Chapter 5.6 (Literatūra 9)

Kuriame pjesę (5.5 tema)

Kuriame pjesę

UŽDUOTIS

Perkurkite pasirinktą novelę į vienaveiksmę pjesę. Šią užduotį galite atlikti individualiai ir nedidelėmis grupėmis. Užduotį suskirstysime į keletą etapų.

Prisimename žanro bruožus

Norėdami atlikti užduotį turite išmanyti, kas būdinga dramos žanrams. Skyriaus pradžioje susipažinote su dramos bruožais, komedijos ir tragedijos skirtumais, mokėtės draminio kūrinio struktūros.

Prisiminkime svarbiausius jūsų užduočiai būtinus dalykus. Drama yra kūrinys, skirtas vaidinti, todėl jo struktūra yra savita. Dramos pradžioje išvardijami veikėjai, jie trumpai apibūdinami. Remarkos padeda suprasti veiksmo aplinkybes: nurodoma vieta, laikas. Remarkomis detalizuojami ir pasikeitimai scenoje (pasirodo ar dingsta veikėjai, keičiasi kokios nors aplinkybės), veikėjų veiksmai, nuotaikos ar būsenos. Drama skirstoma į dalis – veiksmus, šie – į scenas, tačiau esama ir vienaveiksmių dramų, kai pjesė vaidinama nekeičiant scenovaizdžio. Draminio veiksmo varomoji jėga yra konfliktas: susidūrus priešingoms jėgoms įtampa auga, kol konfliktas įveikiamas. Dramos tekstą sudaro dialogai ir monologai.

Ruošiamės rašyti

Apsvarstykite, kokią autoriui rūpimą idėją atskleidžia jūsų pasirinkta novelė, kaip tą idėją padeda atskleisti vaizdai, įvykiai, charakteriai, novelės veiksmo raida (čia pravartu prisiminti ir pirmoje vadovėlio dalyje aptartą novelės žanrą, kurio požymiai yra dinamiškas veiksmas ir netikėta atomazga). Sudarykite pjesės kompoziciją: suskirstykite novelės pasakojimą į ekspoziciją, veiksmo užuomazgą (pradinį įvykį – postūmį konfliktui), veiksmo vystymąsi iki kulminacijos (aukščiausio taško), atomazgą (konflikto išsprendimas). Daugiau dėmesio skirkite konfliktui suprasti: ar novelėje vaizduojamas konfliktas yra vidinis ar kelių veikėjų tarpusavio nesutarimas, kaip konfliktas paveikia pagrindinio veikėjo charakterį ir likimą.

Pasižymėkite novelėje vaizduotą veiksmo vietą ir laiką. Įsivaizduokite būsimos dramos scenografiją: koks rekvizitas turėtų būti scenoje, kaip jis padėtų atskleisti veikėjų charakterį, konfliktą ir pan.

Apmąstykite, kas būdinga jūsų pjesės veikėjams: perskaitę novelę sudarykite kiekvieno veikėjo literatūrinį portretą, daugiausia dėmesio skirkite charakteriui atskleisti. Šios pastabos bus svarbios kuriant draminį tekstą.

Kuriame juodraštį

Pjesę kurkite laikydamiesi nuostatos, kad draminis dialogas yra pagrindinė veikėjo charakterizavimo priemonė. Pradėję kurti veikėjų dialogus bei juos lydinčias remarkas atkreipkite dėmesį į tai, kaip veikėjai elgiasi, kalba, ar remarkos padeda perteikti tarpusavio santykius, kintančias emocijas, ar nurodo veiksmus bei papildomą informaciją, kuri veikėjų charakterį daro įtaigų, ar kiti veikėjai ir aplinka padeda atskleisti pagrindinį charakterį. 

Rašydami vis pasitikrinkite: ar iš ekspozicijos galima suprasti pradinę padėtį, ar aiški veiksmo užuomazga, kaip stiprėja konfliktas, ar ryški kulminacija, o atomazga dėsninga. Svarbu, kad nenukryptumėte nuo novelės fabulos bei autoriaus idėjos.

Redaguojame kūrinį

Kad pjesė pavyktų, parašytą tekstą reikia redaguoti. Tikriausiai pastebėsite vietų, kuriose yra tuščiažodžiaujama arba, priešingai, trūksta prasmingų detalių, kuriomis kuriama konflikto įtampa ar veikėjo charakteris. Ar pjesė yra pavykusi, galima suprasti kūrinį skaitant garsiai, geriausia – vaidmenimis.

Pristatome kūrinį

Jei pjesę kūrėte grupėmis, surenkite radijo vaidinimą: pasidalykite vaidmenimis, apmąstykite veikėjų kalbėjimo ypatybes, garso efektus (tarkime, telefono skambutį ar žirgo pasagų kaukšėjimą). Surenkite geriausio radijo vaidinimo konkursą. Išrinkite vertinimo komisiją, susitarkite dėl vertinimo kriterijų (pjesės artumas perkurtai novelei, vaidinimo išraiškingumas, specialiųjų efektų panaudojimas, kalbos taisyklingumas ir pan.).

Please wait