Tema 11.3 (Istorija 6)

Kokiomis madomis sekė mūsų protėviai?

Šioje temoje MES

  • Apžvelgsime LDK gyventojų madas.
  • Nustatysime, kas ir iš kokių medžiagų LDK gamino drabužius.
  • Aptarsime, kaip pasikeitė Lietuvõs gyventojų mados XX amžiuje.

Drabužiai – ne tik prisidengti, bet ir pasirodyti

Kada tiksliai atsirado posakis, kad pagal rūbą sutiksi – pagal protą palydėsi, sunku pasakyti. Lietuvõs Didžiõjoje Kunigaikštỹstėje (LDK) jis tikriausiai dar nevartotas, nes XIV–XVIII a. apranga buvo vienas iš žmogaus padėties visuomenėje rodiklių, ji tiesiogiai sieta su materialine gerove. Dėl brangumo drabužiai ir audiniai netgi atstodavo pinigus. Verpalais, audiniais ir kailiais buvo mokama duoklė, drabužiai neretai sudarydavo dalį sandoriuose numatyto atlygio. Brangius apdarus Lietuvos valdovai dažnai dovanodavo svetimšaliams, jais pamalonindavo ir didikus, miestiečius, tarnus. Žinoma, būta ir pigių drabužių, juos dėvėjo nepasiturintys asmenys. Taigi buvo aiškus skirtumas tarp turtingųjų ir neturtingųjų aprangos.

Šiuo laikotarpiu tiek visoje Euròpoje, tiek LDK drabužių dėvėjimas buvo reguliuojamas įstatais, kiekvienas kraštas turėjo nurodymus, padedančius atskirti kilmingųjų, miestiečių, valstiečių ir net skirtingų religinių grupių apdarus. XVII a. LDK šilkinius ir iš brangių kailių pasiūtus drabužius galėjo nešioti tik kilmingieji, bajorai (11.1 pav.), o lapių ar kiti prastesni kailiai buvo prieinami ir paprastiems miestiečiams. Žydams, religinei mažumai LDK, buvo draudžiama puoštis brangenybėmis, netgi bandyta įvesti tam tikras aprangos detales, kurios padėtų juos atskirti nuo krikščionių. Turtingų ir neturtingų gyventojų dėvimų rūbų, jų audinių skirtumus lėmė perkamoji galia ir gyvenimo būdas – žemę dirbantys valstiečiai ar daug keliaujantys miestiečiai nešiojo patogesnius drabužius ir Euròpos madų nesivaikė (11.2 pav.).

11.1 pav. Ona Ketlerytė-Radvilienė, XVII amžius
11.2 pav. Lietuvos bajorai ir valstiečiai, XVI amžius

LDK teritorija XIV–XVIII a. buvo didelė, apėmė ir dalį dabartinių Baltarùsijos bei Ukrainos žemių, tad ir jos gyventojų apranga skyrėsi, priklausomai nuo rytinių ir vakarinių kaimyninių kraštų įtakos. Kilmingųjų drabužiai pagal tai, kurio krašto mados įtaką patyrė, netgi buvo skirstomi į totoriškuosius, vokiškuosius, turkiškuosius ir panašiai. LDK žemėse sugyveno daug etninių ir religinių grupių, čia vyko ir kasdienio gyvenimo – maisto ruošimo, laisvalaikio pramogų bei, žinoma, aprangos – kultūriniai mainai. Todėl atvėrę pasiturinčio LDK didiko aprangos skrynią rastume ir su įvairių kraštų aprangos madomis siejamų drabužių detalių.

Vyrų aprangai LDK didžiausią įtaką turėjo du veiksniai – kelionės svetur ir karo veiksmai. Per karo veiksmus susidūrę su svetimšaliais arba pabuvoję svečiose šalyse, grįžę namo LDK kariai paskleisdavo kokią nors aprangos naujovę, parsivežtą kaip karo grobį arba nusižiūrėtą nuo priešų. Po 1512 m. pergalės prieš totorius atsisakyta ilgų siaurų apdarų, o plaukus pradėta kirpti trumpai. Be dvarininkų, kariai buvo viena svarbiausių grupių, diktuojančių vyrų aprangos madas LDK.

Moterys nekariavo, taigi negalėjo susitikti karo lauke, keliavo taip pat mažiau nei vyrai, todėl jas įvairios naujovės pasiekdavo per valdovų rūmus, kuriuose viešėdavo kitų kraštų karalienės ir su jomis atvykę didikai. Žygimanto Senojo žmona Bona XVI a. neabejotinai prisidėjo prie itališkosios aprangos ir renesanso madų sklaidos. Vazų dinastijos valdovų vedybos su Habsburgų dinastijos kilmingomis damomis (XVI a. pab. XVII a.) turėjo įtakos ispaniškos mados, kuri tuo metu buvo labai paplitusi Europoje, atsiradimui LDK. Kartu su prancūze Vladislovo Vazos žmona Liudvika Marija Gonzaga iš Nevero (Ludwika Maria Gonzaga de Nevers, 11.3 pav.) XVII a. antroje pusėje į LDK atsklido prancūziškos mados dvelksmas. Šiuo laikotarpiu madų žurnalų dar nebuvo, bet istorikai kartais pajuokauja, kad juos arba dabartinius socialinius tinklus atstojo nuolat tapomi didikų portretai. Taip didikai turėjo galimybę stebėti vienas kito aprangą ir pasisemti idėjų kostiumams.

11.3 pav. Liudvika Marija Gonzaga, dail. Roberas Nantjeilis (Robert Nanteuil), plieno raižinys, XVII amžius

Žvelgiant į turtingųjų, didikų aprangą gali susidaryti įspūdis, kad savitos lietuviškos aprangos nebuvo, nebent savita laikytume kitų kraštų aprangos dėlionę. Vis dėlto atsigręžę į LDK miestelių ir kaimų gyventojus galime pamatyti būtent šiems kraštams tradicinių drabužių. Valstiečiai ir nepasiturintys miestiečiai neturėjo nei pinigų, nei galimybių vaikytis madų, todėl jų apranga ilgiausiai išliko nepakitusi. Vienas tokių drabužių, valstiečių vilkėtų iki pat XX a. vidurio, buvo skránda (kailiniai). XX a. pradžioje dar nebuvo išnykusios sermėgos (švarkai) ir daug kur Lietuvojè paplitusios naginės, klumpės. Tradicinei valstiečių aprangai priskirtinos ir didžiulės šiltos skepetos, drobulės, skaros, nuometai, kurie dažniausiai buvo nešiojami per šventes, o vėlesniais laikais tapo tautinio kostiumo dalimi.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite du kelius, kuriais sklido kilmingų LDK vyrų aprangos mados.
  2. Kaip LDK moteris pasiekdavo didžiausios aprangos naujovės? Paaiškinkite, kodėl būtent taip.
  3. Kodėl neturtingų LDK gyventojų apranga ilgiausiai išliko nepakitusi?

Ankstyvoji drabužių mados pramonė

Audinių ir drabužių, aksesuarų gamyba LDK vertėsi įvairūs amatininkai: audėjai, batsiuviai, kailiadirbiai ir t. t. Daugiausia jie dirbo miestuose, gavę valdovo privilegiją verstis savo amatu, taip pat mažesniuose miesteliuose. Dalis amatininkų dirbo didikų dvaruose ir rūpinosi būtent dvaro gyventojų apranga. Paprastai amatininkai burdavosi į cechus pagal amato rūšį. Cechus sudarydavo meistrai, pameistriai ir amato dar tik besimokantys jaunuoliai. Kiekvienas cechas turėjo taisykles (pavyzdžiui, nustatydavo parduodamų dirbinių kainas ar bausmes jų nesilaikantiems), kurių laikytis privalėjo visi nariai. Tokie susivienijimai užtikrino amatininkams darbą ir nuolatines pajamas. Cechai, kaip ir daugelis to laikotarpio sąjungų, buvo susiję su amatininkų išpažįstama religija, pavyzdžiui, būta atskirų katalikų ir žydų amatininkų cechų. Vienas seniausių LDK amatininkų susivienijimų buvo siuvėjų cechas Vilniuje, veikęs nuo XV a. pabaigos. Miestuose ir kaimuose amatininkai daugiausia buvo vyrai, o dvaruose prie aprangos kūrimo prisidėdavo ir moterys. Jos ausdavo, siuvinėdavo, nerdavo.

Kokie drabužių audiniai, medžiagos buvo paklausiausi tarp LDK gyventojų? Lininius audinius galime laikyti vienais mėgstamiausių, nes iš jų drabužius siūdindavosi visų visuomenės sluoksnių atstovai – nuo valstiečių iki kilmingųjų. Valstietės pačios ausdavo linines drobes (11.4 pav.), iš jų siūdavo vyriškus ir moteriškus drabužius: kelnes, marškinius, prijuostes, nuometus ir kita. O miestiečiai ir didikai lininių audinių drabužiams užsisakydavo iš amatininkų. Lietuvos didikų dvaruose ilgainiui ėmė daugėti iš kitų kraštų atvežtų audinių. Tapo madingos vyriškos šilkinės rytietiško tipo juostos, parsivežtos iš Konstantinòpolio amatininkų dirbtuvių. XVIII a. ypač išpopuliarėjo raštuoti audiniai iš Prancūzijos. Iš jų didikės dažniausiai siūdindavosi sukneles, o kai šios nusidėvėdavo arba išeidavo iš mados, aukodavo jas bažnyčioms. Ten iš suknelių buvo siuvami altorių užtiesalai. Tai bent tvarumas! Žinoma, tais laikais žmonės dar negalvojo apie Žemės išteklių tausojimą, paprasčiausiai tokie audiniai buvo reti, brangūs, todėl ir stengtasi kuo protingiau juos panaudoti.

11.4 pav. Audėja prie staklių, 1927 metai. Panašiomis staklėmis austa ir keliais šimtmečiais anksčiau.

Kitos dvi medžiagos, iš kurių buvo siuvami LDK gyventojų drabužiai, – vilna ir kailiai. Jų pasirinkimą lėmė vėsūs šių kraštų orai. Iš vilnos siuvo viršutinius drabužius, galvos apdangalus, mezgė kojines, pirštines, dirbo batus. Tiek dėl apsaugos nuo šalčio, tiek dėl medžioklės kultūros drabužiai LDK dažnai siūti ir iš kailių. Vilnius tuo metu visoje Europoje garsėjo kaip vienas geriausių kailių prekybos miestų. Vėsaus klimato kraštuose gyvenantys žmonės šiandien aiškiai skiria vidaus ir lauko drabužius, o LDK laikais kailiai buvo tokie įprasti, kad jais pamušdavo netgi sukneles, todėl ant jų lauke vilkimi drabužiai galėjo būti plono audinio.

Klausimai ir užduotys

  1. Kas LDK vertėsi audinių, drabužių ir aksesuarų gamyba?
  2. Nurodykite, iš kokių medžiagų buvo siuvami LDK gyventojų drabužiai. Kas lėmė būtent tokių medžiagų pasirinkimą?

TYRINĖKITE!

Apžiūrėkite savo spintą ir nustatykite, iš kokių medžiagų pasiūti jūsų drabužiai. Ar jūsų drabužių medžiagos sutampa su LDK naudotomis medžiagomis? Kaip manote, kodėl?

Pamišę dėl grožio tarpukario Lietuvoje

XX a. laisvėjant pasaulio suvokimui (nebeskirstant visuomenės į luomus) ir modernėjant aprangos gamybai (pradėtos naudoti siuvimo mašinos ir pigesni audiniai, atsirado masinės gamybos fabrikų), greitai kito ir drabužiai. XX a. pradžioje vyrų aprangai didelę įtaką padarė populiarėjantis dviračių sportas, tenisas, kroketas. Darbininkai, valstiečiai buvo įpratę daug judėti, o turtingiesiems aktyvus judėjimas tapo nauja laisvalaikio veikla, kuriai reikėjo ir laisvesnių, judesių nevaržančių drabužių. Moterų apranga XX a. pradžioje kito dar sparčiau. Sukneles pakeitė trijų drabužių – sijono, švarkelio ir palaidinukės – derinys. Kasdieniai drabužiai tapo trumpesni, tiesaus silueto. Tuo metu visą Euròpą užvaldęs judėjimas už politines moterų teises skatino laisvės siekius ir kasdieniame gyvenime – moterys atsisakė korsetų. Prie to daug prisidėjo ir pasaulį sudrebinęs Didysis karas (1914–1918 m.), vėliau pavadintas Pirmuoju pasauliniu karu. Vyrams išėjus kovoti moterys turėjo išlaikyti šeimą, daug dirbo, tad ėmė rengtis patogiau, trumpai kirptis plaukus. Šie nauji europiečių įpročiai neišnyko ir po karo. Nepriklausomą valstybę 1918 m. paskelbusi Lietuvà – ne išimtis.

XX a. 3–4 dešimtmetyje Lietuvoje išaugo susidomėjimas grožiu, savęs puošyba, vis daugiau dėmesio buvo skiriama aprangai, kūno priežiūrai (kremai, prausikliai ir t. t.) (A šaltinis). Prie to stipriai prisidėjo naujõs miestų kultūros kūrimasis. Pasipuošę žmonės pramogavo nebe didikų dvaruose, o viešose miesto erdvėse – restoranuose, teatruose. Privačiuose namuose taip pat pradėti rengti vakarėliai, popiečio arbatėlės. Tai ne tik padėjo žmonėms burtis draugėn, megzti pažintis, bet ir skatino madingų drabužių plitimą (11.5 pav.). Žmonės greitai reagavo į gyvenimo būdo pokyčius, o verslūs miestiečiai tai puikiai išnaudojo. XX a. ketvirtajame dešimtmetyje Lietuvoje sparčiai išaugo siuvimo pramonė, atidaryti keturi tekstilės ir du mezgimo fabrikai, siuvyklų, gerų siuvėjų poreikis didėjo kiekviename mieste ir miestelyje. Tuo metu tekstilės pramonė Lietuvoje tapo viena didžiausių pramonės šakų, joje dirbo didžiausias darbininkų skaičius – taip visi norėjo naujų drabužių! O svarbiausia – jau daugelis galėjo juos įpirkti.

11.5 pav. Biržų miesto merginos tarpukariu

Nors vyrų aprangai tarpukario Lietuvoje skirta daug mažiau dėmesio nei moterų, vis dėlto galime kalbėti apie vyrų drabužių madą kaip apie atskirą reiškinį (11.6 pav.). Svarbiausia – tvarkingi, prie aplinkos derantys, iš gerų audinių ir kokybiškai pasiūti drabužiai. Pradėta kreipti dėmesį į įvairias vyrų aprangos detales ir aksesuarus, tačiau jie turėjo būti kuklūs. Tarpukariu buvo jaučiama ir Ánglijos vyrų drabužių mados įtaka (11.7 pav.) – kasdienę aprangą paprastai sudarė golfo kelnės, margas megztukas, margos kojinės iki kelių ir švarkas, vilkimas pagal poreikį.

11.6 pav. Rõkiškio miesto vaikinai tarpukariu
11.7 pav. Vyrų mados Ánglijoje XX a. ketvirtajame dešimtmetyje

Vyrams dar tik pradėjus žengti koja kojon su madomis, išlaikant tam tikrą aprangos santūrumą, Lietuvos moterys XX a. ketvirtajame dešimtmetyje, veikiamos tiek užsienio (ypač kino filmų, kelionių, žurnalų), tiek vietinės grožio kultūros (grožio salonų, kirpyklų, makiažo kursų), visiškai pasinėrė į naujų madų pasaulį. Šio dešimtmečio mada išsiskyrė moteriškumu ir prabanga: drabužiai buvo siuvami iš spalvingų, gėlėtų audinių, puošiami nėriniais, dirbtinėmis gėlėmis, vaisių kekėmis. Moterys derino prabangų šilką ir kailines apykakles, vėl veržė liemenį korsetu, nešiojo ilgus sijonus ir ilgas sukneles (11.8, 11.9 pav.).

11.8 pav. Vakarinės suknelės amerikietiškame madų žurnale, 1935 metai
11.9 pav. Mados patarimai tarpukario Lietuvos žurnale

A šaltinis. Istorikė Ingrida Jakubavičienė apie požiūrį į madą Lietuvoje

Apie tai, kad mada tik gadina moteris ir verčia jas tuščiai išlaidauti, pirmoji prabilo rašytoja ir Lietuvos moterų sąjungos narė G. Petkevičaitė-Bitė. 1927 metais ji kreipėsi į Prezidentą A. Smetoną ir pasiūlė įvesti uniformas tarnautojams bei mokytojams. Jos argumentas buvo ekonomiškumas, nes uniforma tinka ir darbe, ir pokylyje, be to, skatina drausmingumą. G. Petkevičaitė-Bitė Prezidentui A. Smetonai nurodė: „Po alkoholio antra garbės vieta teks madai, nelemtai moterų madai, kuri ne mažiau mūsų tautos syvus gaišina kaip alkoholis. Neapsiriksiu tvirtindama, kad mūsų moterys apsirgo madų psichoze.“

Ingrida Jakubavičienė, Dviese. Sofija Smetonienė ir Jadvyga Tūbelienė, Vilnius: Alma littera, 2023, p. 265.

Klausimai ir užduotys

  1. Kodėl 1927 m. G. Petkevičaitė-Bitė kreipėsi į prezidentą?
  2. Kaip rašytoja vertino madą? Atsakymą pagrįskite šaltinio citata.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokie veiksniai turėjo įtakos vyrų aprangos pokyčiams XX a. pradžioje? Paaiškinkite, kaip keitėsi jų apranga šiuo laikotarpiu.
  2. Kaip pasikeitė moterų apranga XX a. pradžioje?
  3. Nurodykite, kokie vyrų drabužiai vyravo Lietuvoje tarpukariu.
  4. Kas buvo būdinga XX a. ketvirtojo dešimtmečio Lietuvos moterų drabužių madai?

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Nurodykite tris esminius LDK gyventojų aprangos bruožus. Paaiškinkite, kas turėjo didžiausią įtaką LDK gyventojų drabužių madai.
  2. Pasakykite, kaip buvo vadinami asmenys ir jų susivienijimai LDK, kuriuose buvo siuvami drabužiai. Iš kokių medžiagų dažniausiai buvo siuvami drabužiai?
  3. Kokie du esminiai Lietuvos gyventojų (vyrų ir moterų) aprangos pokyčiai įvyko XX a. pirmoje pusėje? Paaiškinkite, kas lėmė šiuos pokyčius.

TYRINĖKITE!

Patyrinėkite prosenelių, senelių, tėvų nuotraukas. Atkreipkite dėmesį į jose matomus aprangos elementus ir pamėginkite nustatyti, kaip jie kito bėgant laikui.

IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ

Madų vaikymasis XX a. pirmoje pusėje Lietuvoje kartais susilaukdavo priešiškų nuomonių. O ką manote jūs – ar blogai elgėsi Lietuvos moterys ir vyrai, sekdami naujausiomis aprangos madomis? Atsakymą pagrįskite.

Prašau palaukti