Kuo pasižymi lyderiai
Kariuomenės būrys turi vadą, orkestras turi dirigentą, sporto komanda – kapitoną, mokykla turi direktorių, klasė – seniūną. Jie – komandos, būrio, orkestro, mokyklos ar klasės lyderiai, vadovai. Futbolo ar krepšinio komandos kapitonas – nebūtinai daugiausia įvarčių įmušęs ar taškų pelnęs žaidėjas, dirigentas – nebūtinai geresnis už bet kurį orkestro muzikantą, bet jis turi kitu išskirtinių savybių.
Kokių savybių ir gebėjimų reikia lyderiui?
- Išmanyti veiklą, kuriai vadovauja;
- aiškiai suvokti veiklos tikslą;
- būti kūrybingam, rodyti iniciatyvą;
- mokėti bendrauti;
- gebėti visus suburti ir paskatinti imtis veiklos;
- prisiimti atsakomybę.
Pavyzdžiui, dirigentas puikiai išmano orkestro instrumentų savybes, pažįsta muzikantus, žino, kaip turi skambėti kūrinys, tinkamai paruošia orkestrą koncertui. Jis prisiima atsakomybę, kad orkestro atliekamas kūrinys skambėtų darnia
- Įvardykite kuo daugiau įvairių sričių lyderių. Kuo ypatinga jų veikla?
- Pateikite pavyzdžių, kai lyderiai imasi iniciatyvos, sugalvoja, kaip spręsti kylančias problemas.
- Pasvarstykite, kodėl sporto komandai, turinčiai trenerį, reikia kapitono. Kuo panaši ir kuo skiriasi komandos trenerio ir orkestro dirigento veikla?
- Kaip suprantate atsakomybės prisiėmimą? Pateikite pavyzdžių, kai jūsų klasės seniūnas ar kitas jūsų pačių išrinktas vaikas turėjo už ką nors prisiimti atsakomybę. Kaip jam sekėsi?
- Kuri iš išvardytų lyderio savybių yra svarbiausia? Pagrįskite savo nuomonę.
- Apsilankykite pas savo mokyklos direktorių. Pateikite jam iš anksto paruoštų klausimų, susijusių su darbo savitumu. Kuo mokyklos direktoriaus darbas skiriasi nuo mokytojų? Pasiteiraukite, kokias lyderio savybes labiausiai vertina jūsų mokyklos vadovas.
O jeigu aš nenoriu tapti lyderiu
Prisiminkite, į kokias savybes atsižvelgėte rinkdami klasės seniūną. Ar kiekvienas norėjote juo tapti?
Daugelis žmonių nesiekia vadovauti. Jiems užtenka būti savo profesijos žinovais, sugebančiais gerai ir kūrybiškai atlikti patikėtas pareigas. Dirbant komandoje labai svarbu suprasti vieniems kitus ir gerai sutarti. Juk pačias stipriausias komandas ar netgi klasėje buriamas darbo grupes sudaro mokiniai, turintys skirtingų gebėjimų, tam tikrų pranašumų. Dažnas iš jų yra kurios nors srities – matematikos, piešimo, rašymo ar planavimo – lyderis.
- Kaip manote, ar reikia būti lyderiu imantis nuosavo verslo? Pagrįskite savo nuomonę.
- O kaip gyvenama šeimoje? Pasvarstykite, ar jai reikia lyderio.
- Praeitą pamoką kalbėjome apie įžymybes. Ar būtinai įžymybė yra lyderis?
- Kartais lyderiais siekia tapti reikiamų gebėjimų neturintys žmonės. Prisiminkite tokį atvejį ir įvardykite, kokių savybių jam trūko.
- Pateikite savo darbo grupėje pavyzdį. Papasakokite, kokiai užduočiai atlikti buvo suburta grupė, kokių gebėjimų turintys mokiniai ją sudarė, kas buvo lyderis, kaip jam sekėsi prisiimti atsakomybę.
- Ar pritariate teiginiui, kad kiekvienas žmogus yra įdomus ir kai ką padaro geriau už kitus?
Užduotys
- Dirigento
- Kapitono
- Direktoriaus
- Vado
- Prezidento
- Orkestre
- Sporto komandoje
- Mokykloje
- Kariuomenės būryje
- Valstybėje
- Lyderis turi atlikti darbą už kitus žmones.
- Lyderis suburia žmones ir paskatina juos veikti.
- Lyderis turi turėti žinių ir išmanyti savo sritį.
- Lyderio nuomonė svarbiausia.