Chapter 9.4 (Pasaulio pažinimas 4 kl.)

Svajojame, planuojame, keičiame

Geros idėjos kelias

Pasaulis keičiasi įgyvendinant svajones. Kartais jos labai drąsios, iš pirmo žvilgsnio nepasiekiamos, bet jei svajotojas sugeba įrodyti savo idėjos vertę ir atkakliai siekia tikslo, svajonės virsta realybe. Naujovių atėjimą į mūsų gyvenimą galima pavaizduoti schema:

kūrybingas žmogus sugalvoja idėją → su idėja supažindinami kiti žmonės → diskusijoje idėjos autorius įtikina, kad ji vertinga → sukuriamas idėjos įgyvendinimo planas → idėja įgyvendinama

Įsivaizduokite, kad kas nors klasėje pasiūlo aplankyti naują muziejaus ekspoziciją. Idėja sutinkama priešiškai: susitrukdys pamokos, į muziejų teks važiuoti, todėl tam reikės pinigų, o kai kurie vaikai apskritai nemėgsta muziejų. Sumanymą pasiūlęs mokinys apmąsto ir išdėsto argumentus: muziejuje pristatyta Lietuvos atkūrimo šimtmečiui skirta paroda – ši tema susijusi su pamokomis, be to, muziejaus ekspozicija yra moderni, interaktyvi, joje įdomiai pasakojama apie mūsų šalies istoriją.

Mokiniui pavyksta įtikinti klasės mokytoją, kad ši idėja naudinga, todėl ji susitaria su mokyklos vadovybe ir gauna autobusiuką ekskursijai. Galiausiai moderni ekspozicija sudomina ir tuos mokinius, kurie nė galvoti nenorėjo apie muziejų. Taigi ekskursija įvyksta. Iš jos visi grįžta patenkinti, įgiję žinių, todėl dėkoja iniciatyvą parodžiusiam mokiniui, kuris turėjo užsispyrimo ir drąsos ginti savo sumanymą. Svarbu paminėti, kad be kitų žmonių – mokytojos, mokyklos vadovybės, klasės draugų – palaikymo net ir tokia gera idėja nebūtų įgyvendinta.

  1. Prisiminkite kokią nors klasėje kilusią idėją ir aptarkite, ar apie ją galima kalbėti remiantis nurodyta schema. O gal jūs norėtumėte papildyti schemą?
  2. Pasvarstykite, kodėl kai kurios idėjos neįgyvendinamos. Prisiminkite tokį pavyzdį iš klasės gyvenimo ir nupieškite jį apibūdinančią schemą.

Kai susiduria dvi idėjos

Gyvenime neretai susiduria dvi idėjos. Pavyzdžiui, šeima planuoja atostogas, tačiau sprendžiant, kur vykti, nuomonės išsiskiria. Tokiu atveju svarbu visiems ramiai pasikalbėti, gerbti visų norus ir juos apsvarstyti, atsižvelgti į galimybes ir ieškoti išeities kompromiso, suartinančio skirtingas nuomones.

  1. Prisiminkite klasėje ar šeimoje kilusios problemos sprendimą, kurį galima vadinti kompromisu.

Vertink idėjas ir gerbk tą, kuris pakeitė nuomonę

Valdyti valstybę dar sudėtingiau: valdžia turi atsižvelgti į įvairius gyventojų poreikius, tinkamai padalyti valstybės biudžetą mokslui, švietimui, sveikatos ir socialinei apsaugai, gynybai, kultūrai, aplinkosaugai ir t. t. Žinoma, neapsieinama be ilgų derybų ir kompromisų.

Siūlant idėjas, planuojant ir tariantis neretai tenka nusileisti kitokiai nuomonei ir pakeisti savąją. Tai nelengva – kartais nusileisdamas žmogus jaučiasi pralaimėjęs, išdavęs savo vertybes ar net įskaudintas. Tačiau, jei kompromisas pasiekiamas atsižvelgiant į skirtingas nuomones, įsiklausant, ką siūlo visi pašnekovai, galutinis sprendimas turėtų būti geras.

  1. Šie paveikslėliai iliustruoja kompromisą. Paaiškinkite, kaip juos suprantate. Pateikite situacijų, kurias jums primena šie paveikslėliai, pavyzdžių.
  2. Kaip paaiškintumėte pasakymą „reikia lankstumo“?
  3. Kaip manote, ar būna situacijų, kai jokiu būdu negalima sutikti su kitokia nuomone ir rasti visiems naudingo sprendimo? Kada jūs nesutiktumėte derėtis? Pateikite pavyzdį.
  4. Kaip reikėtų tartis dėl klasės išvykos, kad ji patiktų visiems: mokiniams, tėveliams, mokytojams?
  5. Pateikite pavyzdį, kai dėl konkrečios idėjos pavyko susitarti šeimoje, klasėje ar draugų grupėje.

Užduotys

  • Aiški idėjos vertė
  • Idėjos įgyvendinimo planas
  • Atkaklumas siekiant tikslo
  • Palaikymo trūkumas
  • Nenoras leistis į kompromisus

Please wait