Chapter 4.6 (Istorija 8)

Katalikiško krikšto sklaida ir stačiatikiai

Šioje temoje JŪS

  • Aptarsite krikščionybės sklaidą Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje.
  • Apibūdinsite LDK valdovų ir kilmingųjų vaidmenį skleidžiant krikščionybę Lietuvoje.
  • Nagrinėsite LDK stačiatikių padėtį valstybėje.

Priėmus sprendimą, reikia imtis veiksmų. Tik tada priimtas sprendimas gali būti įgyvendintas. Tik tada priimtas sprendimas gali virsti tikrove. Nuo priimto sprendimo priklauso būsimų darbų ir užduočių apimtis. Krikšto priėmimas reiškė, kad valstybėje ir visuomenėje reikės sukurti daug dalykų, kurių iki tol nebuvo. Tik tada valstybė ir visuomenė taps krikščioniška.

Bažnyčių statyba ir parapijų tinklo plėtra

Nemanykite, kad po Lietuvos krikšto 1387 m. lietuviai iš karto tapo tikinčiais krikščionimis. Pirmiausia Jogaila pasirūpino, kad būtų įsteigta Vilniaus vyskupija. Vilniuje, vyskupijos centre, buvo pradėta statyti katedra, ji gavo Šv. Stanislovo ir šv. Vladislovo vardą. Tuo metu buvo įkurtos ir parapijos Krėvoje, Máišiagaloje, Mẽdininkuose, Nemenči̇̀nėje ir Ukmergėjè. Parapija – mažiausias Bažnyčios teritorinis darinys. Iš jų sudaroma vyskupija. Parapijos centras buvo parapinė bažnyčia, į ją rinkosi artimiausių kaimų ir apylinkių tikintieji. Turėdami galvoje XIV a. pab. LDK teritoriją galime teigti, kad šių kelių tuo metu įkurtų parapijų buvo per mažai. Juk dauguma žmonių tais laikais gyveno kaimuose, pavienėse sodybose. Parapinės bažnyčios buvo vieninteliai gyvenviečių centrai, kurie galėjo platinti krikščionybę tarp vietos gyventojų, nesuprantančių Bažnyčios mokymo ir vertybių. Išmokyti laikytis Dešimties Dievo įsakymų, švęsti krikščionių šventes, puoselėti krikščionių tradicijas ir krikščionišką gyvenimo būdą galėjo tik kunigai. Jie buvo atsakingi ir už statomas bažnyčias.

Vytautas Didysis, 1392 m. tapęs Lietuvos didžiuoju kunigaikščiu, pradėjo rūpintis naujų bažnyčių steigimu. Jo valdymo metais (1392–1430) Lietuvoje buvo pastatytos ne mažiau kaip 27 katalikų bažnyčios. Daugiausia jų buvo įkurta pačiame valstybės branduolyje (dabartinės Lietuvos teritorijoje): Daũguose, Dubingiuosè, Kernavėjè, Šal̃čininkuose, Švenčionysè, Trãkuose ir kt. Didžioji dauguma pirmųjų Lietuvos katalikų bažnyčių buvo medinės ir iki šių dienų neišliko. XIV–XV a. sandūroje pastatyti mūrinę buvo brangu ir sudėtinga. Vis dėlto buvo statomos ir mūrinės (degtų plytų) bažnyčios. Dažniausiai jos buvo statomos svarbesnėse ir didesnėse gyvenvietėse, miestuose ar šalia valdovo būstinių (Kaune, Vilniuje, Trakuose) (12.1 pav.). Lietuvos didysis kunigaikštis siekė, kad šios įkurtos bažnyčios būtų aprūpintos, todėl joms suteikdavo benefcijų (lot. beneficium – geradarystė) – nekilnojamojo turto, kurį valdant ir prižiūrint buvo galima gauti ūkio gaminių ar pajamų (12.2 pav., A šaltinis). Taip dovanojant žemių ar gamtos objektų buvo kuriama bažnytinė žemėvalda. Bažnytinė žemėvalda (dvarai, kaimai, gyvenvietės) buvo privilegijuota – atleidžiama nuo mokesčių. O žemdirbiai, valstiečiai, žemę dirbanti visuomenės dalis, turėjo mokėti bažnytinę dešimt – valstiečio ūkio mokestį. Tai buvo dešimtoji dalis per metus ūkyje užauginto derliaus ir padirbtų žemės ūkio gaminių.

12.1 pav. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų bažnyčią Kaunè XV a. pr. rėmė Vytautas Didysis. Tai viena iš pirmųjų XIV–XV a. sandūroje pastatytų Lietuvos katalikų bažnyčių.

A šaltinis

1405 m. Vytautas Didysis Senuosiuose Trakuose įkūrė benediktinų vienuolyną ir 1415 m. dovanojo jam nekilnojamojo turto, taip pat iš savo vietinio dvaro paskyrė natūrinę duoklę:

„Todėl mes, Aleksandras, kitaip Vytautas, iš Dievo malonės Lietuvos didysis kunigaikštis ir Rusios valdovas bei tėvonis, visiems čia esantiems ir visiems tiems, kurie ateityje matys šį raštą, pranešame: mūsų Visagalio Dievo, švenčiausiosios Mergelės Marijos ir šventojo Benedikto garbei ir šlovei įkurto benediktinų ordino vienuolyno Senuosiuose Trakuose abatui ir garbingam vyrui Lukui, visiems šio vienuolyno esamiems ir būsimiems broliams ir įpėdiniams duodame ir dovanojame amžiams ir amžinai patvirtiname visų mūsų dvaro javų dešimtąją dalį su avižomis ir šienu, aikštę su dviem sodais <...>, taip pat kaimą <...> su visomis teisėmis ir valdomis, visomis šio kaimo gėrybėmis ir priklausiniais. [Taip pat leidžiame] Vókės upėje pasistatyti užtvanką bažnyčios ir minėto vienuolyno gerovei.“

Iš lotynų k. vertė V. Volungevičius, pagal Codex diplomaticus ecclesiae cathedralis necnon dioeceseos Vilnensis (1387–1468), t. 1, wyd. J. Fijałek, W. Semkowicz, Kraków: Nakładem Polskiej Akademji Umiejętności, 1932, p. 93.
12.2 pav. XV a. pradžioje Senuõsiuose Trãkuose Vytautas Didysis įkūrė ir aprūpino benediktinų vienuolyną.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokius titulus šiame istorijos šaltinyje prisiskiria Vytautas Didysis?
  2. Kam skirtas šis raštas?
  3. Išvardykite tris dalykus, Vytauto Didžiojo suteiktus vienuolynui šiuo raštu. Paaiškinkite, kuo jie buvo svarbūs.

Kad krikščionybė plistų ir kitose valstybės žemėse, vien Vilniaus vyskupijos nepakako. Viduramžiais valstybėje, užimančioje didelę teritoriją, paprastai būdavo bent kelios vyskupijos. Todėl 1417 m. Vytautas Didysis su Jogaila pasirūpino įsteigti Žemaičių vyskupiją. Ji buvo atsakinga už Žemaiti̇̀jos christianizaciją, tikėjimo ir krikščioniško gyvenimo būdo bei vertybių plėtrą. Žemaičių vyskupijos centras buvo Mẽdininkai (vėliau pradėti vadinti Var̃niais) (12.3 pav.). Tais pačiais metais juose pradėta statyti katedra, paskirtas ir vyskupijos vadovas. Pirmuoju Žemaičių vyskupu tapo Motiejus Trakiškis. Kaip ir pridera Viduramžių valdovui, Vytautas Didysis rūpinosi pirmųjų Žemaičių vyskupijos bažnyčių ir parapijų steigimu. Buvo įsteigtos ir aprūpintos Ariógalos, Betýgalos, Kal̃tinėnų, Krãžių, Raséinių, Vidùklės, Veliuonõs parapinės bažnyčios (12.4 pav.). Šios parapijos buvo pirmieji krikščionybės židiniai Žemaitijoje. Vėlesniais dešimtmečiais parapijų daugėjo, jos apėmė vis didesnę Žemaitijos teritoriją. XV a. pradžioje dabartinės Lietuvos teritorijoje gyvavo dvi Katalikų bažnyčios vyskupijos – Vilniaus ir Žemaičių. Jose statomos bažnyčios ilgainiui sudarė parapijų tinklą. O nuo valstybės centro nutolusiose LDK pietryčių žemėse tuo metu buvo įkurta dar viena katalikų vyskupija.

12.3 pav. Žemėlapyje vaizduojama Žemaitijà su katedra ir vyskupijos centru Varniais (Mẽdininkais), Olauso Magnuso „Jūrų ir šiaurės kraštų žemėlapio“ detalė, XVI a. pirma pusė.
12.4 pav. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų bažnyčia Veliuonojè

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite ne mažiau kaip du dalykus, už kurių sklaidą tarp eilinių gyventojų buvo atsakingos parapinės bažnyčios.
  2. Paaiškinkite, kodėl Vytautas rūpinosi bažnyčių ir vienuolynų steigimu ir aprūpinimu.
  3. Kodėl buvo įsteigta Žemaičių vyskupija?

Tolesnė Bažnyčios plėtra

Jogailos ir Vytauto Didžiojo pradėtus darbus tęsė jų palikuonys ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio sosto įpėdiniai Kazimieras Jogailaitis ir jo sūnus Aleksandras Jogailaitis. Jiems valdant, iki XVI a. pradžios bažnyčių Lietuvoje gerokai padaugėjo. Ilgainiui prie valdovų, kaip bažnyčių statytojų ir rėmėjų, prisidėjo svarbi visuomenės grupė. Ši grupė greitai priėmė Bažnyčios mokymą ir tapo uoliais katalikais. Savo uolumą jie išreiškė atitinkama veikla ir darbais.

Ši visuomenės grupė buvo LDK kilmingieji – didikai ir bajorai katalikai. Reikia pasakyti, kad jie pirmieji priėmė krikštą. Taigi pirmieji susipažino su Bažnyčios mokymu ir tapo veikliais tikinčiaisiais. Lietuvos didžiųjų kunigaikščių dėmesys Bažnyčios reikalams, bažnyčių plėtra ir jų aprūpinimas didikams ir bajorams katalikams buvo sektinas pavyzdys. Kaip paaiškinti tokį jų rūpestį Katalikų bažnyčia? Pirmiausia tuo, kad jie tapo uoliais tikinčiaisiais. Bažnyčios mokymas apie visagalį Dievą, Dangaus ir Žemės Kūrėją, apie tai, kad reikia laikytis Dešimties Dievo įsakymų ir kad kiekvieno žmogaus po mirties laukia Paskutinis teismas, jiems tapo neatsiejamas nuo gyvenimo. Jų rūpestis Bažnyčia turėjo reikštis pastangomis būti dosniais ir dorais katalikais. Savo ruožtu dvasininkai turėjo melstis už savo gyvus ir mirusius geradarius. Todėl didikai ir bajorai savo valdomose žemėse, visų pirma iš tėvų paveldėtose tėvonijose, pradėjo statyti ir remti katalikų bažnyčias. Taigi bažnyčios jau buvo statomos ir atokesnėse gyvenvietėse ir aprūpinamos žeme bei kitu turtu (B šaltinis). Naujų parapinių bažnyčių steigimas didikų ir bajorų pastangomis sudarė galimybę dar greičiau plisti Katalikų bažnyčios mokymui tarp kaimų ir pavienių sodybų gyventojų. Parapinė bažnyčia tapo svarbiu vietos bendruomenės gyvenimo centru.

B šaltinis

1447 m. Lietuvos didikas Petras Simonas Gedgaudaitis jam priklausančiame Radaškónių kaime (dab. Baltarùsija) pastatė ir aprūpino parapinę bažnyčią:

„Vardan Dievo [Tėvo], amen. Žmogaus atmintis trumpalaikė ir norint nuo užmaršties apsaugoti žmogaus darbus juos reikia užtvirtinti garbingais liudininkais ir apsaugoti antspaudais. Todėl mes, garbingasis Petras Simonas [Gedgaudaitis], Vỹšniavo tėvonis, šiuo raštu norime pranešti, kad visiems būtų žinoma dabar ir ateityje, jog, pamaldžiausiai siekdami įtvirtinti ir skleisti katalikų tikėjimą, mūsų Radaškonių kaime įkuriame ir statome parapinę bažnyčią Švč. Trejybės, šv. Onos ir pirmojo kankinio šv. Stepono garbei. Įkurtai ir pastatytai [bažnyčiai] dovanojame ir duodame dovanas, gėrybes ir mokesčius, minimus apačioje. O būtent penkis žmones, vadinamus Siečėnais, su jų žemėmis, pievomis, miškais, giraitėmis ir visais kitais priklausiniais.“

Iš lotynų k. vertė V. Volungevičius, pagal Codex diplomaticus ecclesiae cathedralis necnon dioeceseos Vilnensis (1387–1468), p. 211–212.

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite dvi priežastis, kodėl didikas P. S. Gedgaudaitis Radaškonių kaime nusprendė pastatyti bažnyčią.
  2. Ką gavo naujai įkurta ir pastatyta bažnyčia?

Per visą XV a. valdovai ir didikai statė ir rėmė naujas katalikų bažnyčias plėsdami parapijų tinklą. Be abejo, rūpinosi ir seniau pastatytomis bažnyčiomis ir jų išlaikymu. Bažnyčios buvo steigiamos ir nuo LDK centro nutolusiuose regionuose. Jau žinote, kad šios teritorijos dar XIII–XIV a. buvo prijungtos prie stiprėjančios Lietuvos valstybės. Didžiąją šių žemių gyventojų dalį sudarė rusėnai, kalbantys skirtingomis slavų prokalbės kalbomis, dialektais, tarmėmis. Dar X–XII a. šių žemių gyventojai priėmė stačiatikišką krikštą ir tapo krikščionimis. Kai XIII–XIV a. Lietuvos valstybė vykdė ekspansiją ir plėtė savo teritoriją į rytus, pagonys lietuviai susidūrė su vietos gyventojais stačiatikiais. Kaip jiems sekėsi sutarti su stačiatikiais rusėnais ir kaip viskas pasikeitė lietuviams priėmus katalikišką krikštą?

Klausimai ir užduotys

  1. Nurodykite visuomenės grupę, kuri su valdovais rūpinosi bažnyčių statyba ir jų išlaikymu. Paaiškinkite, kodėl jie taip elgėsi.
  2. Kaip įkurtos parapinės bažnyčios keitė vietos žmonių gyvenimą?

TYRINĖKITE!

Pasidomėkite, kieno pastangomis ir lėšomis pastatyti arčiausiai jūsų esantys krikščionių maldos namai.

Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės stačiatikiai

XIV a. į rytus nutolusias rusų žemes užėmę Lietuvos didieji kunigaikščiai iš esmės nieko nekeisdavo. Užimtose žemėse buvo įkurdinamas ištikimas lietuvis kunigaikštis, paprastai Gediminaičių dinastijos narys. Šioje žemėje jis atstovavo didžiajam kunigaikščiui. Siekiant užmegzti glaudesnį ryšį tarp naujojo žemės kunigaikščio ir vietos gyventojų, buvo žengiami keli svarbūs žingsniai. Naujasis kunigaikštis priimdavo stačiatikišką krikštą ir vesdavo vietinę stačiatikę kunigaikštytę. Tokiu būdu tarp naujojo kunigaikščio ir bendruomenės buvo sustiprinamas ryšys ir užtikrinama, kad nebus keičiamas vietinių tikėjimas, tradicijos ir papročiai. XIV a. Lietuvos didžiųjų kunigaikščių Gedimino ir jo sūnų Algirdo bei Kęstučio požiūris į savo pavaldinius stačiatikius buvo grindžiamas naudos siekiu. Nors jie patys buvo pagonys, jų valdomose valstybės rytų žemėse gyvenantiems stačiatikiams buvo pakantūs. Todėl pagoniška pripažintoje XIV a. LDK valstybėje veikė stačiatikių vienuolynai ir maldos namai – cerkvės (12.5.pav.). Cerkvių buvo pastatyta net pačiame valstybės centre (12.6 pav.). Trumpai tariant, XIV a. valstybės centras su lietuvių žemėmis buvo pagoniškas, o valstybės rytų teritorijos – stačiatikiškos. Pagonys ir stačiatikiai ramiai gyveno vieni šalia kitų (kaip antai XIV a. Vilniaus mieste). Tačiau per daugiau nei šimtmetį nusistovėjusi padėtis pradėjo keistis, kai 1387 m. Lietuva buvo pripažinta katalikiška Europos valstybe.

12.5 pav. Šventųjų Boriso ir Glebo cerkvė Gardine prie Nẽmuno, XII a. antra pusė
12.6 pav. Skaisčiausiosios Dievo Motinos cerkvė Vı̇̀lniuje pastatyta XIV a. viduryje pirmosios didžiojo kunigaikščio Algirdo žmonos stačiatikės Marijos pastangomis.

Nuo XIV a. pabaigos Lietuvos didieji kunigaikščiai, kaip Europos monarchai katalikai, įsipareigojo remti, rūpintis ir plėsti valstybėje Katalikų bažnyčią. Jie įsipareigojimą vykdė. Prie jų prisidėjo didikai ir bajorai katalikai. Jie tapo privilegijuota visuomenės dalimi. O stačiatikiška LDK visuomenės dalis, ypač kilmingi stačiatikiai, buvo apleisti ir neturėjo tokių privilegijų. Netrukus po to, kai LDK priėmė katalikišką krikštą, jau XV amžiuje, stačiatikių maldos namų (cerkvių) statybai ar remontui Lietuvos valstybės centre, katalikiškose žemėse, buvo būtina didžiojo kunigaikščio privilegija (C šaltinis). Nors ir stačiatikiai, ir katalikai buvo krikščionys, juos skyrė per šimtmečius susiklosčiusios skirtingos tradicijos ir įsitikinimai. O šiuos skirtumus dar labiau didino ginčas tarp Romos popiežiaus ir Konstantinopolio patriarcho bei 1054 m. įvykusi Didžioji schizma.

Net ir kylant nesutarimų, katalikai ir stačiatikiai LDK gyveno vieni šalia kitų. XV a. kilmingų stačiatikių įtaka valstybėje didėjo. Lietuvos valdovai puikiai suprato, kad stačiatikiai užima svarbią vietą valstybės ir visuomenės gyvenime, todėl jau XV a. suteikė jiems svarbių privilegijų. XVI a. privilegijų dar padaugėjo. Didieji kunigaikščiai ir toliau nesistengė ar menkai stengėsi statyti ir aprūpinti stačiatikių cerkves, tačiau jomis ir tikėjimu rūpinosi patys kilmingi stačiatikiai (12.7 pav.). Katalikų ir stačiatikių gyvenimas vienoje valstybėje puikiai atsiskleidė Vilniaus mieste. XIV a. ir vėliau Vilniuje vienos šalia kitų stovėjo stačiatikių ir katalikų šventovės (12.8 pav.).

12.7 pav. Šv. arkangelo Mykolo cerkvė Synkovičuose, XVI a. pr., Baltarùsija
12.8 pav. Vilniaus senamiestyje netoli viena kitos stovi katalikų ir stačiatikių šventovės.

Kodėl šiandien mums svarbu apie tai kalbėti, tą žinoti ir suprasti? Nes katalikiškas krikštas pakeitė ne tik žmogaus tikėjimą ir dvasinį gyvenimą. Krikščioniška kultūra iš pagrindų pakeitė visuomenę, jos struktūrą ir gyvenimo būdą. Vakarų Europoje tai įvyko keliais šimtmečiais anksčiau nei Lietuvoje, nes ten keliais šimtmečiais anksčiau įsitvirtino katalikybė. Netrukus išsiaiškinsime, kokia buvo Viduramžių visuomenė, kuo pasižymėjo ir kaip mąstė visuomenės grupės ir jų nariai. Mėginsime atsakyti į klausimus, kaip Viduramžių žmogus suvokė pasaulį, kokią įtaką žmonių pasaulėžiūrai darė katalikybė.

C šaltinis

1495 m. Maskvõs didysis kunigaikštis ir Lietuvos didysis kunigaikštis reikalus aptarė per pasiuntinius:

„O toliau štai ką mums pranešė [Maskvos] didžiojo kunigaikščio Ivano Vasiljevičiaus [Ivano III] pasiuntiniai [sakydami], kad jo dukrai, mūsų [žmonai] didžiajai kunigaikštienei [Elenai], pastatytume stačiatikių cerkvę šalia jos rūmų, nes mūsų kunigaikščiai ir ponai, ir visa žemė [Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė] tam turi teisę bei mūsų protėvių, mūsų tėvo ir mūsų raštus. Tačiau [tuose] raštuose yra įrašyta, kad stačiatikių bažnyčios daugiau nebūtų statomos. Todėl mums mūsų protėvių, mūsų tėvo ir mūsų teisės pažeisti nevalia. Juk jos malonybės mūsų kunigaikštienės [poreikiams] stačiatikių cerkvių mieste yra visai netoli. Kai tik jos malonybė panorės į cerkvę, mes jai to nedraudžiame.“

Iš rusėnų k. vertė V. Volungevičius, pagal Акты, относящиеся к истории Западной России (1340–1506), Т. 1, Санктпетербургь, 1846, p. 141.

Klausimai ir užduotys

  1. Kokį savo pageidavimą Maskvos didysis kunigaikštis perdavė per pasiuntinius Lietuvos didžiajam kunigaikščiui?
  2. Kodėl Maskvos didžiajam kunigaikščiui tai buvo svarbu?
  3. Nurodykite ryšį, siejantį Maskvos ir Lietuvos didžiuosius kunigaikščius.

Klausimai ir užduotys

  1. Kaip į LDK stačiatikius žiūrėjo LDK valdovai iki ir po Lietuvos krikšto?
  2. Kodėl LDK katalikai tapo privilegijuota visuomenės grupe?
  3. Paaiškinkite, kodėl XV a. išaugo kilmingų stačiatikių įtaka LDK.

APIBENDRINAMIEJI KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Nurodykite ir apibūdinkite dvi priemones, 1387 m. LDK žemėse naudotas krikščionybei skleisti.
  2. Koks buvo LDK valdovų ir kilmingųjų vaidmuo skleidžiant krikščionybę Lietuvoje?
  3. Ne mažiau kaip trimis bruožais apibūdinkite stačiatikių padėtį LDK.

TYRINĖKITE!

Naudodamiesi internetu išsiaiškinkite, kiek stačiatikių maldos namų šiuo metu veikia Lietuvoje. Sužinokite, kurie iš jų seniausi, o kurie naujausi.

IŠSAKYKITE SAVO NUOMONĘ

Kaip manote, ar teisingai elgėsi LDK valdovai suteikdami privilegijų tik katalikų tikėjimą išpažįstantiems kilmingiesiems? Savo nuomonę pagrįskite.

Please wait