Kur padėjai tą paukštį???
- Ar prisimenate Pupytę iš Nijolės Kepenienės pasakų? Kokius jos nuotykius esate skaitę 2 klasėje?
Nijolė Kepenienė
KUR PADĖJAI TĄ PAUKŠTĮ???
Į svečius atvažiavo Pupytės teta.
– Aš tik trumpam! Netieskite staltiesių ir nevaišinkite. Tik paukščiuką norėjau padėti! – pareiškė teta jau nuo slenksčio.
Pupytė apsidžiaugė – dabar turės paukščiuką.
Bet teta paukščiuko neištraukė nei iš rankinuko, nei iš kišenės, nei iš rankovės. Ir niekur jo nepadėjo.
Na, staltiesę visgi užtiesė ir pavaišino.
– Norėčiau nueiti prie jūros. Paukščiuką reikia padėti, – vėl suokė teta.
Dabar tai jau tikrai gaus tą paukščiuką! Pupytė pirmoji apsirengė, tetą tempte nutempė už rankovės.
Jūra bangavo, ošė.
– Ak, koks kvapas! Kiek erdvės!!! – krykštavo teta ir sukosi vilkeliu.
Bet paukščiuko niekur nepadėjo.
– Ir jūsų operos noriu pasiklausyti. Ir ten paukščiuką reikia padėti.
– Ir ten??? Bet kadgi niekur kitur nepadėjo nė menkiausio kiaušinėlio!
O gal Pupytė nematė?
Iš knygos „Pupytė ir jūra, ir sriuba“Dailininkas Valentinas Ajauskas
- Apie kokį įvykį pasakojama ištraukoje? Atsakykite savais žodžiais.
- Kokį posakį nuolat kartojo Pupytės teta? Perskaitykite jos žodžius.
- Kaip jūs supratote tetos pasakymą „padėti paukščiuką“? O kaip suprato Pupytė?
- Kaip manote, kodėl žmonės savo kalboje vartoja įdomius posakius? Kaip jūs puošiate savo kalbą?
- Aptarkite, ką reiškia šie lietuvių posakiai. Kada jie vartojami?
Ne ta koja šiandien iš lovos išlipai.
Vilką mini – vilkas čia.
Skęstantis ir šiaudo griebiasi.
Šaukštai po pietų.
Gaila kaip pernykščio sniego.
Bijosi kaip kurmis kelio.
Prisiminkite antroje klasėje skaitytą sakmę apie kurmį!
- Kaip jūs manote, iš kur atsirado šie posakiai? Sugalvokite trumpą istoriją apie pasirinkto posakio atsiradimą.
Ankstyva varna dantis krapšto, o vėlyva – akis.
Žaizda užgis, žodžio neužmirši.
- Kurie iš žemiau parašytų žodžių buvo pavartoti skaitytame tekste vietoj žodžio pasakė? Kaip manote, kodėl autorė juos pavartojo?
kalbėjo suokė pareiškė krykštavo burbtelėjo iškošė dudeno tarškėjo
Patarimas
Kalbėdami stenkimės vartoti kuo tikslesnius, gyvesnius arba vaizdingesnius žodžius.
- Sugalvokite ir parašykite įdomių sakinių su 5 užduoties žodžiais.
- Ištirkite, kokių įdomių posakių savo kalboje vartoja jūsų šeimos nariai. Išgirdę užsirašykite, o klasėje aptarkite, ką jie reiškia.
Užduotys
Dundulis, šneka, lipynės, šviesti, pabaiga, troba, kvatojimas.
Kalba – ,
namas – ,
mokyti – ,
kopėčios – ,
juokas – ,
griaustinis – ,
galas – .