Chapter 5.17 (Istorija 10)

V skyriaus apibendrinamosios užduotys

Istorinis tyrimas

Atlikto tyrimo pasirinkta tema „Lietuviai šiapus ir anapus geležinės uždangos Šaltojo karo metais“ arba „Lietuvos istorinių asmenybių įamžinimas sovietmečiu ir jų vertinimas atkūrus Lietuvos nepriklausomybę“ pristatymas.

Ištaisykite istorines klaidas

1949 m. pabaigoje į kolūkius buvo susibūrę beveik du trečdaliai visų respublikos valstiečių ūkių. 1950 m. pabaigoje kolūkiai jungė apie 90 % valstiečių ūkių. Kolektyvizacija Lietuvoje iš esmės buvo baigta.

Ištisinė kolektyvizacija, be kitų uždavinių, turėjo visiškai likviduoti buožes. Buožės buvo ne tik svetima socialistinei visuomenei kaimo buržuazijos dalis, bet ir aršiausi socialistinio žemės ūkio pertvarkymo priešai. Dėl savo klasinės prigimties jie nestojo ir negalėjo stoti į kolūkius. <...> Buožės įnirtingai priešinosi kolektyvizacijai, šmeižė kolūkinę santvarką, grasino valstiečiams, stojantiems į kolūkius, rėmė buržuazinių nacionalistų gaujas. <...>

Siekiant likviduoti buožiją, respublikos Taryboms, kaip ir 1929–1932 m. Tarybų Sąjungoje, suteikta teisė atimti iš buožių žemę, inventorių, gyvulius, pastatus ir iškeldinti į kitus šalies rajonus.

Pagal Konstantino Navicko, Reginos Žepkaitės, Konstantino Surblio knygą Lietuvos TSR istorija: vadovėlis X–XI klasei, Kaunas: Šviesa, 1981, p. 132.

Žemėlapių analizė

V.I pav. Europa 1949 m.
V.II pav. Europa 1991 m.

Remdamiesi žemėlapiais ir savo žiniomis, atsakykite į klausimus.

  1. Koks istorinis įvykis nulėmė pirmame žemėlapyje matomų valstybių sienas?
  2. Kurios valstybės teritorija reikšmingai padidėjo, o kurios reikšmingai sumažėjo XX a. 5-ajame dešimtmetyje?
  3. Kodėl pirmame žemėlapyje pažymėtos net dvi Vokietijos?
  4. Kodėl pirmame žemėlapyje neišskirtos Lietuva, Latvija ir Estija?
  5. Koks istorinis įvykis nulėmė pokyčius Europos politiniame žemėlapyje 1991 metais?
  6. Nurodykite svarbiausius Europos politinio žemėlapio 1949–1991 m. pokyčius.
  7. Kokiomis aplinkybėmis atsirado antrame žemėlapyje pažymėta Kaliningrado sritis?
  8. Padarykite dvi išvadas apie Europos politinį žemėlapį 1949–1991 metais.

Klausimai su pasirenkamais atsakymais

  • Vinstonas Čerčilis
  • Šarlis de Golis
  • Josifas Stalinas
  • Haris S. Trumenas
  • Didžioji Britanija
  • Jungtı̇̀nės Amèrikos Valstı̇̀jos
  • Prancūzija
  • Sovietų Sąjunga
  • Belgija
  • Didžioji Britanija
  • Prancūzija
  • Veñgrija
  • Čekoslovakijoje
  • Lenkijoje
  • Rumunijoje
  • Vengrijoje
  • Algimanto apygardoje
  • Dainavos apygardoje
  • Kęstučio apygardoje
  • Prisikėlimo apygardoje
  • 1920 m. Lietuvos laikinąja konstitucija
  • 1922 m. Lietuvos konstitucija
  • 1928 m. Lietuvos konstitucija
  • 1938 m. Lietuvos konstitucija
  • Afganistane
  • Kuboje
  • Pietų Korėjoje
  • Vietname
  • atsisakyta vienpartinė sistema
  • šalies demokratizacija
  • teroro politika
  • viešumo politika
  • Albanijoje
  • Bulgarijoje
  • Lenkijoje
  • Rumunijoje
  • Kaune
  • Klaı̇̃pėdoje
  • Šiauliuose
  • Vilniuje

Paaiškinkite šias sąvokas:

atšilimas, Baltijos kelias, Brežnevo doktrina, Dainuojančioji revoliucija, deficitas, geležinė uždanga, lokalusis karas, KGB, Maršalo planas, pertvarka (rus. perestroika), rezistentas, Sąjūdis, „Solidarumas“ (lenk. Solidarność), stribas, Šaltasis karas, Trumeno doktrina.

Įvertinkite šias istorines asmenybes ir jų veiklą:

Algirdą Mykolą Brazauską, Leonidą Brežnevą, Nikitą Chruščiovą, Michailą Gorbačiovą, Borisą Jelciną, Joną Paulių II, Džoną Ficdžeraldą Kenedį, Helmutą Kolį, Vytautą Landsbergį, Stasį Lozoraitį (vyresnįjį), Juozą Lukšą-Daumantą, Adolfą Ramanauską-Vanagą, Ronaldą Reiganą, Antaną Sniečkų, Harį S. Trumeną, Lechą Valensą, Joną Žemaitį-Vytautą.

Kaip sekėsi ugdytis kompetencijas?

Pažinimo kompetencija

  • Įgijęs žinių apie Šaltojo karo įvykius ir reiškinius, gebu juos apibūdinti.
  • Moku rasti žemėlapyje su Šaltuoju karu susijusius įvykius, paaiškinti, kaip ir kodėl pasikeitė žemėlapis.
  • Gebu kelti su Šaltuoju karu susijusius probleminius klausimus, gebu pateikti argumentuotus atsakymus. 

Komunikavimo kompetencija

  • Naudodamasis įvairiais informacijos šaltiniais, gebu tinkamai atsirinkti medžiagą apie Šaltąjį karą, atlikti istorinį tyrimą, jį pristatyti klasėje.
  • Gebu dirbti grupėje, įsiklausyti į kitų nuomonę ir ją gerbti.
  • Gebu nagrinėti su Šaltuoju karu susijusius istorinius įvykius, paaiškinti jų priežastis, eigą, padarinius.

Pilietiškumo kompetencija

  • Gebu suvokti Šaltojo karo įvykių reikšmę dabarčiai.
  • Galiu išvardyti svarbiausius Šaltojo karo metais priimtus dokumentus ir paaiškinti jų reikšmę.

Kūrybiškumo kompetencija

  • Gebu aptarti asmenybes ir įvykius, turėjusius didžiausią įtaką Šaltojo karo laikotarpiui.
  • Gebu savarankiškai kurti pasirinktų temų, susijusių su Šaltuoju karu, praeities rekonstrukcijas ir kūrybiškai jas pristatyti.
  • Gebu nustatyti su Šaltojo karo laikotarpiu susijusių įvykių bei reiškinių priežastis, pasekmes, įvertinti jų poveikį to meto visuomenei.

Kultūrinė kompetencija

  • Gebu nusakyti Šaltojo karo įvykių svarbą dabartinių laikų žmogaus pasaulėvaizdžiui ir tapatybei.

Skaitmeninė kompetencija

  • Gebu internete ir kituose skaitmeniniuose šaltiniuose rasti informacijos apie Šaltąjį karą.
  • Gebu apibendrinti informaciją ir parengti vaizdo pranešimą bendraklasiams.

Socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos kompetencija

  • Gebu iš skirtingų perspektyvų suvokti Šaltojo karo įvykius ir kritiškai juos įvertinti.
  • Gebu kritiškai įvertinti Šaltojo karo įvykius.
Please wait