Lietuvių rašytojas Gendrutis Morkūnas (1960–2009 m.) kilęs iš Biržų rajono. Fizikos mokslų daktaras, atlikęs daug įvairių tyrimų, kaip būtų galima apsisaugoti nuo radiacijos. Greta mokslo darbų kūrė knygas vaikams ir suaugusiesiems. Yra ne kartą apdovanotas premijomis už knygas vaikams ir paaugliams.
Negrožinio teksto pasakotojas – pats autorius
Gavęs premiją už geriausią metų knygą vaikams ir paaugliams, G. Morkūnas pasakė kalbą. Ši kalba yra negrožinis tekstas, todėl patį autorių galima laikyti kalbančiuoju, arba pasakotoju. Negrožiniame tekste autorius taip pat gali ką nors išsigalvoti, bet paprastai jis remiasi faktais, šiuo atveju – žinia, kad tirpsta Grenlandijos ledynai. Šiame tekste skaitytojas kviečiamas įsivaizduoti, kaip susiję tirpstantys ledynai ir knygų skaitymas.
SKAITANTYS VAIKAI IŠGELBĖS GRENLANDIJOS LEDYNUS
Kalba pelnius geriausios 2007 m. knygos vaikams ir paaugliams premiją
1
Kada nors archeologai suras pačią seniausią pasaulyje knygą.
Ir ta knyga bus vaikiška!
O kodėl gi ne? Senovės miestų griuvėsiuose randama tūkstančių metų senumo žaislų, senesnių net už ginklus, nuo senumo apsamanojusių rūmų plytose liko vaikiškų pėdelių įspaudai, o priešistorinių urvų koridoriais iki šiol klajoja kažkada čia žaidusių vaikų balsų aidas.
Už tai, kad esame stiprūs, gražūs ir kilnūs, turime dėkoti vaikams. Žmonės šiandien tokie todėl, kad nuo neatmenamų laikų gamino vaikiškus žaislus, siuvo vaikiškus drabužius, vaikus mokė, gydė ir mylėjo.
Žmonės tokie dar ir todėl, kad rašė vaikams knygas, o vaikai jas skaitė. Tūkstančius metų, siaučiant maro epidemijoms ir dundant kariniams paradams, žydint gėlėms ir kapstantis vištoms, tekant saulei ir neršiant žuvims.
2
Girdėjote, kad dabar žmonės skaito vis mažiau? Ir kad vaikai knygas myli vis neteisingiau. Matyt, kad tirpsta Grenlandijos ledynai ir kad spanguolės miškuose ne tokios raudonos.
Įsivaizduokite dieną, kai pasaulyje neliks nė vieno skaitančio žmogaus. Tą dieną nustosime tikėti, kad mes stiprūs, gražūs ir kilnūs.
Baisu, ar ne?
3
Tada verčiau įsivaizduokime tos dienos išvakares. Ir paskutinį vaiką, skaitantį paskutinę knygą. Palaukėje, autobuso stotelėje ar prekybos centre po morkų lentyna.
Prie skaitančio vaiko prieis kitas vaikas ir tylutėliai paklaus:
– Ką tu čia darai?
– Skaitau, – atsakys pirmasis ir šiek tiek pasislinks į šoną, kad antrasis galėtų atsisėsti šalia. Vaikas atsisės ir skaityti ims abu. Netrukus prie jų prisidės dar du vaikai, po keleto minučių – keturi, dar vėliau – aštuoni. Praeis visai nedaug laiko, ir lauke, stotelėje ar prekybos centro morkų skyriuje bus vieni vaikai.
Ir visi jie skaitys.
4
Po kokių trijų savaičių skaitantys vaikai užplūs ne tik visus pasaulio žemynus, bet ir vandenynus. Savo pavyzdžiu jie užkrės suaugusiuosius, ir neilgai trukus be knygos žmogui bus nejauku net savo namų balkone.
Nustos tirpti Grenlandijos ledynai, nuo spanguolių raudonumo šarkoms vėl suksis galvos, o mes vėl pamatysime, kad esame stiprūs, gražūs ir kilnūs.
Vaikai. Mergaitės ir berniukai, berniukai ir mergaitės, būkite žmonės. Skaitykite.
Aptariame tekstą
- Apie kokią knygą kalba autorius teksto pradžioje? Kuo ji nepaprasta? [1]
- Kas randama senovės miestų griuvėsiuose? [1]
- Kokiais žodžiais apibūdinamas nuolatinis žmonių rūpinimasis savo vaikais? Kodėl svarbu jais rūpintis? Už ką suaugusieji dėkingi vaikams? [1]
- Kokiomis aplinkybėmis įvairiais laikais vaikai skaitydavo knygas? [1]
- Kaip autorius kalba apie mažėjantį knygų skaitymą? [2]
- Kurie žodžiai ir sakiniai rodo, kad autorius kreipiasi į skaitytoją? [2]
- Kokią sąsają autorius įžvelgia tarp mažėjančio knygų skaitymo ir tirpstančių Grenlandijos ledynų? [2]
- Kas, autoriaus manymu, atsitiktų, jei pasaulyje nebeliktų nė vieno skaitančio žmogaus? Kokių jausmų jam kyla, vien tai įsivaizdavus? [2]
- Ką įsivaizduoti kviečia autorius? [3]
- Kaip įsivaizduojamas paskutinis skaitantis vaikas? [3]
- Kas atsitiktų, jeigu prie jo prisėstų dar vienas ar keli kiti vaikai? [3]
- Kodėl žmogui be knygos nebūtų jauku net savo namų balkone? [4]
- Kaip paaiškintumėte teiginį, kad, prasidėjus visuotiniam skaitymui, nustotų tirpti Grenlandijos ledynai? [4]
- Į ką G. Morkūnas kreipiasi paskutiniais kalbos žodžiais? Ką ir kaip tame kreipimesi sako? [4]
Apibendriname
- Norėdami suprasti, ką savo kalboje sako G. Morkūnas, turime pasidomėti, kodėl iš tiesų tirpsta Grenlandijos ledynai. Išsiaiškinkite priežastis ir padiskutuokite, kaip tai gali būti susiję su knygų skaitymu. Ar pritartumėte tokiai autoriaus minčių eigai?
- Kokiu būdu, autoriaus nuomone, imtų didėti skaitytojų ratas?
- Pakomentuokite tris skaitymo populiarumo etapus įvardijančią schemą.
Anksčiau buvo skaitoma | Dabar žmonės skaito mažiau | Ateityje vėl bus madinga skaityti |
- Kodėl, jūsų manymu, G. Morkūnas būtent vaikus kviečia skaityti ir tikisi, kad taip bus išspręstos pasaulio problemos?
- Kvietimas skaityti gali būti suprantamas siaurąja ir plačiąja prasme (siaurąja – kvietimas skaityti konkrečią knygą, plačiąja – kvietimas domėtis supančiu pasauliu). Kurį skaitymo variantą aptaria kalbos autorius?
- Padiskutuokite, kokią skaitymo vertę iškelia G. Morkūnas.
- Aptarkite priežasties ir pasekmės ryšį: žmonija nustoja skaityti – ima tirpti ledynai ir atvirkščiai. Kaip vertinate tokį gamtos pokyčių aiškinimą?
- Kokia šios kalbos tema?
- Ką šia kalba norėjo pasakyti G. Morkūnas? Kokią problemą ir kaip jis siūlo spręsti?
- Pasidomėkite, už kokią 2007 metais išleistą knygą G. Morkūnas buvo apdovanotas. Sudarykite kitų jo knygų, skirtų vaikams, sąrašą pagal leidimo metus.
- Kuo panašūs A. Marčėno eilėraščio kalbantysis ir G. Morkūno teksto pasakotojas? Kokių tikslų siekdami, jie kreipiasi į vaiką? Palyginkite šiuos tikslus.
Tyrimas
Raskite informacijos apie Grenlandijos ledynų tirpimą.
- Kada pastebėta ši problema?
- Kokių sričių mokslininkai tyrinėja šią problemą?
- Kaip mokslininkai aiškina ledynų tirpimo priežastis ir pasekmes?
Parinkite iliustruojančių nuotraukų, pristatykite savo tyrimą bendraklasiams.
Kuriame tekstą
Dirbdami grupėmis, aptarkite, kas blogo vyksta pasaulyje dėl to, kad žmonės nesidomi knygomis ir jų neskaito. Pasirašykite planą ir pasiruoškite trumpai kalbai tema „Ko knygų skaitymas galėtų pamokyti žmoniją?“. Planuodami įvardykite tris teiginius, atsakančius į temos klausimą. Kiekvieną teiginį pagrįskite pavyzdžiu.