Tema 4.7 (Literatūra 9)

Sonetas

Sonètas atsirado Renesanso epochoje. Šis naujo tipo eilėraštis komponuojamas kaip skirtingų temų, jausminių ar dvasinių būsenų gretinimas ar priešinimas.

Klasikinį pavidalą sonetas įgavo italų poeto Frančesko Petrarkos (Francesco Petrarca) kūryboje. Sonetą sudaro keturiolika eilučių: du ketureiliai ir du trieiliai posmai. Ketureiliuose paprastai aprašomas koks nors dalykas, o trieiliuose pateikiamas aprašyto dalyko apmąstymas, filosofinis apibendrinimas. Anglų literatūroje atsirado kiek kitokios formos sonetas: trys ketureiliai ir apibendrinančio turinio dvieilis. Tokius sonetus rašė Viljamas Šekspyras (William Shakespeare).

Greta reguliarios posmų sandaros buvo rekomenduojama laikytis ir turinio dėstymo taisyklių. Buvo siūloma kiekvieną posmą baigti tašku, vengti žodžių pakartojimo, paskutinis eilėraščio žodis turėtų būti svarbiausias. Keturi posmai minties judėjimo požiūriu sudaro: tezę, jos vystymą, antitezę ir sintezę; arba: užuomazgą, temos vystymą, kulminaciją ir atomazgą. Kompoziciškai sonete svarbiausia yra tematinė priešprieša tarp ketureilių ir trieilių arba tarp ketureilių ir dvieilio. Soneto rašymo taisyklių stengiamasi paisyti ir vėlesniais laikais.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Perskaitykite Vytauto Mačernio eilėraštį iš ciklo „Pavasario sonetai“ ir atsakykite į klausimus.
3.
Praeinančiam pasaulyje praeisiu,
​Kasdien suduždamas, bet išdidus:
​Mylėdamas skurdžiosios žemės vaisių
​Ir moteris, ir saulę, ir sapnus.
Kaip svečias, pakviestas į šventę šviesią,
​Aš paragausiu, vynas ar svaigus,
​Aš tik gėlių spalvom pasigėrėsiu,
​Savin giliai įkvėpsiu jų kvapus;
Ir mylimos nerūpestingą veidą
​Lengvai palietęs pirštais virpančiais,
​Triukšmingai muzikai aplinkui aidint
Ir atsisveikinęs mostu tik su svečiais,
​Palikęs žiburius toliau jų šventei degti,
​Išeisiu vienišas į amžinąją naktį.
Šar̃nelė, 1944 IV 20
  1.  
    1. Pagal kurį – itališkąjį ar angliškąjį – soneto variantą parašytas V. Mačernio sonetas?
    2. Patvirtinkite arba paneikite, kad V. Mačernis laikosi temos plėtojimo tvarkos.
    3. Apie ką kalbama pirmuose dviejuose posmuose? Apie ką – trieiliuose? Kaip susijęs ketureilių ir trieilių posmų turinys?
    4. Kaip manote, ar paskutinis soneto žodis iš tiesų reikšmingas?
    5. Kokiu kontrastu remiasi šis sonetas?
    6. Nusakykite eilėraščio temą ir vyksmą.
    7. Apibūdinkite eilėraščio lyrinį subjektą. Kaip įvardytumėte jo būseną, nuotaiką?
Prašau palaukti