Tema 16.4 (Literatūra 11)

Gyvenimas ir kūryba

Bernardas Brazdžionis apie 1934 m.

Bernardas Brazdžionis (1907–2002) gimė Stebeikėlių kaime, Biržų krašte. 1908 m. būsimas poetas atsidūrė JAV ir ten praleido kelerius metus tėvams sumanius užsidirbti. Vėliau jo tėvas ir sesuo dar kartą vyko ieškoti geresnio gyvenimo, tik jau kitame žemyne – Pietų Amerikoje. Ši patirtis užfiksuota viename ankstyvųjų B. Brazdžionio eilėraščių „Poeto autobiografija“:

Išėjo tėvas Argentinon.
​Sesuo Brazilijon. Tikrai? Kad būtų netikrai!
​Atrašo kartais laišką. Tuščią. Taip. Be dolerių.
​Tėvelis skaldo akmenis; sesulė kukurūzus raško; gyveną, sakosi, gerai!

1927 V 26

Pradžios mokyklą būsimasis poetas lankė Žadeikiuose ir Pasvalyjè, toliau mokėsi Biržų gimnazijoje, išleidusioje į literatūrinį pasaulį K. Binkį. B. Brazdžionis dar gimnazijoje išspausdino pirmąsias knygeles – eilėraščių rinkinį „Baltosios dienos“ (1926) ir poemėlę „Verkiantis vergas“ (1928). 1929–1934 m. Vytauto Didžiojo universitete studijavo lituanistiką ir pedagogiką. Studijų metais buvo aktyvus „Šatrijos“ draugijos narys. Baigęs universitetą dėstė lietuvių kalbą ir literatūrą įvairiuose kursuose bei mokyklose, dirbo „Sakalo“ leidykloje, karo metais vadovavo Maironio literatūros muziejui. 1944 m. pasitraukė į Vakarus, nuo 1949 m. gyveno JAV. Redagavo „Lietuvių enciklopediją“, žurnalą „Lietuvių dienos“, kurį laiką buvo Lietuvių rašytojų draugijos pirmininkas.

Dar studijuodamas B. Brazdžionis išleido pirmąjį brandžios kūrybos eilėraščių rinkinį „Amžinas žydas“ (1931). Tai bene moderniausias ir drąsiausias poeto rinkinys. Jame ryškėja visai poeto kūrybai svarbi religinė problematika. Eilėraščiuose gausu krikščioniškos simbolikos, liturginės atributikos, dominuoja himno, psalmės intonacijos. Šis aukštojo stiliaus klodas gretinamas su žemuoju – miesto ir miesčioniškos kultūros įvaizdžiais, šnekamosios kalbos intarpais, svetimžodžiais, avangardą primenančiais šokiruojančiais vaizdais (eil. „Ką sakė mūrininkas Jėzui tą naktį“). Tautosakiniai motyvai derinami su kultūrinėmis nuorodomis (eil. „Botanika“). Ieškoma individualaus, asmeninio santykio su Dievu, svarstomi nuodėmės ir Dievo gailestingumo, mirties ir amžinybės klausimai. Ypatinga ir B. Brazdžionio eilėraščio melodija – pakartojimais, laipsniavimais, paralelizmais kuriamas muzikinės monotonijos, maldos įspūdis.

Vėlesniuose poeto rinkiniuose „Krintančios žvaigždės“ (1933), „Ženklai ir stebuklai“ (1936), „Kunigaikščių miestas“ (1939, apdovanotas Valstybės premija) sustiprėja deklamacinė, retorinė stilistika. Susilpnėja individualus religinis santykis su pasauliu: lyrinis subjektas tarsi užima tarpininko poziciją tarp aukštesnės, dieviškosios, jėgos ir adresato, tarsi interpretuoja skaitančiajam bendras religines ir filosofines tiesas. Taip pradeda formuotis poetas pranašas: į skaitytoją kreipiamasi kiek iš aukšto (skirtingai nei J. Aisčio eilėraštyje).

B. Brazdžionis – ryškiausias katastrofistinių nuotaikų reiškėjas tarpukario Lietuvoje. Eilėraščiuose jis kuria apokaliptinį, tai yra pranašaujantį pasaulio pabaigą, ateities paveikslą.

Karo metų rinkinius „Šaukiu aš tautą“ (1941), „Iš sudužusio laivo“ (1943) sudaro pilietiniai, patriotiniai eilėraščiai, kuriuose kalbama iškilmingai, tiesiogiai išsakomos idėjos. Dėl atviros pilietinės pozicijos patriotiniai B. Brazdžionio eilėraščiai buvo populiarūs Atgimimo laikotarpiu, deklamuojami Sąjūdžio mitinguose. 1943 m. pasirodė rinktinė „Per pasaulį keliauja žmogus“.

Emigracijoje B. Brazdžionis išleido rinkinius „Svetimi kalnai“ (1945), „Šiaurės pašvaistė“ (1947), „Didžioji kryžkelė“ (1953), „Vidudienio sodai“ (1961), „Po aukštaisiais skliautais“ (1989). Šiose knygose dominuoja pavergtos tautos likimo, tėvynės ilgesio temos. Jos išsakomos gana tiesmukai, kalbama patetiškai, sentimentaliai. Meniškumu pokarinė poezija nusileidžia ankstyvajai. 1982 m. B. Brazdžionis išleido lyrinių ir satyrinių eilėraščių knygą „Vaidila Valiūnas“. Nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje išėjo dar du poeto rinkiniai – „Šiapus ir anapus mūsų laiko“ (1997) ir „Vilčių valtys“ (1995).

Bernardo Brazdžionio rankraštinė knygelė

Vytės Nemunėlio slapyvardžiu rašyta poezija vaikams tapo klasika (visų pirma poema „Meškiukas Rudnosiukas“, pirmą kartą išleista 1939 m.). Eilėraščių rinkiniuose „Mažųjų pasaulis“ (1931), „Vyrai ir pipirai“ (1938), „Purienos“ (1939) ir kt. rūstusis pranašas tampa džiugiu, sąmojingu pasakotoju. Poezija vaikams daiktiškai konkreti, mėgstamos tautosakos stilizacijos, žaismingos personifikacijos.

KĄ SAKĖ MŪRININKAS JĖZUI TĄ NAKTĮ

Iš rinkinio „Amžinas žydas“ (1931)

KĄ SAKĖ MŪRININKAS JĖZUI TĄ NAKTĮ

Amžinos Meilės kūdiki, – vardandievo ir amen!
​Aš žinau, tu nemoki rūstauti,
​Tu, kurs miegojai pirmą naktį šioj žemėj
​Pas asilą ir pas jautį.

Manęs žmonės nenorėjo įleisti (prisiekiu: negirto!)
​Į tavo bažnyčią,
​Nes, sako, aš šunimi smirdu
​Ir nieko neturiu tau pasakyti.

Jie zakristijoną atvedė,
​Pirštais rodė ir keikėsi baisiai.
​Dieve, ar taip galima elgtis:
​Prie komunijos eiti ir keiktis?

O aš taip jau buvau pasiilgęs
​Tavęs, šventasis Vaikeli…
​Tada prisišliejau prie stulpo
​Ir parpuoliau ant kelių.

Jėzau, namie, – tu žinai, kokis mano namas,
​Yra septynetas vaikų ir jų motina,
​Ir neturi jie ko padėt ant Kalėdų stalo,
​Ir neturėjo šį vakarą plotko.

Aš viską, aš viską pralaku,
​Kaip alkanas šuo,
​Ir naktų nevalyvų keletą
​Nesulaukia manęs mano lova.

„Kiaulė tas mūrininkas“, kalbėjo
​Kartą kunigas piktas:
​„Į Dievo namus pasigėręs
​Nesisarmatina lįsti!..“

Ir kaip aš negersiu, kad liūdna,
​Ir nebūsiu nudriskęs, kad nesulopo niekas,
​Kad per mėnesį dirbto pinigo, būtino,
​Už poros dienų nebelieka?..

Eikit, jūs, žmonės, žmonės, – pedantai, smulkūs,
​Kai kada pagalvoju,
​Gal aš nevertas sandalo dulkės
​Prie Viešpaties kojų…

Gal aš, piliečiai mandagūs, santūrūs,
​Nevertas pakelti akių į dangų,
​O bet pastačiau šituos mūrus
​Ir tuos didelius didelius langus.

Aš alkoholikas, cinikas, latras (teisybė, teisybė!),
​Ir vis tiek aš krikščionis.
​O švenčiausias, o emanueli, o mesijau,
​Tu būsi prikaltas už šitokius žmones!..

O jeigu aš ir šią naktį pas paleistuvę
​Gulėsiu, beprotis ir susimyžęs,
​Kas apspjaudytą, kruviną, pervertą, pasliką suvis,
​Kas nuims tavo Kūną nuo Kryžiaus?..

1929 XII 28

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Aptarkite kreipimosi į Dievą situaciją eilėraštyje.
    1. Kaip ją pavadintumėte?
    2. Kuo ypatingas kreipimosi laikas?
    3. Kokiais žodžiais kreipiamasi į Dievą? Kaip manote, kodėl tokius kreipinius vartoja kalbantysis?
  2. Kokia šios išpažinties priežastis? Kodėl kreipiamasi tiesiogiai į Dievą, o ne į jo tarpininkus?
  3. Aptarkite mūrininko ir žmonių bei bažnyčios tarnų konfliktą.
    1. Kaip apibūdinami žmonės, piliečiai? Kaip jie elgiasi? Kokį jų gyvenimą galima numanyti?
    2. Koks žmonių požiūris į mūrininką?
    3. Kuo panašus bažnyčios tarnų ir kitų žmonių elgesys? Kaip jį įvertintumėte iš krikščioniškosios moralės perspektyvos?
  4. Aptarkite mūrininko gyvenimo būdą, požiūrį į save ir kitus, jo santykį su Dievu.
  5. Kaip mūrininkas argumentuoja savo vertę Dievo akivaizdoje?
  6. Kaip eilėraštyje išsakomas ryšio su Dievu troškimas?
  7. Kuo eilėraštyje svarbūs šie mūrininko žodžiai: „Aš alkoholikas, cinikas, latras (teisybė, teisybė!), / Ir vis tiek aš krikščionis“?
  8. Kaip suprantate paskutinę strofą? Ar galima teigti, kad mūrininkas ne tik išpažįsta savo nuodėmingą gyvenimą, bet ir atgailauja?

MES NETURIME NAMŲ

Iš rinkinio „Krintančios žvaigždės“ (1933)

MES NETURIME NAMŲ

Mes neturime namų pas juodą girią,
​Mes neturime baltų avių bandos,
​Mes išbėgę iš gyvenimo, kaip Mciri,
​Nebenorime jin grįžti niekados.

Kur tu būsi, mano miela, mylimoji,
​Ar paklausei, kur tu eisi be manęs?
​Tie naktigoniai pamojo ir nujojo,
​Ir pernakt nekūrė laužo, nei ugnies.

Mūsų laukas, mūsų lankos – viskas mūsų,
​Mūsų žvaigždės, mūsų laimė – viskas mūs…
​Žalia žemė sutemų sapnan įgluso,
​Vaikšto vakaras, o vaikšto po namus.

Mes neturime namų pas juodą girią,
​Pas mus vakaras per amžius neateis!..
​Tai gerai, kad mano tėvas biednas mirė,
​Kad tu visas mano turtas, tai gerai.

1931 V 1

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Pagrįskite arba atmeskite teiginį, kad šį eilėraštį galima laikyti meilės lyrikos pavyzdžiu.
  2. Apibūdinkite eilėraščio kalbantįjį. Kieno vardu jis kalba?
  3. Namų, materialaus turto neturėjimas eilėraštyje suvokiamas kaip vertybė. Kokia?
  4. Kokie „turtai“ atsveria lyrinio subjekto „biednystę“?
  5. Pagrįskite arba atmeskite teiginį, kad eilėraščio lyrinis subjektas yra romantinės pasaulėjautos žmogus.

PER PASAULĮ KELIAUJA ŽMOGUS

Iš rinkinio „Kunigaikščių miestas“ (1939)

PER PASAULĮ KELIAUJA ŽMOGUS

Baltas baltas, kaip vyšnios viršūnė,
​Žydro veido, kaip žydras dangus,
​Kaip vėlė, kaip vėlė nemarūnė
​Per pasaulį keliauja žmogus.

Buvo draugas šviesaus Apolono,
​Buvo brolis jis meilės Safo12,
​Ir kely begalinės kelionės
​Nemačiau aš nuvargusio jo.

12 Sapfo (Sappho, VII–VI a. pr. Kr.) – senovės graikų poetė.

Šoko jis, gėrė jis ir dainavo
​Su Katulu13 Dianos laukuos,
​Jam Horacijus15 šaukė: Bis!.. Bravo!
​Krito žiedas nuo vyšnios šakos…

13 Katulas (Gaius Valerius CatullusI a. pr. Kr.) – romėnų poetas.
15 Horacijus (Horatius, I a. pr. Kr.) – romėnų poetas.

Krito žiedas kaip naktys, kaip dienos,
​Kaip gyvenimas visas nukris,
​O jis vienas, jis vienas, jis vienas
​Praraston praeitin nebegrįš.

***

Baltas baltas, kaip vyšnios viršūnė,
​Žydro veido, kaip žydras dangus,
​Kaip vėlė, kaip vėlė nemarūnė
​Per pasaulį keliauja žmogus.

Eina jis pro karališkus sostus,
​Pro muziejus monarchų senų,
​Nuo karūnos jų dulkes nušluosto,
​Nuo stabų užmirštų akmenų.

Per marias nemarias ir plačiausias
​Ir per kalnus vainikais baltais,
​Nei kelių, nei dienų nesiklausęs,
​Jis lig Nemuno klonių ateis.

Žengs per girią, kaip eglių ošimas,
​Pasipuošęs žiedais kadugių,
​Kaip šventosios taurės piligrimas,
B​ris per plaukiantį lauką rugių.

Baltas baltas, kaip vyšnios viršūnė,
​Žydro veido, kaip žydras dangus;
​Kaip vėlė, kaip vėlė nemarūnė
​Per pasaulį keliauja žmogus.

***

Iš atogrąžų girių žaliųjų,
​Kaip vienuoliai, suklaupę maldos,
​Kaip atodūsis mirt pasmerktųjų,
​Amžiais amžinas balsas giedos:

– Miršta tautos, vergai, viešpatijos,
​Imperatoriai miršta seni,
​Miršta žiedas balčiausios lelijos,
​Tik tu vienas per amžius eini.

Per upelį, per ežerą gilų
​Ir per lapą palaukių gėlės,
​Iš pakrančių, iš tolimo Nilo
​Ir iš tekančios saulės šalies

Baltas baltas, kaip vyšnios viršūnė,
​Žydro veido, kaip žydras dangus,
​Kaip vėlė, kaip vėlė nemarūnė
​Per pasaulį keliauja žmogus.

1937 II 21–22
Poezijos rinktinės „Per pasaulį keliauja žmogus“ viršelis, 1943 m.

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Suformuluokite eilėraščio temą.
  2. Aptarkite eilėraščio kompoziciją. Koks motyvas jungia visas tris eilėraščio dalis?
  3. Apibūdinkite kalbantįjį. Kaip jis kalba apie kelionę?
  4. Kokios epochos nuorodų gausu pirmoje eilėraščio dalyje? Kokį laiką jos nurodo?
  5. Kokios žmogaus savybės atskleidžiamos šioje dalyje? Kokiomis poetinėmis priemonėmis kuriamas žmogaus paveikslas?
  6. Aptarkite amžinumo ir laikinumo temas pirmoje dalyje. Kokiais įvaizdžiais jos reiškiamos?
  7. Kaip antroje dalyje pasikeičia laikas?
  8. Kas būdinga antros dalies erdvei? Kaip ji kinta?
  9. Kieno balsas pasigirsta trečioje eilėraščio dalyje?
  10. Kam priešinamas žmogus trečioje dalyje? Kaip interpretuotumėte šią priešpriešą?
  11. Palyginkite visų trijų dalių laiką. Kaip jo kaita apibūdina žmogaus kelionę?
  12. Kokius pagrindinius neoromantinius motyvus atpažįstate eilėraštyje?

NEREGIO ELEGIJA

Aš pasaulio šviesios karalijos
​Nemačiau niekada, niekada
​Juodos rožės ir juodos lelijos,
​Ir daina vyturėlio juoda.

Juodos vyšnios apkrito man veidą,
​Juodos dienos man širdį apkris,
​Kolei sutemų tolimas aidas
​Pasigirs veriant nakčiai duris.

O naktie, o stebuklų pasauli,
​Per tave, per tave aš einu,
​Per tave aš nešu juodą saulę,
​Ją iškėlęs iš skausmo dienų!

Nematysiu saulėleidžių aukso,
​Nematysiu akių mylimos
​Ir aušros, ir aušros nesulauksiu
​Šituos aklo likimo namuos.

Žydi obelys jaunos ir gražios,
​O žvaigždes kažkas keikia, girdžiu,
​O rankas kažkas alpdamas grąžo:
​„Niekada neregėsiu žvaigždžių…“

Kur tos žvaigždės, kur jos, sidabrinės,
​Kur mirgėjimas jų nuostabus,
​Ar ir jūs neregėjot žydrynės,
​Kad suklupot prieš žemės stabus?..

Prieš vaivorykštės šventę nepuolat,
​Nesimeldžiate žiedui baltam,
​Prieš stabus, nepažįstami broliai,
​Pasiklydot pasauly šviesiam…

Man pasaulio šviesios karalijos
​Neregėt niekada, niekada,
​Ne stabam – žvaigždėm, rožėm, lelijom
​Tegu skamba ši mano malda.

1937 V 20

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Apibūdinkite šio eilėraščio kalbantįjį. Kas yra neregio kalbėjimo adresatai? Kaip priklausomai nuo adresato keičiasi neregio kalbėjimo būdas?
  2. Kokiomis poetinėmis priemonėmis eilėraštyje apibūdinamas aklumas? Koks vaidmuo tenka juodai spalvai?
  3. Naktis šiame eilėraštyje – laiko nuoroda ar neregio buvimo pasaulyje apibūdinimas? Kaip pagrįstumėte atsakymą?
  4. Aptarkite aklumo ir matymo, tamsos ir šviesos priešpriešas. Kokių simbolinių reikšmių jos įgyja eilėraštyje?
  5. Koks motyvas sieja šias eiles su eilėraščiu „Per pasaulį keliauja žmogus“?
  6. Eilėraštis pavadintas elegija, o baigiasi žodžiu malda (taip neregys pavadina savąjį kalbėjimą). Kaip interpretuotumėte šių dviejų pavadinimų ryšį su pačiu eilėraščiu?

ŠAUKIU AŠ TAUTĄ

Iš rinkinio „Šaukiu aš tautą“ (1941)

ŠAUKIU AŠ TAUTĄ

Šaukiu aš tautą, GPU užguitą
​Ir blaškomą, it rudenio lapus:
​Į naują vieškelį, į naują buitį,
​Kur niekad šiaurūs vėjai neužpūs.

Šaukiu lietuvį burtis prie lietuvio
​Ir gyvą širdį prie gyvos širdies,
​Kad tamsiame vidurnaktį nežuvę,
​Pakiltų rytmečiui gyventi ir žydėt!

Iš sutemų, iš prieblandų išeikit,
​Uždekit naują ugnį širdyse,
​Vergams palikit vargo naktį klaikią!
​Šaukiu aš, jūsų protėvių dvasia.

Šaukiu aš tautą, žemės pėdoj gyvą
​Ir vyturėlio rytmečio maldoj,
​Ir žydinčią, kaip žydinčių alyvų
​Panemunių sodybose žiedai.

Šaukiu pavasario pilkų vagų artoją,
​Tegu lig saulės kyla jo daina.
​Tegu laukai, tegu miškai kartoja:
​„Gana tulžies, gana mirties, gana!..“

Šaukiu aš darbo rankų milijonus
​Įsupt naujam darbymečiui varpus…
​Į naujo džiaugsmo klėtis, naujo derliaus kluonus,
​Ne kalinio namus, ne liūnus, ne kapus.

Šaukiu vardu aš jūsų vargo žemės,
​Balsu piliakalnių ir pievų ir miškų:
​Nekeršykit, kad keršto kraujo dėmės
​Nekristų prakeiksmu ant jūs vaikų vaikų!..

Šaukiu iš amžių: – Ateities nevertas,
​Kas dabarties nedrįso tautai nešt,
​Kas posūnių žaizdas, širdy atvertas,
​Išdegino liepsna veidmainiškos ugnies.

Šaukiu balsu tėvų dievų ramovės
​Ir jūsų krikšto atgaila šviesia:
​– Stovėkit amžiais čia tvirti, kaip saulė stovi!
​Šaukiu aš, jūsų protėvių dvasia.

1941

KLAUSIMAI IR UŽDUOTYS

  1. Kieno vardu kalbama šiame eilėraštyje? Koks santykis tarp kalbančiojo ir tų, į kuriuos kreipiamasi? Ar tokio kalbėjimo esama ankstesniuose poeto eilėraščiuose?
  2. Aptarkite praeities, dabarties ir ateities charakteristikas ir sąsajas.
  3. Šis eilėraštis Atgimimo laikotarpiu buvo labai populiarus – deklamuojamas mitinguose, dainuojamas. Kaip paaiškintumėte tokį populiarumą?

Apibendriname

  1. Ką neoromantikai perima iš romantizmo tradicijos? Kaip ją papildo, modernizuoja?
  2. Ar avangardistų meniniai ieškojimai turi įtakos neoromantinei poezijai? Atsakymą paaiškinkite, pagrįskite.
  3. Kaip neoromantikų eilėraščiuose dera jausmingumas ir ironija? Paaiškinkite remdamiesi savarankiškai skaitytais eilėraščiais.
  4. Kodėl neoromantikai mėgsta personažus-kaukes? Pateikite pavyzdžių iš skaitytos poezijos.
  5. Koks lyrinio subjekto santykis su gamta? Kuo ypatingi gamtos vaizdai J. Aisčio eilėraščiuose?
  6. Ar neoromantikams tebėra svarbios tautinio romantizmo puoselėtos patriotinės idėjos? Atsakymą pagrįskite pasirinktais pavyzdžiais.
  7. Kokie kultūriniai kontekstai aktualizuojami neoromantikų eilėraščiuose?
Prašau palaukti