliui Bonifacui reikėjo šio apsaugos rašto.

VIII–IX a. Frankų valstybės valdovai didelį dėmesį skyrė sinodams (sen. gr. synodos – suėjimas). Tai buvo krašto vyskupų, abatų (vienuolynų vyresniųjų) ir kitų aukštųjų dvasininkų susirinkimai. Juos šaukdavo ir jiems dažniausiai vadovaudavo valdovas. Tai liudijo, kokią didelę galią Bažnyčiai savo valdomoje valstybėje turėjo valdovas. Sinoduose buvo sprendžiami svarbūs Bažnyčios reikalai, nustatomos dvasininkų teisės ir pareigos, aptariama, kaip turi būti rengiamos ir laikomos šv. Mišios, kaip dvasininkai turi rūpintis tikinčiaisiais. Ypač daug dėmesio sinodams skyrė Karolis Didysis. Siekdamas Frankų valstybėje Bažnyčios vienybės jis savo valdymo metais sušaukė nemažai sinodų. Taip pat steigė bažnyčias ir vienuolynus, rūpinosi, kad svarbiausios bažnyčios ir vienuolynai turėtų savo kasdienei veiklai būtinų daiktų ir knygų (8.7 pav.).

8.7 pav. Kristus Visagalis, rankraštinės evangelijų knygos iliuminacija, IX a. pradžia. Evangelijas į knygą surašė ir apipavidalino vienuoliai.

Taigi Europoje susiklostė tradicija, kad valstybės christianizacijos pradžioje valdovas buvo pagrindinis besikuriančios Bažnyčios globėjas ir gynėjas. Taip buvo Anglijoje, Prancūzijoje, Lenkijoje, Vengrijoje ar kurioje kitoje krikščioniškoje monarchijoje. Tik vėliau, valstybėje įsteigus vyskupiją ir augant bažnyčių bei parapijų skaičiui, vyskupas įgydavo autoritetą ir galią.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite ne mažiau kaip dvi priemones, Frankų valstybės valdovų naudotas krikščionybei skleisti VI–VII amžiuje.
  2. Kokį vaidmenį krikščionių Bažnyčios veikloje atliko sinodas?
  3. Pasvarstykite, kodėl Europos valstybių valdovams buvo naudinga dalyvauti skleidžiant krikščionybę.

Krikščionybės sklaida šiaurės ir rytų Europoje

Krikščionybės sklaida Viduramžių Europoje buvo ilgas procesas, tad trumpam nusikelkime į X a. Šventąją Romos imperiją. Jos imperatoriai Otonai buvo pagrindiniai krikščionybės nekrikščioniškuose Europos kraštuose skleidėjai. Imperijos šiaurėje įsteigtos Hamburgo ir Magdeburgo arkivyskupijos tapo christianizacijos centrais, iš kurių buvo siunčiamos misijos į pagoniškus šiaurės ir rytų Europos kraštus. Šiaurėje, Skandinavijoje, tuo metu kūrėsi naujos valstybės. Nors ir buvo vidinių prieštaravimų bei kovų, X–XI a. jų valdovai priėmė krikštą.

O rytų Europoje X–XI a. kūrėsi pirmosios Naujosios Europos valstybės Bohemija, Lenkija ir Vengrija. Jų valdovai priėmė krikštą ir savo valstybėse kūrė vyskupijas, steigė bažnyčias ir stengėsi jas aprūpinti. Imperatorių Otonų pradėtos christianizacijos misijos X–XI a. sandūroje pasiekė ir Báltijos jūros rytų regioną bei baltų gentis. 997 m. šv. Adalbertas Prahiškis bandė pakrikštyti prūsus ir buvo jų nužudytas (C šaltinis, 8.8 pav.). Misiją tęsė šv. Brunonas Kverfurtietis (apie 974–1009). 1009 m. jis su pagalbininkais pasiekė Lietuvą. Pirmą kartą rašytiniuose šaltiniuose buvo paminėtas Lietuvos vardas ir pirmą kartą istorijoje Lietuvai atsirado galimybė tapti krikščionišku kraštu. Lietuvių genties vadas Netimeras atsivertė į krikščionybę, tačiau kiti svarbūs genties asmenys pasipriešino ir šv. Brunoną nužudė. Užsimezgęs katalikiškos Europos ir Lietuvos ryšys nutrūko. Christianizacijos misijų į Baltijos jūros rytų regioną kurį laiką nebuvo rengiama. Tik po poros šimtmečių vėl buvo susidomėta Baltijos jūros rytų regionu. Deja, šis susidomėjimas pasireiškė ne taikiomis vienuolių misionierių misijomis.

C šaltinis

Apie XI a. pr. šv. Adalberto Prahiškio misiją prūsų žemėse buvo rašoma:

„Pagarbos vertas vadovas [šv. Adalbertas], drąsiai prisiartinęs prie vartų ir savo rykšte, kaip tai daro vyskupai, sudavęs į juos tarė: „Vartininke, atidaryk. Nori įžengti karališkosios šlovės pranašas, o pats karalius yra žinomas iš visokių dorybių; jo valia ir galia yra tvarkomas dangus ir žemė.“ Sakoma, jog miesto sargybinis atsakęs: „Mes nepratę įsileisti pro vartus bet kokį žmogų, todėl grįžk atgal, užlipęs ant kalvos, kuri kyšo už miesto, pasirodyk, kad galima būtų apžiūrėti, kas tu toks, ir tik po to, viršininkui įsakius, tau bus leista įžengti miestan.“ Išgirdęs šituos žodžius, klusnus Dievo karys leidosi apžiūrimas ant nurodytos aukštumos. Vienas iš sargybinių, pamatęs Dievo šventojo veidą, nepaprastai siaubingu balsu taip garsiai ėmė rėkti, kad tučtuojau subėgo triukšmingų vyrų ir moterų būrys, tarsi piktų bičių spiečius. Visi kaip vienas išsirikiavę ir apsupę Dievo šventąjį, nedorėliai apstulbo. Vienas iš jų, matyt, iš anksčiau jį buvo pažinojęs, todėl pasakė, jog tai esąs tas, kuris varginęs žmones nardindamas juos po vandeniu, taigi ir čia atėjęs žmonių panašiai kamuoti.“

​„Šv. Adalberto, kankinio, kančios“, iš lotynų k. vertė D. Mažiulytė, in: Baltų religijos ir mitologijos šaltiniai, t. I, sudarė N. Vėlius, Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1996, p. 186–187.
8.8 pav. Prūsai nužudo misionierių šv. Adalbertą Prahiškį, Gniezno katedros bronzinių durų bareljefas, XII a., Lenkija.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite asmenybę, apie kurios veiklą kalbama šiame istorijos šaltinyje.
  2. Kaip miesto sargybinis pasielgė su žmogumi, atvykusiu prie vartų? Kodėl būtent taip?
  3. Kaip sargybiniai ir miesto gyventojai elgėsi pamatę, kas atvyko į jų miestą? Kaip manote, kodėl?

Klausimai ir užduotys

  1. Išvardykite Šventosios Romos imperijos miestus, kurie tapo christianizacijos centrais.
  2. Kelintame amžiuje christianizacijos misijos pasiekė mūsų regioną?
  3. Paaiškinkite, kuo Lietuvos istorijai svarbi šv. Brunono misija.

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Krikščionybės plėtrą Europoje VI–XI a. pradžioje padalykite į du laikotarpius. Nurodykite, kurie Europos regionai arba valstybės kiekvienu iš laikotarpių priėmė arba bandė priimti krikščionybę.
  2. Apibūdinkite ne mažiau kaip dvi Europos valstybių valdovų ir Katalikų bažnyčios vadovų naudotas priemones krikščionybei stiprinti. Kuri iš jų, jūsų manymu, turėjo didesnį poveikį? Savo nuomonę pagrįskite.
  3. Įvertinkite vienuolių įtaką krikščionybės sklaidai Europoje.

TYRINĖKITE!

Parašykite 100–150 žodžių rašinį apie vienuolių misionierių atvykimą į nekrikštytą Europos teritoriją VI–XI a. pradžioje. Rašinio stilius – jūsų pasirinkimas, bet nenutolkite nuo istorinės tikrovės.

IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ

Skleidžiantys krikščionybę vienuoliai susidurdavo su svetimos religijos nenorinčiais vietiniais. Šie susidūrimai kartais baigdavosi tragiškai, pavyzdžiui, šv. Brunonui buvo nukirsta galva. Kaip manote, ar gindami savo senąjį tikėjimą ir tradicijas žmonės buvo teisūs? Savo nuomonę pagrįskite.

Prašau palaukti