Chapter 3.7 (Literatūra 5 kl.)

Kai draugai nuvilia...

Bitė Vilimaitė

(plačiau apie autorę)

Skaitydami šį pasakojimą, stebėkite, kaip keičiasi Betos ir Alekso santykiai.

ČIUOŽYKLOS MUZIKA

 
1

Po pamokų Aleksas lydėdavo Betą namo, ir abu kalbėdavo, kaip bus gerai, kai atšals, užlies čiuožyklą ir jiedu eis čiuožti.

– Aš pats tau suvarstysiu batus, – sakė Aleksas. – Ir apskritai, ant suolelių mes nesėdėsim, visą laiką čiuošime.

– Kada gi?

2

Pagaliau atėjo ta diena. Aleksas suvarstė Betai batus, jie čiuožė naujutėlaitėmis pačiūžomis. Truputį snyguriavo; muzika – grojo ta ypatinga čiuožyklos muzika – lyg pats keistum savo senas plokšteles.

3

Beta pavargo. Ji norėjo atsisėsti ant suolelio, pasisuko ir krito. Viskas aptemo jai akyse...

– Štai ir prisičiuožiau, – pasakė ji Aleksui, kai jau buvo parvežta iš ligoninės namo. Jos veidas buvo baltas kaip gipsas ant lūžusios kojos.

4

Aleksas lankė Betą kasdien. Sėdėdavo prie lovos ir pasakodavo visokias istorijas iš klasės gyvenimo. Atnešdavo vynuogių, apelsinų, granatų vaisių, kuriuos pirkdavo turguje iš pietiečių.

– Išleisi visas santaupas. Juk norėjai pirkti dviratį, – pasakė Beta.

– Visa tai auga mano žiemos sode!

Betai buvo linksma. Prie lovos stovėjo akvariumas su gupiais. Žuvelės visąlaik judėjo tarp žolių. Tai buvo Alekso dovana.

5

Vieną dieną Aleksas paskambino vakare.

– Peršalęs, guliu, man baisi angina, – kalbėjo užkimusiu balsu. Skambėjo čiuožyklos muzika. Beta suprato: jis skambina iš čiuožyklos automato. Ji visą vakarą žiūrėjo į mažyčius gupius. Dabar jau norėjo turėti auksinę žuvelę.

6

Praėjo savaitė. Betą lankė suolo draugė Lora.

– Aleksas... – pradėjo Lora vos įžengusi į kambarį.

– Lora, – tarė Beta, – su šia suknele ir odine liemene atrodai kaip arkliukas su balneliu.

– Tikrai? – nušvito Lora. Bet tuoj nuginė šalin savo gerą nuotaiką kaip prasikaltusį katinėlį. – Tu neįsivaizduoji, mačiau Aleksą su...

Tačiau Beta vėl ją nutraukė:

– Turi naują krepšelį?

– Taip, pasisiuvau iš įvairiausių skiaučių...

7

Praėjo dar savaitė. Pagaliau pasirodė Aleksas. Pačiūžos permestos per petį, visas snieguotas, pritrypė buto grindis.

– Puikūs orai! – sušuko jis, berdamas ant Betos graikinius riešutus. – Ir ledas čiuožykloje puikus. Kaip gaila, kad tu sergi, – pridūrė nerūpestingai.

Beta šypsojosi:

– Džiaugiuosi, kad tu šauniai pasičiuoši šią žiemą... Pabūsi?

– Apačioj manęs laukia Rūta, kaimynė. Iš mano namo. Ji sušals, nes užmiršo pirštines. Mes einame čiuožti.

– Jei ne mano koja, nusileisčiau į apačią ir pasiūlyčiau jai savo pirštines, pamuštas avikailiu.

– Tai galiu padaryti ir aš.

– Verčiau atsikelsiu pati ir išmesiu jums pirštines pro langą. Tu eik ir lauk.

– Kaip nori.

Aleksas išlėkė.

8

Beta atsikėlė su sugipsuota koja – pirmą kartą. Drebėjo iš silpnumo. Su taburete šiaip taip nušokavo prie aklinai užšalusio lango, atplėšė orlaidę ir išmetė pirštines. Jos nukrito lyg dvi ėriuko kojelės. Beta išgirdo, kaip sušvilpė Aleksas. Tai reiškė – viskas gerai.

9

Beta išvargusi atsigulė. Ji snūduriavo, kalbėjosi su žuvytėmis, ir pro pravirą langelį vėjas pripūtė į kambarį sniego...

Netrukus Beta pasveiko.

Aptariame tekstą

  1. Ką apie Betos ir Alekso bendravimą galima pasakyti iš 1-o epizodo? Apie ką jie kalbėdavosi, svajodavo, ko labai laukė? Kokios detalės atskleidžia jų ryšį?
  2. Kuo ypatinga buvo „ta diena“? [2]
  3. Kokia nuotaika tvyro čiuožykloje? Kas ją lemia? [2]

Tyrimas

Raskite informacijos apie vinilines plokšteles.

  • Kuo jos ypatingos?
  • Kada pradėtos gaminti?
  • Kokia muzika galėjo būti jose įrašyta tuo metu, kai B. Vilimaitė parašė „Čiuožyklos muziką“?
  • Paklauskite tėvų ar senelių, ar jie būdami paaugliai turėjo vinilinių plokštelių.
  • Kurios iš tų plokštelių buvo jų mėgstamiausios?
  • Surenkite senų vinilinių plokštelių parodą, o jei turite galimybę – ir perklausą.
  • Kodėl dabar, tobulėjant technologijoms, daugelis muzikos mylėtojų vėl grįžta prie vinilinių plokštelių?

  1. Kas atsitinka pavargusiai čiuožti Betai? Raskite sakinį, kuriuo išreiškiamas jos patirtas skausmas. [3]
  2. Kaip atrodo ir jaučiasi iš ligoninės grįžusi Beta? [3]
  3. Kaip iš pradžių Aleksas palaiko negalinčią vaikščioti Betą? Kaip mergaitė vertina Alekso jai rodomą dėmesį? [4]
  4. Kas atsitinka vieną vakarą? Kaip elgiasi Aleksas ir kaip jaučiasi Beta? [5]
  5. Kodėl Beta užsimano būtent auksinės žuvelės? Ką reiškia turėti auksinę žuvelę? [5]

Tyrimas

Pasidomėkite, kokie buvo telefono aparatai tuo metu, kai parašytas šis kūrinys.

Aptariame tekstą

  1. Kodėl Beta neleidžia suolo draugei Lorai pasakoti apie Aleksą? Kurios teksto vietos tai atskleidžia? Kaip Lora reaguoja į Betos komentarus? [6]
  2. Po kiek laiko Aleksas vėl aplanko Betą? Papasakokite, apie ką Beta kalbasi su draugu. [7]
  3. Ką reiškia Betos klausimas „Pabūsi?“ [7]
  4. Kaip Aleksas teisinasi, jog negali ilgiau pabūti? [7]
  5. Kaip į tai reaguoja Beta? Ką ji pasiūlo Aleksui? [7]
  6. Ką apie Alekso apsilankymą pas Betą sako veiksmažodis „išlėkė“? [7]
  7. Kokį sumanymą ir kaip įvykdė Beta? Kas rodo, kad šiam veiksmui atlikti jai prireikė daug valios ir fizinių pastangų? [8]
  8. Kaip suprantate sakinį „Ji snūduriavo, kalbėjosi su žuvytėmis“? Ką tai sako apie mergaitės būseną? [9]
  9. Kaip kūrinio pabaigos nuotaiką keičia paskutinis sakinys? [9]

Apbendriname

  1. Kokiose vietose ir kokiu metu vyksta šio pasakojimo veiksmas?
  2. Raskite tekste laiko slinkties nuorodas. Kiek galėjo trukti visas pasakojimo veiksmas?
  3. Kaip aprašoma čiuožykla ir kaip Betos kambarys?
  4. Apsakyme kelis kartus minimas sniegas: „truputį snyguriavo“, „visas snieguotas, pritrypė buto grindis“, „pro pravirą langelį vėjas pripūtė į kambarį sniego“. Kaip keičiasi sniego reikšmė kūrinyje ir kaip tai susiję su Betos nuotaikų kaita?
  5. Trumpai aptarkite, kaip pasikeitė Alekso ir Betos santykiai.
  6. Kada įvyksta svarbiausias vaikų santykių pasikeitimas? Kuris iš veikėjų pasikeitė ir kaip pasikeitė? Kaip manote, kodėl?
  7. Kodėl rašytoja pasirinko būtent tokį kūrinio pavadinimą? Kuo jis svarbus?
  8. Beta norėjo, kad Aleksas pas ją pabūtų. Aleksas pasakė, kodėl negali užtrukti pas Betą. Tai tikra ar sugalvota priežastis? Kiek kartų Aleksas Betai melavo? Kas skatina taip manyti?
  9. Kaip vertinate Betos siūlymą paskolinti Rūtai pirštines? Kodėl Beta norėjo pati išmesti Rūtai savo pirštines? Ką galėtų reikšti tai, kad langas aklinai užšalęs ir Beta tik išgirsta Alekso švilpimą?
  10. Ką galėtų reikšti nukritusių pirštinių palyginimas su ėriuko kojelėmis? Kodėl taip manote?
  11. Kas yra tikras draugas? Ar Beta pasielgė kaip tikra draugė? Ar gerai elgiasi Betos suolo draugė Lora, norėdama papasakoti Betai apie Aleksą?
  12. Kaip manote, ar Beta su Aleksu liks draugais?
  13. Ar pritariate patarlei „Draugą pažinsi nelaimėje“? Pagrįskite savo nuomonę.
  14. Nors apie Betos savijautą tiesiogiai nekalbama, suprantame, kaip ir kodėl ji keičiasi. Prisimindami viso kūrinio įvykius ir detales, užpildykite lentelę.

Kaip jaučiasi Beta

Čiuoži­nėdama su Aleksu

Lankoma Alekso ​kasdien

Vieną vakarą pakal­bėjusi su Aleksu telefonu

Klausy­damasi Loros užuo­minų

Pagaliau pasiro­džius Aleksui

Išmetusi pirštines pro langą

؜

  1. Trumpai apibūdinkite Betą, Aleksą ir Lorą.
  2. Apibūdinkite pasakojimo būdą: ar pasakotojas žvelgia iš šalies, ar pasakoja kuris nors veikėjas? Kurios teksto vietos tai rodo?
  3. Pasakotojas, net ir žvelgdamas į įvykius iš šalies, dažniausiai palaiko kurį nors veikėją. Kaip manote, kieno pusėje jis šiame pasakojime: Betos ar Alekso? Raskite įrodymų tekste. Atkreipkite dėmesį, pavyzdžiui, į 7-o epizodo sakinius: „Praėjo dar savaitė. Pagaliau pasirodė Aleksas. Pačiūžos permestos per petį, visas snieguotas, pritrypė buto grindis“; „Kaip gaila, kad tu sergi, – pridūrė nerūpestingai“; „Aleksas išlėkė“. Kaip pasviruoju šriftu pažymėtais žodžiais vertinamas Aleksas?
  4. Pildydami lentelę palyginkite šiame pasakojime perteiktą požiūrio į kitą žmogų pasikeitimą su pasikeitimais kituose šio skyriaus pasakojimuose. Kas tarp jų bendra ir kuo šis pasakojimas skiriasi?

Kūrinio pavadi­nimas

Veikėjo požiūris į kitą veikėją ištraukos pradžioje

Pasikeitęs veikėjo požiūris į kitą veikėją pabaigoje

؜

؜

  1. Įvardykite kūrinio temą – pasirinkite vieną iš pateiktų ir paaiškinkite, kodėl būtent ją pasirinkote. Galite pasiūlyti ir savo sugalvotą temą.
    1. Alekso ir Betos draugystė
    2. Čiuožykla
    3. Sergančios mergaitės liūdesys
    4. Kilnus mergaitės poelgis
    5. Alekso ir Betos draugystės išbandymas
  2. Kokia pagrindinė šio kūrinio mintis? Pasirinkite vieną iš pateiktų teiginių ir paaiškinkite, kodėl jį pasirinkote. Galite pasiūlyti ir savo variantą.
    1. Žmonių santykiai yra permainingi.
    2. Melo trumpos kojos.
    3. Betos ir Alekso draugystė neišlaiko išbandymo.
    4. Draugą nelaimėje pažinsi.
    5. Čiuožinėti nori visi vaikai.

Kuriame tekstą

Remdamiesi perskaitytu B. Vilimaitės tekstu, pratęskite šį pasakojimą. Pasirinkite kurį nors tęsinio variantą.

  1. Po kelių dienų Aleksas vėl apsilankė pas Betą. Į kambarį jis įėjo visas snieguotas, su pačiūžomis per petį. ................................. Švelniosios Betos pirštinės dabar buvo šlapios ir purvinos. .................................
  2. Kitą dieną Aleksas vėl pasirodė pas Betą. Į kambarį jis įėjo visas snieguotas, bet be pačiūžų per petį. ................................. Iš užančio ištrauktos ir Betai grąžintos pirštinės buvo šiltos ir švarios. Betai pasirodė, kad jų niekas nedėvėjo. .................................
Please wait