Tema 7.5 (Istorija 8)

XVI–XVII a. LDK kultūros ir švietimo židiniai

Šioje temoje JŪS

  • Aptarsite XVI–XVII a. kultūros ir švietimo sklaidą Europoje.
  • Apibūdinsite XVI–XVII a. Lietuvõs dvarų kultūros reikšmę.
  • Išsiaiškinsite Vilniaus universiteto indėlį į LDK kultūrą ir švietimą.

Kultūros sklaida Europoje

Šiandien žinome, kad nuomonių įvairovė ir tarpusavio konkurencija dažniausiai skatina ką nors išrasti ir atrasti, keisti, tobulinti ir skleisti. XVI a. prasidėjusi Reformacija panašiai skatino Europos švietimo, mokslo ir kultūros sklaidą. Protestantai pabrėžė lavinimosi ir raštingumo būtinybę. Šalia kelis šimtmečius Europoje veikusių katalikiškų universitetų kūrėsi protestantiški universitetai, ypač į protestantizmą perėjusiose valstybėse ir žemėse. Todėl katalikai ėmė daugiau dėmesio skirti visuomenės švietimui ir lavinimui. Čia išskirtinį vaidmenį atliko jėzuitai. Dėl XVI–XVII a. vyravusios katalikų ir protestantų konkurencijos moksle, švietime ir kultūroje įvyko didelių pokyčių.

Viduramžiais didžioji visuomenės dalis buvo neraštinga. Išsilavinę ir raštingi paprastai buvo tik dvasininkai. Tačiau padėtis pamažu keitėsi, raštas tapo vis svarbesnis kasdieniame gyvenime ir galiausiai taip paplito, kad kilmingam pasauliečiui skaityti ir rašyti tapo būtina. Mokėti skaityti buvo naudinga sprendžiant praktines užduotis, kaip antai susipažįstant su dokumento turiniu. Europos kilmingieji skaitė ne tik religinę literatūrą, visų pirma Šventąjį Raštą, bet ir grožinius, pažintinius kūrinius (4.1 pav.). Ypač didelį postūmį rašto ir skaitymo kultūrai padarė spausdinimo staklių išradimas XV a. viduryje.

4.1 pav. Publijaus Kornelijaus Tacito (Publius Cornelius Tacitus) knygos „Germanija“ antraštinis puslapis, 1536 metai. Lotynų kalba I a. pabaigoje parašyto antikinio teksto rankraštis buvo rastas vienuolyno bibliotekoje, atspausdintas tapo skaitančiųjų itin mėgstama knyga.

Tačiau Europos kilmingieji ne tik naudojosi kultūros vaisiais. Laikui bėgant jie tapo aktyviais meno kūrinių (literatūros, tiksliau, poemų, dailės ir architektūros) užsakovais ir iš dalies kūrybos dalyviais, reikšdami savo estetines sampratas ir religinius įsitikinimus. Kilmingieji rėmė, o kartais ir išlaikė menininkus bei rašytojus, taip skatindami meno ir rašto kultūros plėtrą. XVI–XVII a. kilmingųjų užmiesčio pilys ir dvarai ar miesto rūmai tapo meno kūrinių lobynais, savotiškomis saugyklomis (4.2 pav.). Čia buvo kaupiamos įspūdingos bibliotekos, ant sienų kabėjo garsių menininkų paveikslai ir gobelenai (4.3 pav.).

4.2 pav. Rotondos vila, Vičenca, Itãlija, XVI a. antra pusė
4.3 pav. Gobelenas, kuriame pavaizduoti žaidžiantys amūrai – meilės dievai, flamandų audėjo Nikolo Karcherio (Nicolas Karcher) dirbtuvės, XVI a. pirma pusė. Gobelenai buvo vienas iš itin populiarių XVI–XVII a. meno kūrinių, kuriuos savo dvarams, rūmams ir pilims išpuošti užsakydavo Europos monarchai ir kilmingieji.

Klausimai ir užduotys

  1. Kuri visuomenės grupė, be dvasininkų, ankstyvaisiais Naujaisiais laikais išmoko skaityti ir ėmė lavintis?
  2. Ne mažiau kaip dviem įrodymais pagrįskite arba paneikite teiginį, kad XVI–XVII a. Europos kilmingieji tapo aktyviais kūrybos dalyviais.
  3. Kokią naudą gaudavo kilmingieji iš menininkų, o kokią menininkai iš kilmingųjų?

Lietuvos dvarų kultūra

LDK kilmingieji elgėsi panašiai kaip Vakarų Europos kilmingieji. Nuo XV a. LDK kilmingieji, didikai ir bajorai, studijuoti keliavo į Europą, pirmiausia į Lénkijos karalỹstę ir Šveñtąją Ròmos impèriją. Vėliau, XVI–XVII a., LDK kilmingųjų jau studijavo Itãlijoje ir Prancūzijoje. Jie vyko pasisemti patirties, pamatyti kitų šalių, o visų pirma įgyti žinių ir išsilavinimo. Po studijų ir kelionių jie grįždavo į tėvynę ne tik išmokę užsienio kalbų ar pagilinę lotynų kalbos žinias. Į tėvų pilis ir dvarus jie grįždavo su idėjomis ir jas įkūnydavo tėvynėje. Lietuvos kilmingieji užsiėmė ne tik valstybės reikalais, ėjo valstybines pareigas ir valdė savo dideles valdas. Jie, kaip ir kiti XVI–XVII a. Europos kilmingieji, užmiesčiuose, miestuose ir miesteliuose statėsi naujus dvarus ir rūmus (4.4 pav.). Ilgainiui šie tapo kultūros ir švietimo židiniais.

4.4 pav. Myriaus pilis, pastatyta XVI a., Baltarùsija, fotografuota XXI a. pr.

Lietuvos kilmingieji stengėsi laikytis Europos madų. Nuo XVI a. savo dvarams ir rūmams statyti, įrengti ir išpuošti jie kvietėsi architektus (4.5 pav.) ir dailininkus iš Europos. Kilmingųjų užsakomi meno kūriniai (paveikslai, taikomosios dailės dirbiniai) buvo kaupiami ir saugomi jų dvaruose. Ten dažnai svečiavosi įvairūs menininkai, dailininkai ir poetai. Dažnas didikas dvare turėjo savo muzikantų ar aktorių. Neretai kilmingieji remdavo rašytojus ir poetus, kurie savo kūriniuose pabrėždavo ar net perdėdavo savo rėmėjo ar visos jo giminės nuopelnus (A šaltinis). Tad XVI–XVII a. Lietuvos kilmingųjų dvaruose virte virė kultūrinis gyvenimas. Kilmingųjų dvarai tapo kultūros židiniais, darančiais įtaką ne tik apylinkių, bet ir visos valstybės kultūriniam gyvenimui.

4.5 pav. Panemùnės pilis, pastatyta XVII a. pradžioje. Manoma, kad ją suprojektavo ir statybų darbus prižiūrėjo LDK gyvenęs nyderlandų kilmės architektas Petras Nonhartas (Peter Nonhart).

A šaltinis

LDK kilmingieji, didikai ir bajorai, pavesdavo poetams sukurti įvairių literatūros kūrinių. Neretai poetas laikinai apsigyvendavo kilmingojo dvare ar rūmuose. Kilmingųjų užsakyti kūriniai šlovino užsakovus. Antai poemoje, kurią XVI a. pabaigoje užsakė LDK didikas Mikalojus Radvila Rudasis, rašoma:

„Radvila! Patį dabar apdainuosiu, atmintinus darbus

tavo, Senoli, ir tau šią pierišką auką aukosiu.

Nors apie tavo žygius po Europą ir barbarų kraštą

garsas skersai išilgai iš trilypio rago pasklido,

ryšiuosi savo giesmėn vis viena, Didysis, sudėti

tavo garbingus vardus ir karus, ir šlovę nemarią.“

Jonas Radvanas, Radviliada, iš lotynų k. vertė Sigitas Narbutas, Vilnius: Vaga, 1997, p. 7.

Klausimai ir užduotys

  1. Kuri Lietuvos didikų giminė minima istorijos šaltinyje?
  2. Koks šios poemos tikslas?
  3. Kaip manote, ar tokio pobūdžio kūriniai XVI a. pabaigoje buvo svarbūs visuomenei? Nuomonę pagrįskite.

XVI a. LDK kilmingųjų dvarai tapo svarbiais švietimo centrais. Juose buvo steigiamos mokyklos, plėtojamas pradinis ir vidurinis mokslas, veikė spaustuvės, buvo kaupiamos bibliotekos ir archyvai. XVI–XVII a. išskirtinei dvarų kultūrai atstovavo galingiausios ir turtingiausios LDK didikų giminės: Sapiegos (4.6 pav.), Pacai ir ypač Radvilos. Didikų Radvilų giminė buvo itin didelė, o jai priklausantys dvarai plačiai pasklidę po centrines LDK žemes. Dvarų kultūros suklestėjimas siejamas būtent su vienu iš Radvilų Mikalojumi Kristupu Radvila Našlaitėliu (1549–1616, 4.7 pav.). M. Radvila Juodasis buvo kalvinistas, tačiau jo sūnus M. K. Radvila Našlaitėlis atsivertė į katalikybę. Jis studijavo Šventõsios Ròmos impèrijos universitetuose ir įgijo puikų išsilavinimą. Po kelionių po Europą ir studijų grįžo į Lietuvą ir sukaupė tais laikais išties didelę biblioteką (apie 700 knygų). Pažinęs Europoje vyraujančias architektūros madas, M. K. Radvila Našlaitėlis pasirūpino Nesvyžiaus gynybinės pilies statybomis (4.8 pav.). Nesvyžiaus pilis tapo to meto LDK didiko rezidencijos pavyzdžiu. Čia buvo saugomas Radvilų archyvas, veikė mokykla ir spaustuvė. Nesvyžius sutelkė nemažai menininkų ir mokslininkų. Dėl tokios turtingos intelektualinės aplinkos ir M. K. Radvilos Našlaitėlio gebėjimų bei pastangų XVII a. pradžioje pasaulis išvydo tuo metu tiksliausią LDK žemėlapį (4.9 pav.).

4.6 pav. Sapiegų rūmai Vı̇̀lniuje, XVII a. pab., fotografuota XXI a. pr.
4.7 pav. Mikalojus Kristupas Radvila Našlaitėlis, graviūra, dail. Džovanis Batista Fontana (Giovanni Battista Fontana), 1601 m.
4.8 pav. Radvilų giminės Nesvyžiaus gynybinė pilis ir rūmai, XVI a. pab., Baltarusija, fotografuota XXI a. pradžioje. Šiuos rūmus galima laikyti LDK dvarų kultūros viršūne.
4.9 pav. Mikalojaus Kristupo Radvilos Našlaitėlio žiniomis ir pastangomis parengtas LDK žemėlapis, XVII a. antra pusė

Kad ir kokios galingos ir turtingos buvo LDK didikų giminės, pavertusios savo dvarus kultūros ir švietimo židiniais, jos negalėjo įsteigti universiteto – aukštosios mokyklos. Tam reikėjo ne tik materialinių ir intelektualinių išteklių, bet ir valdovo privilegijos, taip pat Romos popiežiaus bulės.

Klausimai ir užduotys

  1. Kuriose Europos valstybėse XV–XVII a. studijavo kilmingi Lietuvos jaunuoliai?
  2. Nurodykite dvi Europos kilmingųjų veiklas, kuriomis XVI–XVII a. vertėsi ir LDK kilmingieji.
  3. Kuo išskirtinė didikų Radvilų rezidencija Nesvyžiuje?

TYRINĖKITE!

Išsiaiškinkite, koks dvaras yra arba buvo arčiausiai jūsų gyvenamosios vietos. Su bendraklasiais parenkite tinklalaidę apie dvaro architektūrą, istoriją. Jei yra galimybė, surinkite aplink dvarą gyvenančių ar gyvenusių žmonių prisiminimus.

Ryčiausia Europos aukštoji mokykla

XVI a. vis daugiau LDK kilmingųjų vyko į Europos universitetus studijuoti. Tai rodė, kad Lietuvojè trūksta mokymo įstaigos, kurioje būtų galima tęsti studijas baigus katedrų, dvarų ir vidurinių mokyklų mokslus. LDK kaimynystėje, liuteroniškoje Prūsijoje, 1544 m. buvo įkurtas Karaliaučiaus universitetas. Tai reiškė, kad protestantiškas Karaliaučiaus universitetas gali vilioti studentus iš Lietuvos. XVI a. dėl Reformacijos plėtros tai buvo suvokta kaip pavojus katalikybei. Todėl Vilniaus vyskupas Valerijonas Protasevičius (4.10 pav.) pradėjo rūpintis, kad būtų įsteigtas universitetas. Tai buvo nelengvas ir daug laiko reikalaujantis darbas. 1569 m. V. Protasevičius pakvietė į LDK jėzuitus. Vilniaus vyskupo sumanymas buvo aiškus: jėzuitai turėjo rūpintis švietimu, katalikų tikėjimo krašte stiprinimu ir kova su Reformacija (B šaltinis). 1570 m. jėzuitai įkūrė Vilniaus jėzuitų kolegiją. Po kelerių metų M. K. Radvila Našlaitėlis perkėlė į Vilnių savo tėvo įkurtą spaustuvę ir patikėjo ją jėzuitams. Ilgainiui spaustuvė taps neatskiriama ir svarbia būsimo Vilniaus universiteto dalimi. O iki tol Vilniaus jėzuitų kolegija buvo aukštesnioji mokykla, joje savo žinias gilino Lietuvos kilmingieji ir miestiečiai, būta ir gabių žemesnės kilmės studentų.

4.10 pav. Valerijonas Protasevičius, tapyba, XVIII a.

B šaltinis

1569 m. Vilniaus vyskupo Valerijono Protasevičiaus privilegijos į Vilnių atvykstantiems jėzuitams:

„Kadangi jau nemažai laiko stebime, jog ši mūsų tėvynė, tai yra Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, tarp kitų provincijų didžiai garsi, gausiai gyvenama ir derlinga, turtinga daugybe talentų ir kitokių dalykų, slegiama vienos nemenkos blogybės: mat neturi jokios mokyklos ar kolegijos, kuriose Visagalio Dievo garbei ir šlovei, Jo dieviškojo kulto skleidimui ir šios Respublikos naudai būtų viešai mokomasi <…>, kad būtų lavinamas jaunimas ir žmonės skatinami siekti dorybės ir išsilavinimo, ir ne visiems, net ir įgimtu talentu ir protu apdovanotiems, pakanka lėšų vykti į kitus kraštus ir mokyklas, kad galėtų lavinti savo sugebėjimus. <…> Taigi, mums apie tai mąstant ir skiriant tam daug rūpesčių ir pastangų <…> priėjome prie tokios nuomonės, kad į šią provinciją ir svarbiausią jos miestą Vilnių nutarėme pasikviesti ir įvesdinti mokytus ir pamaldžius vyrus iš kitų kolegijų, kurios vadinamos Jėzaus Draugijos [kolegijomis].“

Ankstyvieji Vilniaus universiteto istorijos šaltiniai, sudarė Paulius Rabikauskas, Vilnius: Aidai, 2009, p. 38–39.

Klausimai ir užduotys

  1. Apie kokią LDK egzistavusią blogybę kalba istorijos šaltinio autorius? Paaiškinkite, kodėl tai buvo blogybė.
  2. Kaip susidoroti su šia blogybe sumanė vyskupas V. Protasevičius?

Vilniaus jėzuitų kolegija nebuvo aukštoji mokykla. Kad būtų įkurtas universitetas, dar reikėjo įdėti daug darbo: pasirūpinti dėstytojais, pinigais, ūkiu ir bendruomenės aprūpinimu. Galiausiai ankstyvaisiais Naujaisiais laikais, kaip ir Viduramžiais, universitetui įsteigti buvo būtini raštai: valdovo privilegija ir universiteto įsteigimą patvirtinanti Romos popiežiaus bulė. Matydamas didelę Vilniaus vyskupo paramą, čia atvykusių ir kolegijoje dirbančių jėzuitų pastangas bei dalies visuomenės poreikį Lietuvoje turėti universitetą, 1579 m. balandžio 1 dieną Lietuvos didysis kunigaikštis ir Lenkijos karalius Steponas Batoras (4.11 pav.) išleido universiteto steigimo privilegiją. Šia valdovo privilegija buvo įsteigta Vilniaus akademija (universitetas) (4.12 pav.). Po kelių mėnesių popiežius Grigalius XIII savo bule patvirtino Vilniaus jėzuitų kolegijos pertvarkymą į Vilniaus akademiją. Taigi, Vilniuje pradėjo veikti universitetas, jo mokslinėje, kūrybinėje ir švietimo veikloje apie du šimtmečius pirmuoju smuiku griežė jėzuitai. Vilniaus akademija tapo ne tik katalikų tikėjimo saugojimo ir skleidimo centru, bet ir svarbiausiu LDK švietimo, mokslo ir kultūros židiniu.

4.11 pav. Lenkijos karalius ir Lietuvos didysis kunigaikštis Steponas Batoras, graviūra, 1584 m.
4.12 pav. Vilniaus universiteto astronomijos observatorijos bokštas, Didysis kiemas ir Šv. Jonų bažnyčia su varpine

Pradžioje Vilniaus universitete (VU) veikė Filosofijos ir Teologijos fakultetai. Vėliau, XVII a. viduryje, buvo įkurtas Teisės fakultetas. Filosofija buvo suprantama kaip išsilavinimo pagrindas, teologijos studijos buvo skirtos Šventojo Rašto, Bažnyčiai svarbių tekstų ir tikėjimo dalykų aiškinimui, o teisės studijomis studentai buvo ruošiami valstybės tarnybai ir viešajai veiklai. Tad universitetas pradėjo rengti kraštui būtinus raštingus ir išsilavinusius žmones, kurių gebėjimai ir žinios galėtų tarnauti valstybei bei visuomenei. Dabar prisiminkime jau minėtą spaustuvę. Vilniaus akademijos spaustuvės svarba kraštui tapo milžiniška. Būtent joje 1595 m. pirmą kartą LDK teritorijoje buvo išspausdinta knyga lietuvių kalba. Tai iš Kėdáinių apylinkių kilusio kunigo ir lietuvių raštijos kūrėjo Mikalojaus Daukšos (apie 1527–1615) „Katekizmas“ (4.13 pav.). M. Daukša buvo itin išsilavinęs katalikų dvasininkas, susipažinęs su humanistinėmis Renesanso idėjomis. Jis puikiai suprato gimtosios kalbos svarbą. Žinoma, ši knyga buvo religinio pobūdžio, nes pirmiausia tikėjimo tiesas žmonėms reikėjo perduoti jų gimtąja kalba.

4.13 pav. Pirmosios Lietuvoje lietuvių kalba Vilniaus akademijos spaustuvėje išspausdintos knygos „Katekizmas“ antraštinis puslapis, 1595 m.

Ilgainiui Vilniaus akademija tapo svarbiausiu LDK švietimo ir mokslo centru. Joje studijavo ir dėstė ne tik Lietuvos, bet ir kitų Europos kraštų studentai bei profesoriai. Kai kurie Vilniaus universiteto auklėtiniai vėliau patys tapo universiteto profesoriais ir paliko ryškų pėdsaką Lietuvos ir Europos kultūroje. Pirmasis buvo jėzuitas Konstantinas Sirvydas. XVII a. pirmoje pusėje Vilniaus universitete jis dėstė teologiją ir sakė pamokslus lietuvių kalba Šv. Jonų bažnyčioje (C šaltinis). Reikšmingiausias jo darbas yra apie 1620 m. parengtas pirmasis lietuvių kalbos žodynas. Šį trikalbį žodyną Vilniaus akademijos spaustuvė išleido ne vieną kartą (4.14 pav.). Kitas universiteto auklėtinis pasiekė tarptautinę šlovę – iš Lenkijos kilęs Motiejus Kazimieras Sarbievijus (1595–1640) tapo vienu žymiausių XVII a. Europos poetų (4.15 pav.). 1620 m. VU pradėtas teologijos studijas jis tęsė Ròmoje. Baigęs mokslus XVII a. pirmoje pusėje VU dėstė teologiją ir filosofiją. Tačiau išgarsėjo M. K. Sarbievijus ne filosofiniais svarstymais ar Dievo apmąstymais, bet poezija lotynų kalba. Jo knygos buvo Europos spaustuvių leidžiamos ir perleidžiamos, o kūriniai skaitomi ir studijuojami Europos universitetuose (4.16 pav.). Trumpai tariant, Vilniaus universitetas, jo profesoriai ir studentai tapo Europos universitetinės kultūros dalimi.

4.14 pav. Konstantino Sirvydo lenkų–lotynų–lietuvių kalbų žodyno „Dictionarium trium linguarum“ penkto leidimo antraštinis puslapis, Vilnius, 1713 m.
4.15 pav. Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus poezijos rinktinės „Keturios lyrinių eilėraščių knygos“ antraštinis puslapis, 1632 m.
4.16 pav. Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus poezijos vertimo į anglų kalbą antraštinis knygos puslapis, Lòndonas, 1646 m.

C šaltinis

Iš Konstantino Sirvydo XVII a. pradžioje Šv. Jonų bažnyčioje sakyto pamokslo lietuvių kalba:

„Senas ir labai įsisenėjęs yra tasai žmonių būdas rinkti kitus į kokią nors vyresnybę: nežiūrėti į tai, ko pirmiausiai ir labiausiai reikia valdžiai, kad ji galėtų kitus žmones valdyti, bet žvelgti į kitus dalykus, kurie yra ne taip labai reikalingi tam, kuris kitus valdo. Ir todėl labiausiai [žmonės] žiūri, ar tasai, kurį nori išsirinkti vyresniuoju arba valdytoju, yra aukštos giminės, ar augalotas, ar turtingas, ar senos šeimos ir iš garsių namų kilęs. Bet aukšta kilmė, turtas, drabužiai nepadeda gerai kitus valdyti, jei nėra vyresnybei reikalingų gėrybių [dorybių] – išminties, proto, teisybės jausmo ir kitų tokių. Kas iš drabužių valdžiai: ne drabužių, bet galvos išmintingos jai reikia!“

Konstantinas Sirvydas, „Punktai sakymų Dievo žodžio“, in: Elektroninė lietuvių kalbos ir literatūros chrestomatija 11–12 klasei, p. 236.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokia kalba K. Sirvydas sakė pamokslus? Kaip manote, kodėl būtent šia kalba?
  2. Nurodykite paprotį (būdą), kurį autorius aptaria šiame pamoksle.
  3. Ko neužtenka, anot K. Sirvydo, norint valdyti?
  4. Kokiomis savybėmis turi pasižymėti asmuo, norintis valdyti?
  5. Pasvarstykite, kokios savybės būdingos šių dienų vadovams. Ar jos sutampa su K. Sirvydo nurodytomis?

Tai tik keli išties turtingos Vilniaus akademijos mokslinės ir kūrybinės veiklos momentai ir tik kelios asmenybės iš daugybės. Per XVII a. Vilniaus akademija tapo išskirtine mokslo ir švietimo įstaiga ne tik LDK, bet ir visoje Vidurio Rytų Europoje. Iki XVII a. vidurio Vilniaus akademija buvo ryčiausias Europos universitetas. XVIII a. universitete vis daugiau dėmesio buvo skiriama gamtos mokslams, astronomijai. Universiteto spaustuvė spausdino mokslo ir literatūros leidinius, vadovėlius lotynų, lenkų, lietuvių, rusėnų ir kitomis kalbomis. Nuo pat Vilniaus akademijos įkūrimo pagrindinis vaidmuo jos veikloje teko jėzuitams (4.17 pav.). Ilgainiui jie neapsiribojo Vilniaus universitetu ir XVII–XVIII a. išskirtinį vaidmenį turėjo ir viso krašto švietimo, kultūros srityse.

4.17 pav. Šv. Jonų bažnyčia – Vilniaus universiteto architektūrinio ansamblio dalis, architektas Jonas Kristupas Glaubicas, XVIII a. vid.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite priežastį, paskatinusią LDK katalikus Vilniuje įsteigti aukštąją mokyklą.
  2. Kokia organizacija ėmėsi kurti pirmąją LDK aukštąją mokyklą? Kodėl šiam darbui buvo pasirinkta būtent ji?
  3. Kokių dviejų dalykų mokėsi pirmieji VU studentai? Kuo šie dalykai buvo naudingi?
  4. Pasirinkite vieną temoje minimą VU dėstytoją ir apibūdinkite jo veiklą. Kaip manote, ar ši asmenybė vis dar svarbi šių dienų Lietuvos visuomenei? Atsakymą pagrįskite.

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Nurodykite ir apibūdinkite du XVI–XVII a. Europos kultūros ir švietimo sklaidos bruožus.
  2. Kokios naudos XVI–XVII a. dvarų plėtra davė mūsų šalies kultūrai?
  3. Pateikite ne mažiau kaip du įrodymus, kad Vilniaus universitetas XVI–XVII a. buvo svarbus ne tik LDK švietimui, bet ir mokslui, kultūrai.

TYRINĖKITE!

Šioje temoje kiek plačiau aptarta Radvilų pilis Nesvyžiuje. Pasirinkite vieną XVI–XVII a. LDK teritorijoje stovėjusią pilį ar dvarą ir sukurkite šio statinio maketą arba jį nupieškite.

IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ

Žavimės dvarais, jų dydžiu ir prabanga, bet ar susimąstome, kad juos kūrė ne tik gabūs architektai, bet ir daugybė darbininkų? Jie tikriausiai neturėjo kada džiaugtis dvarų grožiu. Kaip manote, kokią naudą iš dvaro gaudavo paprasti apylinkių žmonės? O gal jiems iš dvaro nebuvo jokios naudos? Nuomonę pagrįskite.

Prašau palaukti