Tema 4.2 (Lietuvių kalba 11)

Kaip skaityti poeziją?

Nuo penktos klasės mokėtės atidžiau skaityti literatūros kūrinius. Pamažu formavosi skaitymo įgūdžiai. Jų ypač prireiks per abitūros egzaminą savarankiškai analizuojant ir interpretuojant eilėraštį ar prozos kūrinio ištrauką. Gal kiek lengviau, jei poeto ar prozininko vardas jau pažįstamas, pamokose aptarėte jo kūrybą. O kaip elgtis ir nuo ko pradėti, jeigu rašytojo vardas negirdėtas, jeigu jo kūrybą skaitote pirmąkart?

Šiame skyriuje aptarsime keletą svarbių literatūros kūrinio bruožų, kurie turėtų padėti pažingsniui atskleisti, kas glūdi poezijos ar prozos kūrinyje. Beveik viskas, apie ką kalbėsime, jums jau girdėta, taigi prisiminsite, pasikartosite, gal susisteminsite sukauptas žinias. Pirmiausia aptarsime poeziją, o vėliau imsimės prozos.

Eilutės trumpos, bet prasmė gili

Jau žinote, kad epinis pasakojimas daugiau dėmesio skiria veiksmo ir veikėjų aprašymui, o lyrika susitelkia į vidinį žmogaus pasaulį. Lyrikoje dominuoja jausminis, vertinamasis santykis su aplinka: aprašoma meilė, liūdesys, ilgesys, baimė, neapykanta, ryžtas ir kiti sudėtingi jausmai. Jei poetas aiškiai žino, ką nori pasakyti, jam nebereikia rašyti eilėraščio. Eilėraštis yra bandymas išreikšti tai, ko negali pasakyti paprastai. Rašydamas eilėraštį poetas ieško būdo, kaip išsakyti susitvenkusius jausmus, abejones. Išreikšti visa tai padeda teksto daugiaprasmiškumas, perkeltinės žodžių reikšmės, sintaksinės figūros, kitos stilistinės priemonės. Neatsitiktinai eilėraštis laikomas prasmės požiūriu pačia turtingiausia teksto rūšimi. Todėl galima sakyti, kad trumpose poezijos eilutėse glūdi daug apimantis turinys, kurį ir bandome atskleisti analizuodami eilėraštį. Nenuostabu, kad eilėraštis primena rebusą, kurio supratimo kodą kartais pavyksta surasti tik skaitant kitus to paties poeto eilėraščius. Prasminis eilėraščio neapibrėžtumas, nevienoda skaitytojų kultūrinė, literatūrinė patirtis lemia, kad tą patį eilėraštį galime suprasti skirtingai, bet mūsų interpretacijos neturėtų prieštarauti vienos kitoms.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Paaiškinkite, kodėl eilėraštis laikomas prasmės požiūriu turtingiausia teksto rūšimi ir kas tai lemia.
  2. Su kuo galima palyginti eilėraštį? Kodėl?

Teksto visumos aprėptis

Nuo ko pradėti savarankišką eilėraščio analizę ir interpretaciją? Pirmiausia keletą kartų lėtai perskaitykite eilėraštį. Pasižymėkite neaiškius žodžius ir frazes, išsiaiškinkite jų reikšmę. Svarbu įsidėmėti, kad interpretacija turi apimti visą eilėraščio tekstą, nes kiekviena jo dalis, kiekvienas žodis įneša prasminį indėlį į kūrinio visumą. Gerame eilėraštyje nebūna nieko nereikalingo. Rekomenduojamų ir privalomų rašytojų kūriniai (tiek proza, tiek poezija) jau atrinkti, todėl juos laikome nekeliančiais abejonių.

Skaitydami eilėraštį pasižymėkite pasikartojančius žodžius ir jų formas. Paprastai eilėraštyje plėtojamos dvi temos, jos dėliojamos priešpriešos principu (šiuo atveju skiriame du dalykus: bendrą eilėraščio temą, kuri yra abstraktesnė, ir dvi priešinamas pasikartojančių žodžių, jų formų serijas, kurias dėl patogumo irgi vadiname temomis). Kokios tos temos, iš karto galbūt nesuprantame, todėl keliame skaitymo hipotezę, o gilindamiesi į eilėraščio tekstą temų formuluotes galime keisti, tikslinti. Nenustebkite, jei temos labai abstrakčios, jos atskleidžia eilėraštyje supriešintas vertybes. Apčiuopdami supriešintas temas prie tų vertybių pamažu ir artėjame. Tam tikroje eilėraščio vietoje supriešintos temos gali suartėti.

Panagrinėkime du pavyzdžius: gerai žinomą Maironio eilėraštį „Trãkų pilis“ ir Alfonso Nykos-Niliūno eilėraštį „Vilnius 1943“.

Skaitymo, arba interpretavimo, hipotezę keliame ne tik skaitydami eilėraščio tekstą, bet ir žinodami, apie ką rašė Maironis, – gretino praeitį ir dabartį. Todėl tai, kas susiję su praeitimi, pažymėkime melsvai, o sąsajas su dabartimi – rusvai.

TRAKŲ PILIS

Pelėsiais ir kerpe apaugus aukštai
​Trakų štai garbinga pilis!
​Jos aukštus valdovus užmigdė kapai,
​O ji tebestovi dar vis.
​Bet amžiai bėga, ir griūvančios sienos
​Kas dieną nyksta, apleistos ir vienos!..

Kai vėjas pakyla ir drumzdžias vanduo,
​Ir ežeras veržias platyn, 
​Banga gena bangą, ir bokšto akmuo
​Paplautas nuvirsta žemyn.
​Taip griūva sienos,
liūdnesnės kas dieną,
​Griaudindamos jautrią širdį ne vieną.

Pilis! Tu tiek amžių praleidai garsiai!
​Ir tiek mums davei milžinų!
​Tu Vytauto didžio galybę matei,
​Kad jojo tarp savo pulkų!
​Kur tavo galia, garsi palikimais?
​Kur ta senovė, brangi atminimais?

Nutilusios sienos, apleistos visų,
​Be sargo, ginklų, be žmogaus!

​Kiek primenat jūs man brangiausių laikų
​Ant vieškelio amžių plataus!
​Laikai brangiausi! Ar mums dar sugrįšte?
​Ar vien minėsme kaip savo jaunystę?

Kada tik keliu važiavau pro Trakus,
​Man verkė iš skausmo širdis;

​Gaili ašarėlė beplovė skruostus
​Ir mėlynas temdė akis!
​Ir veltui dvasią raminti norėjau,
​Aplinkui vien tamsią naktį regėjau.

1892

„Trakų pilies griuvėsiai“, dail. Napoleonas Orda, 1876 m.

Dėl platesnės šių temų interpretacijos reikėtų aptarti lyrinį subjektą, bet jau ir dabar galime formuluoti, kokia priešprieša paremtas šis eilėraštis: perskaitykite vien tai, kas pažymėta melsvai, – tai praeities vizija, rusvai pažymėtas tekstas – tai dabartis.

A. Nykos-Niliūno eilėraščio skaitymo hipotezę siūlo eilėraščio pavadinimas: kalbama apie Antrojo pasaulinio karo laiką Vilniuje. Be to, eilėraštyje minima Gaono gatvė – žydų kvartalo dalis, kur naciai įkūrė getą; 1943 metais getas buvo sunaikintas, didžioji dalis jo gyventojų išžudyti. Visą šią informaciją teikia istorinis kontekstas. Tarkime, kad šią informaciją jūs jau žinote. Tad skaitymo hipotezė leidžia įžvelgti dvi temas: karo metais žydus naikinę naciai (pažymėkime melsvai) ir mieste gyvenę žydai (pažymėkime rusvai).

VILNIUS 1943

Skausmo šaligatvyje geležinis
​Žingsnių aidėjimas. O kruvini langai
​Ir durys! Surūdijęs maršas
​Nužudė užpustytus
​Kovo vidudienio žodžius.

Kruvinos staktos. Kruvini
​Vidudieniai ir aušros;
mėnesiena
​Langai ir knygos;
​Mergaitės pirštai ir klavišai,
​Jardins sous la pluie,
​Tyla.

Motina nesuteptoji! Surūdijęs
​Maršas plėšo mūsų gyslas.
Atsargi
​Gaono gatvės žiurkė

​(Kontrabasas įsijungia),
Pagriebusi neklaužadas vaikus,
​Bėga klykdama:
Thalassa!
​Kraujo jūra!

1966

Tai sudėtingas eilėraštis, vertas platesnės analizės, bet kol kas apsiribokime dviejų pagrindinių temų atpažinimu ir sugretinimu.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Pasvarstykite, nuo ko vertėtų pradėti analizuoti eilėraštį.
  2. Kodėl pradedant analizuoti eilėraštį svarbu atkreipti dėmesį į pasikartojančius žodžius, jų formas? Ką tokie pasikartojimai išryškina?
  3. Pasirinkite kokį nors eilėraštį ir pamėginkite atlikti pirmuosius analizės žingsnius, padedančius aprėpti kūrinio visumą. Kokias dvi supriešintas temas atpažinote? Atradimais pasidalykite su klasės draugais – gal jie turės kitokių įžvalgų.

Eilėraščio laikas ir erdvė

Apie laiką ir erdvę paprastai kalbame aptardami prozos kūrinius, bet šios nuorodos svarbios ir analizuojant poeziją. Maironio „Trakų pilyje“ laiko nuorodos tampa apčiuoptų temų – praeities ir dabarties – kontrastingo sugretinimo pagrindu. Erdvės nuorodos šiame eilėraštyje ne tokios svarbios, bet jos irgi atskleidžiamos kalbant apie lyrinį subjektą (kada tik keliu važiavau pro Trakus) ir apibūdinant jį supančią aplinką (aplinkui vien tamsią naktį regėjau).

A. Nykos-Niliūno eilėraščio vietą ir laiką sužinome iš pavadinimo. Vieta yra svarbi, nes kalbama apie nacių įžengimą į žydų gyvenamąją teritoriją Vilniuje ir apie pavojų nujaučiančios žiurkės pastangas ištrūkti iš būsimos kraujo jūros. Laiko nuoroda eilėraščio pavadinime konkrečiai įvardija, apie ką kalbama, o eilėraščio parašymo metai leidžia svarstyti, kaip ir kodėl prisimenami šie slogūs įvykiai. Taigi laiko ir erdvės nuorodų paieška turėtų būti vienas pirmųjų žingsnių skaitant eilėraštį.

UŽDUOTIS. Perskaitykite Maironio eilėraštį „Mano gimtinė“ ir suraskite vietos ir laiko nuorodų.

MANO GIMTINĖ

Ten, kur Nemunas banguoja
​Terp kalnų, lankų,
​Broliai vargdieniai dejuoja
​Nuo senų laikų.

Ten močiutė užlingavo
​Raudomis mane,
​Į krūtinę skausmą savo
​Liejo nežinia.

Girios ūžė ten, minėjo
​Praeities laikus,
​Kai lietuvis netikėjo,
​Jog apkaltas bus.

Ten apleistos pilys griuvo
​Ant kalnų aukštai;
​Milžinų ten kaulai puvo,
​Verkė jų kapai.

Ten užaugau, iškentėjau
​Aš kančias visas
​Ir pamėgau, pamylėjau
​Vargdienio dūmas.

O tos dūmos ant krūtinės
​Ne aušros rasa!
​Tai lyg rūdys geležinės,
​Tai skaudi žaizda.

1895

Skaitymo hipotezė

Rinkdamiesi knygą, skaitydami jos anotaciją ar vertintojų citatas, atpažindami autoriaus pavardę, spręsdami, kokio žanro kūrinį skaitysime, kuriame abstrakčią skaitymo hipotezę, paremtą savo lūkesčiais. Smagu, kai knyga nenuvilia, bet dar smagiau, kai maloniai nustebina. Per literatūros pamokas aiškinomės, kodėl Maironio kūryba laikoma romantine, žinome, kad jis aukštino Lietuvos praeitį, todėl formuluoti eilėraščio „Trakų pilis“ skaitymo hipotezę lengviau. Bet poetas ne tik pakartoja tai, apie ką kalba kituose eilėraščiuose. Jis konkretina kalbėjimą pasirinkdamas praeities simbolį – Trakų pilies griuvėsius, be to, jautriai atskleidžia lyrinio subjekto išgyvenimus žvelgiant į tuos griuvėsius. Todėl aptardami kūrinį turime nuolat vertinti savo kaip skaitytojo lūkesčius, paremtus asmenine kalbine bei literatūrine patirtimi, ir lyginti juos su tuo, ką siūlo rašytojas. Tai pasakytina analizuojant ir viso kūrinio problematiką, ir smulkiausias detales. Pavyzdžiui, eilėraštyje ir vienas žodis gali pakeisti įprastą temos turinį.

Kaip pavyzdį panagrinėkime žemesnėse klasėse aptartą Aido Marčėno eilėraštį.

APIE RAŠYMĄ

Šioje žemėje viską
​užrašyti gali
​spinduliuoja ir tviska
​ir arti, ir toli

stebuklingosios vietos,
​kur mes esam svečiai
​ir nuplaus liepos lietūs,
​ką kadais užrašei.

Visi žinome, kad raštas išsaugo žmonijos patirtį ateities kartoms, regis, yra nepavaldus laikui. Šių bendrųjų žinių konstatavimu ir pradedamas eilėraštis. Beje, eilėraštis sintaksiškai suskaidytas į tris dalis – jų ribas žymi brūkšniai. Antra dalis yra intarpas, kuriame pasakoma, apie ką rašoma, ir užsimenama apie rašančiųjų laikinumą. Dabar perskaitykime pirmą ir trečią eilėraščio dalis, kurios sintaksiškai priklauso tam pačiam sakiniui: Šioje žemėje viską / užrašyti gali – <...> ir nuplaus liepos lietūs, / ką kadais užrašei. Taigi užrašyti galima viską, bet lietus nuplaus, ką užrašei. Ši mintis prieštarauja teiginiui, kad tai, kas užrašyta, nepavaldu laikui ir išlieka ateičiai. Jei pažvelgtume iš tolimesnės laiko perspektyvos, ir laiškai, ir knygos, ir kitokie raštai sudūla, nėra amžini. Šitaip vertinant, eilėraščio pabaiga atrodo liūdna. Bet – čia pradedame siūlyti, kaip interpretuoti eilėraštį, – sugrįžkime į priešpaskutinę eilėraščio eilutę. Raštą nuplauna lietūs, taigi kalbama apie netektį, o poezijoje šis motyvas įprastai išreiškiamas rudeninio lietaus įvaizdžiu. Poetas pakeitė vieną žodį – vietoj tikėtino rudens, rudeninio parašė liepos lietūs. Kas nutiko? Prisiminkime, kuo skiriasi rudens ir vasariškas liepos lietus. Nuo rudens lietaus slepiamės, jį siejame su gamtos ciklo pabaiga, apmirimu, o liepos lietus gali būti ir šiltas, ir malonus. Liepos lietus nuplaus, ką užrašei, bet tokia netektis nėra dramatiška. Taigi poetas kviečia kitaip – gal su švelnia ironija – pažvelgti ne tik į žmogaus gyvenimo, bet ir į jo paliekamų darbų laikinumą.

Ar pastebėjote, kad aptardami tiek šio eilėraščio temą (rašymas), tiek lietaus motyvą rėmėmės tuo, ką visi neblogai žinome? Poeziją panašiai ir skaitome – lyginame kasdienybėje įprastas eilėraštyje pavartotų žodžių reikšmes (ne vien tiesiogines) su vadinamosiomis poetinėmis klišėmis (pavasario rytas ir rudeninis lietus – vienos jų).

UŽDUOTIS. Kelis kartus atidžiai perskaitykite Liutauro Degėsio eilėraštį „Pienės“ ir remdamiesi orientaciniais klausimais jį aptarkite.

PIENĖS

Kai rūkas vingiuoja per pievas
​Lyg šiltas garuojantis pienas,
​Geltonos pavasario pienės
​Pakvimpa tarytum medus.

Prisėsk pailsėti prie kelio,
​Tau šypsosi pienių pulkelis.
​Toks lengvas lyg pienės pūkelis
​Ir tu parymok, atsidusk.

Jau gražios prasideda dienos,
​Jau juokiasi paukštis kiekvienas,
​Ir kvepia pavasario pienės 
​Tik pienas, jų pienas – kartus.

  1. Kokios dvi temos supriešinamos eilėraštyje? Atkreipkite dėmesį, kad antra tema išryškėja tik eilėraščio pabaigoje.
  2. Kaip griūva eilėraščio idilė (rūkas virš pievų garuojantis pienas pavasario pienės medaus kvapas lengvas pienės pūkelis gražios prasideda dienos ir t. t.) perskaičius paskutinį jo žodį kartus?
  3. Kokį prasminį ryšį sukuria pirmo ir trečio posmų paskutinių žodžių medus ir kartus rimavimas? Pasvarstykite, ar medus tik saldus.
  4. Kaip atrodo pienė? Kaip kvepia? Koks jos pieno skonis? Kokia reikšmę pienei suteikia eilėraščio kontekstas?

Kas kalba eilėraštyje?

Tarkime, apčiuopėme, apie ką eilėraštyje kalbama, kokios idėjos ir vertybės supriešinamos. Dabar atidžiau pažvelkime į tų temų sąveiką. O ją atskleisti gali padėti lyrinis subjektas, kurį žemesnėse klasėse dar vadinome eilėraščio kalbančiuoju.

Poezijoje, kaip ir prozoje, į aprašomus dalykus galima žvelgti iš šalies, tarsi iš epinės perspektyvos, bet galima žvelgti ir subjektyviai, pabrėžiant, kad kalbama „aš“ arba „mes“ vardu. Grįžkime prie Maironio „Trakų pilies“. Pirmuose trijuose posmuose į Trakų pilį žvelgiama iš šalies, lyrinis subjektas pasirodo ketvirtame posme: Kiek primenat jūs man brangiausių laikų <...> Laikai brangiausi! Ar mums dar sugrįšte? / Ar vien minėsme kaip savo jaunystę? Atkreipkite dėmesį į paryškintus žodžius: man – lyrinis subjektas kalba apie save; mums, minėsme – kalbama „mes“ vardu. Paskutinis eilėraščio posmas jau visai asmeniškas, rodantis ankstesniuose posmuose nusakytos padėties vertinimą:

Kada tik keliu važiavau pro Trakus,
​Man verkė iš skausmo širdis;
​Gaili ašarėlė beplovė skruostus
​Ir mėlynas temdė akis!
​Ir veltui dvasią raminti norėjau,
​Aplinkui vien tamsią naktį regėjau.

Prisiminkime A. Nykos-Niliūno eilėraštį. Pirmuose dviejuose posmuose nusakoma padėtis: naciai įžengia į žydų gyvenamąją teritoriją (čia svarbi ir per visus tris posmus einanti muzikinė tema: naciai įžengia surūdijusio – tai vertinimas – maršo ritmu; ramiai, taikiai žydų gyvenimo aplinkai atstovauja Klodo Debiusi (Claude Debussy) kūrinys fortepijonui „Jardins sous la pluie“ („Sodai lietuje“); trečiame posme pasigirsta dramatiška kontraboso partija). Trečiame posme pasirodo ir lyrinis subjektas: Surūdijęs / Maršas plėšo mūsų gyslas. Įvardis mūsų rodo, kad lyrinis subjektas tapatinasi su Holokausto aukomis. Surūdijęs maršas kaip nacių metonimija plėšo ne tik žydų, bet ir lyrinio subjekto gyslas. Toks empatiškas tapatinimasis dramatiškoje scenoje taip pat yra aprašomų dalykų vertinimo būdas.

Dar vieną kalbėjimo būdų kaitos pavyzdį randame šiuolaikinio ukrainiečių poeto Arturo Dronio eilėraštyje, kurį išvertė Marius Burokas. Šis jaunas poetas dalyvauja kare su Rusija ir eilėraštyje kalba apie ukrainiečių karių patirtį fronte.

***

Kai nusisegam liemenes,
​nusiimam šalmus, nusivelkam
​striukes, nusimaunam pirštines
​ir valgom mandarinus prie krosnelės,
​ir tampam panašūs į vaikus,
​kartais galvoju,
​kad tu kažkur čia, gretimam kambary.

Kaime
​kažkokia vietinė moteris
​pašaukė vaiką: „Sūneli!“

Ir visi mes
​atsigręžėm
.

2023

Eilėraščio analizę galime pradėti aptardami karo ir taikaus gyvenimo temų priešpriešą, bet panagrinėkime, kaip ir kieno vardu kalbama. Paryškinti pirmo posmo pirmų penkių eilučių veiksmažodžiai rodo, kad kalbama daugiskaitos pirmuoju asmeniu – „mes“ vardu. Atskleidžiama, kas vyksta atokvėpio akimirkomis, kai karių grupė susirenka prie krosnelės. Šeštos eilutės veiksmažodis galvoju rodo, kad pradedama kalbėti „aš“ vardu, – mandarinų valgymas lyrinį subjektą sugrąžina į taikią vaikystės aplinką. Antrame posme kalbėjimo būdas vėl keičiasi – tarsi epiškai žvelgiant iš šalies keliais žodžiais piešiama realybė, kurioje motina pašaukia sūnų. Trečiame posme grįžtama prie kalbėjimo „mes“ vardu. Tai tarsi asmeninės lyrinio subjekto vizijos – grįžimo į taikų gyvenimą, kuriame gali išgirsti motinos balsą, tąsa. Pasirodo, panašią į lyrinio subjekto viziją patyrė ir jo kovos draugai. O tai, trumpai kalbant, rodo jų bendrystę ir kad tai labai jauni kariai.

Visuose trijuose aptartuose eilėraščiuose lyrinis subjektas jungia priešinamas temas: Maironio eilėraštyje primena garbingą pilies praeitį, mato ir apgaili jos, kitaip tariant, ir lietuvių tautos dabartį; A. Nykos-Niliūno eilėraštyje lyrinis subjektas, prisimindamas tragišką Vilniaus žydų likimą, tapatinasi su jais, persiima jų skausmu; A. Dronio eilėraščio lyrinis subjektas sujungia ir kovos, ir atokvėpio akimirkų patirtį, kuri artima ir jo kovos draugams.

Aišku, lyrinio subjekto vaidmuo eilėraščių interpretacijose gali skirtis, bet pradedant skaityti eilėraštį atkreipti dėmesį į šį poetinio teksto sandaros elementą yra būtina, nes kalbėjimo būdo pokyčiai gali būti labai reikšmingi ir tapti atspirties tašku interpretuojant.

UŽDUOTIS. Perskaitykite pateiktus eilėraščius ir aptarkite lyrinio subjekto raišką.

Henrikas Radauskas
​FONTANAS

Ant cementinės urnos guli parke
​Geltonas lapas. Didelis ruduo.
​Fontano liūtui liejasi pro gerklę
​Pasidabruotu upeliu vanduo.

Stambiais geltonais lapais liepos verkia.
​Dvi varnos kranksi nežinia kodėl.
​O liūtui liejasi vanduo pro gerklę,
​Ir aukso klevas dreba kaip žvaigždė.

1935

Henriko Radausko eilėraščių rinkinio „Fontanas“ pirmasis leidimas, 1935 m.

Salomėja Nėris
​BENAMĖS VARNOS

Sulaikę žadą mes praslinksim
​Pro juodus žiežulos namus
​Ten stagarai nuo vėjo linksi
​Ten plūsta mus, ten keikia mus

Benamės varnos nusileido
​Ties jau geltonu kaštanu
​Džiovink man ašarą nuo veido
​Tu savo lūpų karštumu.

Tylus kuždėjimas beskausmis
​Rudens lapelių skinamų
​O kas prakalbins, kas priglaus mus
​Tikrus našlaičius – be namų?

Vai, lanksto laužo laibą vyšnią
​Vakaris vėjas neramus
​Jau niekad, niekad mes negrįšim
​Į juodus žiežulos namus

1937

Ar eilėraštyje kas nors įvyksta?

Prozos kūriniuose pasakojama apie įvykius, keičiančius veikėjų situaciją. Šiuos pokyčius apibūdina sąvokos „fabula“ ir „siužetas“. Bet pokyčių matome ir poezijoje. Čia kalbame apie eilėraščio vyksmą, galintį turėti fabulos bruožų, bet dažniausiai tai supriešintų temų nusakymo, kalbėjimo būdo ir kitokie pokyčiai. Maironio „Trakų pilyje“ iš pradžių prisimenama garbinga pilies praeitis ir aptariamas dabartinis jos vaizdas, o eilėraščio pabaigoje žvilgsnio perspektyva keičiasi: pasirodo pro šalį važiuojantis lyrinis subjektas ir įvertina visą – pilies ir Lietuvos – padėtį. A. Nykos-Niliūno eilėraštyje panašiai iš pradžių pateikiama nacių ir žydų priešprieša Antrojo pasaulinio karo metais, o paskutiniame posme aprašytos padėties vertinimai suintensyvinami įvedant lyrinį subjektą, kuris kalba „mes“ vardu, ir visa karo metų drama dar susiejama su krikščioniškuoju (Motina nesuteptoji) ir antikinės mitologijos (šūksnis antikinei graikų deivei Thalassa!) kontekstais. Tai reiškia, kad konkreti žydų tautos drama karo metais yra apibendrinama. A. Marčėno eilėraštyje pokytis įvyksta priešpaskutinėje eilutėje: vietoj rudeniniai lietūs – liepos lietūs. A. Dronio eilėraštyje pokytis irgi akivaizdus: asmeninė lyrinio subjekto vizija, pasirodo, artima ir jo kovos draugams, o tai dar labiau sustiprina jų bendrystę.

Neretai eilėraščio vyksmo pokytis išryškėja iš pradžių pristatant vieną, o paskui kitą požiūrį į tą patį dalyką. Tai matome šiuolaikinės poetės Daivos Čepauskaitės eilėraštyje „Auksinė skruzdėlė“, kuriame kalbama apie skaitymo naudą (šis eilėraštis buvo aptartas žemesnėse klasėse).

AUKSINĖ SKRUZDĖLĖ

Kokia iš tų eilėraščių nauda?
​Ir kam juos tie poetai nuolat kuria?
​Naudingas daiktas – dviratis, lazda,
​plaktukas, duona, batai ar kepurė.

O kas iš tų eilėraščių dailių?
​Iš jų sriubos nei košės neišvirsi,
​neatsipjausi kaip dešros peiliu
​ir į vartus galingai neįspirsi.

Neprisileisi tu iš jų sulos,
​sausainių ar pyrago neiškepsi,
​nesaugos kiemo, priešo neaplos,
​o jų paskaitęs genijum netapsi.

Jais nepašersi kiaulių nei kačių,
​ir nepadės jie tau, kai skauda dantį.
​O jeigu atvirai, tai aš jaučiu,
​kad galima visai be jų gyventi.

Bet kartą aš eilėraštį skaičiau,
​už lango lijo, taip lengvai ir smulkiai,
​ir tapo viduje kažkaip keisčiau,
​lyg būtų ant širdies nukritus dulkė,

tokia lengva, mažutė ir jauki,
​lyg skruzdėlė auksinė nuropotų,
​lyg suptųs plūdė vakaro aky,
​ir skonis burnoje – mamos kompoto...

O jeigu atvirai, tai privalau
​sutikt, kad daug kas ir be to gyvena.
​Bet argi tai gyvenimas, brolau,
​Kai niekas tau širdies nepakutena?

Penktas eilėraščio posmas pradedamas prieštaravimu jau išdėstytai nuomonei, esą eilėraščių skaitymas yra beprasmis (Bet kartą aš eilėraštį skaičiau…), ir detaliai dalijamasi skaitymo patirtimi. Kita nuomonė neabejotinai artima lyriniam subjektui, o baigę skaityti eilėraštį pirmą jo dalį, t. y. keturis posmus, imame suvokti kaip ironišką. Taigi pokytis – šiuo atveju vertybinis – yra akivaizdus.

Kulminacinių vietų raiška

Priartėjome prie labai svarbaus klausimo – kas lemia eilėraščio kokybę? Vienas iš atsakymų – gerame eilėraštyje turinio ir raiškos planai yra susiję: apie švelnius, jaukius dalykus kalbama švelniai skambančiais žodžiais, melodingomis frazėmis, o aptariant dramatiškus dalykus vartojami aštrūs žodžiai, kapotos frazės. Palyginkime dvi A. Nykos-Niliūno eilėraščio dalis: viena priklauso nacių temai, kita – žydų. Pirmoje – aštriai skambančios, kapotos trumpos frazės: geležinis / Žingsnių aidėjimas. O kruvini langai / Ir durys! Surūdijęs maršas...; antroje – švelnūs žodžiai ir frazės su melodingu prancūzišku K. Debiusi kūrinio pavadinimu: mėnesiena / Langai ir knygos; / Mergaitės pirštai ir klavišai, / Jardins sous la pluie, / Tyla. Čia kalbama apie fonetinę raišką, asonansus ir panašias poetines priemones. Bet A. Nykos-Niliūno eilėraščio pirmuose dviejuose posmuose pateiktą priešpriešą lydi ir netiesiogiai sustiprina temoms priskiriami muzikiniai simboliai: naciai – maršas, žydai K. Debiusi kūrinys, o trečiame posme pasigirsta dramatiškai skambantis kontrabosas.

UŽDUOTIS. Perskaitykite Henriko Radausko eilėraštį ir atsakykite į klausimus.

KRAUTUVĖLĖS PARDAVĖJA

Mergaitės veidu teka ašaros:
​Mylėjo, prisiekė, nerašo.
​Negalima grąžinti vasaros,
​Ir ji rankas ant slenksčio grąžo.

Sugriuvo pilys, mirė pasakos.
​Miestelis rudeniu patvinęs.
​O krautuvėje – virvės, pasagos
​Ir vinys, vinys, vinys, vinys.

  1. Kokiais žodžiais nusakoma eilėraščio veikėjos savijauta? Kaip manote, kodėl antro posmo pabaigoje kartojamas žodis vinys?
  2. Kokia laiko priešprieša pagrįstas šis eilėraštis? Kas siejama su vienu ir kitu laiku?
  3. Kokiai erdvei priklauso vinys? Kokiu tropu galima jas laikyti ir kokiai temai jos atstovauja?
  4. Kaip interpretuotumėte fonetinę žodžių grąžinti ir grąžo sąšauką?
  5. Paaiškinkite, kodėl šis eilėraštis yra ironiškas ir kas ironizuojama.

Istorinis ir kultūrinis kontekstai

Jeigu pavyksta eilėraštį susieti su istoriniu ar kultūriniu kontekstu, jį interpretuoti lengviau, nes simbolines įvykių, piešiamų vaizdų, aptariamų idėjų reikšmes pasiūlo kontekstas. Pavyzdžiui, žinome, kad Maironis buvo romantikas, o lietuvių romantikams būdingas senosios Lietuvos aukštinimas, didingos tautos praeities ir nykios dabarties sugretinimas. Taigi simbolinė Trakų pilies reikšmė visiškai aiški. Romantizmo kontekstui artimas ir šios epochos dailininkų mėgstamas poetizuotas pilių, rūmų griuvėsių vaizdavimas. Remiantis šiuo kontekstu galima aptarti ir pro griuvėsius keliaujančio lyrinio subjekto emocijas, ašaringumą.

Istorinį kontekstą rodo ir A. Nykos-Niliūno eilėraščio „Vilnius 1943“ pavadinimas, ir kitos nuorodos, leidžiančios suprasti, kad kalbama apie žydų likimą Antrojo pasaulinio karo metais.

Aptartame A. Dronio eilėraštyje nerasime istorinio konteksto nuorodų. Neaišku, apie kokį karą kalbama, kas su kuo kariauja, kuriai kariaujančiai pusei priklauso lyrinis subjektas. Aiškumo suteikia eilėraščio parašymo data ir, jei atpažįstame, ukrainietiška poeto pavardė. 7 klasės literatūros vadovėlyje eilėraštį papildo jo vertėjo M. Buroko komentaras ir dvi jaunojo poeto nuotraukos (poetas bibliotekoje tarp knygų ir su karine uniforma):

Susitikom Lvive trumpam. Talentingas, protingas, puikus pasakotojas. Jis buvo grįžęs iš fronto – kontūzytas, apšalęs kojų pirštus. Jam reikėjo išsikalbėti – pasakojo mums fronto istorijas. Pasakojo, kaip sėdint kelias dienas apkasuose prie –20 °C ištinka haliucinacijos. Pasakojo daug. Ir tai, kaip išėjęs į frontą, galvojo neberašyti, žodžiai buvo netekę prasmės. Bet žuvus bičiuliui ir mokytojui (kuriam pats užmerkė akis) pradėjo rašyti vėl.

Šie paaiškinimai įrašo eilėraštį į istorinį kontekstą, padeda suprasti lyrinio subjekto savijautą, atskleidžia svarbią šalčio ir šilumos temą.

Panašiai kūrinį siejame su kuria nors epocha, literatūros kryptimi ar srove. Skaitydami Viljamo Šekspyro (William Shakespeare) sonetą prisimename Renesanso epochą ir jos vertybes; Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus eilėraštyje atpažįstame Barokui būdingą vaizdo medžiagą, gyvenimo laikinumo, lemties ir mirties temas; romantikų eilėraščiuose kartojasi individo ir visuomenės priešpriešos, nelaimingos meilės ir kitos temos. Beje, reikia pabrėžti, kad tik Romantizmo epochoje originalumas tapo viena pagrindinių kūrybos vertybių. Vėliau radosi smulkesnių literatūros krypčių ir srovių: modernizmas, impresionizmas, simbolizmas, futurizmas, postmodernizmas ir pan. Bet visos jos turi tam tikrų atpažinimo ženklų ir, jei eilėraštis ar kitas kūrinys gali būti siejamas su kuria nors literatūros kryptimi ar srove, jį įrašome į tos krypties ar srovės kontekstą su tam tikromis idėjomis, vertybėmis, medžiagos pateikimo būdais. Taigi bet koks kontekstas, kurį galima susieti su aptariamu kūriniu, suteikia skaitytojui papildomų orientyrų, padeda jį suprasti.

Pirmą kartą skaitydami nežinomo autoriaus eilėraštį patys turime atpažinti supriešintas temas ir vertybes, raktinius žodžius, kitaip sakant, susikurti eilėraščio skaitymo ir supratimo taisykles, pasitelkti analizei reikalingas literatūros mokslo sąvokas, tokias kaip kūrinio žanras, lyrinio subjekto vaidmuo, poetinės priemonės.

Paprastai įsigilinus kad ir į nežinomą kūrinį, išsiaiškinus žodžių reikšmes, pamažu apčiuopiant aprašomų dalykų pobūdį, kūrinio reikšmės ima skleistis, žingsnis po žingsnio formuojasi visuminė jo prasmė. Dar kartą pabrėžiame vieną dalyką: interpretacija turi aprėpti visą tekstą. Jeigu kuri nors, net ir nedidelė, teksto dalis lieka nuošalyje, reikia keisti skaitymo hipotezę, kad ir ta dalis būtų įtraukta į kūrinio prasmės audinį. Nereikia baimintis, jei vieną skaitymo hipotezę keičia kita ar kitos hipotezės, nes tai atliepia patį skaitymo principą: skaitydami nuolatos remiamės savo literatūrine, gyvenimiška patirtimi ir ko nors laukiame, ką nors numatome, o literatūros kūrinys nuolat mus stebina. Rašytojas ir kartoja, primena, ką mes žinome, ir atitrūksta nuo to, kas įprasta: prozinio pasakojimo veikėjas pasielgia netradiciškai, poezijos lyrinis subjektas atskleidžia savo unikalią patirtį arba randa originalų netikėtai aplankiusios tiesos ar jausminės patirties išraiškos būdą.

UŽDUOTIS. Perskaitykite Bernardo Brazdžionio eilėraštį ir jį aptarkite atsakydami į klausimus.

ŠAUKIU AŠ TAUTĄ

Šaukiu aš tautą, GPU užguitą
​Ir blaškomą, it rudenio lapus:
​Į naują vieškelį, į naują buitį,
​Kur niekad šiaurūs vėjai neužpūs.

Šaukiu lietuvį burtis prie lietuvio
​Ir gyvą širdį prie gyvos širdies,
​Kad tamsiame vidurnakty nežuvę,
​Pakiltų rytmečiui gyventi ir žydėt!

​Iš sutemų, iš prieblandų išeikit,
​Uždekit naują ugnį širdyse,
​Vergams palikit vargo naktį klaikią!
​Šaukiu aš, jūsų protėvių dvasia.

Šaukiu aš tautą, žemės pėdoj gyvą
​Ir vyturėlio rytmečio maldoj,
​Ir žydinčią, kaip žydinčių alyvų
​Panemunių sodybose žiedai.

Šaukiu pavasario pilkų vagų artoją, 
​Tegu lig saulės kyla jo daina.
​Tegu laukai, tegu miškai kartoja:
​„Gana tulžies, gana mirties, gana!..“

Šaukiu aš darbo rankų milijonus
​Įsupt naujam darbymečiui varpus...
​Į naujo džiaugsmo klėtis, naujo derliaus kluonus,
​Ne kalinio namus, ne liūnus, ne kapus.

Šaukiu vardu aš jūsų vargo žemės,
​Balsu piliakalnių ir pievų, ir miškų:
​Nekeršykit, kad keršto kraujo dėmės
​Nekristų prakeiksmu ant jūs vaikų vaikų!..

Šaukiu iš amžių: – Ateities nevertas,
​Kas dabarties nedrįso tautai nešt,
​Kas posūnių žaizdas, širdy atvertas,
​Išdegino liepsna veidmainiškos ugnies.

Šaukiu balsu tėvų dievų ramovės
​Ir jūsų krikšto atgaila šviesia:
​– Stovėkit amžiais čia tvirti, kaip saulė stovi! 
​Šaukiu aš, jūsų protėvių dvasia.

1941

  1. Ką reiškia santrumpa GPU? Kokios informacijos apie eilėraštį suteikia jo parašymo metai?
  2. Kodėl lyrinis subjektas primygtinai ragina lietuvius vienytis? Dėl ko tai svarbu?
  3. Kaip apibūdintumėte eilėraščio lyrinį subjektą? Kokį vaidmenį jis pasirinkęs?

Modernioji poezija

Aptarėme gana tradicinį Maironio eilėraštį ir iš esmės kitokį A. Nykos-Niliūno eilėraštį, kurį drąsiai galima laikyti moderniosios poezijos pavyzdžiu. Norėtųsi atkreipti dėmesį į moderniosios poezijos savitumą, svarbų kalbant ir apie kitus šiame poskyryje pateiktus eilėraščius.

Moderniojoje literatūroje iš esmės keičiasi poeto, prozininko, apskritai kūrėjo padėtis visuomenėje, pabrėžiamas kūrybos akto išskirtinumas, kalbama apie įtemptą sielos būseną. Štai kaip apie šį pokytį rašė Algirdas Julius Greimas:

Poetas – nebe klasicizmo klounas, linksminantis publiką, jis – nebe romantizmo lakštingala, giedanti visam pasauliui savo liūdesius ir džiaugsmus. Poetas yra filosofas, norintis suprasti pasaulį, jis jūreivis, ieškąs naujų amerikų, naras, atidengiąs mums povandenines gelmes. Jo darbas, jo užduotis rimta, sunki ir, svarbiausia, pavojinga: sapnų karalijos <…> aukštos ikarų erdvės, povandeniniai žemynai ir sirenų balsai šaukia, pritraukia, nebepaleidžia. <…> Poezija nėra žaidimas, nėra išpažintis, poema [t. y. eilėraštis S. Ž.] privalo turėti universalią žmogišką prasmę, išreikšti vieną žmogaus buvimo pasaulyje aspektą, vieną kurią vitalinę jo buities temą. Įvykis, dvasinis ar fizinis, gali įeiti į literatūrą tiktai kaip pretekstas, tik tiek, kiek jis reikšmingas, kiek jis ką nors simbolizuoja, kiek jis prikrautas, nelyginant elektros, – prasmingumo.

Moderniojoje poezijoje nėra jokios garantijos, kad rami jūra išreikš tik į ją žvelgiančiojo dvasios ramybę. Peizažo ar kokio nors objekto reikšmė atsiskleidžia tuo metu, kai į jį žvelgiama, ir priklauso nuo žvelgiančiojo nuotaikos, jausmų, galiausiai nuo gebėjimo įsižiūrėti. Iki modernizmo laikų žmogų supančios aplinkos reikšmės buvo daugiau ar mažiau aiškios, o moderniai žvelgiant į pasaulį nuolat klausiama – reikšmes reikia rasti, stebimą dalyką perprasti, atidžiai įsižiūrėti, o tuomet neretai tenka nustebti, kai pro grimasas ir gyvenimo išdarkytus bruožus ima ryškėti realybės kontūrai.

UŽDUOTIS. Perskaitykite Marcelijaus Martinaičio eilėraštį ir jį aptarkite atsakydami į klausimus.

PADAINUOK MAN

Padainuok man,
​kad vakaras jau nebetoli,
​kad laikas su saule namolio.

Tu man padainuok
​su mėnesiu aplink galvą,
​sėdėdama parugėje.

– Ką aš dainuosiu,
​kad mano daina – jau sena,
​kad mano širdis – jau akla,
​kad mano žodžiai – apkurto.

1974

  1. Pirmame posme tarsi persikeliama į tautosakos pasaulį ir lyrinis subjektas ragina numanomą pokalbio partnerę jam padainuoti, netgi pataria, ką dainuoti, – tai rodo stilizuotos liaudies dainų citatos: vakaras jau nebetoli, laikas su saule namolio. Tai turėtų vesti į tradicinę liaudies dainų aplinką, kurioje žodžiai turi aiškias reikšmes, veikėjai apibūdinami pastoviaisiais epitetais (mergužėlė – balta graži lelijėlė, bernužėlis – baltas gražus dobilėlis), kur į klausimą ar kvietimą atsiliepiama, kur, atėjus vakarui, tikrai einama namolio. Lyrinis subjektas kviečia visa tai prisiminti. Tad kodėl „mergelės“ kalbinimas nesėkmingas, atsakymas skaudus, netgi dramatiškas?
  2. Ar atsisakymas dainuoti sufleruoja, kokie yra kalbančiųjų santykiai, kokia juos supanti aplinka?
  3. Eilėraštis parašytas gūdžiu sovietmečiu, 1974 metais. Turėdami galvoje tokį kontekstą aptarkite, kas teigiama šiais žodžiais: daina – jau sena; širdis – jau akla; žodžiai – apkurto. Kokios galėtų būti išsakytos nevilties priežastys?
  4. Jau aptarėme, kad modernaus eilėraščio reikšmes reikia rasti, į stebimą dalyką atidžiai įsižiūrėti ir jį perprasti. Kaip tokį patarimą pritaikytumėte analizuodami šį eilėraštį?

Kodėl verta mokytis atidžiai skaityti eilėraščius?

Ir paskutinis klausimas – kam reikalingas atidus eilėraščio skaitymas? Eilinis poezijos skaitytojas, tikėtina, pasitenkina viena eilėraščio interpretacija ir susidarytu įspūdžiu. Mums taip pat svarbus pirmas eilėraščio sukeltas įspūdis, nes jis formuoja pirmąsias skaitymo hipotezes, tik jomis vadovaudamiesi galime žengti gilyn ir svarstyti, kas lėmė tą įspūdį ir ar jis pagrįstas. Taip nuolat nejučiomis tikriname skaitymo hipotezes – jas patvirtiname arba atmetame ir keliame naujas, intuityvų skaitymą keičia sąmoningas skaitymas.

Svarbu suvokti auksinę grožinės literatūros, ypač poezijos, skaitymo taisyklę: nuolat skaitome dviem kryptimis. Rimavimas ne tik pagražina eilėraščio skambesį, bet ir mezga prasminius tinklus – antros surimuotos eilutės pabaiga grąžina skaitytoją prie pirmos eilutės prasmės. Paskutinės aptarto A. Dronio eilėraščio eilutės grąžina prie lyrinio subjekto vaikystės prisiminimų. Taigi poezija, ypač modernioji, yra iš daugybės nyčių nupintas prasmių tinklas, kuriame jungiasi žodžių ar frazių skambesys ir jų reikšmės, ryškėja turinio kontrastai ir jungtys su kontekstais (istoriniu, biografiniu ir kitais), kuriais ir remiamasi, ir atvirai ar netiesiogiai polemizuojama.

Išmokę skaityti ir suprasti eilėraštį, lengviau suprasime ir kitus, ne vien žodinius, pranešimus, pavyzdžiui, reklaminius ar kitokio pobūdžio vaizdo klipus, nes jie konstruojami panašiais principais.

Prašau palaukti