Chapter 7.4 (Literatūra 7)

Liaudies daina ir jos vaizdo klipas

Dainos „Pavasario dienelę“ vaizdo klipas

Pasiklausykite grupės „Gyvata“ atliekamos liaudies dainos „Pavasario dienelę“ ir pažiūrėkite jos vaizdo klipą. Klausydamiesi ir žiūrėdami atkreipkite dėmesį į pasikartojimus.
„Gyvata“ – „Pavasario dienelę“
  1. Nurašykite dainos žodžius, juos perskaitykite ir atsakykite į klausimus.
    • Kada buvo sėjama rūtelė? Kaip elgiasi mergelė, ją sėdama?
    • Kaip mergelė kreipiasi į rūtelę? Kokiais epitetais ją apibūdina?
    • Ko nesitikėjo mergelė? Kaip tai suprantate?
    • Apie ką dainuojama trečiame posme? Kam mergelė paliks rūtelę?
    • Kaip baigiama daina?
  2. Kuriuos muzikos instrumentus atpažįstate dainos pradžioje ir vėliau? Kaip apibūdintumėte jų išgaunamą melodiją? Su kuo palygintumėte šią melodiją? Kokia jos nuotaika? Kaip melodija ir dainos instrumentuotė susijusios su tuo, apie ką dainuojama?
  3. Dar kartą pažiūrėkite vaizdo klipą ir atsakykite į klausimus.
  • Kokiu vaizdu pradedamas vaizdo klipas? Kaip keliauja žvilgsnis? Kokią nuotaiką perteikia atsiveriantis horizontas?
  • Kokios dangaus spalvos?
  • Kurio miesto vėtrungė rodoma vaizdo klipo pradžioje?
  • Kada ir kur Lietuvoje pradėtos statyti vėtrungės? Kam jos buvo naudojamos?
  • Kokią mergelės būseną paryškina vėtrungė?
  • Kokią vėtrungę matote dangaus fone?
  • Koks liaudies instrumentas rodomas po to? Kuo jo formos, kontūrų ir stygų vaizdas primena vėtrungės vaizdą? O kuo skiriasi?
  • Kokie ornamentai matyti ant šio instrumento? Ką jie primena?
  • Ką apie mergelės nuotaiką atskleidžia vėtrungių vaizdas?
  • Kokio dangaus fone jos ryškėja?
  • Kokie liaudies instrumentai rodomi po vėtrungių?
  • Kuo savo forma jie primena vėtrunges ir kuo nuo jų skiriasi?
  • Kokį vaizdą primena jūros ir dangaus peizažas? Kuo nuo jo skiriasi?
  • Kokios šio peizažo spalvos?
  • Kuo jos panašios ir kuo skiriasi nuo ankstesnio kadro spalvos?
  • Kuris muzikos instrumentas rodomas stambiu planu po to?
  • Koks ornamentas ir kokios linijos jame pabrėžiamos?
  • Kuo šis ornamentas primena kanklių ornamentą?
  • Kokius gamtos objektus savo forma dar primena ši ornamentika?
  • Kokie medžiai čia rodomi?
  • Kokius ką tik matytus vaizdus savo forma jie primena?
  • Kokios šio peizažo spalvos?
  • Atkreipkite dėmesį, kokiems žodžiams skambant rodomas šis vaizdas. Kaip manote, kodėl?
  • Kieno vaizdas rodomas toliau?
  • Kaip manote, kokia buvo šios vietos paskirtis senajame regiono kaime?
  • Koks dangus atsiveria?
  • Kas pabrėžiama šįkart rodant smuiką?
  • Kokios linijos išryškinamos?
  • Kur persikelia vaizdai, dainuojant paskutinį posmą?
  • Kokius senovės kaimo gyventojų buities ženklus ir moterų darbo įrankius atpažįstate?
  • Kokius matytus ornamentus savo forma primena ratelis?
  • Kaip manote, kodėl vaizdui persikėlus į vidų rodomi langai?
  • Kas pakabinta tarp dviejų langų ir ką tai primena?
  • Kaip juda objektyvas ir koks vaizdas atsiveria už langų?
  • Kur vėl grįžta žvilgsnis? Ką jis užfiksuoja šįkart?
  • Ką galėtų reikšti šioje dainos vietoje rodomos audimo staklės?
  • Kaip manote, koks objektas rodomas stambiu planu po staklių vaizdo?
  • Kas vaizduojama kaltiniuose ornamentuose?
  • Kokius vaizdus primena šis ornamentas?
  • Kokios spalvos vyrauja šiame kadre?
  • Aptarkite šio vaizdo simboliką.
  • Kaip šis vaizdas susijęs su ką tik matytu žiūrėjimu pro langą?
  • Kur išeinama ir kas pamatoma?
  • Kokius dainos žodžius ir klipo vaizdus primena pro kiemo plyteles besikalanti žolė?
  • Kaip manote, kodėl ji rodoma stambiu planu?
  • Kokiu vaizdu baigiamas vaizdo klipas?
  • Kuo jis primena pirmą klipe rodytą dangaus vaizdą ir kuo nuo jo skiriasi? Pasvarstykite, kodėl grįžtama prie dangaus, atviros erdvės vaizdo.

Apibendriname

  1. Kada sėjama rūtelė? Prisiminkite, ką reiškia rūta, ir paaiškinkite, kodėl mergelė sėja būtent ją.
  2. Apie ką ir kada mergelė kalbasi su rūtele? Kokį mergelės gyvenimo etapą nusako rūtelės sėjimas ir ravėjimas?
  3. Kada ir kaip pasikeis mergelės gyvenimas?
  4. Ką jaučia iš tėvų namų iškeliauti besiruošianti mergelė? Atsakymą pagrįskite dainos žodžiais.
  5. Kurio krašto galėtų būti ši daina? Kodėl taip manote?
  6. Kokia istorija pasakojama vaizdo klipu?
  7. Ką reiškia besikartojantys dangaus ir jūros peizažai, platūs pamario horizontai? Kokios spalvos juose vyrauja?
  8. Kokių instrumentų vaizdai kartojasi? Su kokiais vertikalę išryškinančiais objektais jie susiję?
  9. Kokias linijas ir jų išdėstymą jungia vėtrungė?
  10. Kokiõs formos linijos (be vertikalių ir horizontalių) yra kartojamos? Ką primena ir kodėl galėtų būti svarbūs įvairūs klipe rodomi ornamentai?
  11. Kokia klipe vaizduojama mergelės buitis?
  12. Kas rodo, kad mergelė myli tėvų namus, bijo juos palikti, bet drauge svajoja apie ateitį kitur?
  13. Įvertinkite vaizdo klipą. Kiek jis tinkamas šiai dainai atskleisti? Kaip jis papildo dainą? Nuomonę pagrįskite vaizdais ir dainos tekstu.
  14. Kaip pasikeistų dainos kuriamas įspūdis, jeigu tik skaitytumėte jos žodžius ir nematytumėte vaizdo klipo?
  15. Perskaitykite visą liaudies dainą ir atsakykite į klausimus.

Pavasario dienelę

[1]

Pavasario dienelę
​Sėjau žalią rūtelę.
​Aš besėdama, apravėdama
​Su rūtele kalbėjau:

– Tu rūtele žalioji,
​Kvietkele kvepiančioji,
​Aš netikėjau o nelūkėjau
​Tave žalią paliktie.

Aš paliksu rūtelę,
​Aš paliksu žaliąją,
​Vai, aš paliksu žalią rūtelę
​Jauniausiajai seselei.

Močiutė vaikštinėjo
​Po didįjį dvarelį
​Ir vaikščiodama,
​Gailiai verkdama,
​Dievulio prašydama:

[2]

– Tu, vėjeli, nepūskie
​Ir, medeliai, neūžkit,
​Kad aš išgirsčiau savo dukrelę

Kelužiu keliaujančią.
​Nė vėjelis nepūtė,
​Nė medeliai neūžė –
​Aš neišgirdau savo dukrelę
​Keleliu keliaujančią.

Žirgeliai pakinkyti,
​In vartus atgrąžinti 
​Jau laikas metas mano dukrelei
​In vežimėlį sėstie.

Kad važiavo laukelį
​Šešiais bėrais žirgeliais,
​Šalele jojo jauni broleliai
​Seselę ramindami.

[3]

– Cit, neverkie, sesele,
​​Cit, neverkie, jaunoji:
​Tu prisiverksi rytoj rytelį
​Anytėlės klėtelėj.

Ims rūtų vainikėlį,
​Dės šilkų nuometėlį,
​Vai, žarstys barstys žalią rūtelę
​Po anytos klėtelę.

Seselė pakildama,
​Rūtelę parinkdama:
​– Dėkui, rūtele, ačiū, žalioji,
​Ką gražiai išnešiojau.

Broleliai išjodami,
​Vartelius užkeldami:
​– Tu verksi verksi, mūsų sesele,
​Visą savo amželį.

Dainos pateikėja Marė Basanavičienė-Birštoniūtė. Dainą užrašė Jonas Basanavičius arba iš savo motinos Marės Basanavičienės, arba iš Basanavičių namuose tarnavusių merginų.

Apibendriname

  1.    
    1. Kokių veikėjų dar esama šioje dainoje?
    2. Kaip kiekvienas jų apibūdina mergelės ateitį?
    3. Kaip manote, kodėl dainos atlikėjai ir klipo kūrėjai pasirinko tik pirmus tris jos posmus? Ką jie prarado ir ką atrado šitaip pasirinkę?

Diskusija

Ar galima teigti, kad šiuolaikinės liaudies dainų atlikimo versijos atskleidžia šiandienos žmogaus pasaulio suvokimą?

Apibendriname

  1. Dirbdami poromis arba grupėmis, sukurkite savo klipą pasirinktai lietuvių liaudies dainai. Klipui kurti naudokite fotografijų montavimo principą, kurį matėte aptartame klipe. Kurdami atkreipkite dėmesį į vaizdų kartojimąsi, stenkitės, kad kiekvienas kadras būtų tikslingas.
  2. Palyginkite šiame vadovėlyje aptartų literatūros ir tautosakos kūrinių („Herkus Mantas“, „Hobitas: nelaukta kelionė“, „Kada piešime perlinę vištelę?“, „Vaikystės dienoraštis“, „Pavasario dienelę“) ekranizavimą kino kalbos požiūriu.
    1. Kiek ekranizuojant pakito literatūrinis, tautosakinis tekstas: kokie dalykai praleisti, kuo papildyta?
    2. Kaip vaizduojami literatūros kūrinio veikėjai? Kaip jie atrodo, kaip perteikiami jų charakteriai?
    3. Koks vaidmuo tenka veiksmo aplinkai?
    4. Palyginkite visų aptartų filmų garso takelius. Kuo jie ypatingi?

Integruota literatūros ir muzikos pamoka: šiuolaikiniai muzikos kūrėjai, besiremiantys liaudies muzika

  1. Pasidomėkite, ką prie muzikos įrašų reiškia šios žymos: folkrokas, postfolkloras, neofolkas, ritualinė muzika, eksperimentinė, ethnic (ethno), ambient, world. Pasikonsultuokite su muzikos mokytoju ir parenkite apie tai trumpą pranešimą.
  2. Pasirinkite bent vieną iš žemiau pateiktoje lentelėje išvardytų muzikos grupių ar atlikėjų ir pasidomėkite jos (ar jų) kūryba. Atskirame lape užrašykite keletą esminių faktų apie grupę ar atlikėją ir užpildykite lentelę.
    • Išklausykite apie 10 pasirinktos grupės ar atlikėjo dainų (kūrinių), vienaip ar kitaip susijusių su tautosaka (folkloru).
    • Išsirinkite labiausiai patikusią dainą ir užsirašykite arba atsispausdinkite jos tekstą.
    • Pasirenkite trumpai aptarti dainos teksto prasmę, pasvarstykite, kuo ji artima liaudies dainoms, o kas joje šiuolaikiška, naujoviška.
    • Jei daina turi vaizdo klipą, jį pažiūrėkite ir paanalizuokite.
    • Paaiškinkite, kodėl nemažai šiuolaikinių muzikos grupių ar atlikėjų savo kūryboje remiasi folkloru.

Grupė, atlikėjas

Žanrai

Grupės kilmė, kūrinių atlikimo kalba

Instrumentai

Išleisti albumai, kūriniai, kurių klausėtės

„Atalyja“

„Kūlgrinda“

„Donis“

„Žalvarinis“

„Spanxti“

„Sen Svaja“

„Ugniavijas“

„Gyvata“

„Girių dvasios“

„Esatis“

Vytautas V. Landsbergis

Saulius Petreikis

„Laiminguo“

„Keisto folkloro grupė“

„Skyforger“

latvių grupė

„Iļģi“

latvių grupė

„Romowe Rikoito“

latvių grupė

Kuriame tekstą

Pasirinkite kokios nors dainos vaizdo klipą ir pabandykite jį aptarti.

  • Išsirašykite dainos žodžius.
  • Kaip vaizdo klipe iliustruojami dainos žodžiai?
  • Kokiais vaizdais perteikiama dainos nuotaika?
  • Kokie kino efektai naudojami vaizdo klipe?
  • Kodėl pasirinkote šį vaizdo klipą? Kuo jis jums pasirodė įdomus?
Please wait