MOKYMOSI TIKSLAI
- Mokysitės ieškoti informacijos, pasirinkti duomenų ir žinių paieškos strategiją.
- Aiškinsitės, kaip ir kur ieškoti informacijos.
- Sužinosite, kaip vertinti, atsirinkti ir išsaugoti rastą medžiagą.
STEBIME
Norint nestokoti idėjų, reikia pavartyti įvairius žinių šaltinius (dokumentus, statistikos duomenis, žemėlapius, nuotraukas, straipsnius ir kt.). Tuomet medžiagą reikia susisteminti – pagal pasirinktus kriterijus sudėlioti į grupes. Į kuriuos segtuvus sudėtumėte medžiagą? Persibraižykite lentelę ir susiekite medžiagą su atitinkamu segtuvu.
Medžiaga | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Segtuvas |
Medžiaga:
Segtuvai:
AIŠKINAMĖS
Informacinės ir žinių visuomenės laikais kiekvienas žmogus, pasirinkęs darbo temą, ima ieškoti informacijos. Jos labai daug, todėl svarbu išmokti tinkamai ieškoti ir atsirinkti. Tam reikia kryptingai pasirengti paieškai, gebėti kritiškai įvertinti rastą medžiagą ir išsisaugoti tik tai, ko reikia. Ir galiausiai – medžiagą reikia tinkamai panaudoti.
Panagrinėkite paveikslą – jame pateikta bendroji informacijos paieškos schema.
PASIRENGIMAS TIKSLINĖS INFORMACIJOS PAIEŠKAI | |
Etapas | Patarimai |
1. Pasirinkite temą. | Paprastai mokytojas pasiūlo temą, tačiau ir patys galite ją sugalvoti. Apsibrėžkite, kokiam tikslui reikia medžiagos. |
2. Numatykite, kokios medžiagos ieškosite. Ko ieškosite? | Apmąstykite, kokios medžiagos jums reikia, kaip ją galima trumpai apibūdinti. Sudarykite reikšminių žodžių (raktinių žodžių ar paieškos frazių) rinkinį, pagal kurį ieškosite informacijos. |
3. Numatykite informacijos šaltinius. Kur ieškosite? | Dėl bendro supratimo pasklaidykite įvairius su tema susijusius šaltinius. Duomenų ir žinių galite ieškoti: bibliotekos kataloguose (juose rasite knygų, vadovėlių, žodynų, žinynų, enciklopedijų, žurnalų, laikraščių, vaizdo ir garso įrašų, žemėlapių, atlasų ir kt.); interneto elektroniniuose šaltiniuose (svetainėse, tinklalapiuose, duomenų bazėse, elektroninėse knygose ir žurnaluose, institucijų ir teminėse talpyklose, elektroninėse bibliotekose, virtualiosiose informacijos tarnybose, duomenų archyve ir kt.). |
Radę informacijos internete, apmąstykite, ar ji atitinka nagrinėjamą temą. Atsisakykite to, kas įdomu, bet temai nereikalinga. Įvertinkite, ar medžiaga patikima, kas ją sukūrė, koks leidėjas atsakingas už straipsnį, dokumentą, svetainę. Reikia būti atsargiems, nes ne visa informacija yra patikima. Iš rastos medžiagos atsirinkite tik tai, kas vertingiausia.
Internete rastą tinkamą medžiagą patartina parsisiųsti ar atsispausdinti, nes po kurio laiko ji gali būti ištrinta arba nebepasiekiama. Užsirašykite, kokiame šaltinyje ją radote, taip pat pasižymėkite paieškos datą.
ĮTVIRTINAME
1. Įsivaizduokite, kad jums pateikė dvi temas: „Baltų kalbos XXI amžiuje“ ir „Nuometo dėvėjimo tradicija Lietuvoje“. Prieš ieškodami medžiagos atlikite užduotis.
- Temas performuluokite į klausimus.
- Raskite pagrindinį kiekvienos temos akcentą ir, juo remdamiesi, užrašykite po 2–3 reikšminius žodžius. Kad būtų lengviau, iš pradžių susipažinkite su patarimais, kaip sudaryti reikšminius žodžius.
Patarimai, kaip sudaryti reikšminius žodžius
Paieška bus veiksmingesnė, jeigu…
- nevartosite prielinksnių, jungtukų, prieveiksmių (pavyzdžiui, apie, iš, bet, nors, labai, kada ir pan.);
- nevartosite vertinamųjų žodžių (pavyzdžiui, geresnis, mėgstamas, žinomas ir pan.);
- vengsite bendrų žodžių ir sukonkretinsite (pavyzdžiui, žiniasklaidoje keisite į spaudoje arba televizijoje);
- ieškosite trumpesnių atitikmenų, sinonimų (pavyzdžiui, medicinos darbuotojų keisite į gydytojų arba medikų).
2. Kuriuose informacijos šaltiniuose ieškotumėte nurodytos medžiagos? Persibraižykite lentelę ir susiekite ieškomą medžiagą su informacijos šaltiniu. Galite pasiūlyti keletą šaltinių. Pagrįskite pasirinkimą.
Medžiaga | a | b | c | d | e | f | g | h | i | j |
Šaltinis |
Ieškoma medžiaga:
- statistiniai duomenys;
- informacija apie vakarykštį streiką;
- informacija apie istorinį įvykį;
- interviu su kalbininku;
- rašytojo kūrybos apžvalga;
- žodžio reikšmė;
- sąvokos apibrėžimas;
- asmens nuotrauka;
- dailininko paveikslas;
- liaudies daina.
Informacijos šaltiniai:
- žinynai ir enciklopedijos (pateikiama specializuota faktinė informacija; galima rasti įvairių sričių svarbiausių žinių, apibrėžimų, paaiškinimų);
- mokslinės knygos (išsamiai analizuojamos konkrečios temos; jas peržiūri ir vertina kiti mokslininkai);
- žurnalai (spausdinami redaktorių atrinkti straipsniai apie įvairias gyvenimo sritis; žurnalai gali būti populiarieji, moksliniai ir kt.);
- internetas (galima rasti daug oficialios ir neoficialios medžiagos; pastarosios turinio niekas neprižiūri);
- laikraščiai (spausdinama naujausia skaitytojams svarbi informacija apie vietinius ir tarptautinius įvykius);
- albumai (spausdinami meno kūriniai, nuotraukos, brėžiniai su trumpu aiškinamuoju tekstu);
- statistikos šaltiniai (skirti faktinei informacijai pateikti).
APIBENDRINAME IR ĮSIVERTINAME
3. Raskite informacijos užduotims atlikti.
Galimos užduotys:
- Sentencijos „Quo vadis“ kilmė, reikšmė ir vartojimas.
- Kaip filosofija apibrėžiama žodynuose ir kituose šaltiniuose?
- Kokių vaidybinių ir animacinių filmų, spektaklių yra sukurta pagal „Mažąjį princą“?
- Šiuolaikinės šienapjūtei skirtos technikos nuotraukos.
- Rūtų darželių tradicija (apie tai paklausinėkite vyresnių artimųjų).
- Lietuvių patarlės ir dainos apie anytą ir marčią.
4. Ar žinote…
1. | Kur ir kaip ieškoti knygos, jei žinomas kūrinio autorius ir pavadinimas? | Taip / Ne |
2. | Ką galima rasti knygos turinyje? | Taip / Ne |
3. | Kurioje enciklopedijos temoje – istorijos, kalbos, literatūros, mokslo, paveldo – reikia ieškoti žinių apie abėcėlę? | Taip / Ne |
4. | Kaip reikėtų vertinti reklamose pateikiamą informaciją? | Taip / Ne |
5. | Kodėl spaudą reikia skaityti kritiškai? | Taip / Ne |
6. | Kiek reikšminių žodžių galima išsirinkti, ieškant informacijos internete? | Taip / Ne |
7. | Kas gali skelbti informaciją internete? | Taip / Ne |
8. | Kaip reikia vertinti internete randamą informaciją? | Taip / Ne |
9. | Ką daryti surinkus labai daug medžiagos? | Taip / Ne |
10. | Ką daryti, jei medžiagos nerandate? | Taip / Ne |