Tema 3.7 (Gimtoji kalba 4 kl.)

Paukštis moko vabalus valytis dantis

  • Pasiklausykite eilėraščio. Pagalvokite ir paaiškinkite, kodėl vabalų ir vabzdžių pavadinimai rašomi didžiąja raide.

Liutauras Degėsys

Paukštis moko vabalus valytis dantis

Paukštis vaikšto rimtas
​​Pievoj susirinko
​​Vabalai nuodingi
​Ir labai naudingi.

Paukštis pievoj šoka
​​Ir kiekvieną moko:
​​– Vabalai veikėjai
​Ir vabzdžiai kenkėjai,

Jūs visi protingi,
​​Tik labai pritingit.
​​Sėdate prie stalo,
​O dantų – nevalot.

Mano mielos Kandys,
​​Išbyrės jums dantys,
​​Jei dantų neplausit,
​Tai naujų – negausit.

Broli mano, Uode,
​​Dantys bus pajuodę,
​​Jei dantų nešveisi,
​Niekur neišeisi.

Mylimos Plaštakės,
​​Kurgi jūsų akys?
​​Jei dantų neskalbsit
​Sirgsit ir nualpsit

Mano storas Vore,
​​Plaut dantų nenori.
​​Be dantų greit būsi
​Neįveiksi Musių.

​Vabalai išklausė
​​Ir nukūrė praustis.
​​Bet labai nustebo,
​Kad dantų nerado.

Jie visi sujudo
​​Ir labai nuliūdo
​​Verkia išsižioję
​Ir namo važiuoja:

– Kurgi mūsų ausys,
​​Paukščio nepaklausėm.
​​Esam ne veikėjai,
​O tikri kenkėjai.

Mes dantų neplovėm
​​Ir sveikatą griovėm.
​​Sau padarėm bloga
​Ir dabar mums bloga.

Negerai gyvenom
​​Ir per greit pasenom.
​​Dantys taip supyko,
​Kad visai išnyko.

Kas dantis prižiūri,
​​Tas sveikatos turi.
​​Mokykis iš mūsų,
​Nes ir tu pražūsi.

Iš knygos „Žvėrynas. Žolynas“
​Dailininkė Inga Gilė

  1. Kokiais žodžiais paukštis kreipiasi į vabalus ir vabzdžius?
  2. Ko moko paukštis?
  3. Į kokius vabalus ir vabzdžius kreipiasi paukštis?
  4. Kur ir dėl kokios priežasties dingo vabalų dantys?
  5. Kokį pamokymą skaitome eilėraščio pabaigoje? Kam jis skirtas?
  6. Pasvarstykite, kodėl būtent paukštis tampa vabalų ir vabzdžių mokytoju.
  7. Kalbėdamas apie kiekvieną vabalą ar vabzdį, poetas gretina jo pavadinimą ir kitoje eilutėje esantį panašiai skambantį žodį, pavyzdžiui, Uode – pajuodę. Raskite kitas eilėraštyje esančias panašiai skambančių žodžių poras.
  8. Įvertinkite eilėraščio garso įrašą. Dėl kokių priežasčių jis jums patinka arba nepatinka?

Užduotys

  • Apibendrinkite veiksmažodžio asmenavimo žinias.

  1. Pasiimkite šešis piešimo sąsiuvinio lapus. Ant kiekvieno lapo didelėmis raidėmis užrašykite:
  1. Išrinkite iš eilėraščio veiksmažodžių pavyzdžių ir surašykite į tinkamus piešimo sąsiuvinio lapus. Šalia veiksmažodžių sutrumpintai parašykite jų laiką.
  2. Kurio asmens veiksmažodžių eilėraštyje nesuradote? Patys sugalvokite ir parašykite pavyzdžių.

  1. Drauge su suolo draugu palyginkite užpildytus lapus. Pasitikrinkite, ar nepraleidote veiksmažodžių, ar nesuklydote.
  • Nukūrė, išklausė, verkia, sujudo, važiuoja.
  • Sirgsit, nualpsit, nešveisi, sėdate, negausit.
  • Sėdate, pritingit, neplausit, negausit, neskalbsit.
  • Neįveiksi, pražūsi, neišeisi, supyko, būsi.
  • Neplovėm, padarėm, nepaklausėm, pasenom, griovėme.
Prašau palaukti