MOKYMOSI TIKSLAI
- Gilinsitės į jungtukų reikšmę.
- Aiškinsitės, kaip atpažinti jungtukus sakinyje.
- Mokysitės tinkamai vartoti jungtukus.
STEBIME
Perskaitykite tekstą ir pasvarstykite, ką laikome herojumi. Atlikite užduotis.
Savo kilniu poelgiu mus nustebinęs žmogus laikomas herojumi, o jo garbingas veiksmas vadinamas žygdarbiu. Paprastai tikras didvyris ar narsus karžygys yra išaukštinamas ir netgi apdovanojamas. Tad kokių savybių reikia asmenybei, siekiančiai heroizmo?
- Persirašykite tekstą ir apibraukite jungtukus.
- Pabraukite žodžius, žodžių junginius ir sudėtinio sakinio dėmenis, kuriuos jungia jungtukai.
- Prisiminkite skyrybos taisykles, taikomas sakinio dalims, sujungtoms šiais jungtukais.
- Pasvarstykite, kodėl jungtukai yra bendravimui būtina kalbos dalis.
AIŠKINAMĖS
Jungtukas yra nekaitomoji kalbos dalis, jungianti žodžius, žodžių junginius arba sudėtinio sakinio dėmenis: Herojų būna tikrų arba netikrų. Prisiminiau kantriai vaikus auginančią ir nuolat besišypsančią mamą. Kokie herojai yra tikri, o kokie – ne?
Kaip ir prielinksnis, jungtukas būtinas bendravimui. Tačiau, kitaip negu prielinksnis, jungtukas nelemia gramatinės žodžio formos. Palyginkite: tėvai ir vaikas (jungtukas ir) ir tėvai su vaiku (šalia prielinksnio su žodis turi būti įnagininko linksniu).
Jungtukai skirstomi pagal sandarą, pozicijų kiekį sakinyje ir jungiamųjų dėmenų ryšius.
JUNGTUKAI PAGAL SANDARĄ | |
Vientisiniai | Sudėtiniai |
Susideda iš vieno žodžio | Susideda iš kelių žodžių |
jei, o, bet, kad | o betgi, o vis dėlto, lyg tartum, kai tik, vos tik, jei tik, kada tik, kaip kad, lyg kad, negu kad, kad ir, nors ir, kaip ir |
JUNGTUKAI PAGAL POZICIJŲ KIEKĮ SAKINYJE | ||
Pavieniai | Poriniai | Kartojamieji |
Vientisiniai arba sudėtiniai jungtukai, vartojami po vieną | Iš dviejų skirtingų dalių sudaryti jungtukai | Iš vienodų dalių sudaryti jungtukai |
kai, bet, kad ir, vis tiek | kai ... tai, kuo ... tuo, kad ir ... bet | ir ... ir, ar ... ar, tai ... tai |
JUNGTUKAI PAGAL JUNGIAMŲJŲ DĖMENŲ RYŠIUS | |
Sujungiamieji | Prijungiamieji |
Jungia sintaksiškai lygiaverčius dėmenis – vienarūšes sakinio dalis arba sujungiamojo sakinio dėmenis. | Jungia sintaksiškai nelygiaverčius dėmenis – sudėtinio prijungiamojo sakinio dėmenis arba lyginamuosius dėmenis. |
Sudedamieji jungtukai ir, bei, nei, ir ... ir, čia ... čia, nei ... nei, tai ... tai, tiek ... tiek Priešpriešiniai jungtukai o, bet, tačiau, tik, betgi, ogi, tiktai, vis dėlto, vis tiek, užtat, o betgi, o tačiau, o vis dėlto, bet vis dėlto, bet užtat Skiriamieji jungtukai ar, arba, ar ... ar, arba ... arba Aiškinamieji jungtukai tai, tad ![]() | Laiko jungtukai kai, kada, kol, iki, ligi, vos, tik, kai tik, kol tik, vos tik, kai ... tai, iki ... tai, kada ... tai, kol ... tai Priežasties jungtukai nes, kadangi, kadangi ... tai Sąlygos jungtukai jei, jeigu, nebent, jeigu ... tai, jei ... tai ir Nuolaidos jungtukai nors, tegu, tegul, kad ir, nors ir, tegul ir, nors ... bet, nors ... tačiau, nors ... vis tik, kad ir ... bet, kad ir ... vis dėlto, tegul ... bet, tegul ir ... tai Lyginamieji jungtukai kaip, lyg, tartum, tarytum, tarsi, it, negu, nekaip, nei, nelyginant, lyg tartum, lyg kad, kaip kad, nelyginant kaip, negu kad, juo ... juo, juo ... tuo, kuo ... tuo Nereikšminiai jungtukai kad, jog, kad ... tai, kad ... tad |
Jungtukas ar gali žymėti ir sujungiamuosius, ir prijungiamuosius ryšius: Jis buvo bajoras ar net kunigaikštis (sujungimas); Pabandyk, ar kalavijas aštrus (prijungimas).
Prijungiamieji jungtukai kad ir jog jungia įvairius šalutinius sakinius. Iš jų dažnesnis kad. Neretai jie gali pakeisti vienas kitą: Vaikas suvokia, kad ne visi, kuriems statomi paminklai, yra herojai. Vaikas suprato, jog reikia mokytis atskirti tikrą ir netikrą heroizmą.
ĮTVIRTINAME
- Perskaitykite tekstą, parengtą pagal Džeimso Kriuso romaną „Mano prosenelis, herojai ir aš“. Atlikite užduotis ir atsakykite į klausimus.
Man skaitant istoriją apie Kalėdų eglutę karo fronte ir Manfredo Korno atliktą žygdarbį, prosenelis susirietė, tarsi jam skaudėtų pilvą. Paskui jis paklausė, ar man patiko šita istorija. Kai suabejojau tikro stebuklo aprašymu ir pasakiau, kad net šventųjų istorijose daugiau esmės, bet mažiau saldybės, jis nusijuokė:
– Kaip pirštu į akį pataikei, vaike! Saldybės čia tikrai per daug. Toks tas Manfredas herojus – nėra nei kūno, nei sielos. Jis lyg kartoninė figūra arba rašytojo iškalta marionetė.
– Kam tada, seneli, klausei, iki baigsiu viską skaityti?
– Norėjau, kad tu pats išmoktum skirti pelus nuo grūdų, vaike. Kadangi žmonių liežuviai tą istoriją taip iškraipė, pats laikas papasakoti, kaip ten iš tikrųjų buvo.
- Sugrupuokite pažymėtus jungtukus į sujungiamuosius ir prijungiamuosius.
- Nurodykite pažymėtų jungtukų reikšmę (pagal jungiamųjų dėmenų ryšius).
- Kodėl prieš jungtukus ir, arba nerašomas skyrybos ženklas?
- Aptarkite kartojamojo jungtuko skyrybą.
- Raskite sakinius su jungtuku kad ir paaiškinkite, kodėl prieš jį rašomas kablelis.
- Raskite frazeologizmų ir paaiškinkite jo reikšmę.
- Perskaitykite prosenelio papasakotą istoriją apie Kalėdų eglutę karo fronte ir atlikite užduotis.
Tai atsitiko per Pirmąjį pasaulinį karą kai viso pasaulio krikščionys švenčia Kūčias. Tiek vokiečiai tiek kitoje fronto pusėje kovojantys prancūzai bendros šventės proga nutraukė ugnį. Tačiau vieną prancūzų pulką sudarė vien musulmonai. Kadangi Kalėdos jiems nieko nereiškė, tai jie nesiliovė pyškinę vokiečių pusėn. Nors ir sprogimai drebino žemę vis dėlto viename vokiečių apkase fronto kepėjas Alfredas Kronickė kepė savo draugams marcipanus. Juo smarkiau sviediniai sproginėjo, tuo sunkiau saldumynų meistrui buvo apkase dirbti. Čia jis įsipjovė ranką čia prarado sunkiai gauto rožių vandens čia vos neapvertė puodo. Įtūžęs konditeris nustvėrė eglutę ir pasileido per karo lauką, ketindamas užkišti patrankų vamzdžius. <...>
Neįprasti veiksmai kare vienodai sutrikdo ir draugą ir priešą.
(Pagal Džeimsą Kriusą)- Persirašydami sakinius, sudėkite trūkstamus skyrybos ženklus.
- Pabraukite jungtukus.
- Sugrupuokite jungtukus, remdamiesi schema „Jungtukai pagal pozicijų kiekį sakinyje“.
- Jeigu prosenelio istoriją jau skaitėte, baikite pasakojimą penkiais sakiniais, kuriuose būtų bent keturi skirtingi jungtukai. Jei šios istorijos dar neskaitėte, sugalvokite, kas atsitiko, kepėjui įbėgus į karo lauką su Kalėdų eglute rankose. Užrašykite istorijos pabaigą, pabraukite jungtukus ir pasitikrinkite skyrybą.
- Atskliauskite ir taisyklingai parašykite sudėtinius jungtukus.
- Truputį mažesnė už tėčio, (bet, už, tat) kokia graži.
- Ketinau skirti jums šiek tiek dėmesio, (bet, kadangi) esi vienas, galbūt užsuksiu kitą kartą.
- Kažin ar negrįši, (vis, dėl, to) penki svarai.
- Gal ir niekas nesupranta, patikslina jis, (bet, vis, tiek) gražu.
- Aš pasirengęs iškeliauti rytoj, (jei, tik) laiške patvirtinsi.
- Matau, (kad, ir) Vytautas jai pritaria.
- Per visą savo amžių atminė, (lyg, kad) tai vakar būtų atsitikę.
- Vėl įlindo į savo slėptuvę, (tik, tai) dabar atbulas, kaip kartais daro šuva.
- Kai pašokę atsigręžiam, (o, gi) pietryčių pusėje tiesiog juoda.
- Juk sakiau jums, (kai, tik) tie žmonės pradeda žaisti, jis – į dūdas.
APIBENDRINAME
- Perskaitykite tekstą, mokantį, kaip kasdienybėje tapti herojumi, ir atlikite užduotis.

Herojai dažnai atrodo ypatingi, ............... (lyginamasis jungtukas) būtų ne šio pasaulio žmonės. Tačiau šių laikų didvyriai yra tokie patys, kaip kad mes visi. Kadangi jie kilniai elgiasi natūraliai, tai visai negalvoja apie vieno ............... (skiriamasis jungtukas) kito poelgio didvyriškumą. Jie nesavanaudiškai daro tai, ką privalo daryti. Ir tik vėliau paaiškėja, kad jų veiksmai verti žygdarbio vardo. Vos tik pasakotojai pagražina tuos veiksmus ir prideda įvairių detalių, istorijos veikėjai virsta idealiomis figūromis – herojais, kurių poelgis žavi ............... (sudedamasis jungtukas) įkvepia. Ar nori elgtis didvyriškai? Atsiduok tam, ką darai, ............... (priežasties jungtukas) svarbiausia valanda yra dabartinė, ............... (priešpriešinis jungtukas) reikšmingiausias žmogus visada yra greta tavęs. Būtiniausia veikla visada yra iš meilės kylantis rūpinimasis kitu, – moko išminčiai.

- Persirašykite sakinius ir, remdamiesi schema „Jungtukai pagal jungiamųjų dėmenų ryšius“, vietoj taškų įrašykite tinkamus nurodytos reikšmės jungtukus.
- Antrame sakinyje raskite jungtukus ir apibūdinkite juos pagal sandarą ir jungiamųjų dėmenų ryšius.
- Pažymėtus jungtukus sugrupuokite į sujungiamuosius ir prijungiamuosius.
- Remdamiesi teksto pavyzdžiu, pagrįskite, kad poriniu jungtuku sujungtos vienarūšės sakinio dalys atskiriamos kableliu.
- Atlikite pasirinktą užduotį. Rašydami stenkitės vartoti kuo įvairesnių jungtukų, juos pabraukite.
- Pasvarstykite, kuo skiriasi ar panašūs filmų superherojai ir realūs herojai. Parašykite apie tai samprotavimą, remdamiesi šio poskyrio nuotraukose vaizduojamų herojų istorijomis.
- Argumentuotai atsakykite raštu į klausimą „Ar herojiškas poelgis visada yra (turėtų būti) matomas ir įvertinamas?“
- Parašykite 5–7 sakinių laišką žmogui, kurio poelgiu žavitės ir net laikote jį herojišku. Prisiminkite tą įvykį, pasidžiaukite, padėkokite žmogui už drąsą ir ryžtą, kilnumą ir tvirtumą, nuoširdumą ir draugiškumą, jautrumą ar ką nors kita.
