Chapter 4.2 (Literatūra 5 kl.)

Kai prislegia vienatvė

Lietuvių rašytojas Valdemaras Kukulas (1959–2011 m.) gimė Kùpiškio rajone. Kūrė poeziją vaikams ir suaugusiesiems, dirbo įvairių kultūros leidinių redakcijose, rašė literatūros kritikos straipsnius. Pateikiamas eilėraštis iš rinkinio vaikams „Vėjo birbynė“ (2000 m.).

Valdemaras Kukulas

Raiškiai skaitydami eilėraštį, pamėginkite suprasti, kas atsitiko berniukui, kodėl jis jaučiasi vienišas.

VIENATVĖ

 
  1. Labas vakaras,
    ​Labas, vėlyvas,
    ​Ak, ir tu šiandien
    ​Liūdnas, mėnuli...
  1. Kaip ir aš... jau naktis,
    ​O vis gyvas.
    ​Nors vaikai
    ​Jau senokai sugulę.
  1. Mėnesėli,
    ​Tu pereik per miestą
    ​Ir surask,
    ​Kur svečiuojas tėveliai.
  1. Pasakyk, kad juos
    ​Prašo pakviesti
    ​Jų sūnus,
    ​Jis užmigti negali.

Aptariame tekstą

1.1. Kaip kreipiamasi į mėnulį? Ką tie žodžiai pasako apie eilėraščio kalbantįjį?

1.2. Kokiu žodžiu apibūdinamas mėnulis?

2.1. Kaip eilėraščio kalbantysis nusako savo nuotaiką?

2.2. Kaip suprantate pasakymą „jau naktis, / O vis gyvas“?

2.3. Ką apie eilėraščio kalbantįjį galime numanyti perskaitę trečią ir ketvirtą antro posmelio eilutes? 

3.1. Kaip trečio posmo pradžioje pasikeičia kreipinys? Kodėl vartojama mažybinė forma?

3.2. Ko vaikas prašo mėnulio? Kuriais veiksmažodžiais tai pasakyta?

3.3. Ką sužinome apie berniuko tėvus? Kokia žodžio forma parinkta jiems pavadinti? Kodėl? 

4.1. Ką eilėraščio kalbantysis prašo pasakyti tėveliams?

4.2. Kokia minima prašymo tėveliams priežastis?

Apibendriname

  1. Kodėl mėnulis vadinamas liūdnu? Kaip manote, kodėl berniukas kreipiasi būtent į mėnulį? Ką bendro turi berniukas ir mėnulis?
  2. Savais žodžiais persakykite, apie ką kalbama šiame eilėraštyje.
  3. Apibūdinkite, ką išgyvena berniukas. Kaip pavadintumėte tokią savijautą?
  4. Kaip manote, ar šiame eilėraštyje kalbama apie gyvenimišką situaciją?
  5. Aptarkite kalbėjimo būdą šiame eilėraštyje. Ar žvelgiama iš šalies? Ar kalbama „aš“ vardu? Ar galima tapatinti veikėją berniuką ir kalbantįjį?
  6. Kaip manote, ar šiame eilėraštyje reiškiama užuojauta vienam namuose likusiam vaikui?
  7. Ar jums pažįstami išgyvenimai, apie kuriuos kalbama eilėraštyje? Ką darote, kai sunkiai sekasi užmigti?
  8. Kaip mėnulio vaizdas padeda ištverti vienatvę? Atsakymą pagrįskite savo patirtimi ir tekstu.
  9. Sugalvokite šios istorijos pabaigą.

Kuriame tekstą

Perrašykite šį eilėraštį savais žodžiais kaip prozos pasakojimą, bet kalbėkite ne berniuko vardu, o trečiuoju asmeniu, žvelgdami iš šalies. Sugalvokite berniukui vardą, trumpai aprašykite kambarį, kuriame guli berniukas. Galite daryti ir kitaip – įsivaizduokite save berniuko vietoje ir parašykite, kaip galbūt esate jautęsi, kai likdavote namie vieni. Aišku, kad šiuo atveju jau kalbėsite „aš“ vardu.

Please wait